مراحل، هزینه و زمان مورد نیاز برای واردات 1 دستگاه خودرو

طی سالیان اخیر یکی از دغدغه‏ های خریداران اتومبیل این بوده که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییر و تحولات بازار چه زمانی برای خرید مناسب است و باید اقدام کنند.

از گوشه و کنار می‏شنویم هنوز هم برخی افراد، افزایش قیمت ارز طی چند سال گذشته را باور نکرده ‏اند و افزایش قیمت ارز و در پی آن افزایش قیمت خودرو را بیشتر به حبابی تشبیه می‏کنند که هر لحظه آماده ترکیدن است و معتقدند قطعاً کاهش شدیدی خواهد داشت و قیمت‏ ها به چند سال پیش برمی‏گردد!

عده ‏ای قیمت دلار فعلی در بازار آزاد را پذیرفته ‏اند و قبول کرده‏ اند که نرخ دلار واقعی بین ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ تومان است، اما به دنبال کاهش قیمت اجناس، بعد از به ثمر رسیدن برجام و لغو تحریم‏ها هستند تا پس از مدت‏ها انتظار برای خرید اتومبیل دلخواه با قیمت مناسب بتوانند اقدام کنند و هر روز و هر هفته از روی آگهی ‏های فروش با فروشندگان تماس می‏گیرند یا به نمایشگاه‏ ها و نمایندگی و دفتر فروش اتومبیل مراجعه می‏کنند تا از اوضاع و احوال قیمت‏ها و کاهش آن باخبر شوند. ولی خبری از کاهش قیمت نیست که نیست.

خریداران بعد از لغو تحریم‏ها روز به روز به کاهش قیمت امیدوارتر شده و دو طرف مقابل واردکنندگان روز به روز با مشکلات و سختی ‏ها و افزایش هزینه واردات روبه ‏رو می‏شوند.

در این بخش مراحل واردات یک دستگاه اتومبیل به کشور را به منظور آشنایی با مراحل و سختی ‏ها و دشواری ‏های واردات و همین طور قیمت ‏های تمام شده یک اتومبیل برای واردکننده از مبدأ تا مقصد به منظور شفاف ‏سازی و کمک به تصمیم ‏گیری برای خرید بررسی می‏شود.

انتخاب ما هیوندای سانتافه، پرفروش ‏ترین و پرمخاطب ‏ترین اتومبیل وارداتی سال‏ های اخیر بوده و مراحل واردات و هزینه ‏های مربوط را روی آن بررسی می‏کنیم.

هیوندای سانتافه ۲۰۱۶ سفارش اروپا

مهم‏ترین ویژگی سانتافه سفارش اروپا، بهره ‏مندی از بالاترین سطح استاندارد بوده که علاوه بر تجهیزات کامل رفاهی و ایمنی، دارای چراغ روز در جلو و مه ‏شکن عقب است تا در هنگام ترخیص در گمرک از نظر استاندارد با مشکل مواجه نشویم (البته در نمونه‏ های سانتافه ۲۰۱۶ با ظاهر فیس لیفت شده سفارش عرب نیز مه‏ شکن عقب نصب شده است)

هیوندای سانتافه ۲۰۱۶ مجهز به موتور ۲۳۵۹ سی ‏سی (GDI (Gosoline Direct Injection تزریق مستقیم بنزین، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و قدرت موتور ۱۸۸ اسب ‏بخار و گشتاور ۲۴۱ نیوتن ‏متر، شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۹.۴ لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر است. سانتافه ۲۰۱۶ فیس لیفت از نظر نمای ظاهری جلو پنجره، چراغ جلو و عقب، سپر جلو و پروژکتورها، سپر عقب و مه ‏شکن عقب رینگ و سر اگزوز دست خوش تغییراتی شده است.

هیوندای در حال حاضر از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه دریای خزر وارد ایران می‏شود که با توجه به لغو تحریم ‏ها و آغاز فعالیت مجدد آسان موتور، به ‏عنوان نماینده رسمی برند هیوندا از کره شاهد واردات مستقیم از مبدأ اصلی خواهیم بود.

قیمت خرید سانتافه فول کامل ۳۴ هزار دلار معادل، ۱۱۹ میلیون تومان است (قیمت دلار را ۳۵۰۰ تومان در نظر گرفتیم) اتومبیل با استفاده از تریلرهای مخصوص به ایران و گمرک مقصد حمل می‏شود. هزینه حمل برای هر دستگاه سانتافه در حدود ۲۵ میلیون ریال است. بلافاصله بعد از خرید اتومبیل باید برای ثبت سفارش و گرفتن مجوز ورود اقدام کنیم که متأسفانه به‏ دلیل ورود و نظارت انجمن واردکنندگان و بررسی ‏های نمایندگی مربوطه وقت ‏گیر شده است.

درخواست خود را به انجمن تحویل می‏دهیم. انجمن صحت کارت بازرگانی و صلاحیت واردکننده را تأیید می‏کند که معمولاً دو روز زمان می‏برد. سپس شما را به نمایندگی مربوط ارجاء می‏دهند تا جهت عقد قرارداد و پرداخت مبلغ ۳ برابر ارزش گمرکی برای دریافت گارانتی اقدام کنید.

پس از پرداخت وجه و امضاء قرارداد باید منتظر امضاء و تأیید نمایندگی باشیم که با توجه به تعداد تقاضای هر نمایندگی برند زمان متغیر است، مثلاً در پرشیاخودرو نمایندگی ب ‏ام ‏و ۲ روز و در آسان موتور تا ۱۵ روز نیز طول می‏کشد و مبلغ پرداختی برای سانتافه در حدود ۳۰ میلیون ریال است.

سپس به اداره مقررات واقع در محل نمایشگاه بین ‏المللی مراجعه می‏کنیم و پس از طی شدن مراحل اداری کد ۸ رقمی ثبت سفارش را دریافت کرده و می‏توانیم برای ترخیص اقدام کنیم. پس از ورود انجمن واردکنندگان و نظارت نمایندگی ‏های مجاز بر روند واردات، علاوه بر پرداخت هزینه اضافی عملاً یک خوان به هفت خوان واردات اضافه شده و روند آن را پیچیده‏ تر کرده است.

با توجه به اینکه نمایندگی‏ های مجاز نیز خودشان واردات اتومبیل به ‏صورت عمده انجام می‏دهند و با واردکنندگان غیر برند در موازات هستند لذا عدم همکاری و کاستی‏ هایی در روند کار احساس می‏شود.

ارزش سانتافه ۲۰۱۶ (در سیستم گمرک) معادل ۲۶ هزار و ۴۵۰ دلار بوده که نرخ ارز مبادله ‏ای هم که توسط بانک مرکزی تعیین می ‏شود به ‏صورت هفتگی ثابت بوده و برای ترخیص و محاسبه ارزش کالا استفاده می‏شود و در تاریخ ۱۰/۱۱/۱۳۹۴ تا ۱۶/۱۱/۱۳۹۴ معادل ۳۰ هزار و ۱۸۶ ریال است.

پس از بازرسی استاندارد و ارزیابی خودرو توسط کارشناسان، دریافت مجوزهای مربوط به محیط زیست و چسباندن برچسب انرژی روی خودرو و پرداخت مبلغ ۵۹۵ میلیون ریال بابت حقوق و عوارض گمرکی می‏توانیم پروانه سبز گمرکی را دریافت و جهت ترخیص اتومبیل از گمرک اقدام کنیم، ضمناً مبلغ ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال نیز بابت هزینه تأییدیه استاندارد و … باید پرداخت شود.

دستمزد ترخیص برای شرکت‏های حق ‏العمل ‏کاری به ‏دلیل پرداخت مالیات و ارزش افزوده توسط آنها از ۲۰ میلیون ریال به ۵۰ میلیون ریال افزایش یافته است. هزینه ثبت سفارش و دریافت گارانتی از نمایندگی نیز حدود ۳۰ میلیون ریال هزینه دارد و جمع آن باعث می‏شود تا هزینه ‏های واردات سانتافه تا به اینجای کار با ۶۰ میلیون ریال افزایش روبه‏ رو شود.

پس از اتمام کار گمرک و ترخیص برای شماره‏ گذاری اقدام می ‏کنیم و ابتدا نیاز به پرداخت بابت تبصره ۱۳ داریم، مبلغی که برای از رده خارج کردن ۴ دستگاه اتومبیل باید پرداخت شود. این مبلغ در حال حاضر برای هر دستگاه اتومبیل فرسوده ۲۰ میلیون ریال بوده که جمع آن برای ۴ دستگاه به مبلغ ۸۰ میلیون ریال می‏رسد.

قیمت خودروی فرسوده همچنان به‏ دلیل عدم رونق بازار تقاضای نه چندان زیاد پایین و مناسب است، اما ممکن است برای آخر سال افزایش یابد.

پس از گذشت چند روز و در صورت اطمینان از ثبت و تأیید پرداختی تبصره ۱۳ در تیم راهور امکان شماره‏ گذاری فراهم می ‏شود. برای اطمینان از این موضوع می‏توان از طریق باجه استعلام در مراکز شماره ‏گذاری اقدام کرد.

سپس اتومبیل را بیمه شخص ثالث کرده و مبلغ ۹ میلیون ریال می ‏پردازیم و به مرکز شماره‏ گذاری مورد نظر می‏رویم. باید مدارک مورد نیاز اعم از شناسنامه و کارت ملی و مدارک احراز هویت شخصی برای اشخاص حقیقی و اساس‏نامه شرکت و روزنامه رسمی و معرفی ‏نامه برای اشخاص حقوقی و اصل پروانه سبز گمرکی یا کپی پروانه سبز گمرکی با گواهینامه گمرکی و اصل کارتکس و بیمه ‏نامه شخص ثالث را به همراه داشته باشیم.

در مرکز شماره ‏گذاری اتومبیل در دو مرحله توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی از نظر فنی بدنه شماره شاسی و موتور بررسی شده و با مدارک گمرکی تطبیق داده می‏شود تا اصالت آن تأیید شود.

پس از انجام دو مرحله بازدید به باجه مربوطه مراجعه می‏کنیم و کارتکس مهر شده را به همراه فیش ‏های پرداختی شهرداری و دارایی و ۱۰ درصد ارزش گمرکی را به ایشان تحویل داده و منتظر صدور سند و دریافت پلاک ملی می ‏شویم.

در شماره ‏گذاری مبلغ ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال برای عوارض و دارایی مبلغ ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال برای مالیات و همچنین مبلغ ۸ میلیون ریال به حساب خزانه ‏داری کل (که توسط گمرک روی برند گمرکی یا حاشیه گواهینامه گمرکی درج شده است) می‏پردازیم. مبلغ یک میلیون ریال بابت هزینه حلبی پلاک یا همان فیزیک پلاک پرداخت می‏شود ضمناً هزینه ‏های متفرقه مانند هزینه خودروبر تا در شماره ‏گذاری و هزینه پارکینگ و کپی و هزینه پست و… را نیز یک میلیون ریال در نظر می‏گیریم.

جمع هزینه ‏ها حدود ۹۶۲ میلیون ریال می‏شود که با اضافه کردن آن به قیمت خرید قیمت تمام شده یک دستگاه سانتافه ۲۰۱۶ فول آپشن به مبلغ ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال می‏رسد. با توجه به قیمت خرید حدود ۱۱۹ میلیون تومان و قیمت تمام شده در می‏ یابیم برخلاف تصور عمومی که تعرفه ۴۵ تا ۵۵ درصد ملاک و مبنای محاسبه هزینه یک دستگاه اتومبیل وارداتی قرار می‏دهند، در می ‏یابیم برای سانتافه جمع هزینه ‏ها حدوداً ۷۵ تا ۸۰ درصد قیمت خرید است.

قیمت فروش این اتومبیل با توجه به گذشت زمان حدوداً یک ماهه و دشواری کار حدوداً ۲۳۰ میلیون تومان اعلام می‏شود که مجهز به کامل‏ترین تجهیزات ایمنی و رفاهی بوده که می‏توان به مهم‏ترین آن مانند AEB سیستم ترمز اضطراری خودکار ASSC کروز کنترل پیشرفته (BSD) تیم تشخیص نقطه کور LDWS سیستم هشداردهنده خروج از خط دوربین ۳۶۰ درجه برای نمایش محیط اتومبیل و همینطور رینگ مشکی ۱۹ اینچی و سیستم پارک خودکار هوشمند و مانیتور بزرگ ۸ اینچی با سیستم راهبری و سیستم صوتی اینفینیتی با ساب ووفر جلو و عقب است.

قیمت‏های هیوندای سانتافه در بازار بسیار متنوع است، به ‏طوری ‏که برای مدل ۲۰۱۶ از ۱۹۵ میلیون تومان تا ۲۴۰ میلیون تومان تنوع قیمتی وجود دارد که خریداران را گمراه کرده است. با توجه به این که هنگام فروش اتومبیل، فروشنده اتومبیل ۱۹۵ میلیون تومانی، اتومبیل خود را فول ۲۰۱۶ اعلام می‏کند، فروشنده سانتافه ۲۱۰ میلیون تومانی هم همین طور و فروشنده اتومبیل ۲۳۵ میلیون تومانی هم اتومبیل خود را به‏ عنوان فول کامل به مشتریان اعلام می‏کند که متأسفانه این شرایط باعث گمراهی و تردید خریداران شده، حتی مدل‏ های ۲۰۱۵ فول سفارش اروپا هم وجود دارند که از سانتافه ۲۰۱۶ فول سفارش اروپا گران‏تر هستند!

جای تعجب ندارد چون خود شما هم هنگام خواندن این جمله دچار تردید شدید. متأسفانه فروشندگان اتومبیل اعم از دلال ‏ها، نمایشگاهی و حتی نمایندگی مجاز همه و همه اصرار بر این دارند که اتومبیل فول (اتومبیلی که کامل‏ترین سطح تجهیزات را دارد) عرضه می‏کنند که به طور تفصیل در گذشته به آن پرداختیم.

در حال حاضر هیوندای سانتافه سفارش کشورهای عربی فول دارای دو گرم‏کن صندلی، دو سرد کن صندلی، با مانیتور کوچک ۱۸۵ میلیون تومان، سانتافه سفارش اروپا پنج گرم‏کن، دو سرد کن با اتوپارک و رینگ مشکی و Day Light و مه‏ شکن عقب و رادار بین خطوط و AFS زنون چرخشی (سیستم چرخش چراغ ‏ها در سر پیچ‏ها) ۲۱۰ میلیون تومان به فروش می‏رسد. اغلب فروشندگان سانتافه سفارش کشورهای عربی، خریداران را به خرید نمونه عربی تشویق کرده و راهنمایی می‏کنند که چرا می‏خواهی پول اضافی بابت آپشن خرج کنی که در ایران کار نمی‏کند و کارایی ندارد؟! چرا می‏خواهی ۲۰ میلیون تومان پول اضافی خرج کنی، اگر پارک کردن بلد نیستی؟!

لازم به ذکر است که تفاوت قیمتی سانتافه سفارش اروپا فقط به ‏دلیل بهره‏ مندی از اتوپارک نیست، ضمن اینکه سیستم پارک خودکار سانتافه کارآیی داشته و در کمترین زمان و محدودترین مکان اقدام به پارک دوبل می‏کند. تجهیزاتی مانند ایربگ زانو، پنج گرم‏کن صندلی، Day Light فابریک و مه ‏شکن عقب، رینگ مشکی، محدودیت سرعت، سیستم کمک پارک با استفاده از سنسور جلو و عقب، رنگ متالیک، رادار بین خطوط و زنون چرخشی باعث این اختلاف قیمت شده است.

سانتافه ‏های مدل ۲۰۱۶ با قیمت پایین ‏تر از ۲۰۰ میلیون تومان اغلب فیس قدیم هستند و نمونه فیس لیف شده در بازار از قیمت ۲۰۵ میلیون تا ۲۳۵ میلیون تومان، بسته به سطح تجهیزات تنوع قیمت دارند.

هنگام خرید اتومبیل وارداتی حتماً تمامی لوازم را یک به یک بررسی کنید تا از صحت کارکرد و تجهیزات اطمینان حاصل کنید چون ممکن است یک سانتافه مجهز به زنون چرخشی باشد ولی سایر تجهیزات را نداشته باشد.

برای خرید اتومبیل به هیچ عنوان از روی آگهی اینترنتی نتیجه ‏گیری، و انتخاب نکنید، زیرا بین مندرجات آگهی و اتومبیل اختلاف وجود دارد. به‏ عنوان مثال آگهی فروش دو دستگاه سانتافه را بررسی می‏کنیم که طبق توضیحات مندرج در آگهی هر دو مجهز به رادار فاریک هستند ولی در عمل متوجه می‏شویم رادار یکی از آنها به صورت دستی و غیرفابریک روی اتومبیل نصب شده است. بنابراین توصیه می‏شود حتماً هنگام خرید فقط به اطلاعات آگهی سایت ‏های فروش خودرو بسنده نکرده و حتماً به محل فروش مراجعه کنید و از نزدیک اتومبیل مورد نظر را با سایر نمونه ‏هایی که تاکنون دیده‏ اید مقایسه کنید.

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی با مراحل و سختی ‏ها، هزینه و زمان مورد نیاز برای واردات برای یک دستگاه سانتافه است تا براساس آن بتوانیم برای خرید تصمیم ‏گیری و اقدام کنیم و این که منتظر ارزان شدن بی ‏دلیل اتومبیل ‏ها نباشیم و با اطلاع از قیمت تمام شده اتومبیل مورد نظر، در دام کلاهبردارانی نیفتیم که اقدام به پیش ‏فروش یا فروش با قیمت پائین ‏تر از بازار، به بهانه واردات عمده (بیش از ۱۵۰ دستگاه به قول خودشان) می‏کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.