نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

خرید یک خودروی دست دوم در کشورمان، عملی پر ریسک است و با معضلات و دشواری‌های بسیاری هم توأم است. مهم‌ترین دلیل، وجود خیل انبوهی از کلاه‌برداران و افراد سودجو در این حرفه، و نبود یک نهاد ناظر قوی جهت ساماندهی و کنترل آنهاست. از همین رو، پسندیده‌تر آن است که از خرید این دسته از خودروها چشم‌پوشی نموده و فعلاً هم به همان اندک دارایی خود بسنده کنیم! اما گاهی اوقات چاره‌ای باقی نمی‌ماند و بر خواسته و آشوب دل هم نمی‌توان فائق شد، در این مواقع است که باید سخت مراقبت نمود تا بلکه ضرر و زیان هنگفتی دامن‌گیرمان نشود و مصداق واقعی آش نخورده و دهان سوخته نگردیم!

Hyundai Santa Fe 2010 1g 516x334 - نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

در مجموع، مهم‌ترین اصل در خرید یک خودروی دست دوم «شناخت» است، شناخت هم تنها در صورتی حاصل می‌شود که شما یا از پیش با مالک خودروی موردنظرتان آشنایی داشته و احیاناً در کنارش، از نحوه سلوک او با خودروی مربوطه مطلع باشید، و یا اگر این امکان فراهم نبود از همراهی یک متخصص و یا تعمیرکار کاربلد بهره گیرید و مهم‌تر از همه، پیش از خرید، یک آشنایی کلی و همه‌جانبه از برند و محصول موردعلاقه خود نیز داشته باشید. متأسفانه بیشتر دلالان و فروشندگان خودرو در کشورمان بندبازان ماهری هستند و به سهولت هم قادرند مشتری ساده‌دل را فریب داده و یا دور بزنند. پس مجدداً تأکید می‌کنیم که محتاطانه در این راه لغزنده و پر پیچ‌وخم گام بردارید و در زمان خرید، فریب زرق‌وبرق ظاهری فلان خودروی دست دوم را نخورید که در اکثر موارد توهم و سرابی بیش نیست.

2010 Hyundai Santa Fe price 02 516x365 - نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

هیوندای سانتافه، ازجمله خودروهایی که نسخه دست دوم آن در بازار ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است. هر دو نسل جدید و قدیم این خودرو در بازار کشورمان، نسبت به مابقی وارداتی‌ها، وضعیت فروش بهتری دارند و به‌اصطلاح خوش‌معامله تر هستند. در این میان، نسل قبلی این خودرو، در بازار دست‌دوم‌ها بیشتر خریدوفروش می‌شود که دلیل اصلی این مسئله هم، بهای کمترش در قیاس با نسخه جدیدتر است، زیرا به‌رغم بهای ۱۲۰ میلیون به بالای نسخه‌های فیس‌لیفت، هنوز هم می‌توان مدل‌های پایین‌تر این نسل را با قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان خریداری نمود و همین قضیه در جای خود، بسیاری از خریداران را وسوسه می‌کند که به‌جای خرید یک کراس‌اوور نوی چینی به این خودرو روی بیاورند که هم نام معتبرتری را یدک می‌کشد و هم احیاناً پیش جماعت در و همسایه! و دوست و آشنا از اعتبار بیشتری برخوردار است و…. مهم از همه، بازار لوازم یدکی این خودروست که لااقل نسبت به بقیه رقبای وارداتی اوضاع بسامان تری دارد و هم نرخ‌های آن به‌صرفه‌تر است، ضمن اینکه شبکه سرتاسری نمایندگی‌های هیوندای در سرتاسر کشور و انواع و اقسام تعمیرگاه‌های ریز و درشت خصوصی هم تا اندازه‌ای خیال مالکان این خودرو را از بابت تعمیرات احتمالی راحت نموده است.

2011 Hyundai Santa Fe 2 516x334 - نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

حول‌وحوش ۲ سال پیش، یعنی در ماه مه سال ۲۰۱۴ میلادی، سایتی به نام راهنمای خودرو یا «AUTOGUIDE» در آمریکا مطلبی را در مورد خرید هیوندای سانتافه دست دوم منتشر نمود که ممکن است در یک نگاه، متنی تاریخ گذشته به نظر آید ولی با توجه به آنکه یک مدل از خودرو در کشورمان لااقل تا بیست سال! پس از تولید نیز همچنان خرید و فروش می‌شود، لذا این متن می‌تواند برای عمده خریداران ایرانی تا حدی کاربردی هم باشد، البته با توجه به این نکته که نسخه‌های سانتافه ساخت آمریکا با نمونه‌های موجود در کشورمان تا اندازه‌ای متفاوت بوده و به لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی هم عمدتاً مجهزتر هستند.

2011 Hyundai Santa Fe 4 516x334 - نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

در سطور ذیل برگردان این متن را تقدیم شما عزیزان می‌کنم.
در سال ۲۰۰۷ میلادی، کمپانی هیوندای، دومین نسل از کراس‌اوور خود به نام سانتافه را معرفی نمود. این نسخه از یک پلت‌فرم کاملاً جدید و نیز طراحی نرم‌تری بهره می‌برد. این نسل از سانتافه، به لحاظ ابعاد رشد یافت و گزینه “ردیف سوم صندلی” را هم عرضه می‌کرد.
در آغاز، نسل دوم هیوندای سانتافه تنها با دو پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۷ و ۳.۳ لیتری ارائه می‌شد. پیشرانه ۲.۷ لیتری از توانی معادل ۱۸۵ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۸۳ پوند/فوت برخوردار بود. پیشرانه ۳.۳ لیتری هم از توانی معادل ۲۴۲ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۲۶ پوند/فوت بهره می‌برد. پیشرانه کوچک‌تر به همراه دو گیربکس متفاوت ۵ دنده دستی و نیز ۴ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد، اما پیشرانه ۳.۳ لیتری، منحصراً با یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. هر دو پیشرانه، با گزینه‌های “دیفرانسیل جلو” و نیز “تمام چرخ متحرک” در دسترس خریداران خود قرار می‌گرفتند.
در سال ۲۰۱۰ میلادی، هیوندای سانتافه با ارائه دو پیشرانه کاملاً جدید، دستخوش تجدیدقوا و فیس‌لیفت شد. نسخه ۶ سیلندر و ۲.۷ لیتری جای خود را به نمونه‌ای ۴ سیلندر و ۲.۴ لیتری واگذار نمود. پیشرانه جدید از توانی معادل ۱۷۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۶۹ پوند/فوت بهره می‌برد. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری هم جای خود را با یک پیشرانه ۳.۵ لیتری تعویض نمود. پیشرانه جدید از توانی معادل ۲۷۶ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۴۸ پوند/فوت برخوردار بود. هر دو پیشرانه جدید از کارایی بیشتری نسبت به نسخه‌های پیشین خود برخوردار بودند و در این میان، تا اندازه‌ای سیستم‌های انتقال قدرت این خودرو نیز دستخوش تحول شدند.

2011 Hyundai Santa Fe 5 516x334 - نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

تریم‌ها و پکیج‌ها
هیوندای سانتافه نسل دوم در سه سطح متفاوت از تجهیزات و یا سه تریم مجزا عرضه می‌شد: GLS،SE و LIMITED. تریم GLS با پیشرانه کوچک‌تر عرضه می‌شد، در حالی که‌تریم های SE و LIMITED منحصراً به همراه پیشرانه قدرتمندتر V6 عرضه می‌شدند. هر یک از این تریم‌ها می‌توانست با ردیف سوم صندلی‌ها سفارش داده شود.

hyundai santa fe 13 516x323 - نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم
سه دلیل برتر برای خرید (هیوندای سانتافه نسل دوم)
۱) توان مالی – همچون هر محصول ساخت هیوندای، این مدل بیش از همه بر روی بهای رقابتی خود مانور می‌دهد. شما می‌توانید نخستین مدل‌های هیوندای سانتافه را بدون مشکل چندانی با قیمتی کمتر از ۱۰/۰۰۰ دلار خریداری نمایید.
۲) قابلیت عملی – درواقع، ردیف سوم صندلی‌ها در این خودرو تنگ و کیپ است اما در عوض، از امتیاز صندلی‌های قابل‌انعطاف آن برخوردارید.
۳) گارانتی – شرکت هیوندای یک گارانتی ۵ ساله یا ۶۰/۰۰۰ مایلی (۹۶/۰۰۰ کیلومتر) را برای محصولات خود ارائه می‌دهد، همچنین یک گارانتی ۱۰ ساله یا ۱۰۰/۰۰۰ مایلی (۱۶۰/۰۰۰ کیلومتر) را نیز برای قوای محرکه این خودرو عرضه می‌کند. بنابراین احتمالاً شما می‌توانید یک سانتافه (نسل دوم) که هنوز تحت پوشش گارانتی باشد را پیدا کنید.

سه مشکل اصلی (هیوندای سانتافه نسل دوم)
۱) فراخوان‌های مکرر- هیوندای سانتافه نسل دوم، تعداد ۱۰ رشته از فراخوان را بر خود دیده است. حداقل موارد مربوط به این فراخوان‌ها متعلق به نسخه ۲.۴ لیتری و دیفرانسیل جلوی این خودرو، و نیز گیربکس‌های اتوماتیک مدل‌های ۲۰۱۰ به بعد آن بود. گیربکس اتوماتیک این خودرو مستعد آسیب دیدن است و می‌تواند موجبات اتلاف توان موتور را فراهم آورد.
۲) فراخوان‌های ذکر شده مختص سانتافه‌های مدل ۲۰۱۰ هستند، اما برای سال‌های باقی مانده‌ای هم که این خودرو تولید شد، عمده مالکانش از افت توان موتور در آن شاکی بودند. تعداد زیادی از مالکان این خودرو یک رشته از شکایات را تسلیم سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) نمودند که در آنها از خرابی مکرر این خودرو سخن رفته بود.
۳ ) مشکلات سیستم انتقال قدرت – در کنار فراخوان رسمی انجام شده، یک رشته از شکایات هم مکرراً به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) ارائه شد که در آنها از تعویض ناملایم دنده در گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو (پس از فیس‌لیفت) سخن رفته بود. ظاهراً به نظر می‌رسد که جعبه‌دنده مذکور برای تعویض دنده‌ها در حال تقلا و کشمکش است (به قول عامیانه: در حال دست و پا زدن است).

پیش از خرید خودرو
ممکن است که خرید یک هیوندای سانتافه نسل دوم یک گزینه وسوسه‌انگیز باشد، زیرا شما احتمالاً قادرید نسخه‌ای از آن را با تخفیف بیشتری نسبت به رقبایی با سایز و قابلیتی مشابه پیدا کنید. اما یادتان باشد که در زمان درج این مطلب، اسناد دولتی از ۹۰۰ فقره شکایت از این خودرو رونمایی کرده است. بر اساس این شکایات، به نظر می‌رسد که هیوندای سانتافه (نسل دوم) از یک سری مشکلات کیفی در رنج است که برخی از آنها در نوع خود خطرناک است. یک شکایت مشترک که در میان تمامی مالکان مدل ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ این خودرو (مدل‌های پیش از فیس‌لیفت) صورت پذیرفت آن بود که گیج بنزین این خودرو همیشه نمی‌تواند میزان واقعی سوخت باقی مانده در باک را نشان دهد. معمولاً کمپانی هیوندای به رفع این مشکل تحت پوشش گارانتی می‌پرداخت. خرابی و یا از کارافتادگی موتور هم یک شکایت شایع میان مالکان مدل‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ این خودرو بوده است.

Hyundai Santa Fe 516x346 - نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

ختم کلام
فروش هیوندای سانتافه از سال‌های ۲۰۰۷ الی ۲۰۰۹ میلادی، به سبب فراخوان‌های مکرر سقوط نمود. البته بخش عمده شکایاتی که از ناحیه مالکین این خودرو صورت پذیرفت مسائل جدی نبودند. با توجه به این نکته که چه تعداد از مشکلات مشترک توسط مالکین این خودرو گزارش شده است، احتمالاً بهتر است به خرید هیوندای سانتافه دست دوم فاقد پوشش گارانتی اقدام نکنید. سانتافه‌های مدل ۲۰۰۹ میلادی و یا قدیمی‌تر، قبلاً از گارانتی خارج شده و یا به‌زودی خواهند شد. به یاد داشته باشید حتی اگر شما یک وسیله نقلیه تحت پوشش گارانتی را هم خریداری نمایید، هیچ تضمینی نیست که مشکلات بالقوه در خودروی‌تان مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد؛ نخست به این دلیل که دپارتمان سرویس فروشنده نیاز به تکرار یک مشکل دارد (تا فراخوانی صورت دهد) و برخی از مالکان می‌گویند که به دلیل طبیعت پراکنده مشکلات، این عملی دشوار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.