۳ درصد هزینه گمرکی باید از قیمت نهایی خودرو حذف شود

میثم رضایی با بیان اینکه تا پیش از این شرکت ها تحریم را به عنوان بهانه ای در خصوص حضور نداشتن رسمی نام آنها در وب سایت رسمی شرکت های مادر اعلام می کردند افزود: اما اکنون با رفع تحریم ها تمامی نمایندگان واردات خودروهای خارجی باید با ارائه سند مشخص و ثبت رسمی نام در سایت کمپانی مادر ادعای خود را ثابت کنند .
او همچنین با بیان اینکه مراجع دولتی نیز باید پیگیر ثبت رسمی آن ها باشند گفت: چرا که اگر این نمایندگان رسمی باشند موظف هستند به خودروهای خود گارانتی بین المللی اعطا کنند و اگر رسمی نیستند حق واردات خودرو را ندارند.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در بخش دیگری از سخنان خود نیز با بیان اینکه از سوی دیگر ۳ درصد حق گمرک در دوران تحریم بر هزینه اولیه خودرو افزوده می شد تا شرکت نماینده به عنوان واردکننده این خودروها با دریافت این ۳ درصد از مشتری به آن ها خدمات دهند تصریح کرد: حال که تحریم ها رفع شده است همه باید بدانند که هزینه گارانتی بین المللی بر هزینه نهایی خودرو محاسبه شده است از این رو ۳ درصد هزینه گمرکی از قیمت نهایی خودرو باید حذف شود، به عنوان مثال اگر قیمت نهایی خودرویی معادل ۲۰ هزار دلار باشد مثلا ۲هزار دلار آن به دلیل وجود گارانتی بین المللی است. وجود ۳ درصد هزینه گمرکی پس از تحریم ها تنها بر قیمت نهایی خودرو می افزاید که بار آن بر جیب مشتری است، از این رو میزان میل به خرید کاهش یافته و در نتیجه میزان سود دهی واردات خودرو برای دولت کاهش می یابد.
رضایی  همچنین با بیان اینکه سال ۹۴ دولت میلی به واردات خودرو از خود نشان نداد افزود: تا پایان سال ۹۴ میزان سود گمرکی حاصل از واردات خودرو برای دولت معادل ۱۳۶۸ میلیارد تومان بود و در سال جاری نیز پیش بینی می کنیم با افزایش نیافتن تعرفه گمرکی از سوی دولت درآمد گمرکی حاصل از واردات خودرو به ۲۲۰۰ میلیارد تومان برسد.

میثم رضایی در خصوص جزئیات تعداد اعضا و میزان واردات خودرو از سوی این انجمن گفت:این انجمن در حد کد ۷۰ تا ۸۰ عضو از سراسر کشور دارد که حدود ۴۰ شرکت دیگر در ابتدای سال جاری درخواست عضویت دادند که در صورت تایید تعداد اعضا به حدود ۱۰۰ عضو خواهد رسید.میزان واردات خودرو از سوی این انجمن بصورت کلی در سال گذشته در حدود ۱۲ هزار دستگاه بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.