معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

مجوز جنجالی واردات خودروهای امریکایی بالاخره لغو شد و اسامی شورلت‌ها از فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور در سال ۹۵ از سیستم ثبت سفارش حذف شد.

پس از انقلاب اسلامی این اولین مرتبه بود که زمزمه حضور جدی خودروهای شورلت در بازار رسمی کشور شنیده می‌شد. آغاز داستان به اواخر سال قبل برمی گردد؛ زمانی که سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران اعلام کرد: «با توجه به نامه دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه درباره خودروی سواری قابل ورود با نشان تجاری شورلت با رعایت آئین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو و رعایت سایر مقررات و مطابق با مدل‌های مندرج در گواهی نمایندگی صادره مرکز اصناف و بازرگانان با اعتبار دوره زمانی ۲۹ آذرماه ۹۸، اقدام شود.» اما آن گونه که از وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر می‌رسد، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، دستور لغو مجوز واردات این خودروهای لوکس را صادر کرده است و اکنون در فهرست مجاز خودروهای وارداتی دیگر نامی از خودروهای امریکایی به چشم نمی‌خورد. حتی به گفته یک مقام مسئول در وزارت صنعت، در پی دستور وزیر، ۲۰۰ دستگاه خودرو شورلت که به ارزش ۷ میلیون دلار ثبت سفارش شده بودند، در میانه راه به مقصد کره‌جنوبی برگشت خوردند.

این تغییر و تحولات بهانه‌ای شد تا به معرفی شورولت‌هایی بپردازیم که به ایران راه پیدا نکردند.

dhaexlgdwcuug8t5ltu - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

شورلت Aveo 

این خودرو به عنوان هاچ‌بک شهری جمع‌وجور از سال ۲۰۰۲ به دنیای خودرو وارد شده است و تحت برندهای مختلف تجربه حضور در بازار ۱۲۰ کشور مختلف را در کارنامه دارد. آوئو در ابتدا ماهیتی کره‌ای داشت و از محصولات شرکت دوو به حساب می‌آمد، اما نسل دوم آن در شاخه جنرال موتورز امریکا در کره‌جنوبی برپایه پلتفرمی از اوپل کورسا و با همکاری مهندسان شرکت‌های اوپل، هولدن و شورولت امریکا طراحی و تولید و در سال ۲۰۱۱ تحت برند شورولت روانه بازار کشورهای مختلف شد. آقای کرومهاز، طراح آوئو، آن را موتورسیکلتی ۴ نفره توصیف می‌کند.

شورلت Aveo - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

مشخصه‌هایی همچون طراحی چراغ‌ها در نمای خارجی و طراحی سرعت‌سنج پشت خودرو نشانه‌هایی از این الهام است. طراحی سیستم تعلیق آن را مهندسان تیم مسابقه‌ای شورولت برعهده داشته‌اند که وظیفه آنها آماده‌سازی کوروت‌های مسابقه‌ای است. برای پیشرانه نیز انتخاب‌های ۴ سیلندر ۱.۲ تا ۱.۸ لیتری برای آوئو در نظر گرفته شده که قدرت آنها بین ۶۸ تا ۱۳۵ اسب بخار است و بنا به انتخاب راننده به کمک جعبه‌دنده‌های ۵ و ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. آوئو از نظر ایمنی با کسب ۵ ستاره از موسسه Euro-NCAP شما را مطمئن می‌سازد.

dhaexlgdwcuug8t5ltu - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

شورلت Cruze 

نسل اول شورلت کروز به سال ۲۰۰۸ میلادی تولید شد و هم اکنون این خودرو در سه نسخه سدان، هاچ‌بک و استیشن پنج در عرضه می‌شود که دو نسخه اول در لیست ورود به بازار کشور قرار داشتند. هر دو نسخه از نظر ظاهری تشابهات بسیاری به یکدیگر دارند. چراغ‌های جلو کشیده، جلو پنجره دو تکه، چراغ‌های مه‌شکن و لوگوی برجسته شورلت، همه و همه دست به دست یکدیگر دادند تا ظاهری جذاب و تهاجمی برای خودرو به وجود بیاورند.

کابین هر دو نسخه شورلت کروز از نظر چارچوب و طراحی مشابه است، با این تفاوت که در نسخه سدان به دلیل به‌روزرسانی اخیر کمی طراحی مدرن‌تری مشاهده می‌کنیم. از دیگر تغیرات می‌توان به طراحی جدید دریچه‌های تهویه هوا و خطوط روی داشبورد، نحوه چینش کلیدها روی کنسول و در انتها صفحه کیلومتر خودرو اشاره کرد. کابین این خودرو حتی در نسخه هاچ‌بک نیز فضای زیادی دارد و می‌تواند به راحتی ۵ سرنشین را در خود جای دهد.

شورلت Cruze - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

شورلت کروز اگرچه خودرو جمع‌وجوری است، از نظر ایمنی قبل از تصادف، محافظت در هنگام تصادف و اطلاع‌رسانی پس از تصادف بسیار پیشرفته است. این خودرو به سه سیستم پیشرفته جلوگیری از تصادفات رانندگی مجهز شده است که این تکنولوژی‌های عبارت‌اند از: دوربین دید عقب، رادار تشخیص‌دهنده نقاط کور و در آخر سیستم کنترل پایداری الکترونیکی. داخل کابین شورلت کروز بالغ بر ۱۰ کیسه هوای مجزا قرار گرفته که هنگام تصادف به خوبی از سرنشینان محافظت می‌کنند. شورلت کروز در آزمایش‌های انجام‌شده انجمن NHTSA توانست امتیاز کامل یعنی ۵ ستاره را از آن خود کند.

شورلت کروز با چهار پیشرانه بنزینی عرضه می‌شود. پیشرانه‌های این خودرو تمامی ۴ سیلندر هستند و آرایشی خطی دارند و برای همراهی آنها جعبه‌دنده‌های ۵ و ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است. پیشرانه‌های بنزینی شورلت کروز با حجم‌های ۱.۴، ۱.۶ و ۱.۸ لیتر عرضه می‌شوند. پیشرانه ۱.۴ لیتری به توربوشارژر مجهز است و توانایی تولید نیرویی معادل ۱۳۸ اسب بخار دارد. پیشرانه ۱.۶ لیتری در دو نسخه عرضه می‌شود: یک نسخه با توان ۱۱۱ اسب بخار و بدون توربوشارژر و دیگری با توان ۱۸۱ اسب بخار که علاوه بر عملکرد بهتر مصرف سوخت پایین‌تری نیز دارد. آخرین پیشرانه بنزینی ۱۸۰۰ سی‌سی حجم دارد و نیرویی معادل ۱۴۱ اسب بخار در اختیار راننده قرار می‌دهد.

dhaexlgdwcuug8t5ltu - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

شورلت Trax

شورولت اولین بار با ارائه کانسپتی در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۱۲ به استقبال ساخت آن رفت. سال بعد از آن در نمایشگاه NAIAS نسخه تولیدی آن در معرض دید عموم قرار گرفت که در سال ۲۰۱۳ روانه بازار شد؛ سوارشده روی پلتفرم Gama II که محصولی از شرکت جنرال موتورز است. ترکس این پلتفرم را با برادر کوچک‌ترش، یعنی آوئو، به صورت مشترک استفاده می‌کند. ترکس خودرویی است برای فتح بازارهای بین‌المللی که در تمام قاره‌ها با اسم‌های مختلف عرضه می‌شود و خط تولید آن در کشورهای کره‌جنوبی، مکزیک و چین واقع است. البته در سال ۲۰۱۵ بود که درهای بازار امریکا به روی آن باز شد. ترکس با بهره‌گیری از زبان طراحی سایر محصولات شورولت، ظاهری جذاب دارد. اگرچه ابعاد آن کوچک است، در کابین با فضایی که در اختیارتان می‌گذارد غافلگیر می‌شوید.

شورلت Trax - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

فضای بار آن، به‌لطف صندلی‌های عقب تاشونده، به گنجایش ۱۳۷۱ لیتر می‌رسد. برای پیشرانه ترکس ۴ گزینه وجود دارد که ۳ عدد از آنها بنزینی است. در بازارهای بین‌المللی علاوه بر پیشرانه ۱.۸ لیتری ۱۳۸ اسب بخاری، که مجوز ورود به بازار ایران را گرفته بود، ۲ انتخاب دیگر نیز وجود دارد: پیشرانه‌های ۱.۶ و ۱.۴ لیتری توربو که به ترتیب قدرتی معادل ۱۴۰ و ۱۱۵ اسب بخار در اختیار راننده قرار می‌دهند. قدرت پیشرانه‌ها به کمک جعبه‌دنده‌های ۵ و ۶ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک، بسته به دیفرانسیل جلو (FWD) و یا دو دیفرانسیل بودن خودرو (AWD)، به چرخ‌های جلو یا تمام چرخ‌های آن منتقل می‌شود.

dhaexlgdwcuug8t5ltu - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند
Chevtolet Captiva
فیس‌لیفت، آخرین نسل شورلت کپتیوا که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، مجوز ورود به بازار ایران را گرفته بود. این خودرو از نظر ظاهری بسیار گیراست و، علی‌رغم ظاهر مدرن، بسیار تهاجمی است. با اینکه چند سالی از طراحی این خودرو می‌گذرد، همچنان از بسیاری از رقبای خود طراحی بهتری دارد. جالب است بدانید که شرکت شورلت نخستین سازنده خودروهای SUV (در سال ۱۹۳۰) بود و به خوبی کارش را بلد است.

داخل کابین شورلت کپتیوا با فضایی کاملا مدرن روبروییم. در مرکز داشبورد یک صفحه نمایش ۷ اینچی رنگی قرار گرفته که اطلاعات مورد نیاز راننده را در اختیار او قرار می‌دهد. دسترسی به کلیدها و تجهیزات قرارگرفته روی کنسول میانی به خودی خود بسیار آسان است و حتی می‌توان برای راحتی بیشتر از کلیدهای قرارگرفته روی غربیلک فرمان نیز استفاده کرد.

Chevtolet Captiva - معرفی شورلت‌هایی که از ایران برگشت خوردند

شورلت Captiva با چهار پیشرانه مختلف عرضه می‌شود که دو تای آنها بنزینی و دو عدد دیگری دیزلی هستند. یکی از پیشرانه‌های بنزینی نسخه چهار سیلندر خطی است: پیشرانه‌ DOHC با حجم ۲.۴ لیتر و توانایی تولید نیرویی معادل ۱۶۷ اسب بخار. اما دیگر پیشرانه بنزینی، کپتیوا را به قدرتمندترین نسخه تولیدشده از این خودرو تا به امروز تبدیل کرده است. این پیشرانه V6 است و با حجمی معادل ۳ لیتر توانایی تولید نیرویی معادل ۲۵۸ اسب بخار دارد. این خودرو در حالت استاندارد دیفرانسیل جلوست و در صورت سفارش مشتری نسخه چهارچرخ محرک آن نیز تحویل داده می‌شود. در کپتیوا نخستین بار بود که شرکت شورلت تمام نسخه‌های یکی از محصولات خودرا به سیستم VVT مجهز کرد. تکنولوژی VVT، که خلاصه‌شده عبارت (Variable Valve Timing) است، در کاهش مصرف سوخت و همچنین استهلاک خودرو تاثیر به‌سزایی دارد. در این سیستم هر یک از سیلندرها به چهار سوپاپ مجزا مجهز شده که زمان‌بندی احتراق این سوپاپ‌ها متغیر است. برای مثال، در ترافیک که نیاز به انرژی چندانی نیست احتراق کاهش پیدا می‌کند و هنگام شتاب‌گیری از حداکثر نیروی پیشرانه استفاده می‌شود.

6 نظرات
  1. جانباز این مملکت می گوید

    ااینقدر نفوذ دارن این خودروسازان (قاتلین) داخلی… حمایت که میشن،وام های کلان خرید خودرود هم میدن،قیمت خودروهاشون هم که چندین برابره و کیفیت که دیگه زیر صفره….با این وجود مردم یه بار هم که شده به خودشون اومدن و با نه گفتن به خودروی ایرانی حق خودشون رو اثبات کردن…
    حالا خودروسازان داخل با تمام نفوذ و جیره خوارهاشون سعی در فشار بر مردم دارن و قانون های بی پایه وضع میکنند..
    هرج و مرج اینه که قانون کیفی و تحت نفوذ قدرت ها باشه.یعنی بر اساس قوانین جنگلی (هرکه زورش بیشتره) تغییر میکنه…اخه بر چه اساسی ممنوع شده است؟ از ژاپن بی دین وارد کردن خوبه بعد از امریکا مشکل شرعی داره؟ پس چرا دنبال خرید بویینگ اند یا بچه هاشون رو میفرستن امریکا بچرن؟
    تو هر کشوری بود گوش یارو رو در هر سمتی که بود میگرفتن و میبردن پا میز محاکمه…
    مردم با ماشین ایرانی بمیرن تا اقایون پورسانت شون رو بگیرن. انصافا خانواده کدوم یکی از این اقایون سوار پراید یا بقیه ماشین های داخلی میشه؟؟؟

  2. علی می گوید

    با سلام.نباید تعجب کرد دولت تدبیر شده دولت زد و بند آقای نعمت زاده یک وزیر بی کفایت و خود فروخته اس که جیره خوره دو تا غوله سایپا و ایران خودرو دیگه فکر کردن نداره.اصلا جان مردم مهم نیس براشون چون درصد میگیره به نفعشون کار میکنه وسلام.
    واقعا اطلاع رسانی اروند پلاک حرف نداره پاینده باشین

  3. متین می گوید

    سلام ببخشید میشه راهنمایی کنید که چطور از مناطق آزاد ماشین با پلاک ملی میشه وارد کرد

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      پلاک ملی کردن خودرو در سر تا سر ایران به یک شکل است.فرقی بین منطقه آزاد و غیر آزاد نخواهد بود

  4. مسعود می گوید

    تا زمانی که توی ایران عزیز نتونم سوار یه خودرو به معنی واقعی کلمه با کیفیت وبروز بشم از خریدن خودرو خودداری میکنم

  5. مسعود می گوید

    سلام واقعا جای بسی تاسف داره که واردات خودرو های شورلت لغو شد
    این میتونست یک آغاز باشه .
    ننگ بر ایرانخودرو و سایپا و دیگر واردکننده های خودرو های چینی درجه ۳ و همچنین وزیر صنعت و معدن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.