چرا شرایط ورود خودروهای لوکس به مناطق آزاد تغییر کرد؟

به تازگی شرایط ورود خودروهای لوکس به مناطق آزاد تغییر کرده و به جای منع واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی، شرط دیگری لحاظ می‌شود تا از تجمل‌گرایی و مانور تجمل این خودروها در مناطق آزاد جلوگیری شود.

به گزارش اروند پلاک  به نقل از ایسنا، طبق قوانین موجود، واردات خودروهای لوکس بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی به مناطق آزاد در ایران مجاز نیست و در این رابطه محدودیت‌های خاصی اعمال شده است تا به منظور جلوگیری از واردات خودروهایی که جنبه مانور تجمل‌گرایی در این مناطق و حتی سرزمین اصلی را دارند جلوگیری شود؛ اقدامی که در جهت همسان سازی شرایط واردات خودروهای لوکس به مناطق آزاد و نیز جلوگیری از هرگونه دور زدن ها به دلیل ضعف مواد قانونی در نظر گرفته شده است.

به طور مثال با توجه به اینکه واردات خودروهای لوکس به مناطق آزاد با توجه به میزان حجم موتور امکان پذیر بود امکان واردات برای خودروهای بالاتر از حجم موتور ۲۵۰۰ سی سی وجود نداشت، اما اگر خودرویی حجم موتورش کمتر از حجم ۲۵۰۰ سی سی بود بدون هیچ گونه مشکلی می توانست خودروی لوکس خود را به کشور وارد کند. بنابراین به منظور جلوگیری از ادامه این روند و نیز پوشش ضعف شرایط در نظر گرفته شده، تصمیم بر این شد تا شرایط جدیدی برای واردات خودروهای لوکس به مناطق آزاد در نظر گرفته شود که منطقه آزاد اروند به عنوان پیشگام این مناطق فیلتر ۱۰۰ هزار دلاری را برای واردات خودروی لوکس به این منطقه در نظر گرفته است و هر خودرویی که قیمتش بالاتر از رقم تعیین شده باشد باید از گمرک مجوز لازم را کسب کند.

حجم موتور چگونه محاسبه می شود؟

برای محاسبه حجم موتور، داشتن میزان قطر پیستون الزامی است. قطر پیستون در اصل اندازه دهانه سیلندر است و کورس پیستون، میزان جابجایی پیستون، از نقطه مرگ بالا تا نقطه مرگ پایین است، گرچه این اندازه ها معمولا از طرف کارخانه های سازنده اعلام می شود ولی بعضا این ارقام تقریبی است و هنگام ساخت موتور کمی بالا و پایین می شود.

حجم موتور را می توان به این روش محاسبه کرد: تعداد سیلندر*حجم استوانه سیلندر = حجم موتور یا به عبارتی تعداد سیلندر * کورس پیستون * مساحت سطح پیستون = حجم موتور. پس داریم؛ ۲ (شعاع پیستون)*عدد پی= حجم موتور تعداد سیلندر*کورس پیستون.

برای محاسبه حجم به لیتر نیز باید شعاع و کورس پیستون به سانتی متر داده شود و برای محاسبه به سی سی(سانتی متر مکعب) باید اعداد به میلیمتر و حاصل را به عدد یک هزار تقسیم کنیم.

محمدرضا معتمدی – معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند- در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اعلام اینکه دبیر شورای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مسئولان ذی‌ربط متوجه این قضیه شدند و نسبت به آن واکنش نشان دادند، بیان کرد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد دستور داد هرچه سریع‌تر نسبت به رفع نقص این ماده قانونی اقدام شود تا از واردات این چنینی خودروها به مناطق ازاد جلوگیری شود. به همین دلیل از دو هفته قبل با اعمال قوانین جدید از واردات این خودروها جلوگیری شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند، افزود: ‌به همین دلیل شرایط جدیدی برای واردات خودروهای لوکس به مناطق آزاد در نظر گرفته شده و منطقه آزاد اروند به عنوان یکی از این مناطق تصمیم‌ گرفته تا در ارتباط با خودروهایی که رقم آن‌ها بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار است بررسی‌های لازم انجام شود و با در نظر گرفتن جنبه واردات این خودروها، مجوزهای لازم صادر شود و اگر این گونه خودروها جنبه مصرفی لازم را در ایران نداشتند، به دلیل جلوگیری تجمل‌گرایی و مانور تجمل این خودروها در مناطق آزاد که عمدتا مردم آن محروم هستند با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری از واردات این خودروها جلوگیری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.