مقایسه خودروی رانا EL با سمند EF7

رانا EL  با سمند EF7   هر دو محصول شرکت ایران خودرو هستند.قیمتی نزدیک به هم و ابعادی نزدیک به هم.سمند خودرویی با بدنه بسیار مقاوم در داخل خودرو هایی ایرانی است که در عوض از وزن بیشتری بر خوردار است.موتور جدیدش EF7 بسیار حرف و حدیث بپا کرد.اما بعد از مشکلات اولیه ورود این مدل در بازار کم کم جای خود را در میان خودرو ها باز کرد.تا جایی که ایران خودرو از این موتور در سورن و دنا نیز بهره برد.البته که آن مشکلات اولیه از بین رفت و شاید بشود گفت اولین خریداران این خوردو قربانیان تست و رفع معایب این موتور بودند.در مقابل رانا خودرویی که می توانم به راحتی بگویم یک کپی زنی از ۲۰۶ اس دی با کمی تغیرات در نمای بیرونی و داخلی است.

رانا

این دو خودرو در بحث ابعادی یکسان هستند ولی سمند بدلیل بکار بردن فولاد مقاوم تر وزن بیشتری دارد.قیمت هردو نزدیک به هم و سمند اندکی گران تر البته.سمند EF7  دارای موتور ۱۷۰۰ سی سی  و رانا دارای موتور ۱۶۰۰ سی  سی است.همین اختلاف ۱۰۰ سی  سی سبب شده تا سمند EF7 از بیشترین سرعت ،گشتاور ،قدرت بشتری نسبت به رانا برخوردار باشد.البته بدلیل وزن کمتر رانا از شتاب ۱۲ ثانیه برخوردار است که از سمند EF7 0.5 ثانیه پیشی گرفته است.البته باید به این مطلب اشاره کنیم که رانا به دلیل استفاده از رینگ کوچکتر ۱۴ اینچی نسبت به سمند شاید به این .۰۵ ثاینه اختلاف شتاب کمک کرده باشد.

سمند EF7

در زمینه سیستم ترمز این رانا است که از سیستم ترمز ۴ چرخ دیسکی بهره می برد و این در حالی است که سمند EF7  در جلو دیسکی و در عقب کاسه ای را دارا می باشد.که برای این خودرو یک نکته مثبت می تواند باشد.مصرف سوخت رانا با مصرفی در حدود ۶٫۹ لیتر به صورت ترکیبی با مصرف کمتر در حدود ۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به سمند EF7 یک امتیاز مثبت دیگر بدست می آورد.

vs runa smand ef

اما در بحث امکاناتی همچون صندلی برقی ،داشبورد چرمی ،سنسور دنده عقب و غربیلک ۴ شاخه و موتور یورو۴ بودنش  سمند وضعیت بهتری دارد.در کل باید گفت که هردو خودرو در یک رده هستند و بجز موارد بالا که گفته شده سایر مشخصات یکسان می باشند.می ماند نظر شخصی و سلیقه یک خریدار.

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کنندهایران خودروایران خودرو
کشور تولید کنندهایرانایران
نام و مدل اتومبیلراناسمند LX EF7
نام شرکت وارد کننده یا مونتاژ کننده و خدمات دهندهایساکوایساکو

قیمت

قیمت نمایندگی۳۰,۱۲۳,۰۰۰ تومان
قیمت بازار۲۹,۹۰۰,۰۰۰ تومان

مشخصات فنی بدنه

کلاس بدنهسدانسدان
کلاس اتومبیلC SegmnetD segment
ابعاد
وزن۱۱۰۴ کیلوگرم۱۲۴۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان۵۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو۱۸۵/ ۶۵ R 14۱۸۵/ ۶۵ R 15
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب۱۸۵/ ۶۵ R 14۱۸۵/ ۶۵ R 15

مشخصات فنی موتور

حجم موتور۱۵۸۷ cc۱۶۴۵ cc
نوع موتوربنزین سوزبنزین سوز
تعداد سیلندرها۴۴
تعداد سوپاپ ها۱۶۱۶
آرایش قرار گیری سیلندرهاخطی مستقیمخطی مستقیم
محل قرار گیری موتورموتور جلوموتور جلو
سیستم سوخت رسانیانژکتوری تزریق چند نقطه ایانژکتوری تزریق مستقیم
ظرفیت باک۵۰ لیتر۷۰ لیتر
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار)۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر)۱۴۲ نیوتون متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه۱۵۵ نیوتون متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر)۶۵٫۶ اسب بخار بر لیتر۶۷٫۵ اسب بخار بر لیتر

مشخصات جعبه دنده ( Transmission )

نوع جعبه دندهجعبه دنده دستیجعبه دنده دستی
تعداد دنده (جلو)۵۵
محل قرار گیری اهرم تعویض دندهکنسول میانیکنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت)موتور جلو دیفرانسیل جلوموتور جلو دیفرانسیل جلو

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمزروغنی با بوستر خلائیروغنی با بوستر خلائی
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلودیسکیدیسکی
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقبدیسکیکاسه ای

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیقمستقل برای هر چرخمستقل برای هر چرخ
تعلیق جلومک فرسونمک فرسون
تعلیق عقبمستقلمستقل
کمک فنرهای جلوهیدرولیکیهیدرولیکی
کمک فنرهای عقبهیدرولیکیهیدرولیکی
نوع سیستم فرمانقدرت کمکی هیدرولیکیقدرت کمکی هیدرولیکی

عملکرد اتومبیل

حداکثر سرعت۱۸۹ کیلومتر بر ساعت۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
شتاب ۰ الی ۱۰۰ (برحسب ثانیه)۱۲ ثانیه۱۲٫۵ ثانیه
مصرف سوخت شهری۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
مصرف سوخت جاده ایی۵٫۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
سیکل ترکیبی مصرف سوخت۶٫۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۷٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۳یورو ۴
ستاره ایمنی از مرکز استاندارد و ایمنی اروپا EURONCAP

محدوده گارانتی

محدوده گارانتی۲۴ ماه یا ۴۰ هزار کیلومتر۲۴ ماه یا ۴۰ هزار کیلومتر

امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد )۲ عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
سیستم های پایداری و کمک رانندهABS دارای ۴ کاناله به همراه EBDABS دارای ۴ کاناله به همراه EBD
سیستم های امنیتی و حفاظتیسیستى ضد سرقت ، قفم مرکزی با ریموت رادیویی ، سیستم قطع سوخت خودکار ، سیستم کنترل بخار بنزین ، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل خودروسیستى ضد سرقت ، قفم مرکزی با ریموت رادیویی ، سیستم قطع سوخت خودکار ، سیستم کنترل بخار بنزین ، بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل خودرو
سیستم فرمان و هدایت پذیریسیستم کمکی هیدرولیکیقدرت کمکی هیدرولیکی
نوع غربیلکسه شاخه۴ شاخه طراحی جدید
سیستمهای تهویه مطبوعکنترل دستیسیستم تهویه مطبوع جدید با کنترل دستی
سیستم صوتی و تصویریرادیو CD به همراه MP3رادیو CD به همراه MP3 به همراه ۴ بلند گو
سیستمهای مولتی مدیاساعت دیجیتال
سیستم صندلیهای جلوصندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع ، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم رتفاعصندلی راننده و مسافر  با قابلیت تنظیم ارتفاع ، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم رتفاع
سیستم صندلیهای عقبمحل دسترسی به صندق عقب
سیستم آیینه هاتنظیم آیینه های جانبی برقیجانبی برقی ، همرنگ بدنه ، دارای راهنما
سیستم شیشه هاشیشه بالابرهای جلو برقیبالابر شیشه های جلو و عقب برقی
سیستم های سقف
سیستم روشنایی جلوتنظیم زاویه نور ، دارای مه شکنچراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
سیستم روشنایی عقبدارای مه شکن و چراغ سوم ترمزچراغ مه شکن به همراه چراغ سوم ترمز
سنسورهای پیش فعالاطلاع از خرابی خودروسنسور دنده عقب به همراه سیستم گویا
سیستم های کمک رانندگی
8 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    من هر دو را داشتم سمند یک سر وگردن! ا ز رانا بهتره. خصوصاسواری نرم وراحت سمند وگیربکس

  2. نویسنده می گوید

    رانا رو من ۵ ساله داشتم…اوایل خوب کار میکنه اما بعد از مدتی تمام قطعاتش به لرزه در میاد…ایراداتش زیاده اما مهمترینشون تو تابستون موقع زدن کولر فن توربو همچون امبولانس صدا میده که کلا رو مخه…سیستم برقی ضعیفی که داره باعث میشه در سال چند بار چراغهای جلو عوض بشه…در کل فروختمش با ۴۰ میلیون و راحت شدم

  3. محمد طاها می گوید

    خخخ عجب نظرای خنده داری…سمند و با رانا اصن قابل مقایسه ست؟؟؟…رانا باید بره با امثال پراید مقایسه بشه نه ماشینایی مثل سمند و پژو پارس و ۴۰۵ ک غول ایران خودرو هستن

    1. حسین می گوید

      سمند معروف به تشت،باید یه شیلنگ از خود پمپ بنزین مدام به باک سمند وصل باشه،ظاهر سمند خیلی خیلی خسته و افتاده به نظر میرسه،موتور درجه ۳ و بی کیفیت آلمانیEf7،قابل مقایسه با تراکتور،لش

  4. ابوذر می گوید

    رانا از سمندازنظر سوخت ونمایی ظاهری بهتره

  5. ابوذر می گوید

    رانا از سمند بهتره

  6. ابوذر می گوید

    سلام بنظر من هم رانا بهتره از سمندEF7

  7. سینا می گوید

    رانا خیلی بهتر از سمنده.خیلیا که هر دو رو داشتن میگن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.