مقایسه خودروی ام وی ام 315 با 206 ( MVM 315 VS peugeot 206 )

در این مطلب می خواهیم دو خودروی ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵ را مورد بررسی قرار دهیم که از لحاظ قیمت و تیپ میشه گفت در یک رنج قیمت قرار دارند.در زیر نیز می توان به مشخصات بیشتر این دو  خودرو آشنایی هر چه بیشتر پیدا کرد .ام وی ام ۳۱۵  که در کل تنها مناسب حال افرادی است که انتظار چندانی از هاچ بک چینی  ندارند و حتی در عوامل مهم  نظیر کیفیت ساخت، یا ایمنی نیز چندان اهمیت نمی دهند. به راستی مناسب استفاده درون شهری  و مورد علاقه بیشتر خانمهاست  و شاید بهترین انتخاب برای دسته از افراد باشد که طراحی ظاهری را  اولویت های خود  قرار داده اند.امکانات رفاهی مثل باز کردن درب صندوق به وسیله ریموت یا Power windows  و  یا   خودرویی  است برای رقابت های خیابانی یا مسافرت های خارج از شهر  استفاده نمی کنند و ۲۰۶ کامل ترین و بی عیب و نقص ترین  طراحی صنعتی را یدک می کشد  البته به دلیل تیراژ تولید بسیار زیاد به مرور  جذابیت خود را  از دست داد  و ایران خودرو نیز  در بروز  رسانی  این خودرو  ضعیف عمل کرده.در ادامه اطلاعات فنی این دو خودرو نیز مورد مقایسه قرار گرفته است.

MVM 315 VS peugeot 206 6 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )
همه ما می دانیم که صنعت خودروسازی در ایران دچار آشفتگی شده، تحریم های اقتصادی، کمبود قطعات، برنامه ریزی نادرست، ضرر دهی کلان، سوء استفاده سودجویان… این ها فقط چند تا از ده ها دلیلی می باشد که کمر صنعت خودرویی را شکسته و باعث شده تا خودروسازها قیمت محصولات خود را بالا ببرند. یکی از این محصولات ۲۰۶ هستش که قیمتش نسبت به پارسال دو برابر شده که همین افزایش قیمت باعث دو دل شدن مشتریان این خودرو شده. از طرفی هجوم خودروهای چینی که بسیار پر زرق و برق هستند، بیشتر مردم را دچار شک و تردید کرده که آیا یک ماشین چینی بخرند یا نه. یکی از این ماشینای چینی، چری A13 یا فالوین۲ است که در ایران توسط مدیران خودرو و با نام ام وی ام ۳۱۵ساخته می شود و توانایی رقابت با دویست و شیشی را دارد که جزء پرطرفدار ترین ماشین های ایران هست. حال اگر شما جزء افراد دو دل هستید به شما پیشنهاد می کنم قبل از تصمیم گیری این مقاله را با دقت بخوانید و اگر هم دو دل نیستید باز هم مقاله را بخوانید. ضرری که ندارد!

مقایسه خودروی ام وی ام 315 با 206 1 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )ام وی ام ۳۱۵ در برابر پژو ۲۰۶

طراحی بیرونی
ابتدا از ۲۰۶ شروع می کنیم. از سال ۲۰۰۱ که این ماشین در ایران شروع به تولید شدن کرد هیچ کس نگفته که ۲۰۶ ماشین زشتی است. با اینکه ۲۰۶ پانزده سال پیش طراحی شده ولی هیچ وقت رنگ کهنگی و پیر شدن را به خود نگرفته در حالی که تمام ماشینای دهه نودی و هم سن و سال او تا الان خسته کننده و حال بهم زن شده اند.

MVM 315 VS peugeot 206 3 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )

پژو ۲۰۶ از سال ۹۸ تاکنون در ایران به همین شکل باقی ماند ،به نظر من چنین ماشینی که بتواند چهره خود را ۱۵ سال روی مد نگه دارد باید واقعا زیبا باشد. اما رقیب ۲۰۶ یعنی ام وی ام برعکس بیشتر ماشین های هم وطنش، حال بهم زن و زمخت و کسل کننده نیست و در واقع آن هم ماشین زیباییست. البته خیلی ها معتقدند، علت زیبایی ام وی ام  این است که جلوی این ماشین شباهت به جلوی ۲۰۶ دارد! که این حرف مربوط به جلوی ماشین میباشد اما زیبایی این ماشین در نیم رخش است نه در جلو. استفاده از خطوط بلند بر روی بدنه و استفاده از رینگ های اسپرت و کم بودن عرض شیشه ها از دلایل زیبایی نیم رخ این ماشین هستند.در کل انتخاب بین این دو ماشین به عنوان ماشین زیباتر کار سختی است و نیاز به کلی فکر دارد و من حوصله ندارم که درباره این موضوع فکر کنم و می سپرمش بدست خودتون. اما مطمئن باشید که بعد از خرید هر کدام از انها هیچ کس بهتون نمی گوید بدسلیقه.

MVM 315 VS peugeot 206 9 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )

 

 

 

شما در کابین ۲۰۶ یک طراحی اروپایی دهه نودی می بینید و در کابین ام وی ام یک طراحی چینی پر زرق و برق. طراحی ام وی ام در نگاه اول ممکن است دلربا و فریبنده باشد ولی بعد از مدتی خسته کننده میشود همچنین کیفیت پایین مواد به کار رفته در داشبورد به مشکل خسته کننده شدن دامن زده در حالی که در ۲۰۶ عکس این قضیه هست و میدانیم که تمام افرادی که ۲۰۶ دارند هیچ وقت مشکل خسته کننده شدن نداشتند. پس، برنده طراحی داخلی : ۲۰۶

MVM 315 VS peugeot 206 13 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )

پیشرانه
حجم موتور پژو ۱۵۸۷ سی سی است که از موتور ۱۴۹۷ سی سی ام وی ام چیزی حدود ۱۰۰ سی سی بزرگتره. پس به ما اینو می فهماند که ۲۰۶ بیشتر از ام وی ام تشنهٔ بنزین است. اما قدرت هر دو ماشین یکیه و موتور هاشون نیرویی معادل ۱۱۰ اسب بخار را در دور موتور ۵۸۰۰ به چرخ های جلو وارد میکنند. اما تفاوت اصلی اینه که پژو ۲۲۰ کیلو از ام وی ام سبک تره که واقعاً اختلاف زیادی هستش که میتونه کلی در رانندگی تاثیر بگذاره.
حداکثر گشتاور ۲۰۶ و ام وی ام , جفتشون ۱۴۰ نیوتون بر متر می باشد اما ۲۰۶ در دور موتور ۴۰۰۰ به این مقدار میرسد ولی ام وی ام در دور موتور ۴۵۰۰ . یعنی ۲۰۶ زودتر به حداکثر گشتاور میرسد. پس ۲۰۶ بخاطر گشتاور بهتر و وزن کمتر، شتاب بیشتری نسبت به ام وی ام دارد در نتیجه برنده پیشرانه : ۲۰۶

MVM 315 VS peugeot 206 2 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )

امکانات

ماشین های چینی را می توان در یک جمله خلاصه کرد «گول زننده». البته بعضی هاشون مثل همین ام وی ام ۳۱۵ یا جیلی و گریت وال در کل ماشین های خوبی‌اند اما بقیشون ساخته شده اند تا گول بزنند. چینی ها خوب یاد گرفتند که چشم مشتریان خود را با استفاده از امکانات نسبتاً زیاد و لوازم های مختلف و آپشن های گوناگون، کور کنند. پس میتوان حدس زد که برنده امکانات این مقاله چه ماشینی هستش. اما من برای اینکه مقالم کامل باشه امکانات این دو ماشین را در سه بخش ترمز و امکانات رفاهی وامنیت مقایسه کردم.
ترمز :چرخ های جلوی ام وی ام دارای ترمز دیسکی و چرخ های عقب دارای ترمز کاسه ای هستند که مجهز به سیستم ABS میباشند. در ۲۰۶ هر چهار چرخ دیسکی و مجهز به ABS – EBD – EBR میباشند. پس ۲۰۶ ترمز های بهتری دارد.

ام وی ام ام وی ام۳۱۵

MVM 315 VS peugeot 206 5 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )

امکانات رفاهی : هر دوی این خودروها از امکانات نسبتا مشابهی بهره می برند که مهمترین آنها بدین شرح است:
پژو : ۱- کنترل اتوماتیک تهویه ۲- تنظیم برقی آینه ها.
ام وی ام : ۱- سیستم پخش mp3 با پورت USB ۲- تنظیم برقی چراغ های جلو ۳- سنسور دنده عقب.
بنظر نمی رسد که بخش امکانات رفاهی برنده خاصی داشته باشد!

امنیت امروزه بخش به ظاهر بی اهمیت امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته مثلاً هفته پیش دیدیم که چطور کارشناسان خودرو volvo V40 را بهترین هاچ بک سال انتخاب کردند زیرا در این ماشین می‌توانید نوآوری های بسیار زیادی در بخش امنیت ببینید مثلاً ایربگ برای عابران یا سیستم ترمز اتوماتیک یا سیستم تشخیص عابران پیاده و یا سیستم به خاطر آوردن علائم جاده به راننده. که همهٔ اینها سیستم های بسیار جالبی هستند که متاسفانه نمیتوانم در این مقاله به بررسی آنها بپردازم. اما دو ماشین مورد بحث ما هم سیستم های نسبتاً مناسبی دارند. مثلاً هر دو ماشین در مجموع دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو دارند و مجهز به قفل مرکزی با ریموت و کمربند های سه نقطه ای پیش کشنده هستند (تروخدا فرق امنیت این ماشین ها را با امنیت volvo ببینید در حالی قیمت volvo v40 برابر قیمت این دو ماشینه). از فرق های ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵ می توان به داشتن آژیر برای ام وی ام و داشتن سیستم قطع سوخت هنگام تصادف برای ۲۰۶ اشاره کرد. اما حرف آخر را ستاره ایمنی میزند که هر دو ماشین دارای چهار ستاره هستند اما پژو چهار ستارهٔ خود را از euroncap و ام وی ام از c-ncap گرفته ( c-ncap یک شرکت چینی هست که آزمایش های آسان تری نسبت به یوروکاپ میگیرد) نظر همه کارشناسان این است که ستاره های چینی را باید نسبت به ستاره های اروپایی، کمتر شمرد. پس این یکی به نفع پژو ۲۰۶

مقایسه خودروی ام وی ام 315 با 206 4 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )

سواری
پژو دارای هندلینگ بالایی است و سواری نرمی هم داره و همچنین مدل تیپ پنج که خیلی اسپرت تر از مدل های دیگه هست، فرمان و ترمزهایی با عکس العمل بالا داره. از ایرادات این ماشین میتوان به فضای کم برای سرنشینان عقب اشاره کرد.حال میرسیم به ام وی ام . چون من موفق نشده ام سوار ام وی ام بشم نمیتوانم در این موضوع نظر بدم پس نقد این قسمت را میسپارم به شمایی که سوار این ماشین شدید. لطفا کسایی که سوار این ماشین شدند نکات مربوط به سواری مثل هندلینگ، نرمی کمک فنرها، صدای موتور، ضربه های کابین و … و در آخر اینکه سواری کدام ماشین بهتر است را در کامنت ها بذاره تا من و دیگران استفاده کنیم.

MVM 315 VS peugeot 206 55 1 - مقايسه خودروی ام وی ام  315 با 206    ( MVM 315 VS peugeot 206 )
نتیجه گیری کلی
این قسمت برای کسایی هست که حوصله نداشتند مقاله را بخوانند. من در این قسمت کل مقاله را در یک مقایسه خلاصه کردم اما برنده را اعلام نمیکنم چون واقعا این دو ماشین مثل همند و انتخاب این دو یه جورایی سلیقه ای میشه؛ و من به عنوان یک انسانی که واسه خودش سلیقه ای داره نه به عنوان یک نویسنده، ۲۰۶ را ترجیح میدم البته به شرطی که دویست و شیشی که با پسوند ایرانی تولید میشه، هیچ فرقی با دویست شیش سال پیش نداشته باشه مگرنه مجبورم ام وی ام را انتخاب کنم. امیدوارم مسئولین به جمله قبلی توجه داشته باشند چون با افزایش قیمت هاشون دیگر بازار طبق میل آنها انحصاری نیستش و باید به رقابت با چینی ها بپردازند و چیزی که روشنه اینه که در رقابت دیگر نمیشود هر کاری که دوست داشت انجام داد و به مشتری توجهی نکرد. قابل توجه مسئولانی که چند وقت پیش در رسانه ها گفتند؛ ( ۲۰۶ چه ایرانی باشد چه فرانسوی چه باکیفیت باشد چه بی کیفیت واسه مردم فرقی ندارد و فروش خود را میکند) و این مقاله ثابت میکند که اینطور نیست و اگر مردم احساس کنند که ۲۰۶ در حال پسرفت هستش رو به محصولات چینی می آورند.
به امید روزی که همین خودروساز باعث افتخار ایران و ایرانی باشد.

مشخصات فنی:

پژو ۲۰۶ type 5 ام وی ام ۳۱۵
حجم موتور ۱۵۸۷ cc ۱۴۹۷ cc
قدرت ( اسب بخار ) ۱۱۰ @ ۵۸۰۰ RPM ۱۰۹ @ ۵۷۵۰ RPM
گشتاور (نیوتن متر) ۱۴۲ @ ۴۰۰۰ RPM ۱۴۰ @  ۴۵۰۰ RPM
نسبت تراکم ۱۰.۵:۱ ۱۰.۰:۱
محور محرک جلو جلو
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
مصرف سوخت ۸ ۸.۵
طول در عرض در ارتفاع (سانتی متر) ۱۴۳ X 165 X 382 ۱۴۹ X 168 X413
فاصله بین دو محور (میلیمتر) ۲۴۴ ۲۵۲
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۰۵۴ ۱۲۷۵
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) – تست شده ۱۲.۵ ۱۴
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) – رسمی ۱۱.۶ ۱۳
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۸۵ ۱۷۴
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۷.۳ ۷.۲
حجم صندوق عقب (لیتر) ۲۴۵ ۳۷۰
قیمت مدل  صفر کیلومتر ۳۹ ۳۸
قیمت   کارکرده (۱۰۰ هزار کیلومتر) ۱۸-۲۶ ۲۹-۲۷
4 نظرات
  1. mehdi می گوید

    باسلام به همه دوستان
    تو که سوار این ماشین نشدی چرا بررسی میکنی.قشنگ معلوم بود بیخود از ۲۰۶ تعریف میکردی!
    یه بار سوار ۳۱۵ بشی پژو رو دیگه ماشین حساب نمیکنی.
    با احترام.

  2. مهدیه می گوید

    ۲۰۶واقعا ماشین خوبیه منم دارم ازش راضی ام . یک چرخشو با ماشینهای چینی عوض نمی کنم.هرچه مدل ۲۰۶بالاتر باشه خب قطعا بهتره

  3. ali می گوید

    سلام از ایکون سایتتون(که فلگ کشور فرانسه هست) میشه فهمید که چقدر بی قرض این نقد نوشته شده . بنابراین ۲۰۶ بهتره !!!!!!!!!

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      من کاری به گفته هات ندارم.فقط بدون این فلگ فرانسه نیست.پرچم منطقه آزاد ارونده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.