کیا کوریس؛ لوکس‌ترین فرزند کیاموتورز در تهران / تصاویر

شاید این روزها دیدن یک خودروی گذرموقت در خیابان آن‌چنان شگفت‌انگیز به نظر نیاید. اما زمانی که سخن از ورود یک دستگاه خودروی سدان لوکس به میان می‌آید، همه چیز یکباره عوض می‌شود. حال اگر این خودرو یکی از محصولات کمپانی کره‌ای کیا باشد، توجه بیشتری به سوی خود جلب می‌کند. اخیرا یک دستگاه خودروی کیا کوریس از منطقه آزاد اروند به‌صورت موقت و با پلاک گذرموقت به تهران آمد و مدتی در خیابان‌های تهران جولان می‌داد و برای رقبای اروپایی و ژاپنی خود خط‌و‌نشان می‌کشید. شاید این مدل از کیا برای بسیاری از مردم ناآشنا باشد، به همین‌خاطر به بررسی و تست فنی این خودروی لوکس کره‌ای پرداختیم.

کوریس از تلفیق دو واژه «کر»(هسته) و «کوآلیتی»(کیفیت) تشکیل شده که بیانگر استحکام، لوکس بودن و تکنولوژی بالای این خودرو است. کیا کوریس به جرات یکی از بهترین سدان‌های لوکس کره‌ای به حساب می‌آید. شاید اگر غیر از این بگوییم، کمی در حق آن کم‌لطفی کرده باشیم. با اندکی بررسی می‌توان فهمید کوریس، تقریبا تمام فاکتورهای یک سدان لوکس را داراست. کمپانی نام‌آشنای کیا با عرضه کوریس، بار دیگر به جهانیان ثابت کرد در زیر سایه رقیب دیرینه خود، یعنی هیوندای نمانده است. کوریس از نظر ظاهری بسیار باوقار و سنگین به نظر می‌رسد، گویی در نگاه اول با یک خودروی اروپایی سر‌و‌کار داریم. کیا در طراحی این خودرو از پلت‌فرم مشترکی که در کمپانی هیوندای برای تولید سنتینیال به‌کار رفته، استفاده کرده است. این پلت‌فرم در محصولی چون جنسیس نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

کیا کوریس 2 - کیا کوریس؛ لوکس‌ترین فرزند کیاموتورز در تهران / تصاویر

طراحی خارجی

پیتر شرایر، مدیر تیم طراحی کیا کوریس است و در گذشته شاهد شاهکارهای طراحی این تیم در محصولات کمپانی آئودی بودیم. در نمای جلوی کوریس، همه چیز به جلو پنجره هشت‌ضلعی ختم می‌شود که چند سالی است به نماد این کمپانی بدل شده است. خطوط برجسته‌ای که به سمت انتهایی خودرو کشیده شده، از کنار جلو پنجره آغاز شده است. این خطوط، بدنه‌ای عضلانی و حجیم برای کوریس به وجود آورده‌اند که در مجموع جذابیت چشم‌نوازی روی بدنه‌اش ایجاد کرده‌اند. محفظه در موتور کاملا برجسته و عضلانی است که در وسط آن یک حجم برآمده وجود دارد که در انتها به لوگوی «کا آی ای»ختم می‌شود. یکی از نکات مهمی که در طراحی قسمت جلوی این خودرو اهمیت دارد، چراغ‌های آن است.

کیا کوریس 3 - کیا کوریس؛ لوکس‌ترین فرزند کیاموتورز در تهران / تصاویر

این خودرو به‌طور کلی از بسیاری جهات، شباهت‌های زیادی به نمونه‌های اروپایی و ژاپنی دارد، اما به‌جرات می‌توان گفت چراغ‌های جلوی کوریس کاملا منحصر به‌فرد و مختص خودش است. هشت «ال ایی دی»که به صورت دو گروه چهارتایی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، وظیفه نوررسانی و روشنایی این خودرو را برعهده دارند. همچنین هاله‌ای نورانی بر بالای چراغ‌هاست که مانند ابرو، چراغ‌ها را در برگرفته است. سپر جلوی این خودرو نیز در عین سادگی زیباست، اما خطوط آیرودینامیکی مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و را نمی‌توان در طراحی آن یافت و  همین موضوع باعث می‌شود کمی متفاوت‌تر از آن‌ها به نظر برسد.

با این حال باز هم رگه‌هایی از کپی‌برداری را می‌توان در آن دید، به‌طور مثال دی‌لایت‌های نصب شده روی این خودرو بسیار مشابه نمونه نصب‌شده روی مدل «ایی»کلاس مرسدس‌بنز است، البته این کپی‌برداری به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت. در نمای جانبی این خودرو، خطوط برجسته روی درها و زه‌های کرومی نصب‌شده پایین درها، توجه را به خود جلب می‌کنند. اما اگر کمی با دقت به آن بنگریم، متوجه خواهیم شد طراحی ستون عقب این خودرو کاملا شبیه ب‌ام‌و است. این سبک طراحی در ب‌ام‌و به هافمیستر معروف است. نمای پشتی کوریس نیز مانند جلو و بغل، بی‌شباهت به رقبای اروپایی و ژاپنی خود نیست. فرم چراغ‌ها تا حدودی شبیه سری هفت ب‌ام‌و است و در نگاه کلی نیز بی شباهت با لکسوس «ال اس»نیست. در کل می‌توان گفت طراحی قسمت جلوی کوریس کمی مستقل و اختصاصی‌تر نسبت به سایر نقاط آن است. با توجه به کپی‌برداری و شباهت‌های ظاهری زیادی که این خودرو با رقیبانش دارد، طراحان کیا نمره قابل‌قبولی از کارشناسان دریافت کرده‌اند. علت آن هم این است که کیا در این عرصه یعنی تولید سدان‌های لوکس، یک کمپانی نوپا به حساب می‌آید و برای شروع می‌توان گفت قدم محکم و استواری برداشته‌ است.

طراحی کابین

کیا کوریس یک سدان لوکس و مجلل به حساب می‌آید، از آن‌جایی که طول این خودرو ۵۰۹۰ میلی‌متر و فاصله میان دو محور بیش از ۳هزار میلی‌متر است، پس با مشکلی تحت عنوان کمبود فضا برای کابین روبه‌رو نخواهیم شد. از همان ابتدا که وارد کابین کوریس می‌شویم، با مجموعه‌ای از قطعات و تجهیزات باکیفیت و مرغوب مواجه هستیم. تودوزی تمام چرم این خودرو که از نوع طبیعی و درجه یک است، به خوبی حس و حال یک خودروی لوکس را القا می‌کند. منافذ تعبیه‌شده روی تمام صندلی‌ها به خاطر وجود گرم‌کن و سردکن است. همچنین صندلی‌های جلوی این خودرو مجهز به سیستم ماساژور هستند که لذت سواری با این خودروی کره‌ای را دوچندان می‌کنند.

کیا کوریس 4 - کیا کوریس؛ لوکس‌ترین فرزند کیاموتورز در تهران / تصاویر

اگر در قسمت جلو سرنشینی وجود نداشته باشد، به صورت خودکار صندلی به جلو حرکت می‌کند تا فضای سرنشینان پشتی بیشتر شود. در دل داشبورد، یک ساعت آنالوگ جای گرفته است که نماد یک خودروی لوکس به‌شمار می‌آید، در سراسر کابین کوریس نیز می‌توان قطعات لوکس تجملاتی زیادی یافت که البته برای رقابت با خودروهایی همچون مرسدس‌بنز «اس»کلاس، ب‌ام‌و سری ۷، آئودی «آ ۸»و لکسوس «ال اس»دور از انتظار نیست. کیا یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای نمایش اطلاعاتی از قبیل تصاویر دوربین عقب و جلو، اطلاعات مربوط به سیستم ناوبری، انتخاب زاویه دید مورد نیاز و … تعبیه کرده است. کوریس مانند سایر رقبای خود از صفحه نمایشگر پشت آمپر به صورت کریستال مایع بهره می‌برد که در هر حالت رانندگی رنگ مخصوص به‌خود را دارد و با توجه به دور موتور تغییر رنگ می‌دهد.

کیا کوریس 5 - کیا کوریس؛ لوکس‌ترین فرزند کیاموتورز در تهران / تصاویر

یکی از آپشن‌های بارز این خودرو، هدآپ دیس‌پلی است، این سیستم تمام اطلاعات مربوط به سرعت و دور موتور را روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارد. سیستم‌های هشداردهنده و تشخیص موانع به راننده کمک می‌کنند این خودروی نسبتا بزرگ را به خوبی هدایت کند. هم‌چنین ایمنی کابین کوریس، به لطف ایربگ‌های جلو، کناری، پرده‌ای، سقف و عقب به خوبی تامین شده است و هنگام تصادف، کل کابین را پوشش می‌دهند. یکی دیگر از نقاط قوت کابین، سیستم صوتی حرفه‌ای «هارمن کاردن»نصب شده روی آن است که از جمله باکیفیت‌ترین برندهای دنیاست. صدای تولیدشده توسط آن به کمک ۱۷ بلندگو که در سراسر کابین تعبیه شده‌اند، به گوش سرنشینان می‌رسد. سیستم تهویه هوا کاملا به‌صورت مجزا عمل می کند، به گونه‌ای که حتی سرنشینان عقب نیز می‌توانند به‌صورت دلخواه برای خود تنظیم کنند. در نهایت نیز نمایشگرهای ۹.۲ اینچی که پشت سری صندلی‌های جلو نصب شده‌اند، وظیفه سرگرم کردن سرنشینان عقب را برعهده دارند .

قدرت موتور و عملکرد آن

کمپانی کیا برای این خودرو دو نوع پیشرانه شش و هشت سیلندر در نظر گرفته است که خودروی مورد نظر از نمونه اول بهره می‌برد. این نوع پیشرانه شش سیلندر، دارای حجمی معادل ۳.۸ لیتر است که در گذشته روی سایر مدل‌های کیا و هیوندای از جمله جنسیس سدان مورد استفاده قرار گرفته است. این پیشرانه قادر خواهد بود در بهترین شرایط محیطی، نیرویی معادل ۳۱۱ اسب‌بخار تولید کند که برای چنین خودرویی با این ابعاد و وزنی حدود ۱۹۱۰کیلوگرم، عدد قابل توجهی نیست.

کیا کوریس 1 - کیا کوریس؛ لوکس‌ترین فرزند کیاموتورز در تهران / تصاویر

اما نوع دیگر آن، مدل هشت سیلندر با حجم ۵ لیتر است که می‌تواند نیرویی معادل ۴۲۰ اسب‌بخار تولید کند. این نمونه در آمریکا با نام تجاری «کا۹۰۰»عرضه می‌شود. سیستم انتقال نیرو در این خودرو توسط یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد. این گیربکس قادر است در شرایط مختلفی رانندگی، عکس‌العمل‌های متفاوتی از خود نشان دهد.  راننده در پشت فرمان کوریس، امکان انتخاب چهار حالت رانندگی نرمال، کامفورت، اسپرت و برفی را دارد که  براساس آن نوع عملکرد موتور، گیربکس و سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری با یکدیگر کالیبره شده است و در مجموع دینامیک حرکتی دلنشینی به وجود می‌آورد.  کوریس با توجه به ابعاد بزرگی که دارد، در مانورهای رانندگی به علت تقسیم وزن متعادلی که دارد، عملکرد نسبتا خوبی از خود به‌جای می‌گذارد.

با توجه به بررسی‌های انجام شده و قیمت این خودرو در مناطق آزاد کشور، کوریس یکی از گزینه‌های قابل‌توجه در رده خودروهای لوکس به‌شمار می‌آید. این خودرو که مدل ۲۰۱۴ است، در منطقه آزاد قیمتی حدود ۵۵ هزار دلار دارد که در مقایسه با رقبای آلمانی‌اش، بسیار ارزان‌تر است. به همین خاطر این خودرو می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین‌های این کلاس به حساب آید.

در پایان از مالک محترم خودرو که امکان تهیه گزارش را فراهم کرد، سپاسگزاریم.

با توجه به بررسی‌های انجام شده و قیمت این خودرو در مناطق آزاد کشور، کوریس یکی از گزینه‌های قابل‌توجه در رده خودروهای لوکس به‌شمار  می‌آید.  این خودرو که مدل ۲۰۱۴ است، در منطقه آزاد قیمتی حدود ۵۵ هزار دلار دارد که در مقایسه با رقبای آلمانی‌اش، بسیار ارزان‌تر است. به همین خاطر این خودرو می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین‌های این کلاس به حساب آید.

1 نظر
  1. داریوش می گوید

    چطوری مرخصی گرفته
    زود تند سریع بگو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.