خودروی لوکس بازتعریف می‌شود؟

موضوع واردات خودروهای لوکس در حالی دوباره مطرح شده که تمایلی به لغو ممنوعیت ورود این خودروها وجود ندارد، اما زمزمه ها از تغییر تعریف خودروهای لوکس حکایت دارد.

به تازگی و به دنبال رأی دیوان عدالت اداری برای لغو ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰  سی سی، دوباره موضوع واردات خودرو و تعیین تعرفه آنها مطرح شده است. هرچند در حال حاضر تعرفه واردات این خودروها همان ۷۵درصد است ولی واردات شان همچنان ممنوع است، اما گمانه زنی هایی برای تعیین نرخ تعرفه در سال آینده وجود دارد و زمزمه هایی شنیده می شود که دولت قرار است تعریف خودروهای لوکس را تغییر دهد.

براین اساس بازهم نظرات مختلفی برای تعیین تعرفه مطرح می شود که هنوز مشخص نیست کدام یک اجرایی می شود، دولت با واردات خودروهای لوکس موافقت می کند، یا واردات را همچنان ممنوع نگه می دارد یا شاید هم تعریف خودروهای لوکس را تغییر دهد.

محمدرضا نجفی منش در خصوص احتمال تغییر تعرفه واردات خودروهای لوکس برای سال آینده یا لغو ممنوعیت ورود آنها گفت: یک کمیته تعرفه ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت هر ساله تشکیل می شود که در این کمیته بررسی های لازم برای تعرفه انجام می گیرد بنابراین هیچ تغییری نامحتمل نیست.

عضو شورای سیاست گذاری خودرو در پاسخ به این پرسش که احتمال چه تغییری در تعرفه واردات خودرو وجود دارد، افزود: به طور حتم کاهش تعرفه واردات خودرو را به صورت عمومی نخواهیم داشت و برای واردات خودروهای لوکس هم دولت باید تصمیم بگیرد و تاکنون هیچ تصمیمی نگرفته است، اما برای تعیین مقدار افزایش تعرفه ها در کمیته های مربوطه بحث و بررسی خواهد شد.

نجفی منش در خصوص دیدگاه انجمن واردکنندگان خودرو درباره تغییر تعریف از خودروهای لوکس، گفت: به هر حال تعدادی خودرو وارد کشور می شود که تقاضا برای آن وجود دارد و ما ناگزیر به واردات هستیم، اما اگر اینها از کانال رسمی انجام گیرد، شاید قابل تحمل باشد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه این خودروها را طبقات بالای جامعه خریداری می کنند، می توان با تعیین تعرفه بالاتر واردات را محدود کرد.

عضو شورای سیاست گذاری خودرو با بیان اینکه در بسیاری از کشورها واردات این خودروها را محدود می کنند، اما ممنوعیتی برای آن نمی گذارند، اظهار داشت: در شرایطی که تولید داخل در حد کفایت داریم که نیاز به خودرو را تأمین می کند، محدودیت واردات برای این گونه خودروها به نفع جامعه است.

نجفی منش با تأکید بر اینکه تنها راهکار برای واردات خودروی های لوکس این است که آن را محدود کرده یا تعرفه ها را افزایش دهیم، افزود: افزایش تعرفه واردات به نفع صادرات کشور بوده و به صنعت کمک می کند.

همچنین فرهاد احتشام زاد در گفت وگو مهر در خصوص این موضوع که احتمال افزایش تعرفه واردات خودرو وجود دارد، گفت: قرار بود که سالانه ۵درصد تعرفه واردات خودرو کاهش پیدا کند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با ممنوعیت واردات هم مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعرفه ها تحمیل هزینه های بیشتری برای مصرف کننده است، اظهار داشت: موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو باید از جوانب مختلف بررسی شود و ببینیم که چه مزایا و معایبی دارد و پس از آن، تصمیماتی در این باره گرفته شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه افزایش تعرفه منجر به افزایش درآمد دولت از محل واردات می شود، اظهار داشت: معایب این طرح هم این است که به همان میزان می تواند منجر به کاهش واردات و افزایش قیمت تمام شده برای خریداران شود و بی ثباتی بیشتری در بازار به وجود بیاورد.

احتشام زاد درباره اینکه پس از رأی دیوان عدالت اداری برای ترخیص خودروهایی که در گمرک مانده اند چه تغییری در بازار به وجود آمد، گفت: مشخص نیست که این خودروها در چه شرایطی در گمرک نگهداری می شدند ضمن اینکه مدل آنها قدیمی شده است بنابراین باید تک تک بررسی شود اما تاکنون این خبر تأثیری را بر بازار این خودروها نداشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.