تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران

محصولات شرکت MGموتورز که چند سالی است توسط عاملیت مجاز این شرکت یعنی مدیاموتورز پا به کشورما گذاشته است و این شرکت در پی افزایش فعالیت و نوسازی سبد محصولاتش مدل های جدیدی همچون GS و حال GT را به عنوان آخرین محصول این برند بسیار قدیمی انگلیسی که سهم آن در اختیار شرکت چینی سایک است، عرضه می کند.

تاریخچه این شرکت فراز فرودهای بسیاری به خود دیده است که می توان به خریداری شدن این شرکت به همراه روور انگلستان توسط بی ام و و اشاره کرد در ادامه ام جی،روور به دست سایک چین افتاد و با استفاده از ظرفیت سایت طراحی این شرکت در بیرمنگام انگلیس و قدرت تولید چینی ها، دست به ارائه محصولات کاملا جدید و به روز برای این برند کهنه کار زده است.

گرچه چینی ها به منظور کاهش هزینه های سربار دست به توقف کامل خطوط تولید خود در کشور انگلستان زده اند و با سرمایه گذاری در بازارهای جدید دیگر، همچون همکاری با شرکت ام جی پارس موتور به عنوان تولید کننده محصولات جدید ام جی ۳۶۰ و صادرات آن به بازار منطقه ای، از اهداف و خط مشی آینده این شرکت است.

ام‌جی GT 6 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران
در هر صورت روز گذشته طی برنامه ای در پیست آزادی تهران فرصتی مهیا شد تا به بررسی اولیه جدیدترین محصول این شرکت یعنی GT که با قیمت قطعی ۱۱۵ میلیون تومان تحت فروش نقدی و اقساطی توسط مدیاموتورز آغاز شده، بپردازیم. به طور معمول در بررسی  اولیه به معرفی کامل خودرو می پردازند تا آشنایی بیشتری از محصول مورد بررسی به دست آید. پس طبق روال کار باید عنوان کرد که این خودرو در سال ۲۰۱۴ میلادی در نمایشگاه chendu show در کشور چین رونمایی شد و اولین محل عرضه آن کشور مبدا یعنی چین و پس از  آن در سال ۲۰۱۵ فروش جهانی آن آغاز شد.

این خودرو در کلاس سدان های کامپکت قرار می گیرد که به نسبت برادر بزرگ تر خود یعنی MG 6 کوچک تر و با سطح امکاناتی پایین تر و همینطور قیمت کمتری عرضه خواهد شد. MG GT بر پایه شاسی MG 5 ساخته شده که خود یک هاچبک ۵ درب است. طول آن در حدود ۴۶۱۲ mm و وزن آن ۱۳۵۰ کیلوگرم است.

ام‌جی GT 5 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران

طراحی ظاهری MG GT

اگر بخواهیم به توصیف ظاهری این خودرو بپردازیم باید گفت که خبری از طراحی ناپخته و غیرمعمول بسیاری از خودروسازان چینی در این مدل یافت نمی شود و این اولین نقطه قوت این خودرو است.

در بازاری که زیبایی ظاهری را به عنوان یکی از ارکان اصلی خرید خودرو می داند،MG GT نقش خود را به خوبی بازی می کند و نمی توان به راحتی از جلوه ظاهری این خودرو گذشت. جلو پنجره که با متصل شدن چراغ ها به آن ظاهری متفاوتی به نسبت دیگر رقبا دارد و خط هفتی شکل روی کاپوت و استفاده از مه شکن های LED همانند برادر بزرگ تر خود یعنی MG 6 ظاهر به نسبت جذابی به آن داده است.

ام‌جی GT 4 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران

در واقع طرح جلو و کناری خودرو را می توان متاثر از برادر بزرگ تر  دانست. اما جی تی در نمای عقبی به کلی متفاوت ظاهر می شود و حتی می تواند دست بالاتر را داشته باشد. چراغ  عرضی کشیده شده در سرتاسر عرض خودرو نوید یک طراحی مدرن و کلاسیک را می دهد. از این گونه چراغ ها به خصوص در دهه های گذشته استفاده بسیاری می شد و امروزه هم بعضا خودروسازان آمریکایی از این گونه طراحی برای تاثیر گذاری بیشتر نمای عقب استفاده می کنند.

سقف خودرو هم با شیب به نسبت زیاد به ستون های عقبی می رسد که از نشانه های بازر کلاس خودرو است. رینگ های ۱۶ اینچی هم از لاستیک های مارک مکسس بهره می برند.

ام‌جی GT 3 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران
در داخل اتاق با تریم دو رنگ روبه روهستیم که رنگ صندلی ها با رنگ تودرها ست می شود اما بقیه کابین را پلاستیک مشکی رنگ شکل داده است. طراحی داخلی کابین آن انقلاب ظاهری و اسپرت را ندارد و MG تنها با ارائه امکانات متناسب با کلاس خودرو و خط طراحی دیگر محصولاتش بسنده کرده است.

ام‌جی GT 2 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران

پشت آمپر دوگانه با نورپردازی به همراه صفحه نمایش دیجیتال بین این دو و فرمان به نسبت بزرگ که پدال های شیفتر فرمان به آن چسبیده اند و با حرکت فرمان می چرخند. ترمز دستی مکانیکی در کنار دست راننده قرار گرفته، مانیتور تمام لمسی ۷ اینچی هم در مرکز کنسول قرار گرفته که مجهز به رهیاب ماهواره ای است و همینطور به کمک آن می توان از دوربین عقب بهره جست.

ام‌جی GT 1 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران
از دیگر امکانات این خودرو می توان به سانروف، کروز کنترل، سیستم تهویه هوای دو منطقه ای اتوماتیک، روکش چرم فرمان و صندلی ها، استفاده از ۶ کیسه هوای ایمنی، دی لایت، دکمه استارت، تنظیم صندلی برقی ۶ جهته و سیستم صوتی به همراه ۶ بلندگو از دیگر امکانات مهم این خودرو به شمار می روند.

مشخصات فنی MG GT

در بخش مشخصات فنی MG طبق روال محصولات اخیر خود سعی در ارائه آرایش فنی اسپرت را داشته است. استفاده از موتور ۴ سیلندر به حجم دقیق ۱۴۹۸ سی سی به همراه توربوشارژر که قدرتی معادل ۱۲۷ اسب بخار در دور  ۵۵۰۰ به حداکثر میزان خود می رسد و گشتاور بسیار بالای ۲۱۰ نیوتن متری که نوید استفاده از توربوشارژ را می دهد از دور ۲۰۰۰ در دسترس شما قرار خواهد گرفت.

حجم باک این خودرو ۵۵ لیتر است و طبق ادعای MG  مصرف سوختی معادل ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد. این موتور به کمک یک جعبه دنده ۶ سرعته خودکار قدرت را به چرخ های جلویی منتقل می کند.

ام‌جی GT 12 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران
پیشتر گمانه زنی هایی درباره عرضه مدل ۱.۴ لیتری توربو که قدرت بیشتری به نسبت این موتور دارد و مجهز به یک جعبه دنده ۷ سرعته دوال کلاچ است مطرح شده بود، اما در حال حاضر تنها این نسخه از جی تی به فروش می رسد. در هر صورت این موتور می تواند خودرو را در عرض ۹.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. سیستم تعلیق در بخش جلو از نوع ساده مک فرسون و در عقب هم از نوع ساده میله پیچشی H شکل است که در این گونه خودروها همانند کیا سراتو مرسوم است.

در این بخش به اولین تجربه رانندگی با ام جی جی تی خواهیم پرداخت، آن هم در شرایطی که تست امروز تنها محدود به پیست اتومبیل رانی آزادی بوده است و برای بررسی های بیشتر نیازمند رانندگی با این مدل در سطح شهر و جاده هستیم.

ام‌جی GT 11 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران
خودرو به دلیل استفاده از فرمان برقی، نرمی بسیار زیادی دارد که می تواند در زمان های پارک کردن خودرو به کمک شما بیاید. در زمان تخته کردن پدال گاز با کمی تاخیر شروع به شتاب گیری می کند که آن هم به دلیل استفاده از توربوشارژر  و  جعبه دنده خودکار است و شاید در شروع حرکت هماهنگی درجه یکی بین موتور و جعبه دنده وجود نداشته باشد. ولی در شتاب گیری های ثانویه این خودرو به لطف گشتاور بالای موتور قوی ظاهر می شود. صدا در دورهای بالا به داخل کابین نفوذ پیدا می کند، اما نمی توان از صدای به نسبت خوب موتور توربو گذشت.
ام‌جی GT 10 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران
خودرو به دلیل استفاده از چرخ های با پهنا ۲۰۵ و تعلیق ساده، چندان مناسب گردش گیری های سریع نیست و کم فرمانی به صورت کاملا مشخصی مشهود است، البته انتظار خاصی هم به نسبت قیمت و کلاس خودرو نباید داشت، اما این مورد می تواند در مقایسه با رقبای قدرتمند این خودرو که در بازار از محبوبیت خاصی برخوردارند دچار مشکل کند.

سیستم تعلیق عقب تا حد ممکن سعی می کند که نرمی و راحتی مناسبی را با توجه به آرایش ساده اش در اختیار شما قرار دهد، اما شاید سواری و راحتی سرنشینان عقبی در حین  سرعت های بالا چندان جالب توجه نباشد.

قدرت ترمزها به نسبت خودرو خوب است اما به دلیل چیدمان فنی که وزن بسیار بیشتری بر دوش محور جلویی خودرو است، در ترمزگیری های شدید خودرو کمی کله می کند که باز به تقسیم نیرو ترمزی در این خودروی چهارچرخ دیسکی بر می گردد. قطعا با قرار دادن جعبه دنده در حالت تیپ ترونیک، می توان آزادی عمل بیشتری از جعبه دنده طلب کرد و تجربه رانندگی کم استرس تری به خصوص در زمان هایی که نیاز به معکوس دادن سریع در بزرگراه ها و اتوبان ها هست را تجربه کرد.
ام‌جی GT 9 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران

انتخابی متفاوت در یکی از پر فروش ترین کلاس ها

به هر روی ام جی جی تی، با قیمت کمتری که به نسبت رقبای اصلی خود یعنی، مزدا۳، کیا سراتو، هیوندای النترا، تویوتا کرولا و…دارد می تواند به گزینه خرید متفاوتی با توجه به موتور توربو  تبدیل شود.

ام‌جی GT 8 - تست و بررسی ام‌جی GT در پیست آزادی تهران

مسئله ای که با کمی غلظت بیشتر در برادر بزرگ تر این خودرو یعنی ام جی GS شاهد هستیم که در بحث شتاب گیری و میزان قدرت موتور می تواند خودروهای با قیمت بالاتر از خودش را نیز با چالش رو به رو کند. همانطور که پیشتر عنوان کردیم این خودرو با قیمت قطعی ۱۱۵ میلیون تومان به فروش می رسد و باید دید که آیا می تواند در این بازار پرتلاطم به موفقیت دست پیدا کند یا خیر.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.