طبق گفتههای وزیر صنعت مالزی، پروتون قصد تولید سه خودرو را در ایران دارد اما کدام سه خودرو؟! این روزها پروتون در خود مالزی سرگرم تولید ۷ مدل مختلف است. اگر به تصاویر بازدید نعمتزاده از پروتون دقت کنیم، مالزیاییها فقط روی سه خودرو کاور کشیده بودند! پس ماهم فعلا فرض میکنیم همین سه خودرو گزینه اصلی پروتون برای ایران باشند.
گزینه اول: پروتون آیریز؛ هاچبکی که شانس موفقیت دارد
Iriz یکی از جدیدترین خودروهای پروتون است چون در ۲۰۱۴ به بازار مالزی آمد. آیریز نخستین هاچبک ۵دری بود که مالزیاییها ساختند و به لطف ظاهری جوانپسند (به علاوه کیت اسپرت سفارشی) و کیفیت خوب کابین به فروش خوبی هم رسید.
آیریز با دو انجین ۴ سیلندر عرضه میشود که نسخه استانداردش گیربکس ۵ سرعته دستی و در فولترین نسخه گیربکس CVT و تجهیزات بسیار خوبی مانند توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، کنترل پایداری، کنترل کشش، کمکی حرکت در شیب، ورود بدون کلید، مانیتور لمسی و ۶ ایربگ دارد. قیمت آیریز در مالزی معادل ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان است که در صورت واردات آن در رده قیمتی میتسوبیشی میراژ جدید خواهد بود ولی در صورت تولید داخلی آن نفس همه رقیبانش را میگیرد! مهمترین رقیب آتی این هاچبک هیوندای i20 است که زمستان امسال خط تولید آن بدست کرمان موتور به راه میافتد.
Iriz | Mirage 2017 | ۲۰۱۶ i20 | ۲۰۱۶ Picanto | ۲۰۱۶ MG3 | ||
انجین | ۱.۳L | ۱.۶L | ۱.۲L | ۱.۴L | ۱.۲L | ۱.۵L |
قدرت | ۹۴hp | ۱۰۷hp | ۷۷hp | ۱۰۰hp | ۸۴hp | ۱۰۷hp |
گشتاور | ۱۲۰nm | ۱۵۰nm | ۱۰۰nm | ۱۳۹nm | ۱۲۰nm | ۱۳۵nm |
قیمت تقریبی | – | – | ۷۸.۸ | ۸۴.۴ | ۷۵.۲ | ۷۲ |
گزینه دوم: پروتون پرسونا؛ همان آیریز صندوقدار
پروتون ویرا را که حتما میشناسید. پروتون نسخههای صادراتی این سدان جمع و جور را ابتدا با نام Persona میفروخت ولی اندکی بعد پرسونا را به عنوان یک مدل جدید به خانواده محصولاتش اضافه کرد. پس برای شناخت دقیقتر پرسونا باید ویرا را شناخت؛ پروتون از ویرا دو مشتق گرفت؛ یکی در سال ۲۰۰۴ که محصول نامآشنای GEN2 را ساخت و یکی در سال ۲۰۰۷ که پرسونا را وارد بازار کرد؛ این برای نخستینبار بود که در خود کشور مالزی، پروتون محصولی با نام پرسونا عرضه میکرد.
پرسونای ۲۰۰۷ در واقع نسخه صندوقدار GEN2 بود نه یک مدل کاملا جدید. سال ۲۰۱۶ هم پروتون نسل سوم پرسونا را معرفی کرد؛ پروتون مدل جدید پرسونا را اینبار با پلتفرم هاچبک آیریز ساخته است و حتی ظاهر آیریز را هم با کمترین تغییرات روی پرسونا کپی و سپس پیست کرده! به همین دلیل پرسونا را حالا باید نسخه صندوقدار آیریز بدانیم با همان انجین، همان گیربکس و همان امکانات. قیمت پرسونا در مالزی معادل تقریبی ۳۰ تا ۴۵ میلیون تومان است که در صورت واردات در رده قیمتی تویوتا یاریس خواهد بود.
Persona | Yaris Sedan 2016 | Accent 2016 | Rio Sedan 2016 | |
انجین | ۱.۶L | ۱.۵L | ۱.۶L | ۱.۴L |
قدرت | ۱۰۷hp | ۱۰۷hp | ۱۲۸hp | ۱۰۷hp |
گشتاور | ۱۵۰nm | ۱۴۱nm | ۱۵۶nm | ۱۳۷nm |
قیمت تقریبی | – | ۱۱۰ | ۱۰۶ | ۱۰۵ |
گزینه سوم: پروتون پردانا؛ گرانترین سدان پروتون
برای جواب آنهایی که از پروتون تقاضای محصولی نیمهلوکس دارند، پردانا بهترین گزینه است. این سدان خانوادگی سال ۲۰۱۳ به نسل دوم رفت. تا حدود ۲ سال، پروتون نسل دوم پردانا را برای نهادهای دولتی مالزی تولید میکرد و سپس دست به عرضه عمومی آن زد. البته چیزی که دست مردم رسید همان پردانای دولتی نبود بلکه نسخه فیسلیفت پردانا بود که به عنوان مدل ۲۰۱۶ به بازار آمد.
نکته جالبی که در مورد نسل دوم پردانا وجود دارد این است که پروتون آن را با پلتفرم نسل هشتم هوندا آکورد ساخته و فقط ظاهرش را تغییر و بهبود داده است. پردانا با دو انجین مختلف فروخته میشود که هردو فقط با گیربکس ۵ سرعته اتومات همراهند. قیمت معادل این خودرو در مالزی حدود ۸۳ تا ۱۰۶ میلیون تومان است که در صورت واردات به رده قیمتی بسیار خطرناک رنو تلیسمان میآید ولی در صورت تولید، پروتون پردانا رقیبی برای پژو ۵۰۸ ایران خودرو خواهد بود.
Perdana | Sonata LF | Optima JF | Camry | Talisman | ۵۰۸ | ||
انجین | ۲.۳L | ۲.۰L | ۲.۴L | ۲.۴L | ۲.۵L | ۱.۶L-Turbo | ۱.۶L-Turbo |
قدرت | ۱۷۸hp | ۱۵۴hp | ۱۸۵hp | ۱۸۵hp | ۱۸۱hp | ۱۹۰hp | ۱۶۵hp |
گشتاور | ۲۲۲nm | ۱۸۹nm | ۲۴۰nm | ۲۴۱nm | ۲۳۵nm | ۲۶۰nm | ۲۴۰nm |
قیمت تقریبی | – | ۱۸۴ | ۱۸۳ | ۱۹۵-۱۶۰ | ۱۸۵ | – |