معرفی هیوندای موتور و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

 هیوندای موتور

 

800px Neckarsulm Hyundai Zentrale 20060611 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

ساختمان اداری هیوندای موتور آلمان، در شهر نکازاولم

هیوندای موتور، (هانگول: 현대 자동차 주식회사 و هانجا: 現代自動車株式會社) شرکت خودروسازی کره‌ای و چندملیتی است، که در سال ۱۹۶۷ توسط چانگ جو-یانگ (بنیانگذار گروه شرکت‌های هیوندای) تاسیس شد.

هیوندای موتور به همراه کیا موتورز، از زیرمجموعه‌های هیوندای موتور گروپ به‌شمار می‌آیند، که در حال حاضر پس از شرکت‌های جنرال موتورز، گروه فولکس‌واگن و تویوتا، به‌عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته می‌شود.

دفتر مرکزی این شرکت در شهر سئول قرار دارد. شرکت هیوندای موتور (بدون کیا) در سال ۲۰۰۸ در رتبه هشتم، از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار داشت. این شرکت در سال ۲۰۱۲ بیش از ۴٫۴ میلیون خودرو، در کشورهای مختلف به‌فروش رساند. بخشی از سهام شرکت هیوندای موتور در بازارهای بورس کره، بورس نزدک و بورس لندن مبادله می‌شود.

این شرکت مالک بزرگترین کارخانه یکپارچه تولید خودرو در جهان می‌باشد، که در شهر اولسان قرار دارد و سالیانه بالغ بر ۱٫۶ میلیون اتومبیل، تولید می‌کند. امروزه شرکت هیوندای محصولات خود را از طریق ۶٫۰۰۰ مرکز فروش و نمایندگی رسمی، که در ۱۹۳ کشور جهان مستقر می‌باشند، عرضه می‌دارد.

تاریخچه

هیوندایی پونی

هیوندای اچ‌ان‌دی نمایشی

هیوندای ناویس

هسته اولیه گروه شرکت‌های هیوندای در سال ۱۹۴۶ توسط چانگ جو-یانگ تأسیس شد و در طول دهه نخست فعالیتش، با استفاده از حمایت‌های دولتی، انواع فعالیت‌های صنعتی همچون: ساخت‌وساز، فولادسازی، کشتی‌سازی، خدمات پشتیبانی، تجارت، الکترونیک و خدمات مالی را تحت پوشش قرار داد و در ابتدای دهه ۱۹۶۰ به بزرگترین شرکت خوشه‌ای کره جنوبی تبدیل شد.

چانگ جو-یانگ در سال ۱۹۶۷ هیوندای موتور را به‌عنوان شرکت تابعه گروه هیوندای و بازوی خودروسازی این گروه صنعتی تاسیس نمود. نخستین خودروی عرضه شده توسط این شرکت، فورد کورتینا بود، که با مشارکت مستقیم شرکت فورد، در کره جنوبی مونتاژ می‌شد. مالکین شرکت هیوندای با هدف ساخت خودرویی مستقل، مدیرعامل اسبق بریتیش لیلاند؛ جورج ترنبول را استخدام کردند. وی نیز با ۵ مهندس بریتانیایی را برای پیشبرد توسعه و ساخت اتومبیل بکار گرفت.

مدیران هیوندای با مشارکت شرکت‌های ایتال‌دیزاین به منظور طراحی خودرو و میتسوبیشی موتورز برای تأمین اجزای تولیدی و اکسل، اولین اتومبیل کره‌ای، یعنی هیوندایی پونی را در سال ۱۹۷۵ تولید کرد، که در پی آن، صادرات نخستین محصول بخش خودروسازی هیوندای، به کشور اکوادور، در همان سال آغاز شد. هیوندای پونی عنوان سازنده پرفروش‌ترین اتومبیل کره‌ای را برای شرکت هیوندای به ارمغان آورد و هنوز هم این اتومبیل بدون رقیب باقی‌مانده است.

نسل دوم از خودروی هیوندای پونی در سال ۱۹۸۲ نقطه عطف دیگری را رقم زد و اولین صادرات در مقیاس وسیع خودروهای هیوندا، شکل گرفت. اتومبیل کوچک پونی با بهره‌مندی از سود درآمد کارکنان کره‌ای، بازار اتومبیل کوچک کانادا را، در سال ۱۹۸۳ دگرگون ساخت. پس از آن بود، که دنیا از به وجود آمدن یک سازنده دیگر اتومبیل در آسیای جنوب شرقی مطلع شد.

تا سال ۱۹۹۱ شرکت هیوندای طیف اتومبیل‌هایش را به هیوندای الانترا بزرگتر، هیوندایی سوناتا و اولین کوپه‌اش توسعه داده بود. در همان سال اولین موتور آلفا ۱٫۵ لیتر را تولید کرد. فروش‌ها مخصوصاً در همه بازارهای مهم آمریکا سریعاً در حال افزایش بود. با این حال این رشد اساساً به دلیل قیمت معامله پائین خودروهای هیوندای بود. حتی در دهه ۱۹۹۰ اتومبیل‌های هیوندای هنوز برای کیفیت ضعیف ساخت و کم توجهی به جزئیات، انگشت‌نما بودند.

در سال ۱۹۹۷ بحران مالی آسیا، ضرر زیادی به صنعت خودروسازی کره جنوبی وارد ساخت، اما شرکت هیوندای از این فرصت استفاده کرد، تا شرکت کیا موتورز که ورشکست شده بود را، خریداری و تصاحب نماید و موقعیت پیشتاز خود در بازار داخلی کره را تقویت کند. با این وجود، این بحران قسمت تاریک فروش چند صنعتی را در شرکت مادر؛ یعنی هیوندای آشکار ساخت.

در پی فشارهای دولت وقت کره جنوبی، سرانجام مالکین هیوندای، اقدام به تفکیک گروه هیوندای نمودند، که پس از تکمیل فرایند تفکیک بخش‌های مختلف این گروه، در سال ۱۹۹۸ چانگ مونگ-کو، فرزند ارشد چانگ جو-یانگ (بنیانگذار شرکت‌های هیوندای) کنترل بخش خودروسازی را در دست گرفت، که امروزه همچنان نیز در جایگاه مدیر عامل اجرایی و رییس هیئت مدیره هیوندای موتور، سکان رهبری آن را در دست دارد. چانگ پس از تحویل شرکت، در سال‌های نخست، مدیریت را از نو سازماندهی کرد، کنترل کیفی را ارتقا بخشید و سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه را افزایش داد.

پس از جدا شدن از گروه هیوندای در سال ۲۰۰۰ شرکت هیوندای موتور توانست به همراه کیا موتورز، زیر چتر هیوندای موتور گروپ، تنها بر روی صنعت خودروسازی تمرکز کند.[۳][۴] از آن زمان به بعد هیوندای موتور تحت مدیریت چانگ مونگ-کو، موفق شده تا حد چهارمین خودروساز بزرگ جهان، بهمراه کیا و خود به تنهایی، تا رتبه هشتمین شرکت بزرگ خودروسازی جهان، رشد کند. برنامه هیوندای، پیشروی تا به دست آوردن مقام پنجم تا سال ۲۰۱۴ است.[۵] در اروپا نیز امروزه سایت‌های تولید و نیز طراحی توسط هیوندای ایجاد شده‌اند.[۶]

در طول دهه ۲۰۰۰ میلادی، اتومبیل‌های هیوندای بصورت وسیع در کیفیت ساخت، تکنولوژی و حتی ظاهر، توسعه یافتند، که تغییر ظاهر اتومبیل‌ها و طراحی بدنه آنها، توسط مراکز طراحی جدیدی که از سال ۲۰۰۱ به بعد، راه‌اندازی شده بودند، انجام می‌شود.

تولید نسل چهارم از هیوندای سوناتا، در ابتدای دهه ۲۰۰۰ میلادی، با اتومبیل‌های ژاپنی پُرفروش و جدید مخصوص خانواده، در بازار ایالات متحده آمریکا به رقابت پرداخت، در حالی‌که مدل‌های هیوندای آی۱۰، هیوندای آی۲۰ و هیوندای آی۳۰، بازار اروپا را هدف قرار داده بودند و فروش زیادی را در اروپا به خود اختصاص دادند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ هیوندای جنسیس را عرضه کرد، که رقیب خودروهای سایز بزرگ لکسوس و اینفینیتی به‌شمار می‌آید.

کارخانه جدید در جمهوری چک طبق برنامه ظرفیت تولید سالانه‌ای در حدود ۳۰۰٫۰۰۰ خودرو را خواهد داشت.[۷] بعلاوه هیوندای هم‌اکنون بزرگترین کارخانه یکپارچه و سایت مجتمع تولید خودروی جهان، با ظرفیت تولیدی معادل ۱٫۶ میلیون دستگاه در سال را در اختیار دارد، که در شهر اولسان، کره جنوبی مستقر می‌باشد.[۸][۹]

امروزه در کره جنوبی، هیوندای موتور به تنهایی بیش از ۵۰٪ درصد از بازار فروش خودرو را به خود اختصاص داده است. شرکت هیوندای موتور با پشتیبانی مالی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز وجهه خود را بخوبی بهبود بخشید. در حدود ۱٫۰۰۰ دستگاه خودروی هیوندای، در این دوره از جام جهانی فوتبال، در کشور آلمان، فعال بودند.[۱۰][۱۱]

میزان تولید

در جدول زیر، تولید خودروهای شرکت‌های زیرمجموعه گروه هیوندای موتور (کیا موتورز و هیوندای موتور) در طول سال مالی ۲۰۰۹ میلادی، مشخص شده است.[۱۲]

برند خودرو کامیون اتوبوس مجموع
هیوندای ۲٫۷۵۵٫۴۸۹ ۲۴۷٫۰۴۵ ۹۷٫۴۲۲ ۳٫۰۹۹٫۹۴۶
کیا ۱٫۴۶۷٫۰۴۳ ۷۷٫۹۳۴ ۸۴۳ ۱٫۵۴۵٫۸۲۰
مجموع ۴٫۲۲۲٫۵۳۲ ۳۲۴٫۹۷۹ ۹۸٫۲۶۵ ۴٫۶۴۵٫۷۶۶

تحقیق و توسعه

شرکت هیوندای موتور هم‌اکنون دارای ۷ مرکز تحقیق و توسعه برای بازارهای بین‌المللی خود می‌باشد، که ۳ مرکز آن در کره جنوبی، یک مرکز در آلمان، یک مرکز در ژاپن و یک مرکز نیز در کشور هند مستقر می‌باشد. ولی بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه این شرکت در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. فعالیت‌های این مرکز تحقیق و توسعه، تنها بر تولیدات هیوندای موتور، در بازار ایالات متحده آمریکا متمرکز می‌باشد.

محصولات

خودروهای شهری
۱۹۹۷-تاکنون هیوندای آتوس اتومبیلی جمع‌وجور است، که برای رقابت با خودروهای فورد کا و فولکس‌واگن لوپو عرضه گردید. نسل دوم آتوس در سال ۲۰۰۲ و نسل سوم آن نیز در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد. از تابستان ۲۰۰۴ عرضه آتوس تنها در اروپا متوقف شد و هیوندای گتز جایگزین این مدل گردید. از سال ۲۰۰۸ نیز هیوندای آی۱۰ جای آن را در اروپا پر کرد. هیوندای آتوس همچنان در کشور هند بفروش می‌رسد.1024px Hyundai Atos Prime 1 0 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۸-تاکنون هیوندای آی۱۰ خودرویی کوچک در کلاس اتومبیل‌های شهری است که جانشینی برای مدل هیوندای آتوس می‌باشد. این مدل در کارخانه‌های هیوندای موتور مستقر در چنای، هند و کولیم، مالزی تولید می‌شود.

1024px Hyundai Accent front 20071102 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

خودروهای سوپرمینی
۲۰۰۲–۲۰۰۹ هیوندای گتز این مدل جانشین مدل هیوندای آتوس شد، که با توجه به تقاضای بالا برای فروش، در سال ۲۰۰۵ اصلاحاتی در آن انجام گردید و مدل توسعه یافته، بعنوان نسل دوم از گتز عرضه شد. در بازار خودروی اروپا، در میان تمامی مدل‌های عرضه شده توسط هیوندای، پس از هیوندای توسان، بیشترین فروش را در سال ۲۰۰۹ داشته است.

1024px Hyundai Getz Facelift – Frontansicht 4  Juni 2011 Wülfrath 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۸-تاکنون هیوندای آی۲۰ یکی از موفق‌ترین مدل‌های شرکت هیوندای موتور، در بازار اروپا بشمار می‌آید. آی۲۰ جانشینی برای هیوندای گتز است، که از نظر ابعاد، اندکی از گتز بزرگتر می‌باشد. این مدل از نظر ایمنی از استاندارد بالایی برخوردار است. سال ۲۰۱۲ نسل دوم آی۲۰ عرضه گردید، که از نظر فنی و ظاهری، تغییراتی در آن ایجاد شد.

800px Hyndaï I20 2012 vue avant  150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

خودروهای کامپکت
۱۹۷۵–۱۹۹۴ هیوندای پونی این خودرو در کلاس خودرو کامپکت کوچک قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور عقب بوده است.Hyundai Pony SE 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۹۴-تاکنون هیوندای اکسنت نمونه توسعه یافته و جانشین هیوندای پونی می‌باشد، که در طبقه‌بندی خودروهای سایز کوچک هیوندای، بالاتر از هیوندای گتز و زیر هیوندای آی۳۰ قرار دارد.

2010 Hyundai Accent Blue hatch   NHTSA front 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۱۹۹۰–۲۰۰۰ هیوندای لانترا این مدل تنها در اروپا و کره جنوبی عرضه شد. نسل دوم آن در سال ۱۹۹۵ با ایجاد تغییراتی در موتور و نسل سوم از لانترا در سال ۱۹۹۸ با ایجاد تغییراتی در ظاهر و طراحی بدنه آن، وارد بازار اروپا شد. هیوندای لانترا در عمل، نمونه اولیه از مدل هیوندای الانترا بشمار می‌آید.

1280px Hyundai Lantra front 20081204 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۰-تاکنون هیوندای الانترا این خودرو در کشورهای کره جنوبی، مالزی و ایران با نام هیوندای آوانته شناخته می‌شود. الانترا در سال ۲۰۱۱ عنوان خودروی سال آمریکای شمالی را از آن خود کرد. این مدل در بازار اروپا جانشینی برای هیوندای لانترا بود، که از سال ۲۰۰۷ تولید آن در اروپا متوقف شد و هیوندای آی۳۰ جایگزین آن گردید، ولی در بازار آمریکای شمالی، از سال ۲۰۰۷ نسل چهارم و پس از آن نسل پنجم از الانترا عرضه شد.
۲۰۰۷-تاکنون هیوندای آی۳۰1024px Hyundai i30 front 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
خودروهای اندازه متوسط
۱۹۸۳–۱۹۸۹ هیوندای استلر این خودرو که در واقع بر پایه فورد کورتینا ساخته شده اس در کلاس خودرو سایز متوسط قرار گرفته است.1280px 86 Hyundai Stellar 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۸۷-تاکنون هیوندای سوناتا خودرویی است، که در کلاس خودرو سایز متوسط و با طراحی خودروهای موتور جلو-محور جلو و چهار درب سدان تولید شده است. نام این مدل، برگرفته از واژه سونات می‌باشد.
۲۰۱۱-تاکنون هیوندای آی۴۰ خودرویی طراحی شده برای طبقه متوسط بازار اروپا است. این مدل، بر پایه هیوندای سوناتا ساخته شده، که تغییرات زیادی در طراحی ظاهری و طول خودرو انجام شده است. در تابستان ۲۰۱۱ نسخه استیشن واگن و در بهار ۲۰۱۲ نسخه سدان آی۴۰ عرضه گردید.1280px Hyundai i40cw 1 7 CRDi Style – Frontansicht 26  Februar 2012 Heiligenhaus 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
خودروهای شرکتی
۱۹۹۸–۲۰۰۵ هیوندای آزرا نسل چهارم خودروهای سایز بزرگ هیوندای است که با موتور ۳٫۳ لیتری با قدرت ۲۳۵ اسب بخار عرضه می‌شود. این خودرو از یک گیربکس ۵ سرعته تیپ ترونیک استفاده می‌کند. سال ۲۰۱۱ تغییراتی در ظاهر و موتور آن داده شد. نوع لیمیتد آن با موتور ۳۸۰۰ سی‌سی عرضه شده بود.

04 05 Hyundai XG350 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۵-تاکنون هیوندای گرندر مدل گرندر، مدل توسعه یافته از هیوندای آزرا می‌باشد، که طول آن اندکی بیشتر از آزرا است و تنها در بازار اروپا عرضه می‌شود. مدل گرندر با طول ۴٫۹ متر، یکی از بزرگترین خودروهای تولیدشده توسط هیوندای می‌باشد.

1280px 2009 Hyundai Azera Limited   08 28 2009 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۸-تاکنون هیوندای جنسیس این خودرو که نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل نیویورک رونمایی شد، در حال حاضر مدرن‌ترین و به لحاظ فنی پیچیده‌ترین در ترکیب را در میان تمامی خودروهای هیوندای دارا می‌باشد.

Hyundai Genesis   04 13 2010 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

خودروهای لوکس
۱۹۹۶–۲۰۰۵ هیوندای دیناستیHyundai Dynasty front 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۹۹-تاکنون هیوندای ایکوئس این مدل که با نام هیوندای سنتنیال نیز شناخته می‌شود، دارای پلتفرم و موتور مشترک با میتسوبیشی پرودیا می‌باشد. مدل ایکوئس، با طول ۵٫۱ متر، رقیب خودروهایی چون مرسدس-بنز کلاس-اس، ب‌ام‌و سری ۷، آئودی ای۸ و لکسوس ال‌اس به‌شمار می‌آید.1280px Hyundai Equus VS460 1 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
خودروهای ا
۲۰۰۰-تاکنون هیوندای سانتافه این مدل که طرح توسعه یافته از نسل دوم هیوندای گرندر بود، با طول ۴٫۵ متر، یکی از اولین تولیدات در در این کلاس خودرو محسوب می‌شد.

1024px 2010 Hyundai Santa Fe Limited   09 24 2010 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۵–۲۰۱۰ هیوندای توسان سومین خودروی اس‌یووی طراحی شده توسط هیوندای می‌باشد. هیوندای موتور در این مدل، برای نخستین بار از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی استفاده نمود.

1024px Hyundai Tucson front 20071004 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۶-تاکنون هیوندای وراکروز طراحی این مدل موتور جلو، خودرو محور جلو و چهار چرخ محرک بوده، طول آن ۴٬۸ متر است. وراکروز در سال ۲۰۰۶ جهت رقابت با لکسوس آرایکس و ب‌ام‌و ایکس۵ (ای۷۰) به بازار عرضه شد. این مدل که جز کراوس اورهای بزرگ دسته‌بندی شده است، با نام آی‌ایکس۵۵ نیز شناخته می‌شود.

1024px Hyundai ix55 front 20100706 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۹-تاکنون هیوندای آی‌ایکس۵۵ جانشینی برای هیوندای توسان است و از سال ۲۰۱۰ در اروپا و آسیا به فروش می‌رسد.

1024px 2010 Hyundai Tucson GLS 1   01 06 2010 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

خودروی بیابانگرد
۱۹۹۱–۲۰۰۳ هیوندای گالوپر این مدل نسل دوم از خودروی میتسوبیشی پاجرو می‌باشد، که لیسانس آن توسط هیوندای خریداری شده است.1024px Hyundai Galloper front 20070925 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۱–۲۰۰۶ هیوندای تیراکان طراحی آن موتور جلو و خودرو چهار چرخ محرک بوده است. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.1024px Hyundai Terracan front 20071002 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
خودروهای اسپورت
۱۹۸۹–۱۹۹۶ هیوندای اس‌کوپه این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته است. سیستم جعبه‌دندهٔ آن ۵ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.1024px Hyundai S Coupé 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۹۶–۲۰۰۹ هیوندای کوپه این خودرو در کلاس خودرو اسپورت قرار گرفته، طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده است.
۲۰۰۸-تاکنون هیوندای جنسیس کوپه یک خودرو اسپورت کوپه دیفرانسیل عقب است که اولین خودروی کوپه دیفرانسیل عقب هیوندای محسوب می‌شود و بر روی پلتفرم سدان هیوندای جنسیس ساخته شده‌است. شتاب صفر تا صد این اتومبیل با گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک ۵٫۴ ثانیه‌است. جنسیس کوپه رقیب خودروهای اینفینیتی جی و آئودی ای۵ بشمار می‌آید.

1280px 07 08 Hyundai Tiburon 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۱۱-تاکنون هیوندایی ولاستر خودرویی کوپه و سه در است، که در کلاس خودروهای کامپکت کوچک قرار گرفته و طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده است. ولاستر در سال ۲۰۱۱ بعنوان طراحی سال شناخته شد.

1024px 2012 Hyundai Veloster   01 20 2012 2 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

خودروهای مینی‌ون
۱۹۹۵–۲۰۰۲ هیوندای سانتامو این مدل که بر پایه میتسوبیشی چاریوت تولید شده بود، لیسانس آن توسط هیوندای موتور، از شرکت میتسوبیشی موتورز خریداری شده است.

Galloper Santamo Confort 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۱–۲۰۱۰ هیوندای لاویتا خودرویی است که در کره جنوبی، ترکیه و مالزی تولید شده‌است. طول آن ۴٬۰۲ متر است و در کلاس کامپکت ام‌پی‌وی طبقه‌بندی می‌شود.

1024px Hyundai Matrix front 20071004 1 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۰۶-تاکنون هیوندای انتروج این مدل که بر پایه کیا کارنیوال ساخته شده است، در کلاس مینی‌ون قرار می‌گیرد.

07 Hyundai Entourage 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

۲۰۱۰-تاکنون هیوندای آی‌ایکس۲۰ خودرویی در کلاس وانت است، که دارای پلتفرم مشترک با کیا ونگا می‌باشد.

1024px Hyundai ix20 Comfort – Frontansicht 11  Juni 2011 Wülfrath 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

وسایل نقلیه تجاری
۱۹۷۷-تاکنون هیوندای پورتر800px HPorter 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۸۶–۲۰۰۴ هیوندای گریس این مدل که بر پایه میتسوبیشی ال-۳۰۰ تولید شده بود، حق تولید آن توسط هیوندای موتور، از شرکت میتسوبیشی موتورز خریداری شده است.

1024px 1995 Hyundai Grace Sweden 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

 

۱۹۹۷-تاکنون هیوندای استارکس خودرویی در کلاس ون است که از سال ۱۹۹۷ تاکنون در کره جنوبی، اندونزی و ترکیه تولید شده‌است. استارکس بر پایه میتسوبیشی دلیکا تولید شده و حق ساخت آن توسط هیوندای موتور، از شرکت میتسوبیشی موتورز خریداری شده است.1280px 2008 2010 Hyundai iMax TQ W van 01 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۰–۲۰۰۷ هیوندای لایبرتو این مدل بر پایه هیوندای اچ-۱ ساخته شده است.

1024px Hyundai H 1 Pick Up Libero 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

تولیدات فعلی  

هیوندای آی۱۰

هیوندای آی۱۰ کوچکترین عضو خانواده هیوندای موتور است، که یک هاچ‌بک پنج در می‌باشد و بیشتر برای بازار هند طراحی و ساخته شده است. این ماشین با موتورهای ۱٫۱ لیتری و ۱٫۲ لیتری دیزلی، بنزینی و الکتریکی عرضه شده است.

هیوندای آی۲۰

هیوندای آی۲۰ خودرویی کوچک و جمع و جور است، که از سال ۲۰۰۸ در هند و ترکیه تولید می‌شود. این خودرو پنج ستاره ایمنی را دریافت کرده است. هیوندای آی۲۰ با موتورهای ۱٫۴ و ۱٫۶ لیتری و ۵ در تولید شده و بصورت انحصاری در اروپا عرضه می‌شود.

هیوندای اکسنت

هیوندای اکسنت از سال ۱۹۹۴ در فهرست تولیدات هیوندای موتور قرار گرفت و تاکنون چهار نسل از آن تولید شده است. مدل‌های مختلفی از اکسنت بصورت هاچ بک سه و پنج در و سدان چهار در تولید می‌شوند. موتورهای فعلی ۱٫۴ لیتری بنزینی با توان ۱۰۷ اسب بخار و ۱٫۶ لیتری بنزینی با توان ۱۲۳ اسب بخار می‌باشند. موتورهای دیزلی نیز برای این خودرو قابل انتخاب می‌باشند.

هیوندای الانترا

هیوندای الانترا یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیوندای موتور محسوب می‌شود، که تاکنون یک بار نیز بعنوان خودروی سال در آمریکای شمالی برگزیده شده است. الانترا بعنوان یک سدان کوچک و فشرده اما کامل و با موتورهای ۱٫۶ و ۱٫۸ لیتری عرضه می‌شود. این خودرو از سال ۱۹۹۰ در خط تولید هیوندای موتور قرار گرفته و تاکنون پنج نسل از آن، طراحی و تولید شده است.

هیوندای آی۳۰

 

هیوندای آی۳۰ در نمایشگاه اتومبیل پاریس ۲۰۱۲

هیوندای آی۳۰ اشتراکات فراوانی با الانترا دارد، اما بزرگترین تفاوت آن در سبک هاچ‌بک بدنه می‌باشد. در کانادا و ایالات متحده آمریکا با نام الانترای واگن یا نسل چهارم الانترا عرضه می‌شود. پلتفرم این اتومبیل با کیا سید یکسان و مشترک است. مشخصات این مدل شامل: طول*عرض*ارتفاع ۴۳۰*۱۷۸*۱۴۸ سانتی‌متر، فاصله دو محور جلو و عقب ۲۶۵ سانتی‌متر و وزن خالص آن معادل ۱۱۸۵ کیلوگرم می‌باشد.

هیوندای آی۴۰

هیوندای آی۴۰ یکی از جوانترین خودروهای هیوندای است، که در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و در رده خودروهای خانوادگی متوسط و بزرگ قرار می‌گیرد. این خودرو در دو نوع سدان چهار در و واگن پنج در تولید می‌شود و در پلتفرم با سوناتا یکی است و آن را نسخه اروپایی سوناتا می‌دانند. مدل آی۴۰ بجز اروپا، در استرالیا و نیوزیلند نیز به فروش می‌رسد.

هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های کمپانی هیوندای موتور در سال‌های گذشته به‌شمار می‌آید. سابقه تولید این خودرو به سال ۱۹۸۵ بر می‌گردد. نسل ششم سوناتا دیگر یک خودرو فول سایز شناخته می‌شود. موتورهای ۲ و ۲٫۴ لیتری روی این خودرو قرار می‌گیرند.

هیوندای آزرا

هیوندای آزرا سابقه‌ای طولانی دارد و از سال ۱۹۸۶ در خط تولید هیوندای قرار دارد و فاصله بین دو خودروی سوناتا و جنسیس سدان را پر می‌کند. این خودرو در کلاس لوکس قرار گرفته و در حال حاضر موتورهای ۲٫۴ لیتری، ۳ لیتری و ۳٫۳ لیتری روی این اتومبیل قرار می‌گیرند.

هیوندای ولاستر

هیوندای ولاستر یکی از جدیدترین خودروهای اسپرت کامپکت هیوندای است که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد و در کلاس کوپه و سه درب می‌باشد.

هیوندای جنسیس کوپه

هیوندای جنسیس کوپه را می‌توان تلاش هیوندای برای تمایز بین محصولات عادی و لوکس خود دانست. جنسیس کوپه از سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد. این خودرو اولین مدل کوپه دیفرانسیل عقب هیوندای بود که در پلاتفرم با جنسیس سدان اشتراکاتی دارد. در حال حاضر دو موتور دو لیتری چهار سیلندر توین توربو و شش سیلندر ۳٫۸ لیتری روی جنسیس کوپه قابل انتخاب می‌باشند. مدل چهار سیلندر ۲۷۴ اسب بخار نیرو و ۲۷۵ پوند فوت گشتاور تولید می‌کند. این اعداد برای مدل شش سیلندر به ترتیب ۳۴۸ اسب و ۲۹۵ پوند فوت می‌باشند.

هیوندای جنسیس سدان

هیوندای جنسیس سدان، یکی از خودروهای لوکس کره‌ای است، که برای رقابت با خودروهای لوکس اروپایی و ژاپنی وارد بازار شده است. جنسیس سدان فعلی، در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. سدان لوکس جنسیس همان راهی را می‌رود که نیسان با اینفینیتی و تویوتا با لکسوس پیموده‌اند.

هیوندای ایکواس

هیوندای ایکواس گرانترین و لوکسترین خودروی هیوندای که یک سدان اندازه بزرگ است. و در خاورمیانه بنام سنتینیال شناخته می‌شود. نسل اول این خودرو تا سال ۲۰۰۸ تولید می‌شد. اما از سال ۲۰۰۹ نسل دوم با الهام از مرسدس و بی ام و و لکسوس با موتور هشت سیلندر پنج لیتری عرضه می‌گردد. یک مدل لیموزین نیز از این خودرو وجود دارد که ۳۰ سانتی‌متر فضای بیشتری بین دو محور ایجاد شده است.

هیوندای وراکروز

هیوندای وراکروز از سال ۲۰۰۶ تاکنون پرچمدار شاسی بلندهای هیوندای بوده است. از امن ترین خودروهای این کلاس محسوب می‌شود. طول*عرض*ارتفاع ۴۸۴*۱۹۵*۱۸۱ سانتیمتر، فاصله بین دو محور ۲۸۰ سانتی‌متر و وزن خالص ۱۹۳۶ برای مدل‌های دیفرانسیل جلو و ۲۰۱۱ کیلوگرم برای مدلهای دو دیفرانسیل

هیوندای سانتافه

هیوندای سانتافه را باید محبوبترین شاسی بلند هیوندای دانست که با قیمت مقرون بصرفه و توانایی‌های مناسب و امکانات خوب خود، مشتریان زیادی را برای خود دست و پا کرده است. سانتافه در پلاتفرم با کیا سورنتو شریک می‌باشد. از ماه ژوئن نسل سوم سانتا فه در مدل ۵ نفره و از ماه نوامبر مدل ۷ نفره آن به بازار خواهند آمد. مدلهای با هفت صندلی از فاصله بین دو محور بیشتری برخوردارند و همچنین هواکش موتور، رینگهای ۱۸ اینچی، اگزوز و فرم بدنه آنها متفاوت می‌باشد.

هیوندای توسان

هیوندای توسان فعلی اولین بار در سال ۲۰۰۹ در نمایشگاه فرانکفورت به نمایش درآمد. هیوندای برای تولید این مدل ۳۶ ماه زمان و ۲۲۵ میلیون دلار صرف توسعه و تحقیق نموده است. موتورهای بنزینی ۱٫۶، ۲ و ۲٫۴ لیتری روی توسان قابل نصب اند. موتور چهارسیلندر ۲ لیتری ۱۶۵ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و مدل ۲٫۴ لیتری هم ۱۷۶ اسب بخار. هیوندای توسان، همانند برادر بزرگتر خود در دو نوع دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه می‌شود.

بازار اروپا

داستان موفقیت هیوندای موتور در بازار خودروی اروپا، سال ۱۹۹۵ با معرفی مدل جمع‌وجور هیوندای پونی آغاز شد، که با قیمت پایین خود، مورد استقبال قرار گرفت. نه سال بعد از آن هیوندای با معرفی هیوندای سانتافه مهم‌ترین گام را برای تبدیل شدن به یک خودروساز جهانی برداشت. آن مدل اس‌یووی دروازه بازارهای پر منفعت و جدید اروپا را برای این خودروساز، گشود. از نسل اول سانتافه در سراسر جهان بیش از یک میلیون دستگاه به فروش رفت.

امروزه از هر ۱۰ خودروی کلاس اس‌یووی در آلمان، یکی هیوندای است. این شرکت هم‌اکنون برای هر کلاس خودرو یک مدل پرفروش را ارائه کرده است، برای نمونه برای بزرگراه، خارج از شهر و حتی دشت‌های سنگلاخی، مدل‌هایی چون تیراکان، توسان و سانتافه، را تولید نموده است.

در فهرست‌های زیر، آمار فروش خودروهای سبک شرکت هیوندای موتور، در ۳ کشور اروپایی درج شده است. اعداد درج شده، در ستون زیر نام هر کشور، نمایان‌گر تعداد خودروهای به‌فروش رسیده می‌باشد.

سال آلمان سهم بازار
۱۹۹۵ ۲۳٫۷۰۴ ۰٬۷۲٪
۱۹۹۶ ۳۱٫۹۴۳ ۰٬۹۱٪
۱۹۹۷ ۱۶٫۶۲۲ ۰٬۴۷٪
۱۹۹۸ ۲۱٫۱۸۵ ۰٬۵۷٪
۱۹۹۹ ۱۹٫۶۱۰ ۰٬۵۲٪
۲۰۰۰ ۲۱٫۶۶۶ ۰٬۶۴٪
۲۰۰۱ ۱۹٫۸۹۴ ۰٬۶۰٪
۲۰۰۲ ۲۷٫۸۹۷ ۰٬۸۶٪
۲۰۰۳ ۳۴٫۴۷۶ ۱٬۰۷٪
۲۰۰۴ ۴۵٫۶۶۷ ۱٬۴۰٪
۲۰۰۵ ۵۱٫۷۰۴ ۱٬۵۵٪
۲۰۰۶ ۵۲٫۴۰۵ ۱٬۵۱٪
۲۰۰۷ ۴۷٫۵۲۳ ۱٬۵۱٪
۲۰۰۸ ۵۱٫۶۷۷ ۱٬۶۷٪
۲۰۰۹ ۹۱٫۳۳۰ ۲٬۴۰٪
۲۰۱۰ ۷۴٫۲۸۷ ۲٬۵۵٪
۲۰۱۱ ۸۶٫۸۶۶ ۲٬۷۰٪
۲۰۱۲ ۱۰۰٫۸۷۵ ۳٬۳۰٪
۲۰۱۳ ۱۰۱٫۵۲۲ ۳٬۴۴٪
سال اتریش
۲۰۰۳ ۶٫۰۸۳
۲۰۰۴ ۷٫۶۵۷
۲۰۰۵ ۹٫۲۲۲
۲۰۰۶ ۸٫۱۳۵
۲۰۰۷ ۸٫۰۸۷
۲۰۰۸ ۶٫۸۶۴
۲۰۰۹ ۱۲٫۱۴۸
۲۰۱۰ ۱۵٫۷۴۵
۲۰۱۱ ۱۸٫۱۲۰
۲۰۱۲ ۱۹٫۲۸۴
سال سوئیس
۱۹۹۹ ۵٫۵۳۶
۲۰۰۰ ۷٫۱۳۹
۲۰۰۱ ۷٫۳۳۹
۲۰۰۲ ۸٫۶۱۴
۲۰۰۳ ۷٫۶۹۹
۲۰۰۴ ۷٫۰۵۰
۲۰۰۵ ۶٫۹۱۷
۲۰۰۶ ۶٫۱۷۹
۲۰۰۷ ۴٫۶۸۱
۲۰۰۸ ۵٫۷۹۵
۲۰۰۹ ۵٫۷۶۱
۲۰۱۰ ۶٫۲۴۹
۲۰۱۱ ۵٫۵۵۵

هیوندای در ایران

شرکت آسان موتور نمایندگی انحصاری واردات خودروهای هیوندای موتور به ایران را در اختیار دارد. این شرکت در سال ۱۳۸۵ و در پی بازگشایی مجدد واردات برای طیف خاصی از خودروهای خارجی به ایران، فعالیت خود را آغاز نمود.

آسان موتور از سال ۲۰۰۶ مجوز واردات پنج مدل هیوندای آزرا، هیوندای سوناتا، هیوندای توسان، هیوندای سانتافه و هیوندای کوپه را دریافت کرد، سپس در سال ۲۰۰۹ نیز اقدام به واردات سری دوم از خودروهای شرکت هیوندای مطابق با استانداردهای اروپایی از جمله هیوندای جنسیس، هیوندای آی‌ایکس۵۵ و هیوندای آی۳۰ نمود. خودروهای هیوندای موتور که در حال حاضر در بازار ایران موجود می‌باشند، در فهرست زیر درج شده‌اند.

تولید خودرو تصویر
خودروهای سواری
۱۹۸۵-تاکنون هیوندای سوناتا20131028 hyundai sonata 1 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۹۴-تاکنون هیوندای اکسنت1024px Hyundai Accent front 20071102 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۹۰-تاکنون هیوندای الانترا1280px 2011 Hyundai Elantra Limited   01 04 2011 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۹۷-تاکنون هیوندای آزرا1280px 2013 Hyundai Azera   2012 DC 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۸-تاکنون هیوندای آی۲۰1024px Hyundai i20 1 2 Classic – Frontansicht 1 21  Juni 2011 Heiligenhaus 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۷-تاکنون هیوندای آی۳۰1024px Hyundaii30wagon2012 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۱۱-تاکنون هیوندای آی۴۰1280px 20100801 hyundai equus limousine 1 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۱۱-تاکنون هیوندای ولاستر
1280px Hyundai Veloster left side 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
خودروهای لوکس                                              
۱۹۹۹-تاکنون هیوندای سنتنیال20110402 hyundai vf 01 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۸-تاکنون هیوندای جنسیسHyundai Genesis   04 13 2010 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۸-تاکنون هیوندای جنسیس کوپه20100812 hyundai genesis 1 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
خودروهای شاسی‌بلند
۲۰۰۶-تاکنون هیوندای وراکروز1024px Hyundai veracruz 2007washauto2 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویرر
۲۰۰۰-تاکنون هیوندای سانتافهSantafe1 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۲۰۰۴-تاکنون هیوندای توسانTUCSONix 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر
۱۹۹۷-تاکنون هیوندای اچ1024px 2011 Hyundai iMax TQ W MY11 van 2011 10 10 150x150 - معرفی هیوندای موتور  و تمامی خودرو های آن به همراه تصاویر

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.