خودروی دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.
این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که در حال حاضر عملی نشدهاست. این محصول به وسیله مهندسان ایرانی و بدون حمایتهای خارجی و با استفاده از ظرفیتها و امکانات ایران خودرو طراحی شدهاست. مدلهای خودرو دنا شامل الایکس با موتورهای ایاف۷ بنزینی و پایه گازسوز و ایالایکس با موتور ایاف۷ توربوشارژ است که در حال حاضر تولید موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده است و موتور XUM جایگزین ان شده است . تفاوت مدلهای خودرو دنا علاوه بر موتور، درسیستمهایی همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغهای مهشکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی میباشد.
ایران خودرو قرار بود در سال ۱۳۹۱، ۳۵ هزار دستگاه از این خودرو را تولید نماید. همچنین در سال ۱۳۹۲، ۸۰ هزار دستگاه و از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ هر سال ۱۰۰ هزار دستگاه در برنامه تولید قرار دارد
شروع پروژه
ایران خودرو در آذر سال ۱۳۸۸، پروژهای را با نام (NX7) تعریف کرد که طی آن طراحی محصولی جدید از خانواده خودرو ملی برای پوشش بازه بالاتر قیمتی تعریف شد
امکانات
ایمنی
- مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
- مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- مجهز به کیسههای هوای جانبی (برخی از مدلها)
- مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطهای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو -جلو
- مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
- ستون فرمان جمع شونده در تصادف * چراغهای مه شکن جلو و عقب به همراه چراغهای ایمنی درها
رفاهی
- مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک (کلیه مدلها)
- سامانه فرمان برقی (مدل ایی ال ایکس)
- سامانه ورود بدون کلید
- آینههای جانبی برقی
- سامانه کمک پارک عقب
- رادیوپخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانهای (مدل ایی ال ایکس)
- ستون فرمان قابل تنظیم
- کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان (مدل ایی ال ایکس)
- آینههای جانبی برقی (تاشو برقی با گرمکن برای مدل ایی ال ایکس)
- هندزفری بلوتوث
- شیشههای سولار رنگی
- زیرآرنجی جلو و عقب
- قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
- صندلیهای برقی جلو
عملکردی
- برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
- قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهوارهای
- رینگ اسپورت آلومینیومی
- سامانه ضد سرقت (immobilizer)
- قابلیت تنظیم زاویه نور چراغهای جلو
زیست محیطی
- مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو۴ قابل ارتقا به یورو۵
مشخصات فنی
- نوع موتور EF7NA
- تعداد سیلندر ۴ خطی
- حجم موتور ۱۶۴۸ سی سی
- قطر سیلندر ۷۸.۶ میلی متر
- کورس پیستون ۸۵ میلی متر
- حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (بنزین)
- حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ (گاز)
- حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (بنزین)
- حداکثر گشتاور ۱۳۶ نیوتن متر در دور ۴۵۰۰ (گاز)
- سیستم سوخت رسانی تزریق الکترونیکی چندنقطه ای
- تعداد سوپاپ ۱۶
- حد آلایندگی موتور استاندارد یورو ۴
- نوع گیربکس پنج دنده دستی
- نوع ترمز دو مداره قطری، ضدقفل (ABS) با توزیع الکترونیکی نیرو
- ترمزهای جلو دیسکی تهویه شونده
- ترمزهای عقب دیسکی
- ظرفیت صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
- ظرفیت باک بنزین ۶۶ لیتر
قیمت گذاری
یکی از مشکلاتی که بر سر راه عرضه ی دنا قرار گرفت مشکل قیمت گذاری این خودرو بود. پس از گذشت مدت زمان زیادی بلاخره ایرانخودرو قیمت پیشنهادی برای این خودرو را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد که این امر با مخالفت شدید شورای رقابت روبرو شد. قیمت پیشنهادی شورای رقابت مبلغ ۴۱ میلیون ونهصد هزار تومان است. مشکل قیمت گذاری این خودرو تا به الآن حل نشده است و این باعث سردرگمی و اعتراض خریداران این ماشین شده است.
تصاویر خودرو دنا
خوزستان یعنی ایران بعضی ازاحمق های مثل ابروی خوزستانومیبرن پرچم ایران بالاست
با سلام به همه خوزستانیهای عزیز
بنده هم با فراگیر شدن خودروهای خارجی با قیمت واقعی در سطح کشور موافقم ؛اما به این طرح خودروهای پلاک اروند بدبین هستم و فکر میکنم بعد از درگیر شدن مردم به این خودروهای پلاک اروند با عوارض و مالیاتی که وضع میشه تمام خوشی از دماغ مردم در میاد ….
من اگه کشورم آشغال هم تولید کنه با افتخار آن را به مشابه خارجی و شاید بهترش ترجیح می دم. اصلا شما که این قدر خودخواه و مغرور و مرفه بی درد هستید اصلا از کارگرانی که از این راه نان به سر سفره زن و بچه خود می برند خبر دارید؟ اصلا برایتان مهم هست؟ درسته قبول دارم ایران خودرو و سایپا از سوء استفاده می کنن، اما این فرهنگ بد همه ماست و مربوط به ایران خودرو یا سایپا هم نیست هر کدام از ماها باید در کاری که هستیم با وجدان و دلسوزانه و به نفع ملتمون کار کنیم. اگر این گونه شد و من هم به خاطر بیکار نشدن کارگر ایرانی جنس ایرانی خریدم در این صورت او هم ممکن است تصمیم بگیرد با وجدان کار کند. به نظرم مایه سرافکندگیه که یک ایرانی به خاطر رفاه خودش به کارگر ایرانی پشت کنه. البته تجربه هم نشان داده چنین آدمهایی خودشان در کاری که هستند خیانت کارند و برای همین همه را مثل خودشان می پندارند و نوعا هم به کسی اعتماد ندارند.
نکنه فک کردی این همه سود ب جیب کارگر میره؟ن داداش اینا همش میره توو جیب ی *****خور.منم ترجیح میدم پولمو بریزم دور ولی سوار اشغالای ایران نشم
صنعتی که بعد سی سال هر روز پسرفت میکنه دیگه حق تولید ماشین نداره وباید از بین بره
فرید چون خوزستان منطقه آزاده دیگه از این فرغونا سوار نمیشیم.پرچم خوزستان بالاست
نه تنها شما خوزستانیای عزیز بلکه تموم ایرانیای عزیز لایق این فرغون بااین قیمت ها نیستن….کاش همه همت کنن و اصلا خودرو ایرانی نخرن واقعا جای تاسف داره این فرغون ها بااین کیفیت و طراحی آشغال و قیمت بالا
عکسها رو نشون نمیده
لطفا تصحیح بفرمایید
سلام دوست گلم چک کردم الان درستش کردم.ممنون از دقتتون
ما خوزستانیا که دیگه از این فرغونا سوار نمیشیم حالا قیمتش هر چی باشه،هر شکلی هم داشته باشه اصن بنزم بزنه دیگه سوار نممممییییششششییییممممم
پرچم خوزستان کماکان بالاست…
شایدم چی بگم حرفی واسه گفتن نزاشتی فقط بهرحال بحث خبریش هست و خیلیا دنبال اخبار خودرو هستند داداشم.ممنون