نام: آئودی Avus کواترو
زمان و مکان معرفی: نمایشگاه خودروی توکیو ۱۹۹۱
مشخصات فنی: پیشرانهی ۱۲ سیلندر ۶ لیتری، قدرت ۵۰۲ اسب بخار، سیستم چهار چرخ محرک کواترو، گیربکس ۶ سرعته ی دستی، بدنهی آلومینیومی
چرا حالا آن را به یاد آوردیم؟
این خودرو که نام پیستی در برلین را به خود گرفته نه تنها پیشنمایشی از پیشرانهی ۱۲ سیلندر و ساختار آلومینیومی آئودی بوده بلکه نشانههایی از ورود به دنیای یک سوپرکار پیشرانه وسط را نیز با خود به همراه داشته است.
Avus با بدنهی زیبای خود که پانلهای دستساز با ضخامت تنها ۱.۵ میلیمتر داشته توجهات را در نمایشگاه خودروی توکیو به خود جلب کرده بود. به خاطر ادای احترام به خودروهای مسابقهای دههی ۳۰ میلادی Auto Union این خودرو رنگآمیزی نشده بود.
به لطف ساختار آلومینیومی و فریم فضایی آئودی، Avus چهار چرخ محرک تنها ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن داشت. میتوان به خاطر شتاب ۳ ثانیهای و سقف سرعت ۳۳۴ کیلومتر در ساعتی، لقب سوپرکار را به این خودرو داد.
هرچند همهی اینها تنها اعداد پرفورمنس فرضی هستند چراکه این خودروی مفهومی از پیشرانهی ۱۲ سیلندر واقعی استفاده نمیکرد! در آن زمان آئودی هنوز در حال توسعهی پیشرانهی ۱۲ سیلندر خود بود بنابراین Avus در واقع پیشرانهی مصنوعی ساخته شده از چوب و پلاستیک داشت.
با این وجود Avus از مهندسی بالایی سود میبرد چراکه دارای سه دیفرانسیل قفل شونده، فرمان پذیری چرخهای عقب و مجرای هوای روی سقف بود. دیگر جنبهی جالبتوجه این خودرو این حقیقت بود که تقریباً نصف ارتفاع خودرو در تسلط رینگ و لاستیکهای ۲۰ اینچی است.
کانسپت Avus کواترو هرگز وارد فاز تولیدی نشد هرچند شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه مشتریانی حاضر بودند برای نسخهی تولیدی این کانسپت ۱۲ میلیون دلار بپردازند!
آئودی این خودرو را در موزهی Ingolstadt آلمان در معرض دید عموم قرار داده است.
منبع: motor1
با عرض سلام برادر من قدرت موتور ۵۰۲ اسب بخار هست نه ۵۰۲۲!