احتمال تجدیدنظر در قانون واردات خودرو

وزرات صنعت،معدن و تجارت در حالی صادرات خودرو به ایران را منوط به سرمایه گذاری خودروسازان خارجی در کشور و صادرات محصولات آنها از مبدا ایران کرده که به گفته رییس انجمن واردکنندگان خودرو، این مصوبه نیاز به کار کارشناسی بیشتر دارد.

فرهاد احتشام زاد در گفت و گو با برنامه نمودار رادیو ایران، با بیان اینکه پیش نویس این طرح وزارت صنعت حدود شش ماه پیش تدوین شده، گفت:این پیش نویس در واقع مطابق با فضای آن زمان کشور تهیه شده و بنابراین باید هم اکنون مورد بررسی دوباره  قرار گرفته و متناسب با شرایط حال، نهایی شود.

  وی افزود:وزارت صنعت قرار بود بر خلاف رویه موجود، این مصوبه را برای نهایی شدن به کمیسیون زیربنایی دولت ببرد، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که ستاد تنظیم بازار به بررسی آن بپردازد.   احتشام زاد با بیان اینکه در ستاد تنظیم بازار، کار کارشناسی بیشتری روی این مصوبه انجام خواهد شد، تاکید کرد:اگر قرار به اجرای این مصوبه باشد، بخشی از درآمدهای بودجه ای کشور در سال ۹۶ محقق نخواهد شد، زیرا طبق بودجه اعلامی،دولت درآمدی بالغ بر چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از ناحیه واردات خودرو در نظر گرفته است.   رییس انجمن واردکنندگان خودرو اما در پاسخ به این پرسش که آیا مصوبه وزارت صنعت به منظور ممانعت از ورود برخی خودروهای خارجی به کشور و همچنین باز شدن فضا برای شرکت های خودروساز فرانسوی در ایران، بوده، گفت:بله یکی از موارد مدنظر مصوبه وزارت صنعت می تواند همین موضوع باشد.   به گفته وی، به عنوان مثال،شرکت های ژاپنی و کره ای به خودی خود مطابق با سیاست های آمریکا در ایران رفتار کرده و به خصوص ژاپنی ها چندان میلی به تولید در کشور ندارند، بنابراین اجرای مصوبه وزارت صنعت، شرایط حضور آنها را در بازار داخل سخت تر از قبل خواهد کرد.   احتشام زاد در نهایت تاکید کرد که در صورت اجرای مصوبه موردنظر، فرصت خوبی برای خودروهای فعلی کشور به وجود می آید و به نوعی حق انتخاب از مشتریان (به دلیل محدود شدن واردات)، گرفته خواهد شد.   با توجه به اظهارات وی، به نظر می رسد احتمال ملغی شدن یا تغییر مفاد مصوبه اخیر وزارت صنعت وجود دارد و ممکن است قانون واردات خودرو باز هم دچار تغییر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.