ام‌وی‌ام X33S ، شاسی بلندی در محدوده 75 میلیون تومان

در گزارشات پیشین با سومین نسل از ام وی ام X33S آشنا شدیم و در فرصتی که در اختیارمان گذاشته شد، رانندگی شهری با آن را تجربه کردیم. یک شاسی بلند شهری نسبتا ارزان با پیشینه ۶ ساله حضور در بازار کشورمان که در طی این مدت با دستیابی به رقم فروش ۵۰ هزار دستگاه، موفقیت چشمگیری را کسب کرده است. نسل اول و دوم گرچه به زیبایی نسل اخیر نبوده و سطح امکانات آنها هم به میزان تجهیزات X33S نیست اما شاید قیمت پایینشان نسبت به دیگر همرده ها موجب شد هر دو نسل فروش خوبی را در بازار ایران تجربه کنند.

ام‌وی‌ام X33S 1 - ام‌وی‌ام X33S ، شاسی بلندی در محدوده 75 میلیون تومان

حالا با ورود نسل سوم شاهد ارتقای ملموسی در کیفیت ساخت، طراحی و امکانات این خودرو هستیم که در کنار قیمت رقابتی خودرو آنرا تبدیل به یکی از گزینه های قابل اعتنا پیشروی خریداران کرده است. اولین تجربه رانندگی ما با ام وی ام X33S در مدت ۳ ساعت با خودروهایی تقریبا صفر کیلومتر انجام پذیرفت که قبال به آن پرداختیم. در آن گزارش در خصوص مشخصات و طراحی خودرو به تفصیل نوشته بودیم اما برای مخاطبان جدید به طور خالصه یادآور می‌شویم که در نسخه جدیدتر با طراحی مدرن و تغییراتی از جمله آیرودینامیکتر شدن خودرو به جهت زیبایی، کاهش مقاومت هوا و کاهش مصرف سوخت روبرو هستیم که چهره آنرا کاملا دگرگون کرده اند. ضمن این‌که استفاده از رینگ های ۱۷ اینچی، طراحی چراغ هایی با گرافیک جدید، شیار روی کاپوت، جلوپنجره جدید، طراحی به روز شده لامپ های روشنایی در روز و مه شکن ها، طراحی سپر جدید با قابلیت شکافت هوا، تعبیه روفریل، به‌کارگیری دستگیره و زه های کرومی در کناره های خودرو، در نظر گرفتن کاور یدک با ظاهری اسپرت، طراحی مدرنتر چراغ ها و مه شکن عقب و بالاخره بدنه دورنگ و رکاب هایی در نسخه اسپرت از دیگر جزئیاتی هستند که در X33S آنرا کاملا متمایز از نسل قبلی میکنند.

در فرصت مجددی که فراهم گردید همراه با گروهی از دوستان با ۴ دستگاه از این خودرو در سفری یک روزه راهی منطقه تفریحی دیزین شدیم تا تجربه خود با نسل جدید این شرقی را اینبار در خارج از شهر به اشتراک بگذاریم. سفر خود را با دریافت سوئیچ قدیمی ترین خودروی گروه که اتفاقا یک نمونه وارداتی بود، آغاز نمودیم. خودروی مذکور با کارکردی در حدود ۷۰۰۰ کیلومتر، در طول مدت حضورش در کشور تست های فنی زیادی را پشت سر گذاشته و برای دریافت مجوزهای لازم در اختیار سازمان های مختلف قرار گرفته است. با چنین شرایطی به نظر می رسید که لازم است ویژگی های کیفی آن بیشتر از دیگر خودروهای گروه به چالش کشیده شده باشد. در نگاه اول جزئیات ظاهری همچون عدم خوردگی در نقاطی چون چرم صندلی ها و دور فرمان جلب توجه می نمود. نکته ای که یادآور حفظ کیفیت در این بخش خودرو بود. هرچند که طی کردن مسافت های ۴ و یا ۷ هزار کیلومتری برای بررسی افت کیفیت خودروها خیلی قابل اعتنا نیست، اما از آنجایی‌که این مسافت به دست رانندگان مختلف و در شرایط محیطی گوناگونی طی شده بود قابل توجه به نظر میرسید.

ام‌وی‌ام X33S 4 - ام‌وی‌ام X33S ، شاسی بلندی در محدوده 75 میلیون تومان

استارت خوردن خودرو بدون ارتعاش بوده و هنگام درگیر کردن گیربکس CVT هیچگونه ضربه یا لرزش خاصی زیر پا احساس نمی شود و شروع حرکت و فشردن پدال گاز در حالت اسپرت آن مصادف با دور گرفتن موتور تا مرز ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. با عبور از عدد ۵۰۰۰ صدای محسوسی از موتور و اگزوز به گوش میرسد که در آزمایش گذشته نیز شاهد آن بودیم و البته به گفته مسئولان شرکت این مشکل در نمونه های تولید شده داخلی تا حد امکان برطرف شده است. همچنین به نظر می رسید که گیربکس CVT (با توجه به خصلت این تیپ از گیربکس ها) با تغییر مداوم و پیوسته دنده ها مانع از شتابگیری سریعتر پیشرانه ۲ لیتری ۱۳۶ اسب بخاری شود اما با قرار دادن گیربکس در حالت دستی و تعویض بدون مکث دنده ها این کندی تا حدود زیادی برطرف می گردید. فرمان پذیری خودرو در پیچ های جاده چالوس کاملا راضی‌کننده بود و ترمز حساس آن با کوچکترین اشاره ای عمل می‌کرد. توجه داشته باشید هنگامی که پیش فرض را در حالت اقتصادی Eco قرار میدهیم با پایین ماندن دور موتور اتومبیل با صدای کمتری از موتور و اگزوز به حرکت ادامه میدهد. تعلیق نرم و راحت آن حتی برای سرنشینان پشتی نیز نسبتا مناسب تلقی میشود و اتومبیل در سفر نسبتا طولانی هم مسافران خود را خسته نمی‌کند. در وضعیت اکو گیربکس ۷ دنده این اجازه را به شما میدهد تا در بزرگراه ها با کروز‌کردن خودرو در آخرین دنده، آرامترین و البته کم مصرفترین حالت X33S را تجربه کنید.

در طول مسیر طی گفتگو با همکاران، تقریبا همگی بر این نکته اتفاق نظر داشتیم که با طراحی مدرن و توجه زیاد چینی ها به جزئیات چه در داخل و چه در خارج با حس سواری گرفتن از یک خودروی با کیفیت تر از قبل روبرو هستیم. درواقع چری با به‌کارگیری مهندسی پیشرفته، طراحی به روزتر و هویت یکپارچه در نسل های جدیدتر خود نشان داده است که همچون کره ای ها و ژاپنی ها به دنبال کسب شخصیتی مستقل در بازارهای صادراتی خود است و این ویژگی در X33S به خوبی دیده میشود. با تعویض خودروها در میانه راه پشت فرمان X33S مونتاژ شده در داخل (با کارکرد ۴۰۰۰ کیلومتر) نشستیم که به نظر میرسید کیفیت مواد به‌کار رفته در داشبورد و فرمان آن کمی متفاوتتر از نمونه های وارداتی باشد. ضمن این‌که صدای تولیدی موتور در دورهای بالا –همان طور که مسئولان شرکت مدعی شده بودند- کمتر از نمونه وارداتی بود و بهبود عملکرد جعبه دنده CVT آن شتابگیری بهتر را نوید میداد. سفر ما به سمت پیست زیبای دیزین چند ساعتی به طول انجامید و در طول آن چند بار به سمت جاده های فرعی تغییر مسیر دادیم و با گذر از شیبهای تند و رودخانه، مهارتهای خارج جاده ای این SUV شهری را حتی بیشتر از حد انتظار به چالش کشیدیم.

مصرف سوخت به نمایش درآمده در کامپیوتر سفری X33S در طول مسیر رفت_‌که عموما شیب روبه بالا بود_ با ۴ نفر مسافر به ۱۴.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز رسید و در مسیر برگشت عدد ۷.۱ در صفحه کیلومتر به نمایش درآمد. سفر ما مجموعا حدود ۱۴ ساعت به طول انجامید و طی آن ویژگی های مثبتی همچون راحتی کابین و نرمی سیستم تعلیق، طراحی مناسب و ارگونومیک داخلی و امکانات رفاهی نسبی همچون نمایشگر لمسی ۸ اینچی، صندلی های چرمی با دوخت قرمز، سنسور دنده عقب با قابلیت نمایش تصویر، بلوتوث و کامپیوتر سفری، تریم داخلی با دو رنگ مشکی و قرمز و تنظیم ۶ حالته صندلی راننده برای X33S نظرمان را به خود جلب نمود. در کنار آن خشکی نسبی صندلی های عقب در مقایسه با جلو، نبود چراغ روشنایی کابین هنگام باز شدن درب در قسمت جلویی و صدای پیشرانه در دورهای بالا نیز از جمله مواردی بود که نیاز به اصلاح و بازنگری در آنها دیده میشد.

ام‌وی‌ام X33S 2 - ام‌وی‌ام X33S ، شاسی بلندی در محدوده 75 میلیون تومان

درمجموع میتوان گفت که X33S به عنوان یکیاز ارزانترین شاسی بلندهای شهری بازار، نسبت به نسل های گذشته خود ارتقای چشمگیری را از لحاظ کیفی، طراحی و فنی به خود می بیند و پس از گذشت سه نسل، حالا تبدیل به یک شاسی بلند شهری قابل اعتماد برای علاقمندان به این رده از خودروها شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.