بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

ساینا را باید نخستین خودروی ملی شرکت سایپا دانست.خودرویی که در سال های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ قرار بود با نام مینیاتور وارد بازار شود.ساینا را باید جمعی از خودرو های ضعیف بازار بدانیم.خودرو هایی همانند تیبا که آمد تا جای ریوی محبوب را بگیرد اما بعد از اولین رونمایی و از همان آغاز مورد انتقاد بسیاریی قرار گرفت.طراحی تیبا بسیار بد بود.چراغ ها جلو عجیب و در قسمت عقبی چه از نظر عرض و چه از نظر ارتفاع باریک بود و اصلا چیزی نبود که بشود به آن گفت طراحی ایرانی.

ساینا 19 - بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

تنها شانس تیبا قیمت نزدیک به پراید بود که باعث می شد خریداران مجبور به انتخاب آن شوند.ولی چندی نگذشت که با افزایش قیمت های خودرو فروش این خودرو کمتر شد و بدلیل طراحی بدش این شرکت یعنی سایپا تصمیم به تولید تیبا  گرفت.تیبا  یا تیبا هاچ بک خیلی از نظر طراحی بهتر شده بود بخصوص در قسمت پشت و عقب که به آن اشاره داشتیم،اما هنوز هم در فیس جلو کار های زیادی داشت.شاید اگر سایپا طراحی جلویی ساینا را با نمای پشتی تیبا هاچ بک ترکیب می کرد بسیاری از این ایرادات طراحی برطرف می شد.

ساینا 11 - بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

بلاخره به سال ۱۳۹۳ رسیدیم،سالی که شرکت سایپا به رونمایی و معرفی رسمی محصول جدیدش ساینا پرداخت.ساینا فیس لیفت تیبا که البته این شرکت اسرار بر جدید بودن این محصول دارد.که باید مستقیم و بدون حاشیه بگوییم این خودرو همان تیبا با فیس جلو و عقبی بروز شده است.

طراحی بدنه در نمای خارجی در داخل کشور عزیزمان ایران انجام شد.بروز رسانی ها را بخوبی می توانید مشاهده کنید که در نمای جلو و عقب صورت گرفته و در کناره ها و درب ها هیچ تغییری را نمی توانید احساس کنید.چراغ ها بزرگ تر شده و در کنار جلو پنجره جدیدش و بخصوص کاپوت حجم داده شده اش خودرو را کمی خشن تر کرده که همین موجب جذاب تر شدن این خودرو شده است.استفاده از سپر جدید با مه شکن های تلسکوپی و ورودی های هوای بزرگ در روی آن نیز از دیگر بروز رسانی های جدید فیس جلوی ساینا است.البته این که وب سایت پدال بخواهد این طراحی را به طراحی لکسوس  و سوزوکی و تویوتا نسبت دهد به نظر من کمی حرف زیادی است.

ساینا 16 - بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

همانطور که اشاره کردیم ساینا در نمای کناری دستخوش تغییر نشده بجز محو شدن نوار های ضربه گیر  کناری درب و طراحی جدید آینه ها و البته کمی بروز رسانی در رکاب ها که باز هم قابل توجه است.یکی از بد ترین مشکل های طراحی  در خودروی مادر یعنی تیبا وجود یک خط سرتاسری در نمای کناری این خودرو بود.این ایراد هنوز در ساینا باقی است و فقط  بدترین نقطه این خط یعنی خم روی گلگیر ها از بین رفته و سایپا مجبور به محو کردن این خط در ابتدای گلگیر شده است.

ساینا 18 - بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

یکی از مواردی که باعث اعتراض به این خودرو از نظر طراحی شد وجود رینگ های مشابه به همان مدل قبلی تیبا در ساینا بود که با بروز رسانی و فروش مدل های جدید این خودرو با رینگ جدید سبب بهتر شدن طراحی کناری این خودرو شد.

ساینا 9 - بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

حالا به نمای عقبی خودرو می رویم جایی که همانند فیس جلو بروز شده و خودرو در بخش های چراغ،سپر و درب صندوق بروز شده و سبب جذاب شدن این خودرو شده است بخصوص ارتفاع زمین تا پایین سپر که با کم شدنش آن حالت بد تیبا را از بین برده است.جذاب ترین قسمت در این خودرو استفاده از لوگوی ساینا به زبان شیرین فارسی است که در هیچ خودرویی ندیده بودیم.

ساینا 18 - بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

در بخش طراحی داخل کابین ساینا از یک تریم جدید استفاده شده است و شرکت سایپا به بروز رسانی کامل کابین ساینا پرداخته و شما از یک داشبورد نقره ای مشکی جدید می تواندی استفاده کنید.اضافه شدن نمایشگر جدید با قابلیت نمایش دما ،ساعت،تاریخ در بالای دریچه های کولر نیز چیزی است که باید از نکات مثبت بدانیم.

رودری های ساینا بروز شده و از دکمه های جدید کنترلر ویندوز بهره می برد و دستگیره ها نیز با رنگ نقره ای داشبورد ست شده اند.شاید اگر ساینا از داشبورد خشک استفاده نمی کرد  و از مواد با کیفیت بالاتر بهره می برد کمی شرایط رقابتی تری را برای همرده های خود ایجاد می کرد.

ساینا 10 - بررسی تخصصی ساینا (Saina car review)

مشخصات فنی ساینا

گیربکس
نوع گیربکس دستی-۵سرعته
موتور
نوع موتور M15
تعداد سیلندر – تعداد سوپاپ ۴سیلندر-SOHCخطی
حجم موتور cc ۱۵۰۳
حداکثر قدرت ۸۷hp@5300rpm
حداکثر گشتاور ۱۲۸Nm/4000rpm
استاندارد آلایندگی یورو ۴
فرمان
نوع فرمان هیدرولیک
سیستم تعلیق
سیستم تعلیق جلو مک فرسون
سیستم تعلیق عقب Torsion Beam
ترمز
جلو دیسکی خنک شونده
عقب کاسه ای

ایمنی و تجهیزات ساینا

تجهیزات ایمنی و رفاهی ساینا
دارای ۲ ایربگ (راننده و سرنشین جلو)
مجهز به سیستم پیشرفته ترمز ABS+ EBD
مجهز به سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
شیشه بالابرهای برقی جلو
گرمکن شیشه عقب
صفحه نمایشگر (MFD)
کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
قفل مرکزی
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک ISOFIX
قفل ایمنی کودک برای دربها
نمایش دمای محیط بیرون
کلید مجهز به ریموت
تجهیزات سفارشی ساینا
سنسور پارک دنده عقب
آینه ها با قابلیت تنظیم برقی
شیشه بالابر برقی عقب
سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک

مشخصات کلی ساینا

ابعاد ساینا
طول(mm) ۴۲۱۵
عرض (mm) ۱۶۶۳
ارتفاع(mm) ۱۴۸۴
وزن
وزن خالص ۱۰۵۰
مصرف سوخت(lit) ساینا
سیکل ترکیبی(lit/100km) ۷
ظرفیت باک(lit) ۴۱
رینگ و تایر
رینگ ۱۴اینچی فولادی و آلومینیومی
تایر ۱۸۵/۶۰R 14
2 نظرات
  1. محمد می گوید

    ساینا عالیه .میخواستم ۲۰۶ بگیرم و شک داشتم در خریدش ، اما بعد کلی تحقیق ساینا خریدم. واقعا راضیم ازش…

  2. naji می گوید

    فقط یک کلام واقعا که نگین سایپا هست ساینا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.