چند روش‌ ارزان قیمت جهت افزایش قدرت موتور

مطمئنا شما در اطراف خود افراد زیادی را دیده یا می‌شناسید که نسبت به نگهداری از خودروی شخصی وسواس زیادی به خرج می‌دهند. منظور از وسواس در اینجا کارکرد مثبت و مفید آن است که می‌توان آن را در مواردی همچون تمیز نگهداشتن خودرو، انجام دقیق و به موقع سرویس‌های دوره‌ای، تعمیر و نگهداری خوب و همینطور رسیدگی به ظاهر و باطن آن، مثل رینگ و لاستیک مناسب و یا حتی سیستم صوتی پیشرفته، خلاصه کرد. اما در این بین کمتر دیده شده که این افراد نسبت به کارکرد و عملکرد خودرو در حالت تقویت شده، فکر کنند. مثلا هنگام شروع به حرکت شتاب بیشتری را داشته باشند یا هنگام مسافرت، مخصوصا عبور از مناطق کوهستانی و سطوح شیب‌دار، نسبت به خودروهای دیگر پرتوان‌تر ظاهر شوند. شاید طرز فکر کلی درباره تقویت عملکرد خودرو به این سمت باشد که باید حتما از یکسری قطعات حرفه‌ای تیونینگ که هزینه‌های بسیار بالایی هم دارند برای ارتقاء عملکرد خودرو استفاده کرد. اما همیشه اینطور نیست. درواقع اگر هدف از ارتقاع عملکرد خودرو تبدیل آن به یک هیولا جهت شرکت در مسابقات باشد، بله این مورد نیاز به طی مراحل بسیار تخصصی و صرف هزینه‌های خیلی بالا دارد. اما نه اگر هدف صرفا ایجاد یک تغییر عملکردی معمولی ولی مثبت و قابل حس باشد، به راحتی و با یکسری روش‌های ارزان قیمت می‌توان به آن دست یافت.

‌۱- فیلتر هوای مکش سرد

?زمانیکه در مورد ارتقاء عملکرد پیشرانه و بالا بردن میزان اسب بخار تولیدی آن صحبت می‌شود، معمولا اولین پیشنهادی که بسیار موثر هم هست، استفاده از فیلتر هوای مکش سرد یا به اصطلاح Cold-Air Intake است. تصور کنید بعد از کلی مشغله ذهنی و خستگی، از یک آدامس خنک با طعم نعنای تازه استفاده کردید. خنکی ایجاد شده در تنفس شما باعث یک انرژی مضاعف و رفرش شدن مغز می‌شود که این مورد برای خودرو هم با مکانیسمی مشابه اتفاق می‌افتد! ایده اصلی برای استفاده از هوای سرد، تراکم بیشتر آن در مقایسه با هوای گرم است که این باعث می‌شود هوای بیشتری به سیلندرها منتقل شده، با سوخت ترکیب و فرآیند احتراق بیشتری انجام شود. بنابراین هرچه میزان احتراق بالاتر رود، توان تولیدی هم به تناسب افزایش یافته به‌طوریکه در پیشرانه‌های عادی با چیزی در حدود ۵ تا ۷ اسب بخار بالاتر روبه‌رو می‌شویم. البته برخی خودروها به صورت پیش فرض سیستم دمش هوای سرد را دارند.

۲- اگزوز کت بک

?یکی از قسمت‌های مهم دیگر که می‌تواند با عملکرد بهتر، منجر به افزایش راندمان موتور خودرو شود، سیستم اگزوز است. به‌طورکلی این سیستم از اجزایی همچون منیفولد، کاتالیزور، لوله‌های میانی، لرزه‌گیر و منبع عقب تشکیل شده که هرچه فرآیند انتقال دود حاصله از احتراق موتور خودرو از این مجموعه بهتر، سریعتر و ‌تر صورت گیرد، به تناسب آن راندمان عملکردی نیز افزایش می‌یابد. در این بین طراحی و مهندسی‌های متفاوتی نیز برای سیستم اگزوز پیاده‌سازی شده‌اند که شاید یکی از بهترین‌ها برای دستیابی به قدرت بیشتر پیشرانه، سیستم اگزوز کت بک (Cat-back) باشد. در این حالت لوله‌های خارج شده از مبدل کاتالیست به صورت صاف تا منبع اگزوز امتداد پیدا کرده و از آنجا نیز به زیر سپر عقب می‌رسند. دهانه خروجی این اگزوزها معمولا بزرگتر بوده و مهندسی خروج گاز به گونه‌ای انجام شده که در مقایسه با مدل‌های معمولی، سریعتر و با فشار بیشتری صورت می‌گیرد. بنابراین فضای کافی برای ورود توده جدید سریعتر مهیا شده و به همین ترتیب جریان احتراق نیز افزایش یافته و منجر به بالا رفتن توان موتور می‌شود. اما اگر در خودروی شما امکان استفاده از چنین سیستمی وجود ندارد.

۳- کاتالیزور با جریان عبوری بالا

?شرکت‌های خودروساز برای اینکه محصولاتی با حداقل آلایندگی مضر تولید کنند، موظف به استفاده از قطعه‌ای با عنوان کاتالیزور یا مبدل کاتالیست در سیستم اگزوز خودرو شدند. در واقع این وسیله با ایجاد یکسری واکنش‌های شیمیایی بین گازهای سمی حاصل از احتراق، منجر به کاهش ضرر آنها شده تا کمی محیط زیست از شدت این آسیب‌ها در امان باشد. در ابتدا اهمیت استفاده از آنها برای خودروسازان فقط در جهت کاهش آلودگی هوا بود اما رفته‌رفته محل قرارگیری و نوع کاتالیزور هم بهبودهای چشمگیری پیدا کرد به‌طوریکه امروزه نتایج مثبت مدل‌های سطح‌بالا و حرفه‌ای آن برروی عملکرد خودرو، برکسی پوشیده نیست. اگر خودروی شما مدل پایین است می‌توانید به راحتی مبدل کاتالیست آن را با نمونه‌های مدرن امروزی که معمولا جریان بالا هستند تعویض کنید و نتیجه آن را هم موقع گاز دادن و شتاب‌گیری مشاهده کنید. خیلی‌ها هم خودشان را راحت کرده و اقدام به حذف کاتالیزور از خودرو می‌کنند که اینکار اصلا قانونی نبوده و جریمه در بردارد. همچنین اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم که برای ارتقاء عملکرد خودرو، در مبدل کاتالیست آن، سوراخ‌هایی را ایجاد کنید!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.