آمار جدید واردات خودرو به ایران منتشر شد

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که سهم خودرو از واردات در ۱۱ ماهه سال جاری، حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

در ۱۱ ماهه سال جاری تعداد ۶۱ هزار و ۲۴۵ دستگاه خودرو به ایران وارد شده که ارزش آن به حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

در عین حال، ارزش ریالی واردات خودرو به ایران در این مدت نیز رقمی در حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است.

بر اساس مقررات واردات، خودروهای واردشده بسته به نوع و حجم موتور مشمول پرداخت تعرفه‌های مختلفی می‌شوند که واردکننده برای ورود به کشور باید این تعرفه‌ها و عوارض را بپردازد.

به این ترتیب خودروهای با حجم موتور کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی باید ۴۰ درصد و خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۵۵ درصد از ارزش سیف خودروهای وارداتی را برای ورود به ایران پرداخت کنند.

این در حالی است که خودروهای هیبریدی با هر حجم موتوری تنها مشمول پرداخت چهار درصد تعرفه برای ورود به کشور هستند.

از سوی دیگر واردکنندگان، علاوه بر این مبالغ باید ۹ درصد مالیاات بر ارزش افزوده و چهار درصد مالیات علی‌الحساب نیز بپردازند.

از میان خودروهای واردشده به ایران، بیشترین تعداد خودروهای وارد شده مربوط به کشور امارات متحده عربی می‌شود، به طوریکه بیش از ۶۸ درصد خودروهای واردشده به ایران از مبدا این کشور بوده است؛ به عبارت دیگر از مجموع ۶۱ هزار و ۲۴۵ دستگاه خودروی واردشده به ایران، بیش از ۴۲ هزار دستگاه از امارات به ایران وارد شده است.

همچنین در حالی که واردات خودرو از آمریکا ممنوع اعلام شده است و در سال جاری حرف و حدیث‌های زیادی درباره واردات خودرو از آمریکا پیش آمد، آمار گمرک نشان می‌دهد که در این مدت ۱۰۴ دستگاه خودرو نیز از آمریکا به ایران وارد شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.