واردات خودرو با کارت‌ بازرگانی اجاره‌ای

تخلفات و سوءاستفاده از ابزارهای قانونی به کارت بازرگانی هم سرایت کرده است و در حال حاضر شاهد آن هستیم که واردکنندگان برای حفظ منافع خود به نام افراد دیگر کارت بازرگانی دریافت می‌کنند و به عنوان مثال کالا را به نام یک کارگر که کارت بازرگانی به نام او صادر شده، به کشور وارد می‌کنند.
کارت‌ بازرگانی - واردات خودرو با کارت‌ بازرگانی اجاره‌ای
کارت‌ بازرگانی
تخلفات و سوءاستفاده از ابزارهای قانونی به کارت بازرگانی هم سرایت کرده است و در حال حاضر شاهد آن هستیم که واردکنندگان برای حفظ منافع خود به نام افراد دیگر کارت بازرگانی دریافت می‌کنند و به عنوان مثال کالا را به نام یک کارگر که کارت بازرگانی به نام او صادر شده، به کشور وارد می‌کنند.
 در راستای جلوگیری از تخلفات این چنینی مسئولان مربوطه باید تدابیری بیندیشند تا این گونه سوءاستفاده‌ها متوقف شود. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره این نوع تخلفات معتقد است: در سیستمی که مبتنی بر تشخیص فردی است، امکان خطا وجود دارد و مشکل اصلی کارت نیست، بلکه فقدان یک نظام جامع مالیاتی در کشور است. پدرام سلطانی همچنین تصریح می‌کند: این مشکلات به دلیل فقدان نظام جامع و یکپارچه مالی در کشور به وجود می‌آید.
 در این باره سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی  می‌گوید: «وجود چنین نظام جامع و یکپارچه به معنای شفاف‌سازی است. شفاف‌سازی مسائل مالی یکی از مواردی است که رعایت آن در هر کجا نتیجه مثبتی به همراه دارد. شفافیت همواره موجب سلامت می‌شود و اگر این نظام زیرساختی ایجاد شود و با سازمان بورس و بانک به صورت متصل و یکپارچه فعالیت کند، یکی از مولفه‌های سلامت اجرای کار محقق می‌شود و به طور قطع شاهد کاهش تخلفات این چنینی در آینده خواهیم بود.»
برخی از افراد کارت بازرگانی به نام خود می‌گیرند، ولی آن را به افراد دیگر اجاره می‌دهند. اجاره دادن کارت‌های بازرگانی چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد و اصلا این کار چگونه صورت می‌گیرد؟
آموزش و اطلاع رسانی از سوی اتاق بازرگانی که به روش‌های مختلف در حال انجام است، به منظور پیشگیری از وقوع چنین تخلفاتی است. کنترل تک تک دارندگان کارت بازرگانی امکانپذیر نیست، اما زمانی که آگاه سازی صورت می‌گیرد و تمام معضلات مربوط به سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی آموزش داده می‌شود، دارنده کارت بازرگانی حراست از کارت بازرگانی را به مثابه شرافت خود می‌داند، در نتیجه اقدام به تخلفات این چنینی نمی‌کند. این نوع تخلف در زمینه خودرو و ورود آن اتفاق افتاد، به این صورت که متخلفان کارت‌های مربوطه را اجاره می‌کردند و بدون اطلاع دارنده کارت، واردات خودرو را بدون پرداخت مالیات انجام می‌دادند و در نهایت زمانی دارنده کارت متوجه چنین تخلفی می‌شد که مشکل بدهی مالیاتی به وجود آمده بود. سوءاستفاده‌های دیگری هم از افرادی می‌شود که هیچ گونه اطلاعی از ماهیت کارت بازرگانی ندارند و افراد سودجو و متخلف به نام و مسئولیت این افراد ناآگاه کارت بازرگانی دریافت و اقدام به واردات می‌کنند.
زمانی که اطلاع رسانی در سطح جامع باشد، به این صورت که از زمان ورود درخواست کننده کارت بازرگانی تا زمانی که در فرایند دریافت کارت است، این فرد در معرض اطلاعات و آموزش لازم قرار گیرد، می‌توان انتظار داشت که دیگر شاهد تخلفات این چنینی نباشیم. این اقدام نهایت کاری است که اتاق بازرگانی می‌تواند به عنوان مسئول و متولی دستگاه اجرایی انجام دهد که به صورت خودکار اکنون در حال انجام است.
در کنار مشکلات کارت بازرگانی به گفته نایب رئیس اتاق بازرگانی اخیرا افرادی حساب اجاره‌ای باز می‌کنند، به این صورت که یکی دیگر حساب باز می‌کند، اما دسته چک و گردش مالی همگی در دست شخص دیگری است و در نهایت مشکلات حقوقی برای صاحب حساب می‌ماند. دلیل وجود این مشکل چیست و چگونه می‌توان جلو این موضوع را گرفت؟ آیا قوانینی در این زمینه وجود ندارد؟
فردی که تخلفی را انجام می‌دهد باید پاسخگو باشد.همیشه گفته می‌شود که اقدامی در این راستا نمی‌توان انجام داد، اما واقعیت آن است که می‌توان کاری کرد و آن هم این است که قانون با فردی که حساب باز کرده طرف است، اما اگر این فرد اشتباه می‌کند و از ندانستن درگیر این مشکلات شده، باید مجددا با بحث آموزش آگاه سازی شود تا از وقوع مجدد آن جلوگیری به عمل آید. بحث آموزشی که درباره کارت بازرگانی وجود دارد، در این مورد هم صدق می‌کند. اطلاع، آموزش، روشنگری و به روز کردن مسائل مواردی است که اگر اتفاق بیفتد، به دنبال آن فرهنگسازی ایجاد می‌شود که در نهایت شاهد آن خواهیم بود که افراد کمتر به دنبال تخلفات می‌روند. در هر حال اگر تخلفی خواسته یا ناخواسته صورت می‌گیرد، قدر مسلم فرد دارنده حساب ملزم به پاسخگویی است.
برای جلوگیری از تخلفات و سوءاستفاده از کارت بازرگانی چه تدابیری باید اندیشید؟
وضعیت کارت بازرگانی در حال حاضر به جایی رسیده است که دریافت کارت بازرگانی یک مولفه و کنترل آن مولفه‌ای دیگر است. کنترل آن هم به این معنی است که شرایط فرد درخواست دهنده از نظر حقیقی یا حقوقی بررسی شود و در چارچوبی باشد که بتواند کارت بازرگانی دریافت کند. اما برای اینکه افراد دارای کارت بازرگانی یا افرادی که خواستار دریافت این کار هستند، چارچوب و ضوابط مقررشده را رعایت ‌کنند، باید ابزارهایی مانند آموزش، کلاس‌های توجیهی و کتابخانه‌ها به کار گرفته شود تا هرگونه اطلاعات مورد نیاز در دسترس این افراد قرار گیرد. اتاق بازرگانی علاوه بر ایجاد موارد گفته شده، مرکز مشاوره‌ای هم راه‌اندازی کرده است که در آن بسیاری از موارد نامفهوم یا مبهم توضیح داده می‌شود تا جای ابهامی باقی نماند.
یکی از مشکلاتی که از عدم اطلاع و آگاهی لازم در واگذاری کارت‌های بازرگانی مشاهده می‌شد، به این صورت بود که افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، کارت بازرگانی خود را واگذار می‌کردند و این واگذاری زمینه‌ساز مشکلاتی در بخش‌های مالیاتی و سیستم‌های دولتی از جمله گمرک شد. در حال حاضر رسالت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی درباره مسئولیت داشتن کارت بازرگانی را اتاق بازرگانی به عهده گرفته است.
آیا افراد متقاضی برای دریافت کارت بازرگانی تایید صلاحیت می‌شوند؟
بله. در مرحله اول صلاحیت اولیه افراد بررسی می‌شود، سپس کارت بازرگانی به متقاضیان ارائه می‌شود. مولفه‌های صلاحیت در وبسایت مربوطه و در اتاق بازرگانی اعلام شده است و فرد متقاضی کارت باید تمامی شرایط دریافت آن را بر اساس آن چارچوب داشته باشد.
آیا وجود یک نظام مالی جامع و یکپارچه می‌تواند از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری کند؟ اگر این نظام با اطلاعات بانکی و بورسی پیوند بخورد، آیا موجب می‌شود تا دیگر شاهد چنین تخلفاتی نباشیم؟
وجود چنین نظام جامع و یکپارچه‌ای به معنای شفاف‌سازی است. شفاف‌سازی مسائل مالی یکی از مواردی است که رعایت آن در هر کجا نتیجه مثبتی به همراه دارد. شفافیت همواره موجب سلامت می‌شود و اگر این نظام زیرساختی ایجاد شود و در کنار سازمان بورس و بانک به صورت متصل و یکپارچه فعالیت کند، یکی از مولفه‌های سلامت اجرای کار محقق می‌شود و به طور قطع شاهد کاهش تخلفات این چنینی خواهیم بود.

به نظر شما چه اصلاحاتی باید در قوانین صدور کارت بازرگانی صورت گیرد؟

اصلاحات مورد نیاز در بحث‌های نظام مالی و مالیاتی است. من معتقدم علاوه بر بحث‌های قوانین مربوطه، باید روشنگری و اطلاع‌رسانی کاملی صورت گیرد تا فرصتی برای سوءاستفاده به دلیل بی‌آگاهی اتفاق نیافتد. همان‌طور که پیشتر اشاره کردم در راستای رسیدن به این هدف اتاق بازرگانی به عنوان پیشقراول این موضوع اقدامات مربوطه را هم در بحث آموزش و اطلاع‌رسانی و هم در مرحله‌ای که متقاضیان برای دریافت کارت بازرگانی مراجعه می‌کنند، انجام داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.