رونمایی از خودروی سوپراسپرت ایتال دیزاین در ژنو

سوپراسپرت ایتال دیزاین خودروی سوپراسپرت خود با نام زرونو را در ژنو رونمایی کرد. ایتال‌دیزاین زرونو (Italdesign Zerouno) خودروی سوپراسپرت جدیدی است که توسط خانه‌ی معروف طراحی مستقر در تورین ساخته شده است. ایتال‌دیزان توسط جیورجتو جیوجیارو در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی تاسیس شد و در حال حاضر به عنوان بخشی از مجموعه‌ی گروه فولکس واگن به شمار می‌رود. آن‌ها از این خودرو برای راه‌اندازی نام تجاری فوق‌العاده منحصربه‌فرد خود، در نمایشگاه خودرویی ژنو استفاده کرده بودند.

خودروی رزونو که معرفی‌کننده‌ی برندی جدید از ایتال‌دیزاین به نام اتومبیل اسپشیالی (Italdesign Automobili Speciali) است، دارای قیمت پایه‌ی ۱.۳ میلیون پوند خواهد بود؛ اما به نظر می‌رسد که قیمت نهایی آن در عرضه به خریداران تا ۲ میلیون پوند نیز برسد؛ زیرا در این خودروها، مالکان معمولا هزینه‌های گزافی را نیز برای دسته‌ی متنوعی از امکانات، ابزارها و عملکردها و گزینه‌های شخصی‌سازی‌شده و اختصاصی متحمل می‌شوند.

LAMBORGHINI 3 - رونمایی از خودروی سوپراسپرت ایتال دیزاین در ژنو

فقط پنج دستگاه از این اتومبیل ساخته خواهد شد، این خودروها با هدف قرار دادن کلکسیونرها و خریداران آرمان‌گرا ساخته می‌شود و ایتال‌دیزاین انتظار دارد که بتوانند نخستین سری از خودروهای ساخته شده‌ی خود از این مدل را در مقر خود در تورین و پیش از پایان سال میلادی جاری به مشتریان تحویل دهند. فیلیپو پرینی، رئیس پروژه‌ی سوپراسپرت ایتال‌دیزاین و رئیس گروه طراحی نوآورانه‌ی این خودرو، چنین توضیح داده است:

 برای اولین بار ما می‌توانیم این شانس را به کلکسیونرها بدهیم که امکان سفارش یک خودروی واقعی با شاخصه‌های سرآمد را داشته باشند.

پرینی افزود که از امسال به بعد و به طور سالانه، این کمپانی، خودروی جدیدی را با برند مختص خود توسعه خواهد داد. وی همچنین تاکید کرد که این خودروها همواره در تعداد بسیار کم و به صورت نمونه‌های اختصاصی ساخته خواهند شد.

LAMBORGHINI 2 - رونمایی از خودروی سوپراسپرت ایتال دیزاین در ژنو

سوپر اسپرت جدید ایتال‌دیزاین جدید از یک پیشرانه‌ی ۵.۲ لیتری با ۱۰ سیلندر استفاده کرده است. این پیشرانه در واقع از نوع پیشرانه‌های به کاررفته‌ی ممتاز روی خودروی آئودی R8 است. این خودرو همچنین از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک ویژه‌ی آئودی نیز بهره می‌برد. تخمین زده می‌شود که سرعت بیشینه‌ی رزونو به ۳۳۰ کیلومتربرساعت برسد و این خودرو قادر باشد تا در طی زمان ۳.۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت شتاب‌گیری کند.

مهندسان این شرکت وعده‌ی یک خودرو با عملکرد متناسب برای مسابقه و در عین حال با تایید استفاده از آن برای کاربرد عادی را داده‌اند؛ بنابراین می‌توان چنین برداشت کرد که رزونو در مسیرهای عادی نیز مجاز به تردد خواهد بود.

آیرودینامیک پیشرفته و ساختار سبک از موضوعات عمده‌ای هستند که در سوپراسپرت جدید ایتال‌دیزاین به خوبی به آن پرداخته شده است. بدنه‌ی خودرو دارای یک شکاف برجسته در قسمت جلو است، که از بالای قوس چرخ‌ها به شکل روزنه‌وار برای از بین بردن فشار هوا عبور می‌کند. باله‌های جانبی نصب شده در کناره‌ها و جای دادن یک اسپویلر در عقب خودرو به سبک خودروهای مسابقه‌ای به همراه یک پخش‌کننده (دیفیوزر) کار گذاشته شده در زیر بدنه به منظور تنظیم آیرودینامیک خودرو در سرعت‌های بالا، همگی از مشخصه‌های متمایز رزونو هستند.

پنل‌های بدنه‌ی خودرو به طور کامل از فیبر کربن ساخته شده‌اند و انتظار می‌رود که وزن خالص این خودرو دارای مقداری کمتر از وزن مدل‌های دیگر خودروهای ۱۰ سیلندر گروه فولکس واگن باشد. منظورمان در اینجا به طور دقیق‌تر، خودروهای آئودی R8 با وزن ۱۵۹۵ کیلوگرم و لامبورگینی اونتادور با وزن ۱۵۷۵ کیلوگرم هستند.

شاید تصویر کلی ظاهر خودرو را بتوانیم به عنوان مدل مدرن‌شده‌ای از خودروی لانچیا استراتوس قلمداد کنیم؛ با این حال باید در نظر داشت که طول سوپراسپرت ایتال‌دیزاین به مقدار ۱ متر بیشتر از لانچیا است. در واقع طول کلی آن شبیه به لامبورگینی اونتادور بوده و مقدار کلی آن برابر ۴.۸۷ متر است.

LAMBORGHINI 1 - رونمایی از خودروی سوپراسپرت ایتال دیزاین در ژنو

ارتباط ایتال‌دیزاین و خودروی جدید آن با لامبورگینی فراتر از یک شباهت عددی تصادفی است. باید اشاره کنیم که لامبورگینی (که متعلق به آئودی است) در سال ۲۰۱۵، مراحل خریداری ایتال‌دیزاین را در سال ۲۰۱۵ به اتمام رساند. این در حالی بود که آن‌ها ۹۰ درصد از سهام ایتال‌دیزاین را حدود ۵ سال پیشتر از اتمام روند خرید از جیوجیارو خریداری کرده بودند.

مهندسان طراح این خودروی جدید کمی هم در مورد منشا شالوده‌ی اصلی خودروی جدید خود صحبت کرده‌اند. آن‌ها به تایید این نکته اکتفا کردند که یک شاسی ماژولار از جنس فیبر کربن و آلومینیوم روی زرونو به کار رفته است.

هیچ تردیدی در این وجود ندارد که شرکتی به جز ایتال‌دیزاین، این خودرو را ساخته باشد. با این حال، کمپانی اعلام کرده است که در مراحل ساخت خودرو از یک گروه ۶۰ نفری از طراحان، مهندسان، متخصصان و کارشناسان خبره کمک گرفته شده است و همه‌ی این گره تحت نظر پرینی فعالیت می‌کرده‌اند. پرینی در این باره چنین اظهار کرد:

این پروژه نتیجه‌ی تقریبا ۵۰ سال تجربه و تخصص در طراحی، مهندسی و ساخت‌وساز اتومبیل‌های کاملا کاربردی است. ما از اینکه محصولمان در بازار آغاز به کار خواهد کرد، خوشحالیم.

 چند نکته درباره مسیر ایتال‌دیزاین

ایتال‌دیزاین در ۵۹ سال فعالیت خود، بسیاری از سوپراسپرت‌های موفق را طراحی کرده است. از میان این محصولات می‌توانیم به BMW M1، لوتوس اسپریت و مازراتی MC12 اشاره کنیم. با این حال، دیدنی‌ترین دستاوردهای آن‌ها را باید در زمینه‌ی طراحی اتومبیل‌های مردمی و ارزان‌قیمت جستجو کنیم. در صدر چنین محصولاتی هم می‌توانیم از مدل اصلی فولکس واگن گلف، فیات پاندا و خودروی به‌یادماندنی آلفارومئو آلفاسود نام ببریم.

دلیل اصلی چنین موفقیتی به احتمال زیاد این است که جیوجیارو، یکی از بنیانگذاران کمپانی و ستاره‌ی طراح آن برای بیش از ۴۰ سال که تا به حال شمار زیادی از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت را طراحی کرده بود؛ تا زمانی که وی تصمیم گرفت استودیوی طراحی مختص خود را با همکاری آلدو مانتوانی تاسیس کند. دیتوماسو مانگوستا، آلفا GTV، فراری ۲۵۰GTT  برتون و مازراتی کواتروپورته، مراک و بورا در میان ده‌ها مدل از اتومبیل‌های مطرحی هستند که وی طراحی کرده است.

در زمانی که ایتال‌دیزاین در روزهای اوج خود به سر می‌برد، جیوجیارو روی طرح‌های مفهومی مانند لانچیا مگاگاما (که حتی قبل از رنو اسپاس نیز در زمینه‌ی خودروهای MPV پیشتاز بود) و بسیاری دیگر از طرح‌های تولیدی فیات و آلفا و همچنین شمار قابل توجهی از خودروهای سانگ‌یونگ، سیت، دوو و هیوندایی کار کرده است.

او و مانتوانی معتقد بودند که اگر یک خودروی مقرون به صرفه قرار است که دارای پوسته‌ای باشد، آن پوسته‌ی ظاهری باید از نوع خوب و چشم‌نواز انتخاب شده باشد.

این شرکت توسط گروه فولکس واگن در سال ۲۰۱۰ خریداری شد. دلیل عمده‌ی چنین تصمیمی به این خاطر بود که جیوجیارو در آن زمان ۷۲ ساله بود و تصمیم به بازنشسته شدن داشت. او در نهایت این شرکت را در سال ۲۰۱۵ ترک کرد؛ در حالی که ۷۷ سال داشت. اما آثار خلاقیت بی‌نظیر او تا همیشه در این کمپانی باقی خواهد ماند.

منبع AUTOCAR

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.