عظمت پنهان

i۸ خودرویی است که در ایران از دو منظر می‌توان تعریفش کرد. این خودرو اسپرت در نگاه عموم یک ب‌ام‌و اسپرت خاص با قیمت ۹۵۰ تا ۱.۱ میلیارد تومان است که به تعداد محدود وارد کشور شد اما تعریف اصلی آن موضوعی است که بسیاری را در مقابل i۸ تعجب‌زده می‌کند چرا که این محصول‌، یک خودرو اسپرت پلاگین‌هایبرید ۱.۶تنی است که از یک موتور الکتریکی ۱۲۹ اسب‌بخاری در کنار یک پیشرانه تویین‌توربو بنزینی ۱.۵ لیتری با حداکثر توان ۲۳۱ اسب‌بخاری نیرو می‌گیرد و با بهره‌گیری از گیربکس ۶سرعته اتوماتیک طی ۴.۴ ثانیه صفر تا صد را می‌پیماید و مصرفش تنها ۲.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

BMWi i8 lightbox 07 - عظمت پنهان

برای شارژ باتری‌های i8 به زمانی حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت نیاز است و این خودرو در حالت الکتریکی تنها می‌تواند ۳۷ کیلومتر را بپیماید. شگفتی‌های i8 به شتاب‌، قدرت و‌هایبرید بودنش ختم نمی‌شود بلکه از نگاه سازمان‌های محیط زیست i8 با شتاب ۴.۴ ثانیه‌ای ۴۹ گرم دی‌اکسید در هر کیلومتر وارد هوا می‌کند در حالی که پورشه ۹۱۱ کررا با شتاب مشابه حدود ۲۲۵گرم دی‌اکسید در هر کیلومتر منتشر می‌کند. با این حساب i8 هم سریع و خاص است و هم پاک!  نوروز۹۶ بهانه‌ای بود تا فرصت ملاقات با این خودرو خاص را از دست ندهیم و به بررسی عملکرد و توانایی‌هایش بپردازیم.
BMWi i8 lightbox 09 - عظمت پنهان

پلاگین‌هایبرید چیست ؟
خودرو‌های‌هایبرید یا دورگه به وسایل نقلیه‌ای گفته می‌شود که قدرت مورد نیازش برای حرکت را از یک پیشرانه سوخت‌فسیلی ( دیزلی یا بنزین) در ترکیب با موتور الکتریکی و باتری دریافت می‌کند.این ترکیب ضمن ارائه مزیت‌های فراوان از نظر مصرف سوخت و امکان ارائه قدرت بالاتر‌،گران‌تر از تکنولوژی معمول خودرو‌های تک‌سوز است.حال اگر یک خودرو‌هایبرید به باتری‌های قابل شارژ  مجهز باشد‌، عنوانش به پلاگین‌هایبرید یا PHEV تغییر می‌کند.i8 در دسته خودرو‌های‌هایبرید قابل شارژ قرار می‌گیرد.

BMWi i8 lightbox 13 - عظمت پنهان

ترکیب فنی i8 در یک نگاه :
موتور الکتریکی i8 مانند نسخه پروتوتایپ سال ۲۰۱۳۳ روی محور جلد سوار شده و برای به حرکت در آوردن این محور مورد استفاده قرار می‌گیرد.در زیر صندلی‌ها‌، مجموعه باتری‌های ۷.۱ کیلوواتی لیتیوم‌یونی قابل شارژ قرار گرفته‌اند و دقیقا پشت آن‌ها‌، مخزن سوخت ۴۲لیتری بنزین قرار دارد و در انتهای خودرو روی محور عقب‌، پیشرانه ۱.۵لیتری تویین‌توربو بنزینی این خودرو قرار دارد.
گیربکس ۶ سرعته تنها به پیشرانه ۱.۵۵ لیتر یتویین‌توربو روی محور عقب متصل است و موتور الکتریکی جلو از طریق یک گیربکس دو سرعته برای جلو و عقب کنترل می‌شود.حداکثر قدرت و گشتاور پیشرانه تویین‌توربو i8 به ۲۳۱ اسب‌بخار و ۳۲۰ نیوتون‌متر می‌رسد که به تنهایی برای خاص شدن i8 کافی هستند اما وقتی موتور الکتریکی ۱۲۹ اسب‌بخاری با گشتاور ۲۵۰ نیوتون‌متر به کمکش می‌آید‌، i8 توصیف‌ناپذیر می‌شود.مجموعه قوای محرکه i8 حداکثر توان ۳۶۲ اسب‌بخار را پدید می‌آورد.در حالتی که موتور الکتریکی به تنهایی کار کد تنها محور جلو فعال است و گیربکس ۲ سرعته انتقال قدرت را بر عهده دارد.در حالتی که تنها موتور بنزینی کار کند‌، محور عقب فعال است و انتقال قدرت از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک انجام می‌شود.باتری‌ها تنها از طریق شارژ تامین نیرو نمی‌کنند بلکه در حال حرکت‌، نیروی جنبشی و حتی ترمز‌گیری‌ها به شارژ باتری‌ها کمک می‌کنند تا موتور الکتریکی همیشه اماده کمک به موتور بنزینی باشد و یا در مسیر‌های شهری و سرعت‌های پایین به تنهایی در تحرک خودرو موثر باشد.
i8 سه حالت رانندگی Comfort‌، Eco Pro و Sport را در اختیار راننده قرار می‌دهد و فشردن کلید E-Drive عملکرد خودرو را به حالت تمام‌الکتریکی تغییر می‌دهد.i8 در حالت الکتریکی به حداکثر سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا‌میکند و حداکثر سرعت این خودرو به صورت الکتریکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است.در حالت الکتریکی شما تنها می‌توانید ۳۷ کیلومتر را با این خودرو طی‌کنید اما در حالت ترکیبی باتری‌ها شارژ می‌شوند و به کمک موتور بنزینی می‌آیند.
در حالت کامفورت خودرو حرکت را با موتور الکتریکی شروع می‌کند و تا سرعت ۶۵۵ کیلومتر در ساعت روی رنج تمام‌الکتریکی کار می‌کند و اگر سرعت فراتر برود پیشرانه بنزینی به کمک می‌آید.در حالت Eco Pro خودرو در بهینه‌ترین حالت اقتصادی قرار می‌گیرد.سیستم تهویه‌، عملکرد فنی و گیربکس روی اقتصادی‌ترین حالت عمل می‌کنند و موتور بنزینی تنها زمانی که به سرعت زیاد نیاز باشد یا شارژ باتری‌ها کمتر از حد مجاز باشند وارد مدار می‌شود.در حالت اسپرت گیربکس این امکان را به راننده می‌دهد تا از تعویض دستی از روی فرمان یا دسته‌دنده اقدام کند و موتور الکتریکی و بنزینی در کنار هم بیش‌ترین قدرت و گشتاورشان را تولید می‌کنند.موتور الکترکیی به صورت مداوم بدون هیچ افتی ۱۲۹ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را تولید می‌کند اما موتور بنزینی بر اساس نمودار در برخی دور‌ها به حداکثر قدرت یا گشتاور دست پیدا می‌کند‌.i8 در حال ترکیبی دو پیشرانه الکتریکی و بنزینی خودرویی تمام چرخ متحرک(AWD) است.

BMWi i8 lightbox 14 - عظمت پنهان
باتری‌های i8 برای شارژ تا ۸۰‌درصد به حدود ۲ تا ۲.۵ ساعت زمان نیاز دارند.i88 در حالت بهینه می‌تواند با ظرفیت کامل باتری و باک پر تا ۴۴۰ کیلومتر مسافت را طی‌کند.

شیطنت ظاهری
طراحی ظاهری i88 در مجموع از استخوان‌بندی شاسی سبک آلومینیومی و بدنه فیبرکربن بدست آمده است. تعلیق الکترونیکی این خودرو به راننده اجازه می‌دهد توسط تنظیمات روی کنسول، وضعیت سواری را در دوحالت اسپرت و راحت تغییر دهد.با ارتفاع ۱۲۹۷ میلی‌متری و عبور جریان هوا از دهانه‌های پیش رادیاتور و خروج آن از دهانه روی درب‌موتور بعلاوه ورودی پشت چرخ عقب و گلگیر عقب کاملا در کاهش مقاوت هوا بسیار مؤثر است.برخلاف تصور، درهای بزرگ ب‌ام‌و i8 بسیار سبک است و حتی می‌توان با یک انگشت آن را بست. اگر در صندوق بار این خودرو را باز کنید بدلیل وجود موتور بنزینی یک فضای کوچک ۱۵۴ لیتری را مشاهده می‌کنید که در آن می‌توانید کیف باشگاه خود یا یک چمدان کوچک را جای دهید.

BMWi i8 lightbox 15 - عظمت پنهان

سیستم کمکی راننده
سیستم Drive Assistant Systemm با کمک دوربین‌های جلو، عقب و زیر آیینه‌ها بعلاوه سنسورهای اولترا‌سونیک روی سپرهای جلو و عقب به راننده کمک می‌کند. اگر راننده پس از اعلام هشدار موانع یا عبور شخص از نزدیکی خودرو در حال حرکت عکس‌العملی نشان ندهد، این سیستم در محدوده سرعت ۱۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت حتی برای توقف کامل خودرو وارد عمل می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.