کراس اوور مفهومی فولکس واگن در شانگهای رونمایی شد

فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی شانگهای از یک خودروی کراس اوور مفهومی با نام I.D.CROZZ رونمایی کرد.فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۷ از سومین کراس اوور مفهومی خانواده‌ی I.D رونمایی کرد که یک مدل تمام‌ الکتریکی است و I.D.CROZZZ نام دارد.

این محصول جذاب فولکس‌واگن طراحی آینده‌نگرانه‌ای دارد و در طراحی ظاهری آن نکاتی همچون سقف منحنی و نشان فولکس‌واگن درخشان به چشم می‌خورد.

این اتومبیل مفهومی روی پلتفرم MEB فولکس‌واگن ساخته شده است؛ پلتفرمی که به‌طور تخصصی برای استفاده در خودروهای الکتریکی طراحی شده است. از خانواده‌ی خودروهای مفهومی I.D، قبلا دو خودروی دیگر با نام‌های I.D در نمایشگاه خودروی پاریس ۲۰۱۶ و I.D.Buzz در نمایشگاه خودروی دیترویت امسال رونمایی شده بود.

VOLKSWAGEN 1 2 - کراس اوور مفهومی فولکس واگن در شانگهای رونمایی شد

طبق اعلام فولکس‌واگن، مدل I.D.Crozz به دو موتور الکتریکی مجهز است که می‌توانند در مجموع ۳۰۲ اسب‌ بخار قدرت تولید کنند و حداکثر سرعت این خودرو به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

شعاع حرکتی این خودروی مفهومی با هر بار شارژ کردن باتری، ۵۰۰ کیلومتر است. الکتروموتوری که توان چرخ‌های عقب را تأمین می‌کند، قادر به تولید قدرت ۲۰۱ اسب‌ بخار است و الکتروموتور چرخ‌های جلو می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۱ اسب‌ بخار تولید کند؛ بدین ترتیب این مدل یک خودروی چهارچرخ محرک محسوب می‌شود که قابلیت حرکت در مسیرهای خارج از جاده و برفی نیز دارد.

باتری این خودرو از نوع لیتیوم – یون با ظرفیت ۸۳ کیلووات ساعت است که در کف خودرو کار گذاشته شده است. قرار گرفتن باتری در کف خودرو سبب شده است مهندسان فولکس‌واگن بتوانند به تقسیم وزن ۴۸/۵۲ در این خودرو دست پیدا کنند. طبق ادعای فولکس‌واگن، چنین تقسیم وزنی سبب می‌شود این خودرو با وجود آنکه یک کراس اوور است؛ هندلینگ و پایداری خوبی در حد خودرویی چون گلف GTII از خود نشان دهد.

VOLKSWAGEN 5 1 - کراس اوور مفهومی فولکس واگن در شانگهای رونمایی شد

در قسمت تعلیق این خودرو از سیستم تعلیق پیچیده‌ی چند اتصالی (مولتی لینک) در عقب و از مک فرسون در جلو استفاده شده است، ضمن اینکه کمک فنرها از نوع الکتریکی هستند.

این سیستم تعلیق به شاسی ساب فریم خودرو که در زیر پوسته‌ی بدنه قرار دارد، متصل است و قابلیت اسپرت مناسبی برای این کراس اوور به ارمغان آورده است. بنابر اعلام فولکس‌واگن، فاصله‌ی بین محوری فولکس‌واگن I.D.Cruzz معادل ۲۷۷۳ میلی‌متر، طول آن ۴۶۲۵ میلی‌متر، عرض آن ۱۸۸۹ میلی‌متر و ارتفاع آن ۱۶۰۷ میلی‌متر است.

کابین این خودروی مفهومی فضایی برابر با فولکس‌واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ ارائه می‌دهد؛ هرچند طول آن ۷۶ میلی‌متر کوتاه‌تر، ارتفاع آن ۴۸ میلی‌متر کمتر و عرض آن ۵۵ میلی‌متر بیشتر از مدل تیگوان است.

کلاوس بیشوف، مدیر طراحی فولکس‌واگن می‌گوید:

ساخت سه نمونه‌ی اولیه از نسل جدید خودروهای بدون آلایندگی، نقطه‌ی شروعی برای ما است تا انقلابی در زمینه‌ی طراحی و فناوری‌ آغاز کنیم که قرار است آینده‌ی حمل و نقل و برند فولکس‌واگن را متحول کنند.

فولکس‌واگن همچنین اعلام کرده است که خودروی I.D.Cruzz دارای یک حالت رانندگی با نام I.D.Pilot است که در صورت فعال شدن آن، خودرو می‌تواند به صورت خودکار رانندگی کند. این احتمال وجود دارد که فناوری I.D.Pilot حوالی سال ۲۰۲۵ عملیاتی و وارد بازار شود.

VOLKSWAGEN 4 2 - کراس اوور مفهومی فولکس واگن در شانگهای رونمایی شد

فولکس‌واگن مدعی است که باتری‌های خودروی I.D.Cruzz می‌توانند تنها با ۳۰ دقیقه اتصال به شارژر، به ۸۰ درصد ظرفیت شارژ خود دست پیدا کنند؛ برای این کار از شارژر ۱۵۰ کیلوواتی DCC استفاده شده است که از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند

جدای از طراحی جذاب I.D.Cruzz،  ساختار چراغ‌های این خودرو نیز جالب توجه است. این چراغ‌های اسپرت از نوع LED هستند و می‌توانند رفتارهای چشم انسان را تقلید و شبیه‌سازی کنند؛ به طوری که قادر به انجام حرکاتی شبیه به پلک زدن و چشمک زدن هستند. در داخل کابین مدرن این خودرو از نمایشگر فرانما (Head-up display) به همراه واقعیت افزوده استفاده شده است. دیگر امکانات کابین شامل صفحه نمایش فعال، تبلت، آینه‌های دوربین‌دار و پنل کنترل درها هستند.

طبق اعلام فولکس‌واگن، غربیلک فرمان I.D.Cruzz از نوع چند منظوره است و می‌تواند واکنش‌های متفاوتی از خود نشان دهد؛ ضمن اینکه می‌تواند در داخل داشبورد جمع شود و همانند یک مجموعه‌ی یکپارچه با داشبورد به نظر برسد. در تمامی حالات رانندگی، اعم از دستی یا خودکار، راننده تمامی اطلاعات نظیر سرعت و مسیر را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و نمایشگر فرانما مشاهده خواهد کرد.

فضای داخلی I.D.Cruzz انعطاف‌پذیری بالایی دارد و می‌توان تغییرات بسیاری در صندلی‌ها ایجاد کرد. درهای جلوی این خودرو از نوع عادی و درهای عقب از نوع کشویی هستند؛ ضمن اینکه درهای جلو به لطف حذف شدن ستون B، تا زاویه‌ی ۹۰ درجه قابلیت باز شدن دارند. این خودرو همچنین به سیستم تهویه‌ی مطبوع از نوع CleanAir مجهز است که می‌تواند هوای داخل کابین را در حالی که در ترافیک‌های شانگهای هستید با کیفیتی در حد هوای کوهستان‌های هیمالیا تصفیه کند.

پنل کنترل روی درها برای سرنشینان عقبی در این خودرو، طوری طراحی شده است که به نظر برسد در هوا شناور و معلق است و از روی آن می‌توان درها را باز و بسته کرد یا شیشه‌های برقی را کنترل کرد. همچنین هر یک از سرنشینان این امکان را خواهند داشت تا به‌صورت مجزا دمای مربوط به خود را تنظیم کنند.

مورد جالب دیگر که در خودروی مفهومی I.D.Cruzz وجود دارد، سقف پانورامای آن است که در آن از فناوری فرامین حرکتی و نورهای مجازی استفاده شده و راننده با حرکات دست می‌تواند به پوشش پارچه‌ای سقف فرمان دهد تا سقف شیشه‌ای پانوراما را بپوشاند؛ اما این پوشش پارچه‌ای عادی نیست و روی آن نوارهایی از LED وجود دارند که داخل کابین را نورپردازی می‌کنند و جالب این است که این نوارهای نوری از بیرون خودرو نیز قابل مشاهده‌اند.

VOLKSWAGEN 3 2 - کراس اوور مفهومی فولکس واگن در شانگهای رونمایی شد

فولکس‌واگن حجم صندوق بار I.D.Cruzz را ۵۱۵ لیتر اعلام کرده است؛ بنابراین می‌توان از I.D.Cruzz به عنوان خودروی تحویل مرسوله‌های پستی نیز استفاده کرد و مأمور پست قادر خواهد بود خودرو را به مقصد ارسال کند و سپس با استفاده از GPS، از محل دقیق آن آگاه شود. به کمک یک سیستم نرم‌افزاری، امکان باز کردن در صندوق بار به‌صورت موقتی وجود دارد. اتومبیل پس از تحویل مرسوله، به‌صورت خودکار و با ارسال یک ایمیل، تحویل بسته را به مامور اطلاع می‌دهد.

شاید فکر کنید چنین روشی برای تحویل مرسوله‌های پستی مشکلات امنیتی با خود به همراه خواهد داشت؛ اما فولکس‌واگن فکر همه جا را کرده است و همین حالا در حال کار روی توسعه‌ی ناوگانی از این خودروها است و در آینده‌ی نزدیک تولید آن‌ها را آغاز خواهد کرد.

هربرت دیز، رئیس هیئت مدیره‌ی فولکس‌واگن می‌گوید:

ما تا سال ۲۰۲۵ فروش خودروهای الکتریکی خود را به ۱ میلیون دستگاه در سال خواهیم رساند و مدل I.D.Cruzz در این برنامه نقشی کلیدی ایفا می‌کند. تولید این خودرو از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد.

منبع MOTORTREND

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.