تیگو ۵ در مقایسه با دیگر رقیبانش مانند هاوال H6، زوتی T600 یا چانگان CS75 محصول پرفروشی نیست حتی در خود کشور چین. تیگو ۵ در سال ۲۰۱۶ با فروش بیش از ۵۵۰۰۰ دستگاه (معادل تقریبی نصف فروش سال ۲۰۱۴)، پنجاه و سومین شاسیبلند پرفروش چین لقب گرفت. اما این خودرو به لحاظ دیگری برای چری ارزشمند است؛ تیگو ۵ ارزانترین SUV نیمهلوکس چری است و به همین دلیل نیز چری برای فروش هرچه بیشتر آن هرکاری میکند؛ هر کاری!
نسل جدید چری Tiggo 5 معرفی شد؛ شاسی بلندی که مدیران خودرو احتمالا از اواخر ۹۶ آنرا به بازار عرضه میکند.
دومین نسل بعد از ۴ سال
تیگو ۵ دومین عضو خانواده چری تیگوست که اواخر ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودرو گوانگژو معرفی شد و از نیمه اول ۲۰۱۴ نیز به بازار چین آمد. نسل اول تیگو ۵ چهره کاملا متفاوتی نسبت به برادر کوچکترش، تیگو ۳، داشت و به لطفا همین ویژگی نیز توانست برند چری را برای نخستینبار به کلاس شاسیبلندهای نیمهلوکس بیاورد.
در اواخر ۲۰۱۶ چری فیسلیفت بسیار مختصری از تیگو ۵ را معرفی کرد. این فیسلیفت با ۲۲ تغییر جدید (ازجمله چراغهای جدید، دیلایت، مانیتور ۸ اینچی و گرمکن صندلی جلو) در آخرین روزهای سال ۹۶ با نام Tiggo 5 FL به بازار کشورمان آمد. اما گذشت سه سال برای چری کافی بود تا همه چیز این خودرو را تغییر دهد. در هفتهای که گذشت نسل دوم این شاسیبلند چینی در نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۱۷ رونمایی شد.
نسل جدید تیگو ۵ با زبان طراحی جدید چری شکل گرفته است؛ همان زبانی که ابتدا با چری تیگو ۷ به محصولات این کمپانی آمد. جلوپنجره بزرگ جدید آن، همانند تیگو ۷، یک خط افقی دارد که لوگوی چری را در وسط نگه داشته است. قسمت وسطی سپر جلو نیز رنگ مجزایی دارد تا چهره خودرو اسپرتتر از چیزی که هست نشان داده شود!
برخلاف گذشته، نمای جانبی تیگو ۵ دیگر زیبا نیست و چنگی به دل نمیزند. طراحی شیشهها تغییر کرده و خطی که سرتاسر نمای جانبی کشیده شده بود و به خودرو ظاهر عضلانیتری میداد نیز حذف شده است. در قسمت عقبی خودرو اما چری کمکاریاش را جبران کرده است؛ سپر و چراغهای عقب کاملا جدید و زیباترند، محل پلاک نیز به پایینترین قسمت درب صندوق آورده شده و جای خالی پلاک حالا با لوگوی چری پر شده است. رینگهای جدید ۱۸ اینچی، سقف دو رنگ و سانروف پانوراما با طول تقریبی ۱۰۰ سانتیمتر (حدود ۲۰ سانتیمتر بزرگتر از نسل قبل) آخرین مشخصههای جدید تیگو ۵ است.
کابینی خلوتتر از قبل!
کابین تیگو ۵ جدید با اینکه کاملا دگرگون شده است و دیگر شباهتی به گذشتهاش ندارد اما آیا این دگرگونی در جهت بهترشدن است؟ متاسفانه نه. کابین جدید تیگو ۵، فضای خودرو را بسیار سادهتر، معمولیتر و راحتتر بگوییم ارزانتر از قبل نشان میدهد. فرمان خودرو، پنل دربها، داشبورد، صندلیها و کنسول وسط همگی جدیدند، صفحه کیلومتر اسپرت سابق نیز حذف شده است تا جای آنرا صفحه کیلومتری دیجیتالی بگیرد که قبلا هم در امویام X22 آنرا دیده بودیم.
با پیشرانه توربو
نکته منفی دیگر تیگو ۵ جدید، نبود پیشرانههای تازه برای آن است چراکه طبق گفته چری با همان پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو سابق تحویل مشتریان میشود. این پیشرانه در نسل اول ۱۵۲ اسببخار قدرت داشت ولی در نسل دوم قدرتش ۱۴۸ اسببخار اعلام شده است. جالب است بدانید پیشرانه ۲.۰ لیتری آن، که در ایران نیز وجود دارد، دیگر برای این خودرو قابل سفارش نیست. تیگو ۵ جدید همچون گذشته تنها دو گیربکس دارد: ۵ سرعته دستی و ۷ سرعته CVT.
چه قیمتی دارد؟
نسخه فعلی تیگو ۵، که در بازار کشورمان حضور دارد، تاقبل از سال ۲۰۱۸ با اینکه از خط تولید چری حذف میشود اما قرار نیست چینیها دست از سرش بردارند! این خودرو بزودی تحت برند کوین (زیرمجموعه چری که خودروهای ارزانقیمت میسازد) و با نام Cowin X5 تولیدش ادامه مییابد.
تیگو ۵ جدید در پاییز ۲۰۱۷ وارد بازار چین میشود که یعنی در بهترین حالت از زمستان ۹۶ در ایران قابل خریداری است. نسل جدید تیگو ۵ حدود ۹۰ تا ۱۲۵ هزار یوآن قیمتگذاری شده است و تفاوت چندانی با نسل قبلش ندارد ولی احتمالا در ایران با قیمت ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان فروخته میشود. هنوز مشخصات کامل فنی و لیست امکانات تیگو ۵ جدید اعلام نشده است پس باید منتظر ماههای آتی باشیم.