عدم تحقق درآمد دولت از محل واردات خودرو عدم تحقق درآمد دولت از محل واردات خودرو

با وجود آنکه درآمد دولت از محل حقوق ورودی خودرو به کشور برای سال گذشته ۳ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان مصوب شده بود، اما دولت تنها توانست ۷۵ درصد از درآمد خود از این محل را محقق کند.

براساس آمار ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو، طی سال گذشته ۷۶ هزار و ۵۹ دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۱۰۷ هزار دلار به کشور وارد شد؛ بر این اساس درآمد دولت از محل حقوق ورودی گمرک ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که نشان از عدم تحقق درآمدهای مدنظر دولت از این محل دارد. این موضوع درحالی است که دولت در بودجه سال ۹۵ درآمد ۲ هزار و ۹۲ میلیارد تومانی از محل واردات خودرو را پیش‌بینی کرد، اما مجلس این رقم را به ۳ هزار و ۴۴۲ میلیارد تومان افزایش داد. به رغم آنکه مجلس درآمد دولت از محل حقوق ورودی را بیش از انتظار دولت در نظر گرفت، واردات خودرو با وجود رشد ۴۹درصدی که طی سال گذشته داشت نیز نتوانست رقم مصوب شده در بودجه را محقق کند.

حال در شرایطی که پیش‌بینی‌ها درخصوص واردات خودرو طی سال‌جاری با اما و اگرهای بسیاری همراه است و بسیاری از واردکنندگان از افت واردات خودرو طی سال‌جاری خبر می‌دهند، دولت درآمد بیش از ۳ هزار و ۱۷۵ میلیارد تومانی از محل حقوق ورودی گمرک در بودجه سال ۹۶ را پیش‌بینی و مجلس نیز همین رقم را مصوب کرده است. رقمی که به‌نظر می‌رسد با توجه به حذف واردکنندگان متفرقه و سهم ۵۰ درصدی آنها در بازار عملا محقق نخواهد شد، موضوعی که فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به آن اشاره کرده است و می‌گوید: از آنجا که واردات خودرو به کشور طی سال‌جاری با افت مواجه خواهد شد؛ بنابراین محتمل‌‌ترین گزینه عدم تحقق بودجه مدنظر دولت است.

احتشام‌زاد اما معتقد است: در صورتی که میزان افت واردات خودرو بیش از ۳۵ درصد نباشد شاید دولت بتواند درآمدهای خود از محل حقوق ورودی گمرک را محقق کند. دلیل این موضوع نیز تغییرات نرخ ارز و افزایش هر ساله متوسط قیمت خودروهای وارداتی است که می‌تواند در افزایش درآمدها موثر باشد.

 

 

واردات خودرو
1 نظر
  1. محمد می گوید

    آیا این کاهش درآمد باعث میشود که واردات خودرو توسط شرکت های متفرقه بازگشایی شود؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.