سنترا، جدیدترین خودروی نیسان برای بازار ایران

بیش از ۴ دهه است که سنترا حداقل در ۱۲۰ کشور جهان حضور دارد. این ژاپنی در سال‌های اولیه زندگی‌اش در کلاس سدان‌های کوچک بود اما از نسل پنجم (سال ۲۰۰۰ به بعد) نیسان فضای درونی‌اش را افزایش داد تا بدین‌ترتیب سنترا یک کلاس ارتقا یابد و به کلاس سدان‌های جمع و جور (کامپکت) برود. در این سال‌ها سنترا بازهم در ابعاد و اندازه‌‌ها بزرگتر شد ولی این روزها او را همچنان در کلاس جمع و جورها قرار می‌دهند.

جالب است بدانید که در خود ژاپن محصولی با نام سنترا پیدا نمی‌کنید! سنترا از همان ابتدا محصول جداگانه‌ای برای نیسان نبود؛ ژاپنی‌ها تا قبل از ۲۰۱۳ مدل‌های صادراتی نیسان Sunny و بعد از ۲۰۱۳ نیز مدل‌های صادراتی نیسان Sylphy را با نام سنترا تحویل مشتریانش می‌داد و همچنان نیز می‌دهد!

نیسان سنترایی، که حالا زمزمه ورود آن به کشورمان شنیده می‌شود، از نسل هفتم این خودروست؛ نسلی که سال ۲۰۱۳ به بازار جهانی معرفی شد. هفتمین نسل سنترا (اتاق B17) چه در فضای بیرونی و چه در فضای درونی هیچ شباهتی به نسل قبلش نداشت چراکه طراحان نیسان تصمیم گرفتند هفتمین سنترا را شبیه سایر برادرانش (ازجمله آلتیما و ماکسیما) طراحی کنند.

سنترا 3 - سنترا، جدیدترین خودروی نیسان برای بازار ایران

قبل از فیس‌لیفت یا بعد از فیس‌لیفت؟
سال گذشته میلادی، نخستین فیس‌لیفت نسل هفتم سنترا معرفی شد. این فیس‌لیفت، که مدل‌های ۲۰۱۶ به بعد سنترا را شامل می‌شود، با درب موتور، رینگ‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی جدید، گلگیرها، چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره جدیدش براحتی از سنترا ۲۰۱۵ قابل تمایز است.


اما سنترا ۲۰۱۶ چندین تغییر دیگر هم دارد مثل اضافه‌شدن رنگ آبی براق (Blue Pearl)، صندلی‌ ۶ حالته برقی به همراه تنظیم برقی گودی کمر برای راننده، سیستم چندرسانه‌ای NissanConnect و همچنین طراحی مجدد کنسول، فرمان و صفحه کیلومتر.

برای سال ۲۰۱۷ نیز نیسان دو تیپ جدید به این خودرو اضافه کرد؛ یکی Sentra Turbo و دیگری هم Sentra Nismo. برای تیپ نیسمو، همانطور که از اسمش حدس می‌زنید، نیسان علاوه بر کیت بدنه اسپرت و رینگ‌های جدید، ارتفاع سیستم تعلیق خودرو را کاهش داده و در کابین نیز از صندلی‌های اسپرت و تریم قرمز بهره برده است. اما هردوی این تیپ‌ها، یک ویژگی بسیار مهم‌تر دارند؛ برای نخستین‌بار در زندگی ۴۰ ساله سنترا، نیسان روی این مدل‌ها پیشرانه توربوشارژ گذاشته است که مشخصاتش را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

پیشرانه قدرت گشتاور گیربکس مصرف شهری مصرف جاده‌ای وزن
۱.۶L-Turbo ۱۸۸hp ۲۴۰nm ۶ سرعته دستی

CVT

۹.۰L

۸.۷L

۷.۴L

۷.۱L

۱,۳۶۵kg

۱,۳۹۵kg

۱.۸L ۱۳۰hp ۱۷۴nm ۶ سرعته دستی

CVT

۸.۷L

۸.۱L

۶.۵L

۶.۲L

۱,۲۹۲kg

۱,۳۰۵kg

چه قیمتی دارد؟
نکته جالبی که در مورد سنترا وجود دارد این است که این روزها هم مدل قبل از فیس‌لیفت و هم مدل بعد از فیس‌لیفت، هردو به عنوان مدل ۲۰۱۷ فروخته می‌شوند با این تفاوت که نسخه بعد از فیس‌لیفت آن به بازار اروپا و آمریکای شمالی صادر می‌شود درحالیکه نسخه قبل از فیس‌لیفت آن مختص فروش در بازارهای آسیا، منطقه CIS (کشورهای مشترک المنافع) و خاورمیانه است. از این‌رو احتمال ورود نسخه قبل از فیس‌لیفت آن به ایران بیشتر است و به همین دلیل نیز در این مقاله از تصاویر و ویدئوی مدل قبل فیس‌لیفت آن استفاده کرده‌ایم.

سنترا 1 - سنترا، جدیدترین خودروی نیسان برای بازار ایران

نیسان سنترا در بازار امارت هم‌اکنون باقیمتی بین ۵۰ تا ۷۰ هزار درهم یا معادل تقریبی ۴۵ تا ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود که یعنی درصورت ورود به بازار کشورمان در محدوده قیمتی ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان خواهد بود. تویوتا کرولا، میتسوبیشی لنسر، رنو فلوئنس، هیوندای النترا و کیا سراتورقیبان اصلی سنترا در کشورمان هستند. منتظر خبرهای تکمیلی ما باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.