لینکلن زپیر، در یک حراجی فروخته خواهد شد

یکی از مشهورترین خودروهای کلاس هات‌راد آمریکا به‌زودی چوب حراج خواهد خورد. قیمت پیشنهادی برای لینکلن زپیر، نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار است.

نسخه‌ی اصلی لینکلن زپیر ( Lincoln-Zephyr) در سال ۱۹۳۶ ساخته شد. این مدل، در ظاهر یک خودروی خانوادگی معمولی در زمان خود بود؛ اما به لطف استفاده از یک پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل، به شهرت رسید. ۸۰۰ سال‌ پیش، داشتن پیشرانه‌ای ۴.۴ لیتری به قدرت ۱۱۰ اسب بخار چندان معمول نبود و به همین دلیل، مدل زپیر با تقاضای خوبی در بازار آمریکا مواجه شد. تا سال ۱۹۴۰، نزدیک به ۱۵ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید که ۸۰ درصد ظرفیت تولید کارخانه‌ لینکلن را شامل می‌شد و زپیر را به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ آمریکا تا آن زمان تبدیل کرد.

Lincoln Zephyr لینکل زپیر 2 - لینکلن زپیر، در یک حراجی فروخته خواهد شد

یک شرکت تیونینگ خودرو، در سال ۱۹۹۸ تصمیم گرفت نمونه‌ی کوپه و دودر خودروی زپیر را مورد بازسازی قرار دهد و البته خلاقیت خود را هم به آن تزریق کند. نتیجه‌ی کار، محصولی در کلاس هات‌راد و فراتر از یک خودروی کلاسیک بود که مورد توجه قرار گرفت و تصویر آن روی جلد مجلات معتبر خودرویی آمریکا به چاپ رسید. تنها ۲۰ دستگاه از این خودروی عجیب ساخته شد که همگی با قیمتی نزدیک به ۲۷۵ هزار دلار فروخته شدند. حتی نمونه‌ی ماکت لینکلن زپیر هات‌راد در سایز ۱/۱۸ همچنان تولید می‌شود.

این خودرو از دو جهت دارای جذابیت است. اول اینکه ترکیبی هنرمندانه از سنت و مدرنیته در آن دیده می‌شود. از سویی دیگر، خلاقیت به‌کاررفته در این محصول، آغازگر سبکی تازه در میان تیونرهای غربی شد. تبدیل بدنه‌ی یک خودروی کلاسیک مربوط به سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم به محصولی شبیه ابرخودروهای امروزی، کار ساده‌ای نیست؛ هرچند پس از معرفی لینکلن زپیر جدید، تیونرهای بسیاری در سراسر آمریکا اقدام به انجام عملی مشابه روی دیگر مدل‌های کلاسیک این کشور کردند که البته شهرت پروژه‌ی زپیر را به همراه نداشت.

Lincoln Zephyr لینکل زپیر 4 - لینکلن زپیر، در یک حراجی فروخته خواهد شد

نمونه‌ای که قرار است در حراجی مشهور RM به فروش برسد، آخرین نسخه از ۲۰ خودروی تولیدشده خواهد بود که در سال ۲۰۰۰ تحویل مالک شده است. کارشناسان این حراج، شروع قیمت را در محدوده‌ی ۳۰۰ هزار دلار قرار داده‌اند؛ اما پیش‌بینی می‌کنند زپیر با قیمتی نزدیک به ۴۰۰ هزار دلار فروخته شود.

شاید فکر کنید صاحب این خودرو سرمایه‌گذاری موفقی تجربه کرده است و پس از ۱۷ سال، با سود چشمگیری خودروی کلکسیونی خود را خواهد فروخت؛ اما جالب است بدانید که در آن زمان با مبلغ ۲۷۵ هزار دلار، خرید یک فراری ۲۷۵ GTB یا مرسدس ۳۰۰SL گالووینگ هم ممکن بود. امروزه، فراری ۲۷۵ مدل ۱۹۶۴ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارد و مرسدس ۳۰۰SL مدل ۱۹۵۵ هم با قیمتی بیش از ۴۴ میلیون دلار خرید و فروش می‌شود. نام برندها در تعیین قیمتخودروهای کلاسیک، نقش بسیار زیادی دارد و به همین دلیل، سرمایه‌گذاری روی محصولاتی از شرکت‌های مشهور معمولا نتیجه‌ی بهتری به همراه خواهد داشت.

Lincoln Zephyr لینکل زپیر 10 - لینکلن زپیر، در یک حراجی فروخته خواهد شد

خودروی زپیر، هرچند در طول زمان با رشد قیمت چشمگیری مواجه نبوده است؛ به عنوان یک مدل هات‌راد محبوب با توانایی‌های فنی خاص مثل خروج آتش از اگزوزها، در تاریخ خودروهای تیونینگ شده‌ی آمریکا، ماندگار خواهد بود.

منبع NEWATLAS

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.