یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)

عضلانی و دیگر هیچ!

تولّد این اسطوره شرکت شورولت به سال ۱۹۵۸ بر میگردد. طبق سیاست های جنرال موتورز طراحان در این سال ، ساخت یک اتومبیل کوپه، اسپرت و چهار نفره را در دستور کار خود قرار دادند ولی خیلی جدی این پروژه از جانب آنها پیگیری نشد تا اینکه فورد در سال ۱۹۶۴ برای اولین بار ماستانگ را معرفی کرد و توانست در یک سال، حدود ۵۰۰ هزار دستگاه از این اتومبیل را به فروش برساند! به همین دلیل جنرال موتورز بار دیگر به سرعت به فکر رقیبی برای آن افتاد.

کامارو که در انگلیسی معنی خاصی ندارد در زبان فرانسوی به معنای دوست و رفیق است و طبق تعریف یکی از مسئولان وقت جنرال موتورز در سال ۱۹۶۶، کامارو یعنی جانور کوچکی که ماستانگ را می خورد!!

چندی پیش فرصتی دست داد تا بعد از ۴۸ سال از معرفی اولین نسل کامارو، یک روز را با نسل ششم آن در منطقه آزاد اروند سپری کنیم.

برخورد اول؛ زیبا ، خشن و جذاب!

 Camaro 5 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)Camaro 4 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)

تجربه ملاقات با نسل جدید اتومبیلی افسانه ای در نوع خودش بسیار جالب است. ابعاد، حجم بدنه و نماهای مختلف این اتومبیل همانند اجدادش بسیار دیدنی است و قطعا در اولین برخورد نمیتوانید چند دقیقه از روی آن چشم بردارید. شاید تشخیص کامارو ZL1 از مدل های SS و RS برای یک فردی عادی چندان آسان نباشد چون تغییرات به صورت دقیق و با هدف ایجاد آیرودینامیک بهتر صورت گرفته اند. بارزترین تغییراتی که در طراحی خارجی کامارو ZL1 نسبت به نمونه استاندارد صورت گرفته عبارتند از: جلو پنجره ای جدید در نمای جلو که مزین به لوگوی شورولت و ZL1 شده است ، دو هواکش برجسته مشکی رنگ بر روی بخش میانی کاپوت و شکل خاص چراغ های جلو با نور نئون که ظاهر خودرو را بیش از پیش عضلانی جلوه داده است. رینگ های ۲۰ اینچی پنج پره به رنگ مشکی با طراحی جدید و تایر های پهن ۲۴۵/۴۵ در جلو و ۲۷۵/۴۰ در عقب از جمله تغییرات مهم طراحی خارجی ZL1 هستند. هرچند که در نمای عقب استفاده از چراغ های ال ای دی مستطیلی شکل، چندان به مزاج هوادارن دو آتشه کامارو خوش نیامده است و اکثرا این حرکت را در مقایسه با نسل قبل یک قدم رو به عقب میدانند.

Camaro 8 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)

 

کابین خودرو

با ورود به کابین هرچند که کیفیت داخل اتاق کمتر از حد انتظار است اما باز هم چیزی از رقبا کم ندارد. نمای داخل کامارو ZL1 نسبت به برادران کوچکتر خود کامارو RS وSS تغییرات آن چنانی نداشته ولی با تغییرات جزئی نسبت به آن ها کامل تر شده و برای یک رانندگی حرفه ای مناسب تر است . فرمان همانند قبل سه شاخه بوده ولی با روکشی از نوع جیر و با لوگوی شورولت تکمیل شده و در بر گیرنده های کلید های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل است. کیلومتر شمار که تا سرعت ۳۳۰ کیلومتر در ساعت را نشان میدهد به همراه دور شمار موتور در دو قاب مستطیلی قرار گرفته اند. صندلی ها تمام چرم از نوع مسابقه ای هستند و موقعیت نشستن داخل صندلی راننده واقعا کم نظیر است و بدن را به خوبی در بر می گیرد و فقط یک اتومبیل عضلانی آمریکایی می تواند چنین حسی را  به شما القا کند. زاویه دید اگر چه محدود است ولی کاپوت کشیده و سقف کوتاه ، حس قدرت را به شما منتقل میکند. فرم خاص صندلی ها باعث می شود درک مکان دقیق گوشه های بدنه چندان راحت نباشد که این امر اندکی از قابلیت استفاده روزمره آن خصوصا در شهرهای بزرگ و پرترافیک می کاهد.

بر روی داشبورد نیز از چرم استفاده شده است و حاصل کار قابل قبول است . چهار نشان دهنده عقربه ای در چهار مستطیل در جلوی دنده قرار دارند که به طور اختصاصی برای ZL1 طراحی و ساخته شده اند. صفحه نمایشگر لمسی به همراه رادیو، DVD Player ، پورت USB و نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو (Head Up Display) از جمله امکانات داخی کامارو ZL1 محسوب می شوند . سیستم صوتی حرفه ای Boston Acoustic با ۹ اسپیکر لذت رانندگی با این خودرو را بیشتر می کند.

Camaro 17 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)

 

توانایی های فنی

زیر در پوش موتور ، پیشرانه ای زیبا با پوسته قرمز که نوشته های سوپرشارژ روی آن حک شده است، دلربایی می کند . این پیشرانه دارای هشت سیلندر با آرایش وی و با زاویه نود درجه است و LSA نام دارد و در واقع همان موتور ۶.۲ لیتری ( ۶۱۶۲ سی سی ) مورد استفاده در کامارو SS است با این تفاوت که به جای توربو شارژ از سوپر شارژ  بهره می برد . همین امر باعث می شود تا حداکثر قدرت آن به ۵۸۰ اسب بخار دردور موتور ۶۱۰۰ RPM برسد و حداکثر گشتاورش به مرز ۷۵۴ نیوتن متر در دور موتور ۳۸۰۰ RPM  برسد . بازده قدرت ۹۴.۱ اسب بخار و بازده گشتاور ۱۲۲.۳ نیوتن متر در ازای هر لیتر از حجم پیشرانه است .

Camaro 16 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)

شورولت تمام وظایف ساخت و طراحی سوپر شارژهای ZL1 را به شرکت Eaton سپرده است . پیشرانه ای با این قدرت و کشش بدون تردید دارای گرمایی وحشتناک خواهد بود به همین دلیل نصب یک اینتر کولر منتقی است. وظیفه انتقال نیرو را نیز یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک برعهده دارد . اما سیستم تعلیق ZL1 مثال زدنی است این سیستم که از برند MagneRide است که هم می تواند در حالت نرم و لوکس باشد و هم در حالت اسپرت با فنر بندی خشک که همین عامل نیز در سر پیچ ها باعث می شود تا هیجان قابل لمسی به راننده منتقل شود.

با فشردن پدال گاز ، صدای سوپر شارژها و کیت اگزوز خودرو، گوش شما را نوازش میکند. خودرو در حالت اسپرت بسیار وحشی است و پدال گاز به کوچکترین فشاری به شدت پاسخ میدهد و تعویض دنده ها در این حالت بسیار سریعتر صورت میگیرد.

ترمز های قوی شرکت برمبو پاسخگوی نیاز های شما برای توقف این غول شورولت هستند. برمبو در این خودرو برای چرخ های جلو از دیسک های ۳۷۰ میلیمتری و در چرخ های عقب از دیسک های ۳۶۵ میلیمتری استفاده کرده است .
پس از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت فقط در ۸ ثانیه خودرو به کمک این ترمز های قوی متوقف می شد. طول ، عرض و ارتفاع کامارو Zl1 به ترتیب برابر ۴۸۳۶ ، ۱۹۱۸ و ۱۳۷۰ میلیمتر است و فاصله دو محورش از هم ۲۸۵۲ میلیمتر می باشد و ۱۸۸۰ کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت ترکیی آن حدود ۱۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و ظرفیت باک آن ۷۲ لیتر است.

Camaro 20 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)

شتاب صفر تا صد رسمی این خودرو که از طرف کمپانی سازنده اعلام شده ۳.۹ ثانیه می باشد ولی در روز آزمایش با توجه به کیفیت پایین سوخت و سطح آسفالت و نیز ارتفاع از سطح دریا زمانی بهتر از ۴.۹ ثانیه ثبت نشد .

به گفته شورولت این خودرو مسافت ۴۰۰ متر را در مدت زمان ۱۲.۵ ثانیه و با سرعت ۱۸۴ کیلومتر می پیماید.

در مسیر های پر ترافیک نیز دمای موتور و مصرف سوخت خودرو به لطف بهرگیری از سیستم STOP & GO از مرز تعیین شده خود تجاوز نمی کند!

از مهم ترین رقبای کامارو ZL1 می توان به فورد شبلی GT500  (۶۶۲ اسب بخار) و مرسدس بنز C63 AMG (481 اسب بخار) اشاره نمود.

قیمت برای نمونه پایه حدود ۲۴۰ هزار درهم و برای نمونه مورد بررسی ۲۵۰ هزار درهم است.

این بررسی توسط تیم اروند پلاک در اهواز صورت گرفته است در آینده بررسی های اختصاصی بیشتری شاهد خواهید بود . ادامه تصاویر را ادامه مشاهده فرمایید .

Camaro 7 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی) Camaro 14 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی) Camaro 19 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)  Camaro 2 1024x628 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی) Camaro 1 1024x677 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی) Camaro 11 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی) Camaro 12 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)Camaro 18 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)Camaro6 1024x682 - یک روز با شورولت کامارو ZL1 2014 (بررسی اختصاصی)

 

 

 

20 نظرات
  1. میلاد می گوید

    سلام خودرو کامارو ال تی چند صدا داره. صدای اسپرت داره یا تک صدا

  2. a. می گوید

    ماشینشو دارم اما می خوام عوضش کنم

  3. سالار می گوید

    سلام چطور میتونم ماشین امریکایی یا وایپر یا موستانگ و یا کامارو رو در ایران داشته باشم؟ لطفا محاسبه کنید این خودرو ۶۰۰۰۰دلاری به احتساب گمرکی و مابقی هزینه ها برای تردد در تهران چقدر تمام میشود, سپاس

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام عزیز
      شما نمی توانید خودروی آمریکایی رو پلاک ملی کنید.آنهایی هم که مشاهده می شود اطلاع نداریم چگونه وارد می شود .مگر گذر موقت و یا منظقه آزاد

  4. spring می گوید

    سلام.اگ بخوامzl1رو با پلاک ملی بخرم هزینش چقد میشه؟

  5. mahziar می گوید

    من این ماشینو دارم

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      مهزیار جان منتظر تصاویر و تجارب شما با این خودرو هستیم

  6. keyvan می گوید

    کاش طراحی چراغهای عقب وکلا نمای عقبش به زیبایی نمای جلو بود، ولی بازم از موستانگ زیباتره

  7. سجاد می گوید

    سلام من قصد خرید این ماشین رو دارم فقط یه سوال سرعت وشتاب rs,ss,zl1با هم چه فرق میکنه کدوم بالاتره ؟

  8. علیرضا می گوید

    میخواستم بدونم قیمت پلاک اروندیش چنده

  9. مهرداد می گوید

    آقا یه سوال فنی
    توربو نیاز به اینترکولر داره ولی شما گفتی سوپرشارژ هم نیاز داره.
    توربو چون از گاز خروجی استفاده می کنه نیاز به اینترکولر داره ولی سوپرشارژ قدرتش رو از موتور می گیره

  10. پیگیر می گوید

    یه سوال خیلی فنی
    محل آزمایش این خودرو دقیقا کجای اهوازه؟
    خیلی محوطه ی جالبیه
    اگه اون پل سیاه باشه احتمالا عامریه؟

    1. Maverick می گوید

      مکان تصویر برداری در جاده ساحلی اهواز هست دوست عزیز…

  11. ali می گوید

    منطقه ازاد هم ۲۵۰۰ به بالا ممنوع شده یا فقط شامل پلاک ملی میشه؟ ممنون میشم جواب بدید

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰CC آزاد است ولی بالای ۲۵۰۰ سی سی پلاک ملی ممنوع است

      1. محمد احمدی می گوید

        سلام البته اخیرا مشکلاتی برای واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی در مناطق ازاد به وجود اومده لینک زیر رو مشاهده کنید لطفا

        شرایط جدید واردات خودرو در منطقه آزاد اروند (مهم )

  12. محمد می گوید

    این ماشین rsبا کیتzl1 هست نهzl1

    1. Maverick می گوید

      دوست عزیز این خودرو دقیقا زد ال وان هست با موتور ۸ سیلندر و هیچ کیتی در کار نیست!

      بنده نویسنده این مطلب هستم و خودم خودرو رو از نزدیک دیدم و بررسی کردم!

      لطفا بدون اطلاع از چیزی، نظر ندید؛

      موفق باشید…

    2. Maverick می گوید

      جالبه که عکس موتور رو هم قرار دادم و موتور ال اس آ و نوشته های سوپر شارژ هم مشخص هست وگرنه لابود میگفت شورولت کروز هست و اصلا کامارو نیست!!!

      1. امین می گوید

        اصن شکل موتور رو ببینی میفهمی کیت کامل هست نه کیت بدنه
        توربو شارژرا رو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.