بررسی مظلوم ترین سیتروئن در ایران

سال ۲۰۰۰“ریچارد هموند” _پیش از شکل گرفتن برنامه تخت‌گاز_ در مستند خودرویی Men and Motors در جریان نمایشگاه خودرویی ژنو، کنار مدل جدید سیتروئن C5 2001 (به عنوان جایگزین زانتیا) می‌ایستد و توضیحاتی راجع به محصول جدید و مدرن سیتروئن می‌دهد. در سکانس بعدی یک دستگاه C5 یشمی رنگ در کنار جاده، مقابل دوربین قرار می‌گیرد و مجری سوار بر‌خودرو می‌شود.

با شروع حرکت اولین نکته‌ای که تحسین مجری را بر‌می‌انگیزد سواری فوق‌العاده نرم به واسطه استفاده از سیستم تعلیق بادی-هیدرولیکی ابداعی سیتروئن است (که امروزه مشابه آن در مرسدس‌بنز‌های ۲۰۱۵ از آن به عنوان آپشن سفارشی پمپ ایرماتیک یاد می‌شود!). سپس در طول حرکت، خودرویی که امروز ۱۵ سال از آغاز معرفی آن می‌گذرد را با کلید مخصوص در حالت اسپرت قرار می‌دهد و شتاب کمتر از ۱۰ ثانیه‌ای خودروی ۲۰۰۰ سی‌سی بنزینی مورد تست را راضی کننده توصیف می‌کند و اشاره به این موضوع دارد که حتی اگر تشنه شتاب سریع‌تر هستید، گزینه ۳٫۰ لیتری V6 نیز برایتان قابل سفارش است. در نهایت پس از ورود به تونل، چراغ‌های اتوماتیک این خودروی ارزان قیمت و خانوادگی برایش جلب توجه می‌کند و از امکاناتی نظیر تشخیص صدای راننده برای کنترل سیستم صوتی و نویگیشن و همچنین کامپیوتر مجهز سفری به عنوان امکاناتی شگفت‌آور یاد می‌کند! همچنین کیفیت عالی متریال به کار رفته در خودرو همچون صندلی‌ها و داشبورد چرمی و تزیینات چوبی را نیز از نکات خوشایند C5 بر‌می‌شمارد.

سیتروئن 1 - بررسی مظلوم ترین سیتروئن در ایران

شروع دوباره سیتروئن در ایران، پس از ژیان

سال ۸۱ سیتروئن زانتیا به عنوان خودرویی لوکس و مدرن توسط سایپا به کشور وارد شد و دیری نپایید که با قیمتی کمتر از ۲۰ میلیون‌تومان تبدیل به رقیب سر‌سخت پادشاه بازار محدود آن روز‌ها، یعنی ماکسیمای ۴۲ میلیون‌تومانی شد. در آن زمان مبلغ ۴۲ میلیون‌تومان برابر با بهای یک خانه در تهران بود! در هر صورت زانتیای نیرومند ۲۰۰۰ سی‌سی، سالیان سال به‌واسطه کیفیت بالا، استحلاک کم و تعلیق و پایداری مثال زدنی خوش درخشید و تنها ایراد وارده به آن را می‌توان قیمت نسبتا بالای لوازم یدکی آن نسبت داد.

اما در آن روز‌ها گویی یکی از اعضای گروه مذاکره کننده میان سایپا و سیتروئن، به زانتیای از رده خارج بسنده نکرده و جدید‌ترین محصول سیتروئن یعنی همان C5 2001 را با رنگی خاص برای خود خریداری می‌کند و موفق به ترخیص و شماره‌گذاری آن می‌شود (اطلاعاتی از نسخه‌های دیگری از این خودرو در دست نیست). چند سال بعد این خودرو به شخص دومی واگذار شده و تا به امروز نیز با کارکرد تنها ۱۱۵ هزار کیلومتر، همچون یک شیء قیمتی در سلامت کامل نگهداری می‌شود. با این اوصاف حس کنجکاویمان پس از مشاهده این C5 خاص موجب شد که با مالک آن آشنا شویم و از نزدیک به بررسی آن بپردازیم.

سیتروئن 6 - بررسی مظلوم ترین سیتروئن در ایران

نگاه نخست

خودروی سبز رنگ پیش رویمان با ظاهر تخم‌مرغی شکلش شاید کمی مرتفع و نا‌همگون به نظر برسد. ممکن است این نوع طراحی سیتروئن در ۱۵ سال پیش زیبا تلقی می‌شده، اما تغییرات عمده نسخه فیس‌لیفت آن (که از سال ۸۵ توسط سایپا به کشور وارد شد) گویای این موضوع است که خود تیم طراحی سیتروئن نیز ایجاد تغییرات را در آن ضروری دانسته‌اند. این ظاهر حجیم موجب می‌شود خودرو در نگاه اول در برابر طراحی تند و تیز زانتیا، سنگین و تنبل به نظر بیاید. نکته متضاد با ظاهر ساده خودرو، ارتفاع اندک آن از زمین به واسطه قسمت‌های سیاه‌رنگ زیر سپر‌ها و رکاب اسپرت آن است که تا حدودی از حوصله سر‌بر بودن چهره آن می‌کاهد.

سیتروئن 5 - بررسی مظلوم ترین سیتروئن در ایران

کمی موشکافانه تر!

اما جذابیت اصلی را می‌توان در داخل خودرو یافت! با قرار گرفتن در صندلی‌های نرم و راحت خودرو، پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی را به نرمی روشن کردیم با آغاز حرکت، دقیقا خصوصیات زانتیا چه در شتاب‌گیری و چه در صدای تولیدی از اگزوز (کمی نرم‌تر و بی‌صدا‌تر) احساس می‌شد. با توجه به کار‌کرد اندک خودرو نسبت به سن آن کپسول‌های چهارگانه مربوط به سیستم تعلیق تا‌به‌حال تعویض نشده‌اند که با توجه به احساس نشدن کوچک‌ترین ارتعاش به داخل خودرو، از سلامت آن‌ها مطمئن شدیم.

سیتروئن 4 - بررسی مظلوم ترین سیتروئن در ایران

با بررسی تجهیزات خودرو متوجه نیمه فول بودن آن شدیم. از امکانات سفارش داده نشده آن می‌توان نمایشگر رنگی، سیستم تشخیص صدا، صندلی‌های چرمی برقی به همراه گرم‌کن و ‌سرد‌کن، برف‌پاک‌کن عقب و سانروف را نام‌برد. اما تجهیزات موجود در این نسخه عبارتند از کامپیوتر پیشرفته سفری، چراغ‌های اتوماتیک، برف‌پاک‌کن اتوماتیک جلو (برف‌پاک‌کن عقب نیز در صورت وجود اتوماتیک می‌باشد!)، یخچال، ۷ محفظه پنهان، ۴ عدد جالیوانی به همراه یک جا‌لیوانی مخفی برای راننده، ۷ عدد ایربگ (جلو، جانبی، پرده‌ای، زانو)، سیستم تهویه دوگانه اتوماتیک، دو عدد ورودی ۱۲ ولتی، سیستم صوتی متشکل از ۶ بلندگو، ۲ عدد بالشتک استراحتگاه دست برای سرنشینان جلویی، پرده جمع شونده عقب، کلید برقی تنظیم ارتفاع در ۵ حالت به همراه حالت اسپرت، هر چهار شیشه برقی و اتوماتیک و شماری از امکانات دیگر. شاید ۱۵ سال پیش کمتر رقیبی از چنین سطح تجهیزاتی سود می‌برد و حتی امروزه نیز بسیاری از این امکانات در خودرو‌های مدرن به عنوان آپشن سفارشی به شمار می‌روند. لازم به ذکر است نسل‌های جدید سیتروئن C5 و دیگر محصولات این کمپانی نیز همچنان از به‌روز‌ترین و گاها خلاقانه‌ترین امکانات بهره می‌برند و در بازار‌های اروپایی از طرفداران زیادی برخودارند.

سیتروئن 3 - بررسی مظلوم ترین سیتروئن در ایران

همه این‌ها در کنار حضور کمرنگ و غیر‌رقابتی محصولات سیتروئن در بازار ایران و جهان، به نوعی عرصه را برای خودروسازان نو‌پای شرقی باز گذاشته تا امروزه با آمار‌ها فروش سر به فلک کشیده، جای عرضه اندام به این برند منزوی ندهند. همچنین سیاست‌گذاری‌ها و خدمات پس فروش ضعیف در کنار ساختار فنی پیچیده این خودرو‌ها، از دیگر دلایلی است که موجب می‌شود یک سیتروئن در اکثر کشور‌های دنیا برچسب بد فروشی بخورد. گفتنی است در کشور خودمان قیمت نسخه فیس‌لیفت یک C5 تمیز از زانتیای مدل پایین‌تر از خود کمتر است! با این تفاسیر می‌توان به این نتیجه رسید که امروزه هزینه کم قطعات و تعمیرات خودرو مهم‌ترین نکته برای خوش فروش بودن آن تلقی می‌شود و خودروسازانی که توجه بیشتری به کیفیت و تکنولوژی خاص و به‌روز دارند به نوعی محکوم به فنا هستند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.