بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

دی اس ۵ را باید از نظر طراحی خارجی خودرویی خاص، جذاب، اسپرت و لوکس بدانید.خودرویی که البته در بازار نچندان رقابتی ایران می تواند خود نمایی کند.دی اس ۵ را از نظر کلاس بدنه باید چیزی بین هاچ بک و تقریبا استیشن بدانیم.

DS 5 20 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

دی اس ۵ دارای طراحی بیرونی زیبا با نوار کرومی براق است که به موازات درب کاپوت از بالای چراغ جلو شروع شده و به آیینه جانبی ختم شده است،دارای لچکی جلو و دارای سقفی با یک شیب تقریبا زیاد که در انتهای خود یک اسپویلر سقفی را نیز دارا می باشد.در فیس جلوی این خودرو چراغ های جلوی ترکیبی زنون ال ای دی است .

DS 5 5 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

رینگ خودرو نیز دارای سایز ۱۸ اینچی  الماس شکل است که در  زیر خود لاستیک میشلن پایلوت اسپر ۲۳۵/۴۵R18  را دارد که این ابعاد و کیفیت لاستیک مناسب برای خودرو های اسپرت است آن هم به دلیل چسبندگی مناسب.

DS 5 1 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

اما با ورود به کابین این خودرو، با فضایی استثنایی مواجه می شوید که در طراحی آن از کابین هواپیما الهام گرفته شده است و نمایشگر سربالای رنگی نیز حس نشستن در کابین هواپیما را به راننده می دهد. اگرچه سبک کلی طراحی کابین اسپرت است، اما مواردی همچون ساعت عقربه ای بالای کلید روشن و خاموش کردن موتور و استفاده از قطعات فلزی برس خورده در جاهای مختلف کابین، به لوکس بودن آن نیز کمک کرده است.

DS 5 18 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

کیفیت مواد بکار رفته بسیار خوب بوده و صندلی ها علاوه بر این که دربرگیرندگی مناسبی دارند، بسیار راحت و ارگونومیک هستند. اما تعداد زیاد کلید ها در کابین و محل قرارگیری آنها باعث می شود در ابتدا کمی گیج کننده به نظر برسند و اگرچه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده، اما فرم صندلی های ردیف عقب باعث شده این بخش برای سه نفر بزرگسال چندان راحت نباشد و در حقیقت می توان دی اِس ۵ را بیشتر یک خودروی ۴ نفره دانست. البته بر فضای کابین ایرادی وارد نیست و سقف پانورامای سه تکه کابین را جادارتر و دلبازتر جلوه می دهد.

آپشن ها و امکانات ایمنی دی اس ۵

  • کنترل پایداری الکترونیکی
  •   کمکی ترمز در مواقع اضطرار
  • کنترل هرزگردی
  • کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • کروز کنترل هوشمند
  • هشدار نقاط کور
  • سنسور فشار باد لاستیک ها
  • شش کیسه هوا
  • سنسور پارک جلو و عقب + دوربین عقب
  • ترمز پارک برقی خودکار
  • مه شکن های جلو با گردش خودکار
  • شوینده چراغ های جلو
  • سنسور نور و باران
  • آیینه وسط الکتروکرومیک
  • نورپردازی محیط داخلی
  • تنظیم برقی صندلی های جلو + گرمکن
  • ورود بدون کلید + استارت دکمه ای
  • تهویه دوگانه خودکار
  • بازکن دریچه باک برقی

DS 5 11 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

دی اس ۵ به یک موتور ۱.۶ لیتری توربو موسوم به THP165 مجهز است. بد نیست بدانید علاوه بر دی اس ۵LS و دی اِس ۶، ظاهراً پژو ۵۰۸ و پژو ۲۰۰۸ هم با این موتور در ایران عرضه خواهند شد. مشخصات فنی دقیق دی اِس ۵ در جدول زیر آمده است:

مشخصات فنی دی اس ۵ با موتور THP165 و گیربکس EAT6
حجم موتور (سی سی) ۱۵۹۸
تعداد و آرایش سیلندر ۴ – خطی
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) ۱۶۵ / ۶۰۰۰
حداکثر گشتاور (نیوتن متر / دور در دقیقه) ۲۴۰ / از ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰
نوع موتور مجهز به توربوشارژر / تزریق مستقیم سوخت
گیربکس ۶-دنده اتوماتیک
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۰۳
شتاب صفر تا صد (ثانیه) ۹.۵
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)
داخل شهر ۷.۷
خارج شهر ۴.۹
ترکیبی ۵.۹
حجم باک (لیتر) ۶۰
وزن (با احتساب باک ۹۰% پُر + ۷۵ کیلوگرم برای راننده و ابزار) ۱۶۱۵ کیلوگرم
ترمز جلو / عقب دیسکی تهویه شونده / دیسکی ساده
تعلیق جلو / عقب مک فرسون استرات / مستقل بازوهای دنباله ای (trailing arms)
فرمان کمکی برقی متغیر
حجم صندوق (لیتر) ۴۶۵

دی اس ۵ را نه می توان کند دانست و نه سریع، بلکه از نظر شتاب بهتر است آن را رضایت بخش توصیف کرد. البته اگر به دید یک خودروی اسپرت به آن نگاه کنید، ممکن است در زمینه شتاب گیری آنطور که انتظار می رود تند و تیز ظاهر نشود. اما نکته مثبت در مورد این موتور، گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری آن است که از دور پایین یعنی ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ حاصل می شود، در نتیجه در دور های پایین شاهد کشش خوب این خودرو هستیم. برای مقایسه بد نیست بدانید گشتاور رنو تلیسمان برابر ۲۶۰ نیوتن متر است، اما از دور ۲۵۰۰ الی ۴۵۰۰ در اختیار راننده قرار می گیرد.

DS 5 6 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

مصرف سوخت ترکیبی دی اس ۵ معادل ۵.۹ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است، اما در واقعیت طبق اطلاعات تریپ کامپیوتر، این خودرو در این سفر در ۷۰۰ کیلومتر حدوداً ۹ لیتر بنزین به ازای هر صد کیلومتر مصرف کرد. البته در نظر داشته باشید که این رقم در مسیر های داخل و خارج شهر و با سبک های رانندگی مختلف حاصل شده است و در رانندگی عادی می توان انتظار رقمی کمتر از ۹ داشت.

DS 5 4 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

دی اِس ۵ به گیربکس ۶ سرعته خودکار موسوم به EAT6 مجهز است. EAT6 مخفف Efficient Automatic Transmission 6 به معنی گیربکس اتوماتیک بهینه است. از خصوصیات این گیربکس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعویض دنده سریع و روان
  • کاهش مصرف سوخت (نزدیک به یک گیربکس دستی) و کاهش آلایندگی دی‌اکسید کربن
  • اصطکاک داخلی کمتر
  • ساخته شده با همکاری شرکت ژاپنی آیسین

این گیربکس طوری برنامه ریزی شده که دنده را تا حد ممکن سبک نگه دارد و اکثر مواقع (حتی در سرعت های پایین) در دنده ۶ به سر می برد. در نتیجه، مصرف سوخت کاهش یافته و تقریباً صدایی از موتور به گوش نمی رسد که سبب شده این خودرو کابین ساکت و آرامی داشته باشد. اما همین گیربکس با فشردن پدال گاز عملکرد اسپرتی از خود نشان داده و با معکوس کردن دنده از ۶ به ۳، صدای اسپرتی از موتور به گوش می رسد.

DS 5 2 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

یکی از نقاط قوت دی اس ۵  ترمز های قدرتمند آن است که به راحتی از پس متوقف کردن خودرو بر می آید. پدال ترمز نرم بوده و حس اطمینان بسیار خوبی به راننده القا می کند. کیفیت سواری دی اِس ۵ در شرایط معمولی خوب ارزیابی می شود، اما در مسیر های ناهموار شاهد کوبیدن در محور عقب هستیم که چندان خوشایند نیست.

در واقع از سیتروئن با سابقه ساخت خودرو هایی همچون زانتیا، C5 و C6 که با کیفیت سواری عالی شناخته می شوند، این موضوع کمی دور از انتظار به نظر می رسد. در حقیقت کیفیت سواری از نقاط قوت این خودرو نیست، اما بر قابلیت های دینامیکی دی اِس ۵ ایرادی وارد نیست و هندلینگ خوبی را ارائه می دهد. ناگفته نماند که دی اِس ۵ سال ۲۰۱۱ توسط موسسه Euro NCAP مورد تست واقع شده و ۵ ستاره ایمنی کسب کرده است.

DS 5 21 - بررسی تخصصی دی اس 5 در ایران (DS 5 Review)

نتیجه کلی در مورد دی اس ۵

در حال حاضر شرکت آرین موتور تابان دی اس ۵ مدل ۲۰۱۷ را با قیمتی در حدود ۲۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان به همراه ۵ سال یا ۱۵۰,۰۰۰ کیلومتر گارانتی به فروش می رساند. این خودرو از طراحی خارجی و داخلی منحصر به فردی بهره می برد و آن را گزینه ای مناسب برای افرادی کرده که تمایل به خرید خودرویی خاص و متفاوت دارند. همچنین این خودرو لیست کاملی از تجهیزات و امکانات را در اختیار شما قرار می دهد و توانایی های حرکتی آن رضایت بخش است، اما نمی توان آن را خودرویی سریع دانست. علاوه بر این، ترمز های دی اِس ۵ نیز از نقاط قوت آن محسوب می شود، اما کیفیت سواری آن جای پیشرفت داشته و آنطور که از یک خودروی فرانسوی از برند سیتروئن انتظار می رود نیست.

گالری تصاوی دی اس ۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.