شرکت میتسوبیشیموتورز ژاپن در سال ۱۹۱۷ میلادی با تولید MODEL A ، پس از فعالیت در زمینه ساخت کشتی ، نخستین خودرو تولید انبوه ژاپن را معرفی کرد.امروز ۱۰۰ سال از ورود میتسوبیشی موتورز به جهان خودرو میگذرد و این شرکت با گسترش فعالیتهایش در سراسر جهان شناخته شده است.
میتسوبیشی در طول سالهای فعالیتش همکاریهای متعددی با کمپانیهای ولوو ، پژو-سیتروئن ، فولکسواگن ، پروتون ، هیوندای و نیسان داشته است و هماکنون ۳۴درصد سهام این شرکت در اختیار کمپانی نیسان ژاپن است.میتسوبیشی در زمره ۲۰ خودروساز بزرگ جهان قرار دارد و محصولات این برند همواره نوآوریهای متعددی را به بازارهای جهانی معرفی کرده است.
محصولات میتسوبیشی در کشورهای متعددی نظیر فیلیپین ، تایلند ، چین ، روسیه ، ونزوئلا ، برزیل ، استرالیا و هلند در کنار ژاپن به تولید رسیدهاند و برای تطبیق با ذائقههای بینالمللی این شرکت مراکز تحقیقاتی را در آمریکای شمالی و اروپا(آلمان) راهاندازی کرده است.
میتسوبیشی ۱۰۰ ساله شد
جکی چان بازیگر مطرح هنگکنگی بیش از ۳۰ سال است که به عنوان سفیر محصولات میتسوبیشی در جهان فعالیت میکند و خودروهای میتسوبیشی در فیلمهایی که او بازی میکند یا کارگردانی میکند به چشم میخورند.
سابقه حضور میتسوبیشی در ایران به دهه۷۰ میلادی و ورود مدل شناختهشده گالانت سیگما باز میگردد.سپس در دهه ۹۰ میلادی مدلهای مطرح گالانت ، لنسر و اکلیپس(در تعداد محدود) جای پای این برند ژاپنی را در اوج اعتقاد مشتریان بازار به ساختههای سرزمین آفتاب تابان محکم کردند و این محصولات با وجود گذشت حدود ۲۵ تا ۳۰ سال از تولیدشان هنوز هم در خیابانهای کشور تردد میکنند.
واردات رسمی و در تیراژ قابل توجه محصولات میتسوبیشی از سال ۱۳۷۲ متوقف شد تا اینکه گروه بهمن ۱۲ سال بعد در سال ۱۳۸۴ تولید مدل پاجرو را آغاز کرد و خط تولید این محصول تا سال ۱۳۸۶ در گروه بهمن به فعالیتش ادامه داد.میتسوبیشی پس از فراز و نشیب فراوان در بازار ، سرانجام در سال ۱۳۹۰ نمایندگی رسمی خود را به شرکت آرینموتور پویا در ایران داد.
آرینموتور پویا عضو گروه آرینسرمایه بار دیگر برند میتسوبیشی را با مدل ASX به بازار ایران معرفی کرد و سپس مدلهای میراژ ، اوتلندر و لنسر نیز در پس آن به سبد محصولات این برند در ایران اضافه شدند.
بر اساس جدیدترین آمار واردات خودرو در سال ۱۳۹۵ ، میتسوبیشی هفتمین واردکننده خودرو به ایران است و رشد قابل توجه این برند طی سالهای عرضه به بازار ایران از ۱۳۹۰ تا کنون نشاندهنده اوجگیری الماس ژاپنی در بین مشتریان ایرانی است.