فهرست ۱۰ خودروساز ارزشمند دنیا منتشر شد

در فهرست باارزش‌ترین برندهای تجاری دنیا، امسال هم تویوتا به‌عنوان ارزشمندترین نام در جهان خودرو، بالاتر از غول‌های آلمانی و آمریکایی ایستاد.

بنیاد برندز (BrandZ) هرساله باارزش‌ترین شرکت‌های تجاری دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد تا فهرستی از بهترین‌ها تهیه و منتشر کند. میزان سودآوری برندها، مهم‌ترین عامل در فهرست این نهاد محسوب می‌شود و عاملی تعیین‌کننده است؛ ضمن اینکه بیش از ۲ میلیون کاربر از سراسر جهان در مصاحبه‌ی مستقیم و رأی‌گیری شرکت داشته‌اند. نتیجه‌ی نهایی که در قالب جدولی متشکل از ۱۰۰ شرکت برتر دنیا ارائه می‌شود، می‌تواند بر ارزش سهام و محبوبیت این برندها تأثیرگذار باشد.

بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن که به عقیده‌ی بسیاری از کارشناسان صنعت حمل و نقل، بیشترین حجم تولید خودرو در جهان را به خود اختصاص داده است؛ مثل سال گذشته در صدر فهرست با ارزش‌ترین برند این صنعت ایستاد. تویوتا در جدول نهایی، جایگاه سی‌ام بهترین نام تجاری جهان را در اختیار گرفت. بنیاد برندز، ارزش نام تجاری تویوتا در سال ۲۰۱۷ را ۲۸.۷ میلیارد دلار تخمین می‌زند.

در جایگاه‌های دوم و سوم خودروسازان برتر، تغییری نسبت به سال ۲۰۱۶ دیده نمی‌شود و به ترتیب، بی‌ام‌و و مرسدس بنزقرار دارند. با توجه به رشد فروش بی‌ام‌و در سال جاری و پیشی گرفتن آمار این شرکت از تقاضای خرید محصولات مرسدس بنز در آمریکا، باقی ماندن خودروساز باواریا در رتبه‌ی دوم قابل پیش‌بینی بود. ارزش برند بی‌ام‌و در این گزارش، ۲۴.۶ میلیارد دلار و مرسدس بنز، ۲۳.۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

در صدر فهرست خودروسازان برتر جهان، نکات جالبی وجود دارد. تویوتا و بی‌ام‌و بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ فاصله‌ی کمی با یکدیگر داشتند؛ اما رشد ارزش تویوتا در سال‌های اخیر بیش از بی‌ام‌و بوده است و حالا اختلاف زیادی بین آن‌ها دیده می‌شود. از سویی دیگر، فاصله‌ی بی‌ام‌و مرسدس نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است و می‌توان امیدوار بود که در سال‌های آینده، شاهد رقابت بسیار نزدیک آن‌ها در جدول برندز باشیم. دیگر نکته‌ی مهم، فاصله‌ی‌ نسبتا کم تویوتا، بی‌ام‌و و مرسدس بنز با یکدیگر در فهرست ۱۰۰ شرکت تجاری دنیا است. این سه، به ترتیب در رتبه‌های ۳۰، ۳۵ و ۴۰ ارزشمندترین برندهای دنیا ایستاده‌اند.

در ادامه‌ی فهرست برندز، فورد و هوندا در جایگاه‌های چهارم و پنجم هستند. برند هوندا در سال ۲۰۰۹ موفق به کسب رتبه‌ی چهارم شد؛ اما پس از آن، پیوسته پشت سر فورد بوده است. از سویی دیگر، اختلاف ارزش تجاری فورد و هوندا با غول‌های سه‌گانه‌ی صدر جدول، بسیار زیاد و قابل تأمل است. شرکت فورد با ۱۳.۱ میلیارد دلار، مثل سال گذشته در جایگاه هشتاد و سوم فهرست برندز قرار دارد و هوندا با ارزش‌گذاری ۱۲.۲ میلیارد دلار، رتبه‌‌ی نود و یک را در اختیار گرفته که ۸ پله پایین‌تر از سال گذشته است.

پس از شرکت‌های یادشده، تنها خودروساز دنیا که در فهرست ۱۰۰ نام تجاری ارزشمند دنیا دیده می‌شود، نیسان ژاپن است. هرچند که حدود نیمی از سهام نیسان در اختیار رنو فرانسه قرار دارد؛ ارزش این برند حدود ۱۱.۳۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود و با یک پله سقوط نسبت به سال گذشته، دقیقا در جایگاه صدم جدول برندز قرار می‌گیرد.

همان‌طور که اشاره شد، بر اساس گزارش بنیاد برندز؛ تنها ۶ خودروساز در لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا دیده می‌شوند. این نهاد در فهرست ۱۰ خودروساز ارزشمند دنیا، رتبه‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم را به ترتیب در اختیار آئودی، تسلا، لندروور وپورشه قرار داده است. تسلا در آمار سال ۲۰۱۶۶، رتبه‌ی دهم را به خود اختصاص داده بود و در میان دیگر خودروسازان دنیا، بیشترین رشد را نشان می‌دهد. بر مبنای جدول برندز، ارزش تجاری آئودی، تسلا، لندروور و پورشه، به ترتیب ۹.۴، ۵.۹۹، ۵.۵ و ۵.۱ میلیارد دلار است.

در پایان این مطلب، نگاهی به صدرنشینان جدول ارزشمندترین برندهای تجاری دنیا، خالی از لطف نیست. مثل سال گذشته، گوگل برترین شرکت دنیا محسوب می‌شود و ۲۴۵.۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. اپل با ۲۳۴.۴۴ میلیارد دلار، اختلاف نسبتا کمی با گوگل دارد و رتبه‌ی دوم این جدول را در اختیار گرفته است. جایگاه‌های سوم، چهارم و پنجم فهرست برندز به مایکروسافت، آمازون و فیسبوک اختصاص پیدا کرده است که به ترتیب؛ ۱۴۳.۲، ۱۳۹.۲ و ۱۲۹.۸ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.

منبع CARADVICE
BMWBRANDINGBRANDZ AUDIFordHONDALAND ROVERMercedes-BenznissanPorscheTESLAToyotaفهرست ۱۰ خودروساز
نظرات (0)
ارسال نظر