با دستورالعمل جدید راهور خوزستان به مراکز شماره گذاری خودروهای اروندی، اعطای مرخصی به خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی آزاد شد.
این خبر به این معناست که دارندگان خودروهای شش سیلندر و قدرتمند میتوانند پس از ماهها صبر و تحمل، از پلیس راه پل زال و محدوده استان خوزستان فراتر بروند و چرخی در جادههای کشور بزنند. شاید که دیدن موستانگ، کامارو، چلنجر در رنگهای مختلف برایمان عادی شده و چند سالی است که با خیال راحتتری میتوانیم دست به انتخاب خودروهای باکیفیت خارجی بزنیم، اما البته محدود بودنتردد این خودروها تنها در چارچوب یک منطقه خاص (با گرمای ۵۰ درجه و فاقد امکانات گردشگری) کمی آزار دهنده است. خودروهای پلاک مناطق آزاد تنها در یک محدوده تعریف شدهای حقتردد دارند و برای خروج این خودروها از این خط قرمز قوانینی مشخص شده که دارنده خودرو باید نسبت به اجرای آن اقدام کند. در هرمنطقهای محدودیتتردد متفاوت است، در منطقه آزاد قشم تنها جزیره محدودهتردد خودروهای وارداتی است و در جزیره کیش هم دارندگان خودروهای وارداتی برای خروج خودرو از منطقه آزاد و ورود آن به سرزمین اصلی باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.
بر همین اساس در سایر مناطق که به سرزمین اصلی متصل هستند، محدودهتردد کمی گسترش یافته است. در منطقه آزاد اروند شرایط گونهای دیگر است. چند سالی است که با توجه به شرایط استان خوزستان، استفاده از خودروهای منطقه آزاد اروند همگانی شده و روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده تا جایی که بالغ بر ۳۵ هزار خودروی پلاک اروند در جادههای این استان از خرمشهر گرفته تا ایذه و باغملک در حالتردد هستند.
* شوک به مالکان خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی
از دهه ۷۰ خودروهای پلاک گذر موقت از کشورهای حاشیه خلیج فارس در خیابانهای کشور دیده شدند که تعدادشان انگشتشمار بود؛ اما پس از تاسیس مناطق آزاد و تصویب قوانین جدید گمرکی ورود خودروهای وارداتی با پلاک گذر موقت افزایش یافت. قوانین موجود در مناطق آزاد این اجازه را به ساکنان منطقه میدهد که خودروهای وارداتیشان را از محدوده تعریف شده خارج کنند. براساس قوانین موجود در مناطق آزاد اروند هر یک از ساکنان استان خوزستان میتوانند ۲ بار در سال (۲ نوبت مرخصی ۱۵ روزه) و یا ۱ بار در سال (۱نوبت مرخصی یک ماهه) ، با خودروی پلاک منطقه آزاد از حریم تعریف شده خارج شوند و به شهرهای داخل کشور سفر کنند.
با وجود این قوانین اما اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ بود که اعلام خبر ممنوعیتتردد خودروهای مناطق آزاد به خارج از محدوده، شوکی بزرگ به دارندگان این نوع خودروها را بههمراه داشت. پس از این مصوبه هیات دولت، بازار خودروهای ۶ سیلندر در مناطق آزاد کم فروغتر از قبل شد و بر همین میزان از شدت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی از مبداء کشورهای حاشیه خلیج فارس به مناطق آزاد تجاری ایران و از جمله منطقه آزاد اروند کاسته شد.
این قانون عجیب در همان ابتدا سوالات بسیاری در اذهان ساکنان مناطق آزاد بهدنبال داشت از جمله آنکه چگونه است که مجوز واردات خودروهای پلاک ملی و لوکس شش سیلندر در سطح کشور به راحتی صادر میشود اما در مقابل خودروهای آنان امکان خروج از محدوده قانونی و استفاده از حق مرخصی و دریافت پلاک گذر موقت را ندارند؟ این محدودیت البته یک حاشیه دیگر نیز به همراه داشت و آن باز شدن پای افراد سودجو به کار بود؛ افرادی که در قبال دریافت حق الزحمه در کوتاهترین زمان ممکن پلاک گذر موقت را تحویل صاحب خودرو میدادند.
* محدودیت چگونه برداشته شد؟
با گذشت چند سال از اعمال محدودیت برای مرخصی خودروهای اروند، در پایان تابستان ۹۶ اینک خبرهای خوش دارندگان این خودروها را برای تجربه یک سفر خارج از استانی وسوسه کرده است. بر اساس اطلاعات دریافتی کارون، در ماههای گذشته یکی از چهرههای فعال صنعت خودرو در استان خوزستان مکاتبات فراوانی با مسئولان بلندپایه استانی داشته و توانسته تااندازه زیادی نظر آنان را در زمینه خودروهای با حجم بالای ۲۵۰۰ سی سی تغییر دهد.
این مهم سرانجام اتفاق افتاد؛ روز چهارشنبه ابتدا این خبر به نقل از اسماعیل زمانی مدیر عامل منطقه آزاد اروند رسانهای شد و پس از آن نامه سرهنگ قدرتی، سرپرست راهور استان خوزستان در شبکههای مجازی دست به دست چرخید و در پایان محمودترک زاده، معاون سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد اروند هم اعلام کرد که صدور مرخصی ویژه برای خودروهای پلاک اروند با حجم موتوربالای ٢۵٠٠ سی سی آزاد شده و شهروندان دارنده این خودروها به منظور انجام امور اداری مربوط به اخذ مرخصی، از امروز شنبه مورخ ۴ شهریور ماه میتوانند پلاک گذر موقت را دریافت کنند.