واکنش به فرمول جدید واردات خودرو

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو بر از بین رفتن مزیت رقابتی واردکنندگی رسمی خودرو به دست وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد.

بعد از گذشتن چند هفته از مناقشات بر سر نحوه ساماندهی واردات خودرو، وزارت صنعت در حالی واردات خودرو کشور را منوط به ارایه خدمات پس از فروش اعلام کرد که ارایه راهکار مورد نظر با در نظر گرفتن جزئیات، مورد انتقاد قرار گرفته است.

وزارت صنعت اعلام کرده است واردکننده های غیر رسمی یا خودشان اقدام به تایید نمایندگی خدمات پس از فروش کنند یا تحت حمایت و نظارت واردکننده های رسمی در ازای پرداخت ۳ درصد CIF خودروی وارداتی به نمایندگی رسمی، خودروی وارداتی خود را تحت گارانتی و خدمات پس از فروش به بازار ارایه کنند.

این فرمول با واکنش واردکننده های رسمی همراه بوده است. کوروش مرشد سلوک نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهارداشت: این فرمول بدون در نظر گرفتن اینکه وارد کننده‌های رسمی هزینه هایی مضاعف بر وارد کننده رسمی را کماکان خواهند داشت، در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در قبال مکلف بودن وارد کنندگان رسمی به پرداختن مواردی چون مالیات و ارزش افزوده، هزینه های تشکیلات و  خواب سرمایه، تنها مزیت رقابتی وارد کننده های رسمی گارانتی و خدمات پس از فروش است که با این طرح با درصد ناچیز در اختیار غیر رسمی ها قرار خواهد گرفت.

به گزارش اروند پلاک به نقل از مهر، وی تصریح کرد: ارایه گارانتی و خدمات پس از فروش به وارد کننده های غیر رسمی در ازای ۳ درصد CIF به معنی حذف تلویحی وارد کننده های رسمی از بازار رقابت است، چرا که قیمت تمام شده محصولی که وارد کننده های غیر رسمی وارد بازار می کنند چه برای ارایه به بازار و چه برای حاشیه سود خودشان کمتر از وارد کننده رسمی تمام می شود و از طرفی مردم هم دیگر انگیزه ای برای خرید خودرو از نمایندگی های رسمی نخواهند داشت.

وزارت صنعت که با انگیزه ساماندهی بازار واردت خودرو و شرط ارایه خدمات پس از فروش را به واردات خودرو اضافه کرده است، با دغدغه ای که در درجه اول حق مصرف کنندگان ایرانی را مد نظر داشته است، باید در عمل قابلیت اجرایی راهکار خود را نیز مدنظر داشته باشد.

به نظر می‌رسد علی رغم اینکه این روش به طور کلی در شرایط امروز بازار واردات خودرو روشی منطقی است، اما در جزئیات از نظر وارد‌کنندگان رسمی مقرون به صرفه نبوده و رقم بر آوردی وارد کنندگان رسمی برای اینکه خدمات و گارانتی خودر را در اختیار وارد کنندگان غیر رسمی قرار دهند، برای اینکه شرایط به لحاظ رقابتی متعادل شود چیزی حدود  ۷ درصد CIF  است.

نایب رئیس انجمن وارد‌کنندگان خودرو معتقد است درصورتی که این درصد از ۳ به ۷ درصد تغییر کند، شرایط رقابتی برابر بین وارد کننده های رسمی و غیر رسمی را فراهم خواهد کرد، تا برای وارد کنندگان رسمی توجیه وجود داشته باشد که گارانتی و خدمات پس از فروشی که برایشان هزینه‌بر است را در اختیار غیر رسمی ها هم قرار دهند.

وی تاکید می‌کند: این رقم نیز به معنی سود مضاعف برای وارد کنندگان رسمی نیست و فقط شرایط را با وارد کنندگان غیر رسمی برابر می کند.

فرمول جدید واردات خودروقوانین واردات خودرومیخوام خودرو وارد کنم چیکار کنمنحوه محاسبه هزینه های واردات خودروواردات خودرو از اماراتواردات خودرو از چینواردات خودرو از دبیواردات خودو از عراق
نظرات (2)
ارسال نظر
  • ناشناس

    سوالی که برای بنده پیش اومده اینه، به عنوان مثال کارخانه تویوتا مگه موظف نیست بعد از فروش خودرو توی هرنقطه از جهان خدمات پس از فروش و گارانتی به مشتری بده؟؟! خب پس فرقی نداره کی و از کجا خودرو رو خریداری کنه! با این حساب نمایندگی خدمات تویوتا در ایران که نماینده کارخانه تویوتا است باید مثل بقیه نمایندگی های تویوتا در سراسر جهان، به تمام خودروهای تویوتا طبق ضوابط تعریف شده خدمات بده؛ چه از نمایندگی داخل خریداری شده باشه چه از پیتزافروشی توی بورکینافاسو !!!! دلیلی هم برای پرداخت هزینه مازاد بر قیمت خودروی فروخته شده از طرف تویوتا نیست!!!
    میشه با استدلال منطقی این قضیه رو برای بنده روشن کنید؟؟؟
    باتشکر

  • شاهین

    استدلال نایب رئیس انجمن بسیار جالب است ، ایشان از طرفی قیمت تمام شده را توسط وارد کننده ی شخصی پایینتر از وارد کننده ی رسمی می داند که حجم سرمایه ی این دو طرف با یکدیگر قابل مقایسه نیست . در همین حول و حوش می توان تخفیفات گرفته شده برای تعداد ماشین وارداتی و نیز کاهش قابل ملاحظه ی هزینه های حمل و نقل از مبدا به مقصد را عمدا بیان نمی کند.
    با احتساب مبلغ ۳% cif یک ماشین ۶۰ میلیون تومانی (ماشینهای متعارف و رند بازار) به رقم ۱/۸ میلیون تومان میرسیم که شخص بایستی برای خدمات گارانتی به اینگونه شرکتهای وارد کننده پرداخت کند . مبلغ مورد تقاضای ایشان ۷% یا به عبارتی در مورد خودرو بالا ۴/۲ میلیون تومان است . تمام اینها در حالیست که سابقه ی افتضاح سرویس دهی و سنگ قلاب کردن مشتریان همین بنگاههای وارد کننده ی ماشین در طی این ایام فریاد مشتریان را در آورده. عدم وجود هرگونه دستگاه نظارتی برای واردات و سرویس دهی تحت عنوان گارانتی بر کسی پوشیده نیست و اینگونه شرکتها که سالها با سودهای کلان هر گونه کالای بی کیفیتی را به مردم حقنه کرده اند حال از هراس از دست دادن بخشی از سود خود اینچنین به ناله درآمده اند.