بررسی تخصصی پورشه 991 همراه تصاویر

با سلام به همه شما عزیزان گرامی و محترم.پورشه ۹۱۱ رو که کل جهان به عنوان یک خودروی بی رقیب می شناسند،این خودرو در اصل یک معجزه و یک شاهکار است.با تمامی همرده های خود فرق دارد گویی که برای پیست مسابقه ساخته شده اما در اصل اینگونه نیست و دراصل پورشه ۹۱۱ خودرویی می باشد که نشان دهند تجلی یک علم  مهندسی است و  از نظر تارخچه و اصالت هم به پورشه ۹۱۱ نگاهی کنید با متوجه خواهید شده که این خودرو یک سر و گردن از همه با اصالت تر می باشدتمامی خودرو های بازار یا می توان گفت اکثر آنها دچار تغیر چه در ظاهر و چه در باطن خودرو شدند اما  پورشه ۹۱۱ در هیچ یک از این دو تغیر بالا جا نمی گیرد.شصت سال از ساخت آن گذشتت اما همچنان می بینید که موتور عقب و دیفرانسیل عقب استوار است و از نظر طراحی نیز کمترین تغیر را داشته

[review]

تصاویر پورشه ۹۹۱

طراحی پورشه 

  • طراحی پورشه را همه دوست دارند
  • در عین سادگی بسیار زیباست
  • در ۶۰ سال اخیر تغیر بزرگی در طراحی این مدل اتفاق نیافتاده است
  • افزایش تدریجی ابعاد خودرو در طول چندین سال
  • گرد یا بیضی شدن چراغ های بزرگ جلو در طول چندین سال
  • پهن و باریک شدن چراغ های خطر عقب در طول چندین سال

مزایای طراحی قدیمی پورشه 

  • انبوهی از فلز خم کاری شده براق با رنگ متالیک
  • قطعات کرومی بسیار ظریف و البته هنر دست
  • تمامی چرم ها  دست دوز بودند

معایب طراحی جدید پورشه 

  •  ظریف کاری ها کمتر شد
  • قطعات بدنه عموما از مواد مصنوعی و کامپوزیت
  • از فلزات براق یا چرم دست دوز خبری نیست

 تفاوت ظاهری این نسل تازه ۹۹۱با سری های قبلی درچه چیز است؟

  •  خودرو به شکل کامل دوباره طراحی شده استه
  • چراغ های بسیار باریک و کشیده عقب اشاره کرد
  • بهنوار لامپ های LED مجهزند
  • زاویه چراغ های بزرگ خودرو بیشتر شده است
  • گلگیر ها به شکل مشخصی حجم داده شده تابرای چرخ های فوق العاده بزرگ سری ۹۹۱ فضای کافی ایجاد شود
  • چراغ راهنمای خطی مزین به نوار LED در لبه فوقانی سپر جلو
  • طراحی مدرن تری نسبت به سری قبلی (۹۹۷)

 تفاوت ظاهری اصلی پورشه ۹۹۱ با سری های قبلی

 نسل جدید (۹۹۱) پایه آینه جانبی بر روی درب خودرو قرار گرفته است ولی تقریبا تمامی نسل های قبلی به آینه های نصب شده بر روی ستون های A مجهزند

مشخصات فنی پورشه ۹۹۱

۹۹۱ مدلی کاملا جدید و متحول شده نسبت به سری قبل است

 ۶ مدل مختلف پورشه ۹۹۱ 

  • سه نمونه کررا شامل کررا، کررا S و کررا S POWER KIT
  •  دو نمونه توربو و توربو S
  • سری نیمه مسابقه ای GT3

 سامانه PTV (Porsche Torque Veqtoring)در پورشه چیست

این سامانه به نوعی در نقش دیفرانسیل لغزش محدود سنتی ظاهر می شود.تعلیق برای محور جلو از نوع مک فرسون به همراه بازوهای تعادلی و میل موجگیر و برای محور عقب از نوع مولتی لینک با آرایشی مشابه انتخاب شده است.این در حالیست که مجموعه سامانه های مدیریت تعلیق فعال پورشه (PASM) که در دو حالت نرمال و اسپرت قابل تنظیم است،وظیفه مدیریت واکنش سیستم تعلیق و تامین حداکثر چسبندگی چرخ ها به سطح مسیر را بر عهده دارد.این سیستم در حالت اسپرت در حدود یک سانتی متر از ارتفاع خودرو کم می کند اما در همین شرایط هم می تواند با توجه به وضعیت مسیر و نوع رانندگی واکنش نشان دهد و بهترین عملکرد را در جذب ناهمواری ها ارائه دهد.جالب است که برای مدل های کوپه امکان سفارش نوع سخت تری از این سامانه تحت عنوان PASM SPORT SUSPENSION وجود دارد که از مجموعه فنر و کمک فنر کوتاه تر و میل موجگیرهای سفت تر بهره می برد.

مجهز بودن  پیشرانه به مجموعه ای از آخرین فناوری های مکانیکی و الکترونیکی

تا جایی که حتی عملکرد دسته موتورها نیز متغییر بوده و بر اساس نیاز راننده نرمتر و سفت تر می شود.پورشه مجموعه کنترلی فوق العاده ای را تحت عنوان EMS SDI 9.1 برای مدیریت پیشرانه تزریق مستقیم خود به کار گرفته است که شامل کنترل لحظه ای پدیده KNOCK برای هریک از سیلندر های می شود.به گفته تیم مهندسی پورشه، وضعیت سیلندرها هرگز با یکدیگر یکسان نیست و همین نکته لزوم تنظیم زمان جرقه زنی و میزان سوخت هر یک از سیلندرها را به شکل مستقل یاد آور می شود.بدین ترتیب است که استخراج ۴۰۰ اسب بخار از پیشرانه ۳.۸ لیتری ممکن می شود و از سوی دیگر با نسبت تراکم ۱۲.۵ به ۱ ، بروز مشکل با بنزین کم کیفیت نیز به شدت پیشرانه های قدیمی تر نیست.البته مالک خودرو به صورت شخصی اقدام به واردات مکمل های سوخت اصلی از برند آلمانی WURTH کرده اند و از این مکمل ها در ترکیب با بنزین سوپر یا یورو ۴ استفاده می کنند.

پورشه پوشیده از چرم قرمز و داخل کابین  –  کیفیت یا  پرستیژ 

  • تودوزی سرتاسر چرمی
  • قطعات فلزی براق بسیار زیبا
  • کیفیت چرم بکار رفته در ۹۱۱ را در زمره بهترین ها
  • طراحی فضای کابین با الگو برداری از پورشه پانامرا
  • مجموعه دکمه های قرار گرفته بر روی کنسول میانی دارای  کارایی راحت
  • صفحه نمایشگر مرکزی کنسول
  •  نمایش اطلاعات مربوط به سیستم صوتیبر روی صفحه نمایشگر
  • اعداد و ارقام مربوط به نمودارهای شتاب جانبی،شتاب مثبت و شتاب منفی ناشی از ترمزگیری روی صفحه نمایشگر
  • صفحه نمایش شفاف و بسیار ظریف که اطلاعات مجموعه گیربکس دوبل کلاچ معروف پورشه (PDK) را نشان می دهد
  • اطلاعات اولیه گیربکس چون وضعیت عملکرد یا همان حالات رانندگی انتخابیSPORT ، SPORT PLUS و فعال یا عدم فعال بودن سیستم پایداری روی صفحه نمایشگر
  •  دکمه های مربوط به انتخاب این حالات در کنسول میانی و در نزدیکی اهرم گیربکس PDK
  • دکمه های مخصوص فعال کردن تعلیق اسپرت و باز کردن مسیر فرعی اگزوز و خاموش کردن سیستم پایداری نیز در همین محدوده تعبیه شده اند
  • بالای مجموعه کنسول و درست در بخش مرکزی داشبورد شاهد یک نشانگر آنالوگ با طراحی کلاسیک هستیم که  این قطعه چشم نواز درواقع یک زمان سنج بسیار دقیق و چند کاربردی است که برای سنجش زمان طی یک دور پیست، یا اعمال شماره معکوس برای شروع حرکت و آغاز مسابقه DRAG به کار گرفته می شود
  •  پورشه هنوز هم سنت قرار دادن کلید استارت (دکمه روشن/خاموش پیشرانه) را در سمت چپ فرمان حفظ کرده است

تست پورشه در شهر

در اولین دقایقی که خودرو به محل تست آمده بود،در حال بررسی جزییات فنی بودیم که با دیسک های غول پیکر ترمز با کالیپرهای قرمز رنگ مزین به نوشته PORSCHE مواجه شدیم،از آن جالب تر اتصالاتی بود که در پشت مجموعه دیسک ترمز عقب خود نمایی می کرد.چهار بازو با زوایای مختلف درست در نزدیکی دیسک ترمز، وظیفه کنترل حرکات جانبی چرخ عقب را بر عهده داشتند و قطعا مشابه چنین آرایشی را در هیچ خودرو دیگری نمی توانید پیدا کنید.بله درست حدس زدید،جایزه یک میلیون دلاری انتخاب پورشه به هندلینگ کم نظیرش مربوط می شود. شتاب عالی یا ترمزگیری معرکه پیش پا افتاده ترین خصایص یک پورشه هستند،اما آنچه که باعث افتخار مهندسان کمپانی بوده است،هندلینگ عالی سری ۹۱۱ به خصوص در نسل های اخیر است که فراتر از انتظار هر راننده ای ظاهر می شود.نه تنها مسیر آزمایش، بلکه هیچ جاده ای در ایران برای به چالش کشیدن هندلینگ این پورشه کافی نیست،چرا که این خودرو مخصوص درخشش در پیست مسابقه ساخته شده است و در جاده های عادی اصلا کم نمی آورد.به گفته مالک، توانایی های خودرو در گذر از پیچ های جاده چالوس آنچنان است که در نهایت خود سرنشینان احساس ترس می کنند.چسبندگی به لطف تعلیق فوق العاده،کیفیت تایرهای پیرلی P ZERO و البته عملکرد بال عقب زاویه متغییر، فوق العاده است و تمایل ذاتی خودرو به بیش فرمانی هم با پشتیبانی مجموعه های مدیریت پایداری و ترکشن کنترل به راحتی مهار می شود.بنابراین رسیدن به مرز عملکرد این پورشه به هیچ عنوان راحت نیست، اما در مقابل ۹۱۱ کررا S به راحتی می تواند شجاعت و مهارت هر راننده ای را به چالش بکشد.

پورشه ۹۹۱ سوپر اسپرت نیست

اما یک اسپرتی تمام عیار است که اتفاقا در رانندگی روزمره و شهری هم قابلیت های فوق العاده ای دارد.با فشردن مجدد کلید مربوط به کیت اگزوز،وضعیت به حالت شهری تغییر می کند و از غرش پیشرانه به شکل محسوسی کاسته می شود.با غیر فعال کردن دکمه دیگری، تعلیق خودرو نیز نرم تر شده و بیشتر بازی می کند.در حالت رانندگی عادی یا اسپرت، از ضربات هیجان انگیز گیربکس در تعویض دنده های سریع هم خبری نیست و خودرو در مجموع اهلی تر ظاهر می شود.شاید تعجب کنید که علیرغم تکنولوژی بسیار پیشرفته پیشرانه، بازهم میزان مصرف سوخت وابستگی زیادی به عملکرد راننده دارد.با رانندگی تهاجمی و اسپرتی ممکن است مصرف در محیط های شهری به ۱۸ یا ۱۹ لیتر در یکصد کیلومتر هم برسد و در صورت رعایت نکات رانندگی اقتصادی،این رقم تا مرز ۱۱ لیتر در شهر و ۹ لیتر در جاده قابل کاهش می یابد.تعلیق در حالت عادی عملکرد با ثبات و قابل قبولی دارد، توصیف میزان سختی و نرمی آن آسان نیست،اما به واسطه تعدد بازوهای تعادلی، اثری از کوبش های ضربه ای دیده نمی شود و اغلب ناهمواری ها تا حد زیادی بین قطعات مختلف تعلیق توزیع و هضم می شوند.شاید تصور کنید که لذت رانندن یک پورشه کانورتیبل ، بسیار بیشتر از نمونه های سقف ثابت و کوپه است، اما باید بگوییم که در واقع اینطور نیست.شیشه جلو بزرگ و بلند است و از این رو دو سرنشین خودرو کمتر در معرض باد و جریان هوا قرار می گیرند.

جالب است که حتی برای افراد بزرگسال نیز فضای حداقلی برای نشستن بر روی دو صندلی کوچک عقب وجود دارد و این مدل دو نفره پورشه در مواقع لزوم قابلیت حمل چهار سرنشین را هم دارد.سیستم صوتی سفارشی خودرو هم از برند BOSS است و می تواند در حد فاصل غرش های ممتد و گوش نواز اگزوز، نوای موسیقی را با کیفیت بسیار بالایی به گوش سرنشینان برساند.حتما تاکنون تصاویر زیادی را از اهرم های پدل شیفتر خودروهای اسپرت در پشت فرمان دیده اید،معمولا شیوه کار بدین گونه است که فشردن قسمت فوقانی این شیفتر ها به معنای سبک کردن دنده و فشردن قسمت زیرین نیز به معنای سنگین کردن دنده است، اما پورشه برای جلوگیری از بروز اشتباه در عملکرد راننده،با یک روش بسیار هوشمندانه نحوه عملکرد این شیفتر ها را توسعه داده است.شیفتر های پورشه بر روی فرمان قرار گرفته اند و می توانند به سمت جلو  و یا عقب حرکت کنند.حرکت به سمت جلو به معنای سنگین کردن دنده و حرکت به سمت عقب هم به مفهوم سبک کردن دنده تعریف شده است.با این روش حتی در پیچ و خم یک جاده کوهستانی نیز راننده می تواند در هنگام دور زدن اقدام به تعویض دنده کند و بی هیچ نگرانی ای در خصوص بروز اشتباه ، از رانندگی با پورشه افسانه ای خود لذت ببرد

فیلم  پورشه ۹۹۱ در نمایشگاه ژنو

مشخصات فنی پورشه ۹۹۱ کررا S 2014

موتور

شش سیلندر تخت (BOXER) با حجم ۳.۸ لیتر و تنفس طبیعی

حداکثر قدرت

۴۰۰ اسب بخار در ۷۴۰۰ دور بر دقیقه

حداکثر گشتاور

۴۴۰ نیوتن متر در ۵۴۰۰ دور بر دقیقه

آلایندگی

۲۰۴ گرم دی اکسید کربن به ازای هر کیلومتر پیمایش

حداکثر سرعت

۳۰۴ کیلومتر بر ساعت

شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت

۴.۵ ثانیه (شش سرعته دستی)

۴.۳ ثانیه (اتوماتیک دوبل کلاچ هفت سرعته PDK)

مصرف سوخت با گیربکس PDK

(لیتر در یکصد کیلومتر)

۱۲.۵ لیتر (شهر)

۷.۱ لیتر (بزرگراه)

۹.۲ (ترکیبی)

انتقال قدرت

محور عقب

ترمز

دیسکی خنک شونده (چرخ های جلو) – ۳۴۰ میلیمتر

دیسکی خنک شونده (چرخ های عقب) – ۳۳۰ میلیمتر

گیربکس

۶ سرعته دستی

۷ سرعته دوبل کلاچ (PDK)

سایز تایر

۲۴۵/۳۵ZR20

۲۹۵/۳۰ZR20

)پیرلی – P ZERO)

طولXعرضXارتفاع )سانتی متر)

۴۴۹X185X129

فاصله محوری (سانتی متر)

۲۴۵

ضریب آیرودینامیک (Cd)

۰.۳۰

911اروند پلاکاسب بخاربررسیپلاک اروندپورشهپورشه 911تخصصیتصاویرحجم موتورطراحیطراحی پورشه 911مشخصات فنیهمراهویژگی های آسایشویژگی های ایمنیویژگی های بیرونیویژگی های داخلی
نظرات (0)
ارسال نظر