نگاهی به مشخصات هواپیمای فوکر 100 EP-ASJ

این هواپیما به سفارش Air Europe و با شماره سریال ۱۱۳۷۸ ساخته شد اما شرکت سفارش‌دهنده از سفارش خود انصراف داد. هواپیما نخستین پرواز خود را در تاریخ ۱۹۹۲/۰۲/۰۶ انجام داد و ۸۴ روز بعد در ۱۹۹۲/۰۴/۳۰ با رجیستر HL7206 به Korean Air Lines (یا Korean Air فعلی) تحویل داده شد و به مدت ده سال برای این شرکت حامل پرچم کشور کره جنوبی پرواز کرد. منبع: وبلاگ طیاره

هواپیمایی آسمان این فوکر را خریداری کرده و در ۲۰۰۳/۰۹/۱۹ [مطابق با ۲۸ شهریور ۱۳۸۲] با چیدمان Y109 وارد کشور کرد. با ورود به ایران، رجیستر هواپیما به EP-ASJ تغییر یافت.

هواپیما در سال ۱۳۹۰ از خدمت خارج و در آذر ۱۳۹۵ اوراق شد.

مشخصات فنی و ظاهری

این هواپیما از دو موتور توربوفن Tay 650-15 ساخت شرکت رولز رویس در دو سوی عقب بدنه، با طول هر موتور ۲.۴۰ متر و عرض ۱.۱۴ متر و با وزن هر کدام ۱۵۱۵ کیلوگرم و رانش هر کدام ۱۵۱۰۰ پاوند استفاده می‌کند.

ـ مدل هواپیما: Fokker 100
ـ تعداد هواپیمای ساخته شده از این مدل: ۲۸۳ فروند
ـ طول هواپیما: ۳۵.۵۳ متر
ـ عرض هواپیما: ۳.۳۰ متر
ـ عرض کابین: ۳.۱۰ متر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۸.۵۰ متر
ـ ارتفاع کابین: ۲.۰۱ متر
ـ دهانه بال: ۲۸.۰۸ متر
ـ مساحت بال: ۹۳.۵ متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: ۴۵۸۱۰ کیلوگرم
ـ حداکثر وزن در زمان فرود: ۳۹۹۱۵ کیلوگرم
ـ ظرفیت بنزین: ۱۳۳۶۵ لیتر
ـ سرعت کروز: ۸۳۷ کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: ۸۴۵ کیلومتر بر ساعت
ـ سقف پرواز: ۳۵۰۰۰ پا (۱۱ کیلومتر)
ـ برد پرواز: ۳۱۷۰ کیلومتر
ـ تعداد کروی پرواز: ۲ نفر
ـ طول باند مورد نیاز برای تیک‌آف: ۱۶۲۱ متر

رویدادها

ـ شامگاه سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ این هواپیما که از تهران به اصفهان پرواز می‌کرد، پس از فرود در فرودگاه اصفهان و در انتهای باند، یکی از تایرهای هواپیما به خاطر ترمز شدید و فشار بیش از اندازه به چرخ‌ها دچار آتش‌سوزی شد که پس از توقف هواپیما در همان مکان و بدون اینکه مسافران از هواپیما پیاده شوند، آتش‌سوزی مهار شد.

ـ ظهر روز دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ نیز این هواپیما در مسیر مشهد ـ زاهدان ـ مهرآباد، به علت ایراد در ارابه فرود در فرودگاه زاهدان زمینگیر شد.

تصاویری از این هواپیما

فوکر 100فوکر 100 حوادثفوکر 100 ساخت کجاستفوکر 100 سقوطفوکر 100 قشمفوکر 100 قشم ایرفوکر 100 کیش ایرفوکر 100 همافوکر 100 هواپیمایی قشمفوکر 100+مشخصاتمشخصات فنی هواپیمای فوکر 100مشخصات فوکر 100هواپیمایی آسمان
نظرات (0)
ارسال نظر