اصول ایمنی خودرو به هنگام مواقع اضطراری

اصول ایمنی خودرو به هنگام مواقع اضطراری

بکار گیری موارد زیر فقط در مواقع اضطراری و با احتیاط کامل و رعایت اصول ایمنی مجاز است.

اولین تصادف

در اکتبر سال ۱۸۰۴ میلادی خودرویی با موتور بخار که “گاگنت” نام داشت به دیواره ای برخورد کرد. در روزنامه های آن زمان نوشته شد که علت اصلی این اتفاق ترمزهای ضعیف آن بوده است. اولین برخورد دو اتومبیل با هم نیز در جولای سال ۱۸۳۱ میلادی در انگلستان اتفاق افتاد. همچنین در سال ۱۸۹۷ نخستین تصادف یک خودرو بنزینی اتفاق افتاد و در سال ۱۸۹۸ نخستین عابر پیاده در برخورد با یک اتومبیل کشته شد.

اصول ایمنی خودرو به هنگام مواقع اضطراری

تمامی این عوامل سبب شد دولت ها و افکار عمومی، خودروسازان را به ایمن کردن خودروهایشان متوجه کنند. امروز نیز موسسه ایمنی اروپا (NCAP) بر ایمنی خودروها نظارت دارد و آنها را دسته بندی می کند که این دسته بندی نیز در میزان تقاضای خرید مدل های مختلف خودرو تاثیر فراوانی دارد.

تولیدکنندگان خودرو در دنیا به دو مبحث بسیار اهمیت می دهند، یکی شکل ظاهری و دیگری ایمنی خودرو است و تنها به لحاظ داشتن این دو فاکتور مهم قادر خواهند بود بازار و مشتری را از آن خود کنند. همچنین این پارامترها تاثیر بسزایی در قیمت خودروهای تولیدی دارند.

وقتی در اروپا و آمریکا اعلام می شود که خودرویی در سطح پایین استاندارد است، به شدت از میزان فروش آن کاسته می شود، اما در ایران این اطلاعات به ندرت ارائه می شود. هم اکنون اگر خودرویی ایمن باشد، بازار آن هم باید پرتقاضا بماند و کارخانه های آن به سوددهی برسد، اما اگر خودرویی از نظر ایمنی ضعیف باشد، با حمله افکار عمومی به آن باید شکست را تجربه کند، اما در ایران چون بازار رقابتی وجود ندارد، ایمنی نیز چندان مهم نیست. ولی به نظر می رسد با پیوستن آرام ایران به WTO خودروسازان نیز باید دیدگاه خود را عوض کنند و با گسترش مراکز تحقیق و توسعه، خودروهایی تولید کنند که ایمنی بیشتری داشته باشند.

وضعیت ایمنی نامطلوب برخی خودروها سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به اقتصاد ایران ضربه وارد می کند. در ایران ۲۷ هزار نفر سالانه بر اثر تصادف جان خود را از دست می دهند. راهنمایی رانندگی ۱۰ درصد این تصادفات را به دلیل امنیت کم در خودروها عنوان کرده است.

اصول ایمنی خودرو به هنگام مواقع اضطراری

جا گذاشتن کلیددر خودرو و یا گم کردن آن معضلی است که امکان دارد برای هر فرد رخ دهدکه البته با پیشبینی از قبل میتوانید یک کلید یدکی در پلاستیکی پیچیده و با یک تکه سیم در جایی پشت سپر یا زیر اتومبیل به طوری مه فقط خود و خوانوادهتان از آن خبر داشته باشید پنهان نمائئد.

برای خودروهایی مانند پژو۲۰۶ و رانتیا که کلیدشان کد مخصوص دارد باید خود کلید اصلی را در کابین مخفی کنیدو از کلید یدکی دیگر استفاده کنید.که فقط به وسیله ان بتوانید در خودرو را باز کنید.

در مواقعی کهبه خاطر رطوبت محیط و سردی هوا یا پس ازمتور شویی خودرو درکارواش ها با نقص در سیستم برق رسانی مواجه میتوانید با احتیاط کامل بوسیله یک سشوار قسمتهای دلکو-کوئل-شمع ها و اتصالات مربوطه را گرم کنید تا اتومبیل آسانتر روشن شود.

بکسوات کردن خودرو در گل و لای و برف نیز از مشکلاتی است که میتوان با کم کردن باد تایرها و قرار دادن کفی لاستیکی یا گونی در زیر آنها باعث اصطکاک بیشتر شویدو خود را از مهلکه نجات دهید.

در مواقع بارندگی که برف پاک کن خراب است میتوانید یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید و روی شیشه اتومبیل بمالید.نشاسته موجود در سیب زمینی باعث پائین آمدن قطرات آب شده و مزاحم دیدتان نشود.

در هنگام پاره شدن تسمه پروانه و نداشتن تسمه میتوانید با شل کردن پیچ تنطیم و استفاده از یک جوراب زنانه نایلون با نوارهای بریده شده از تیوپ کهنه -خود را به تعمیر گاه برسانید.البته از نوارهای بریده تیوپ میتوانید برای نشتی لوله های رادیاتور نیز سود ببرید.

در مواقع جوش آوردن خودرو باید سریعا بخاری را با حداکثر درجه روشن کنید تا گرمای اضافه موتور را جذب کند. به هیچوجه اتومبیل را خاموش نکنید و قبل ازباز کردن ذر رادیاتور مقداری آب به شبکه های رادیاتور پاشیده تا خوب حرارت موتور جذب شود.

اگر متوجه نشتی رادیاتور شدید وتا مقصد هم راه زیادی دارید در صورت امکان ترموستات را از مدار خارج کنید در رادیاتور را نیز باز بگذارید.از مخزن شیشه شوی استفاده کرده و شیلنگ آن را با داخل رادیاتور یا روی شبکه ها هدایت کنید.اگر هم میتوانید بوسیله یک شیلنگ از یک ظرف آب که به باربند یا برف پاک کن وصل کرده ایداستفاده کنیدو احیانا اگر فن برقی هم از کار افتادهابتدا فیوز آن را چک کنید در غیر این صورت با احتیاط کامل و تشخیص سیم مثبت مستقیم ن را به باطری وصل کنید.

کم بادی لاستیکها نیز  اغلب دردسر ساز بوده و راه چاره این است که بوسیله یک شیلنگ باد که از قبل به هر دو سر آن والو خور زده اید از باد چرخهای دیگر برای چرخ دیگر استفاده کنید چون فشار بیشتر همیشه بر فشار تایر کم باد قلبه کرده ونهایتا باد دو چرخ یکی خواهد شد.حتی از باد تایر کامیونها نیز به این وسیله میتوانید استفاده کنید و یا به موتور سیکلت و درچرخه کمک کنید.

در مواقع نبود جک برای تعویض چرخ ابتدا باید جسمی بیش از ارتفاع سطح زمین تا شاسی آماده نموده و با حرکت خودرو چرخ را به روی یک آجر برده و شیء را زیر شاسی گذاشته و با ضربه خارج کنید تا چرخ آزاد شود.

در مواقعبریدن سیم کلاچ که امکان ترمیم یا وصل مجدد به وسیله یک سیم فلزی نباشد میتوان به طور موقت برای مسافتهای کوتاه و خلوت با احتیاط کامل اتومبیل را در دنده دو قرار داده همزمان استارت زده وحرکت کنید.

در مواقع نبودن بکسل برای کشیدن خودرو میتوانید از کمربند ایمنی خودرو کمک بگیرید.طرز صحیح بکسل کردن بصورت مورب است بصورتی که سمت چپ خودروی عقبی به سمت راست خودروی جلویی وصل شود.

موارد ذکر شده باید فقط در موارد ضروری و با احتیاط کامل مورد استفاده قرار گیرد.

وسائل ضروری که باید همیشه به همراه داشته باشیدعبارتند از:

جعبه ابزار مجهز-کیف کمک های اولیه-کپسول اطفای حریق-سیم فلزی-چراغ قوه – چسب دوقلو-تیغ موکت بری-سیم رابط-شیلنگ- چند تکه نوار بریده شده از توپ-سیم بکسل و طناب-تعدادی پیچ و مهره-مثلث شبرنگ-بیلچه کوچک-فندک-۲عدد ظرف چهار لیتری-چند عدد فیوز مناسب و سیم اتصال باطری به باطری.

اصول ایمنیاصول ایمنی خودرواصول ایمنی خودرو به هنگام مواقع اضطراریاضطراریایمنیایمنی خودروخودرومواقع اضطراری
نظرات (0)
ارسال نظر