پورشه ماکان مدل ۲۰۱۵ ؛ یک خودرو متفاوت
پورشه شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی است، که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تاسیس شد. تمرکز این شرکت عمومأ بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس معطوف میباشد. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت پورشه در شهر اشتوتگارت، بادن-وورتمبرگ قرار دارند.
در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ گروه فولکسواگن، اقدام به خریداری ۱۰۰٪ درصد از سهام شرکت پورشه هولدینگ نمود، که از شرکتهای زیرمجموعه کمپانی پورشه است، که مدیریت بخش فروش خودروهای پورشه را برعهده دارد. پیشتر در دسامبر ۲۰۰۹ گروه فولکسواگن ۴۹٫۹٪ درصد از سهام کمپانی اصلی پورشه را نیز خریداری کرده بود.
از سوی دیگر شرکت پورشه اسای با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۷٪ درصد از سهام گروه فولکسواگن، بهعنوان بزرگترین سهامدار این گروه شناخته میشود. خانواده پورشه و خانواده پیک بطور مشترک، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۱٪ درصد از سهام شرکت خودروسازی پورشه، مالک اصلی آن بهشمار میآیند. بخشی از سهام شرکت پورشه نیز، در بازار بورس فرانکفورت معامله میشود.
بسته به سلایق و علاقهمندیهایی که هر شخص از آن برخوردار است، انتظاراتش هم از یک خودرو متفاوت است. بیشتر اشخاص از این مرکب موتوری توقع خاصی ندارند و تنها به این حد که آنها از مکانی به مکانی دیگر منتقل کند، راضیاند. اما معدود افرادی نیز وجود دارند که کارکرد متفاوتی را از آن طالباند و صرف جابهجایی با یک خودرو بههیچوجه آنها را راضی نمیکند.
اینها از زمره کسانی هستند که لذت ناب رانندگی را خواهاناند و بیشک هم در این میان، از جمله محصولاتی که برای این کار ساخته و پرداخته شده است خودروی هیجانانگیز پورشه است.
گرچه انواع مختلف پورشه از ذات و جنمی اسپرت برخوردارند اما در عین حال، مایههای آسایش و راحتی را نیز از یاد نبردهاند و دراینباره مشتریان خود را ناامید نمیسازند. از سوی دیگر، محصولات این برند از کارآمدی و دوام بسیار خوبی هم بهره میبرند و همین نکته است که تا حدی پورشه را از دیگر همتایانش متمایز میسازد، چون هر چه باشد هزینه سرویس و استهلاک آن پایینتر از دیگر رقبای سوپر اسپرتش امی باشد.
گرچه ممکن است طرحهای پورشه موردپسند همگان نباشد ولی تا آن حد ماندگار هست که دغدغههای همچون پیری زودرس و یا از مد افتادگی بدنه را از فکر و ذهن صاحبانشان دور نماید. آنهم در دوره و زمانهای که زیباترین احجام و اشکال نیز پس از مدتی آدمی را خسته و دلزده میسازد.
موضوع این مقاله درباره یکی از جدیدترین محصولات پورشه به نام مکان یا ماکان (MACAN) است، نام این خودرو نیز برگرفته از زبان مردمان جزیره جاوه اندونزی بوده و به معنای ببر است. این خودرو در سال ۲۰۱۴ میلادی و در شهر لایپزیک آلمان در خط تولید قرار گرفت، این خط هم به موازات خطوط تولید پانامرا مستقر میباشد. طراح این خودرو نیز شخصی به نام MICHEAL MAUER میباشد و پلت فرم آن هم با خودروی آئودی Q5 مشترک است.
نمای ظاهری
پورشه ماکان را میتوان خودرویی با نمای ظاهری عالی برشمرد. طراحی بخش اعظم بدنه (تنه) آن از برادر بزرگترش، پورشه کاین به عاریت گرفته شده است. چیدمان بخش جلوی این خودرو هم از خطوط تیز بهره برده و هم تا حدی تداعیگر بالههای ماهی است، شیب تعبیه شده در بخش پشتی آن نیز به طرز ظریف و ماهرانهای از مدل کیمن اقتباس گردیده است. به طور حتم برای پورشه این امکان وجود دارد که طرحهای متفاوتی را نسبت به مدلهای موجود در بازار بیازماید و چه بسی که ممکن است که ارائه این مدل، نوعی آزمون برای سنجش یک ایده خوب – در نسل اول این خودرو- باشد.
کابین
کمپانی پورشه این خودرو را بهمانند مدلی اسپرت و یا SUV در معرض فروش قرار داده است. شاید این نکته کمی عجیب به نظر برسد ولی زمانی که در درون کابین آن مینشینید بیش از همه، این جنبههای اسپرتی اتاق است که توجه شما را به خودش جلب مینماید.
مثلاً در این خودرو کنسول میانی و نیز لبههای دربها، بالاتر از محل استقرار راننده قرار دارند؛ در واقع، هنگامی که در داخل آن جای میگیرید این احساس به شما القاء میشود که گویی به درون یک کوپه پرتاب شدهاید. کمتر موردی را در این کابین خواهید یافت که لبخند را بر لبانتان ننشاند.
مهندسی
پورشه ماکان با انواع رموز و شگردها، این امکان را برایتان فراهم میکند که چه در داخل جاده (ON – ORAD) و چه در خارج از آن (OFF- ROAD)، سواری خوبی را با آن تجربه نمایید. چنانچه حالت «اسپرت» را جهت رانندگی در این خودرو فعال کنید، فنربندی آن سفتتر میگردد و ثباتی همچون پورشه ۹۱۱ را برای خودرویتان به ارمغان میآورد و اگر گزینه فنربندی بادی را برای آن انتخاب نمایید، ارتفاع خودرو به میزان ۴۰ میلیمتر بالاتر میآید و این امکان نیز برایتان فراهم میشود که به آسانی از پس موانع پیش رویتان، در خارج از جادهها برآمده و آنها را مغلوب نمایید.
آنچه که در این خودرو ارائه میشود
در حال حاضر میتوانید سه تیپ از ماکان را جهت خرید گزینش نمایید، ماکان S، ماکان دیزل و توربو. ماکان توربو نسبت به بقیه اعضای گروه، از تجهیزات بیشتری بهره میبرد اما در عوض ماکان S از پکیجهای انتخابی بهتری برخوردار است. پیشرانه دیزل نیز توانی معادل ۲۴۵ اسببخار را از خود ارائه میدهد که از این لحاظ ضعیفترین نمونه در بین مدلهای موجود (در امارات) است اما از طرفی گشتاور خروجی این پیشرانه معادل ۵۸۰ نیوتنمتر است که قویترین جایگاه را در بین اعضاء، به آن میبخشد (پیشرانههای به کار رفته در ماکان S و توربو هم به ترتیب از توانی معادل ۳۴۰ و ۴۰۰ اسببخار برخوردارند).
جمعبندی نهایی
در مجموع، ماکان خودرویی خوب و مناسب است و محبوبیتش درمیان آن دسته از اشخاصی که این خودرو آنها را آماج خود قرار داده، یعنی افراد حرفهای بین سنین ۲۰ الی ۳۰ سال، کاملاً اثبات شده است. حتی ممکن است که این مسئله شامل افرادی که صاحب یک کودک هستند، نیز بشود. ماکان خودرویی اسپرت و در عین حال شیک است، خشک و در عین حال راحت است. به طور حتم، این خودرو چیزی نیست که به راحتی از آن بگذرید.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
نمای ظاهری عالی
هدایت و کنترل عالی
تجهیزات کارآمد
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»
محدود بودن تجهیزات استاندارد
مشخصات فنی
ماکان ۲ لیتری توربو: نمونهای که قرار است در بازار ایران ارائه شود.
توان: ۲۳۷ اسببخار در ۵۰۰۰ الی ۶۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۵۰ نیوتنمتر در ۱۵۰۰ الی ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۶.۹ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۲۳ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر: ۷.۲ الی ۷.۵ لیتر
ماکان S:
حجم موتور: ۳ لیتر
توان: ۳۴۰ اسببخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۴۶۰ نیوتنمتر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۵۴ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر: ۸.۷ – ۹ لیتر
ماکان توربو:
حجم موتور: ۳.۶ لیتر
توان: ۴۰۰ اسببخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۵۵۰ نیوتنمتر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۴.۸ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۶۶ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت ترکیبی در هر صد کیلومتر: ۸.۹ الی ۹.۲ لیتر
نوع جعبهدنده: ۷ سرعته PDK
ضریب آئرودینامیک بدنه: ۰.۳۶ CD
ابعاد
طول/عرض/ارتفاع:۴۶۸۱/۱۹۲۳/۱۶۲۴ میلیمتر
فاصله بین دو محور جلو و عقب:۲۸۰۷ میلیمتر
وزن:۱۸۶۵ – ۱۹۲۵ کیلوگرم
گنجایش محل بار: ۵۰۰ لیتر
حجم باک: ۶۵ لیتر (مدل S و نیز ۲ لیتری توربو) – ۷۵ لیتر (مدل توربو)
ایمنی
۵ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا
۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده،؛ سرنشین جلو، جانبی، پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری DSC
سیستم کمکی ترمز در حلت اضطراری BA
سیستم کنترل کشش PTM
سیستم کمکی حرکت در سرپیچها
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
سیستم هشداردهنده خروج از مسیر (در مدل توربو به صورت استاندارد ارائه میشود)
سیستم تعلیق فعال PASM (در مدل توربو به صورت استاندارد ارائه میشود)
و…
تجهیزات رفاهی
همانطور که شما خوانندگان عزیز در جریان هستید کمپانی پورشه خودروهای خود را با آپشن های متفاوتی به بازار عرضه میکند و اکثر این گزینهها هم به صورت سفارشی و به درخواست مشتری است، به همین خاطر میبینیم که مدلهای پورشه از لحاظ تجهیزات رفاهی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند. به همین روی سعی شده است که در لیست ذیل تنها تجهیزات (تقریبی) نمونههای عرضه شده در بازار امارات، درج شود.
ماکان S:
تنظیمکننده اتوماتیک صندلیها – چراغ نقشهخوانی – استراحتگاه دست برای صندلیهای جلو – صندلیهای حافظهدار – صندلیهای با پوشش چرمی از نوع آلکانترا- تنظیم اتوماتیک صندلیها – روشن شدن اتوماتیک چراغهای جلو – چراغ LED عقب – اسپویلر عقب – چراغهای جلوی هوشمند فول LED به همراه سیستم روشنایی در روز – اگزوزهای دوگانه اسپرت – سنسورهای پارک جلو و عقب – سیستم SRART/STOP – سوکت ۱۲ ولتی – تهویه مطبوع تمام اتوماتیک سه نقطهای (تنظیم مجزا برای عقب) – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + MP3 + AUX + بلوتوث – سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان – سیستم ورود بدون کلید – سیستم کنترل فشار باد لاستیکها (TPMS) – کامپیوتر رانندگی –نگهدارنده فنجانها – رینگهای آلومینیمی ۱۸ اینچی و……
ماکان توربو:
این مدل علاوه بر تجهیزاتی که در نمونه S وجود دارد به اقلام اضافی ذیل نیز مجهز است:
گرمکن و سردکن صندلیهای جلو – گرمکن صندلیهای عقب – شیفترهای پدال روی فرمان – چراغهای جلوی زنون (BI-XENON) به همراه سیستم روشنایی در روز- شیشه عقب ضد بخار- سیستم ناوبری (NAVIGATION) – کروز کنترل هوشمند با رادار تنظیم فاصله – کیف ابزار چرمی – سیستم صوتی BOSE – رینگهای آلومینیمی ۱۹ اینچی و…….
آپشن ها: دوربین دید عقب – سیستم کمک پارک – سیستم صوتی BORMASTE – تلویزیون دیجیتال – قطب نمای دیجیتال – شیشه دودی عقب – پرده برقی عقب – رینگهای ۲۰ و ۲۱ اینچی – سقف پانورامیک- تنظیمکننده صدای اگزوز و…….
قیمت
در ایران:نحوه ورود و فروش این خودرو در کشورمان هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد ولی برخی نشریات ارقامی در حدود ۷۰۰ میلیون تومان را برای مدل ۲ لیتری توربو آن ذکر میکنند.
در انگلستان: ۴۱,۵۷۰ پوند (نمونه ۲ لیتری توربو) – ۴۴,۶۵۰ پوند (مدل اس) – ۶۰,۹۹۴ پوند (نمونه توربو)
در امارات: ۲۵۸,۰۰۰ الی ۳۲۰,۰۰۰ درهم (نمونه S) – ۳۴۸,۹۰۰ الی ۴۲۰,۰۰۰ درهم (نمونه S)