مقایسه خودرو فِراری 458 اسپایدر در مقابل فِراری 488 اسپایدر

عده‌ای معتقدند ۴۵۸ ایتالیا آخرین V8 موتور وسط اغواکننده فِراری است و زین پس این خودروساز در این زمینه وارد دوره جدیدی می‌شود که حاصل کارش به‌اندازه گذشته جذاب و گیرا نخواهد بود. این جمله را در نظر داشته باشید تا باهم نگاهی به فِراری ۴۵۸ اسپایدر در کنار نسل بعدی‌اش یعنی ۴۸۸ اسپایدر بیاندازیم و صحت این ادعا را بررسی کنیم.

۴۵۸ اسپایدر دو ویژگی مهم دارد که در جذابیت آن نقش مهمی ایفا می‌کنند: اول طراحی خاص و بسیار ظریف با قوس و انحنای چشم‌نواز که در هیچ خودروی دیگری به چشم نمی‌خورد؛ دوم پیشرانه خارق‌العاده ۸ سیلندر تنفس طبیعی که بدون شک مثال دیگری ندارد.

۴۸۸ اسپایدر با عناصر تغییریافته ظاهری مثل سپر جدید جلو، ورودی‌های هوای تعبیه‌شده روی گلگیرهای عقب، نمای جدید چراغ‌ها و همچنین یک تغییر عمده در بخش فنی آمده تا رهرو مسیر پرافتخار گذشتگان خود باشد و بر موفقیت‌های روزافزون فِراری اضافه کند.

 

در مورد طراحی ۴۸۸ اسپایدر دو نکته را به یاد داشته باشید: یکی این‌که بر پایه نسخه روباز ۴۵۸ بناشده و به همین دلیل شباهت‌هایی با آن دارد، دیگر این‌که برخلاف نسل قبلی طراحی آن توسط پینین‌فارینا صورت نگرفته و تمامی اجزا ازجمله قطعات و حفرات آئرودینامیکی جدید زیر قلم طراحان خود فِراری و با استفاده از فوت‌وفن تیم فرمول یک کمپانی خلق‌شده‌اند.

 

داخل سپر جلوی ۴۵۸ دو قطعه آئرودینامیکی خاص (Whisker) تعبیه‌شده بود که در سرعت‌های مختلف شکل و زاویه متفاوتی به خود می‌گرفتند و حداکثر پایداری را به ارمغان می‌آوردند؛ اما در ۴۸۸ این دو قطعه جای خود را به یک اسپویلر ظریف داده‌اند که به همراه سپر ازنظر فیزیکی و نیز مسیر جریان هوا با کاپوت جلو پیوسته است. درمجموع دماغه خودرو بی‌شباهت به خودروهای فرمول یک نیست و هدایت هوا از قسمت جلو به سمت ادامه بدنه به‌خوبی انجام می‌شود.

 

درپوش موتور کاملاً از نو طراحی‌شده و عریض‌تر از ۴۵۸ به نظر می‌رسد؛ روی آن دو منفذ برای تهویه هوای محفظه پیشرانه و شیارهایی برای هدایت هوا به سمت اسپویلر برجسته عقب در نظر گرفته‌شده است. تنها ایرادی که به این بخش می‌توان گرفت عدم استفاده از شیشه (همانند ۴۵۸ اسپایدر) است که ما را از لذت تماشای V8 توربو دوقلوی ۳.۹ لیتری آن محروم می‌کند.

در قسمت عقب طرح چراغ‌ها نسبت به قبل کمی تغییر کرده و یک هاله تیره‌رنگ از هرکدام به سمت رامپانته کاوالو (نشان نقره‌ای‌رنگ اسب فِراری در مرکز) خارج می‌شود که با ۴۵۸ کمی متفاوت است. خط مرکزی که از بالای پلاک عبور می‌کند این بار برجسته‌تر شده و از سمت بیرونی چراغ‌ها به بالای گلگیر می‌رسد. طرح خروجی‌های اگزوز و دیفیوزر نیز با ۴۵۸ اسپایدر متفاوت بوده و همانند نسخه اسپچاله است.

در نمای جانبی بزرگ‌ترین تفاوت با ۴۵۸ وجود دو ورودی بزرگ هواست که درست بعد از درب‌ها جا خوش کرده‌اند و بیننده را (اگر شناخت خوبی از محصولات گذشته فِراری داشته باشد) به یاد مدل‌های دینو (Dino) و ۳۰۸ GTB می‌اندازند. شاید ازنظر اندازه کمی اغراق‌آمیز به نظر برسند اما انجام بهینه هوا رسانی به پیشرانه، دیفرانسیل و جعبه‌دنده ارزشش را دارد.

فضای داخل کابین نیز همانند ۴۸۸ GTB است و تفاوت اساسی دیده نمی‌شود؛ به‌جز نمایشگر دوم برای سرنشین کناری که در صورت سفارش خریدار نصب می‌شود. خروجی‌های سامانه تهویه کمی کوچک‌تر شده و تغییر حالت داده‌اند. کنسول میانی هم با نسل قبل فرق دارد و طرح آن رنگ و بوی لافِراری می‌دهد.

در پایان باید بگویم در حال حاضر تنها می‌توانیم راجع به‌ظاهر این دو قضاوت کنیم چون هنوز ۴۸۸ اسپایدر رونمایی رسمی نشده و تا ورود به بازار و بررسی عملکرد آن زمان نسبتاً زیادی باقی است. درنتیجه فعلاً نمی‌توانیم به کسانی که به چند جمله اول این نوشتار اعتقاددارند در مورد نسل آینده اسپایدر ۸ سیلندر فِراری پاسخ قطعی بدهیم؛ گرچه نسخه کوپه آن یعنی ۴۸۸ GTB در همین زمان کوتاهی که چرخ روی آسفالت گذاشته دهان خیلی از امثال ایشان را بسته است!

اسپایدردانلود کلیپ فراری 458 اسپایدرعکس فراری 458 اسپایدرفراریفِراری 458فراری 458 اسپایدرفراری 458 اسپایدر 2014فراری 458 اسپایدر در ایرانفراری 458 اسپایدر در تبریزفراری 458 اسپایدر در تهرانفراری 458 اسپایدر کروکفراری 458 اسپایدر کروک دنده اتوماتیکفِراری 488فراری اسپایدر کروکی 458قیمت فراری 458 اسپایدرمشخصات فراری 458 اسپایدرمشخصات فنی فراری 458 اسپایدرمقایسه خودرومقایسه خودروها
نظرات (0)
ارسال نظر