مقایسه مزدا ۳ – هیوندای الانترا GT – فولکس‌ واگن گلف

در زمینه خودرهای فشرده به اصطلاح و خودروهایی که یجورایی حمع و جور هستند همیشه مورد توجه شرکت های بزرگ خودروسازی بوده و همیشه حداقل یک نمونه از این تایپ خودرو ها را در سال برای معرفی در نمایشگاه ها به معرض نمایش در می آورند.حال در مقایسه ای که ما قرار است انجام دهیم  اگر بخواهیم یک خودرو جمع‌وجور با قیمت مناسب تهیه کنیم بهتر است این سه مدل یعنی مزدا ۳، هیوندای الانترا GT و فولکس‌واگن گلف را در نظر بگیریم.درواقع امروز می‌خواهیم سه خودرو از سه کشور مختلف را باهم مقایسه کنیم، که هرکدام بهترین نماینده برند خود در این بخش هستند.

الانترا GT ۲۰۱۶ با پیروی از سنت هیوندای دستخوش تغییراتی شده است اگرچه که این تغییرات اندک است. مزدا ۳ یکی از خودروهای موفق این بخش است که سال گذشته جایزه اتومبیل سال را از نشریه AutoGuide دریافت کرد و امسال هم با ظاهری زیباتر وارد میدان شده است. سال گذشته همه مدل‌های جدید فولکس‌واگن گلف به‌روزرسانی شد و توانست جایزه‌های مختلفی را در سراسر جهان از آن خود کند.

نیازی به گفتن نیست، این یک گروه قوی از رقبا هست. اما کدام یک بهترین ماشین جمع‌وجور است؟

هندلینگ، کیفیت سواری و راحتی

گلف و مزدا ۳ ازنظر کیفیت سواری به‌راحتی می‌توانند جز بهترین‌ها در بخش خود باشند. شاسی، فرمان و ترمز در هر دو خودرو واکنش خوبی دارند و برای ارائه یک رانندگی اسپورت، خوب عمل می‌کنند. هرچند، سواری این دو بیش‌ازحد خشن است اما رانندگی با آن‌ها بسیار سرگرم‌کننده هست. عملکرد گلف کمی بهتر است درحالی‌که مزدا در شرایط مرطوب بهتر عمل می‌کند.

تعلیق الانترا در مقایسه با نسخه‌های قبلی بهبود قابل‌توجهی داشته و یک سواری متعادل ارائه می‌کند. دیگر نشانی از تکان تکان خوردن عقب به خاطر عیوب آسفالت و ناهمواری‌ها نیست، اما هنوز هم خارج از کلاس گلف و مزدا ۳ هست و همواره کمتر می‌درخشد. همچنین صدای باد و سروصدا در داخل کابین الانترا GT، نسبت به دو اتومبیل دیگر، بیشتر است.

مرتب‌سازی بر اساس توازن قدرت

مزدا و هیوندای هر دو از موتور چهار سیلندر ۲.۰ لیتری، بهره می‌برند اما اساس و فلسفه آن‌ها متفاوت است. الانترا قدرت ۱۷۳ اسب بخار ارائه می‌دهد که ۱۸ اسب بخار بیش‌تر از مزدا ۳ است. هر دو خودرو از یک گیربکس اتوماتیک شش سرعت استفاده می‌کنند، بااین‌حال تعویض دنده در مزدا اغلب سریع‌تر انجام می‌شود و احساس نرم‌تر و بهتری از هیوندای اتوماتیک ارائه می‌کند.

اما، هیچ‌کدام نمی‌توانند با پیشرانه گلف رقابت کنند. موتور چهار سیلندر ۱.۸ لیتری توربوشارژ گلف، ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور نزدیک به ۲۷۰ نیوتون متر تولید می‌کند که تقریباً ۶۰ نیوتون متر بیشتر از مزدا ۳ و الانترا GT است. گلف از این قدرت و گشتاور به خوبی استفاده کرده است و این باعث شده همواره مقابل دو رقیب خود سربلند باشد. گلف همانند مزدا از گیربکس شش سرعت بهره می‌برد اما در تعویض دنده کمی مردد است.

کم‌مصرف، کم‌مصرف‌تر و کم‌مصرف‌ترین

با داشتن کمترین قدرت، تعجبی ندارد که مزدا ۳ بالاترین امتیاز را در مصرف اقتصادی سوخت داشته باشد. مزدا ۳ در بزرگراه ۵.۷ لیتر و در شهر ۷.۹ لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند. اسکای‌اکتیو بیش از یک اصطلاح است و بهره‌وری آن در محصولات مزدا کاملاً ملموس است.

باکمال تعجب، گلف توربوشارژ با مصرف ۶.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در بزرگراه و ۹.۳ لیتر در شهر ازنظر مصرف سوخت دوم شد. الانترا GT هم با مصرف ۷.۲ لیتر در بزرگراه و ۹.۸ لیتر در شهر در این آزمون بدترین عملکرد را داشت.

طراحی داخلی کابین

هر سه خودروها در این زمینه جذاب هستند و فضای داخلی باکیفیتی ارائه کرده‌اند. فضای داخلی گلف از همه جهات کیفیت بهتری دارد. الانترا یک طرح داخلی لطیف‌تر و مشابه سوناتا ارائه می‌دهد، درحالی‌که مزدا ۳ ساده‌تر است و تعداد کمی از عناصر آن الهام گرفته از طراحی داخلی آئودی و مرسدس است.

موقعیت راننده در مزدا ۳ و الانترا GT خوب است و ادوات در موقعیت خوبی واقع‌شده‌اند. اما هیچ‌کدام به‌اندازه گلف خوب نیستند. به نظر می‌رسد فولکس‌واگن فضای داخلی گلف را در درجه اول پیرامون راننده طراحی کرده و تنظیمات و تمام کنترلرهای اولیه کاملاً در دسترس قرار دارند.

فضای داخلی کابین

الانترا و مزدا ۳ را می‌توان در دو سبک بدنه سدان یا هاچ‌بک، انتخاب کرد. گلف هم دارای دو سبک بدنه است اما هر دو هاچ‌بک هستند و تفاوتشان در سه در و یا پنج در بودنشان است. النترا به‌عنوان یک هاچ‌بک، با ظرفیت حمل بار ۶۵۱ لیتر، نسبت به گلف با ظرفیت ۶۴۵ لیتر کمی جادارتر است. هر دو آن‌ها مزدا ۳ اسپورت را به خاطر داشتن تنها ۵۷۲ لیتر به‌سختی تحقیر کردند. با انتخاب مدل سدان هم داستان همین است و الانترا حدود ۷۰ لیتر بیشتر از فضای بار مزدا ۳ دارد.

نتایج در صندلی عقب متفاوت است، مزدا ۳ با فضای پای حدود ۱ متر در این زمینه بهترین است. اما در طی آزمایش، ما در قسمت عقب مزدا احساس راحتی نکردیم و دلیل آن‌هم پلاستیک خشک قسمت استراحتگاه دست بود. الانترا باید فضای سر خوبی داشته باشد، اما آپشن سانروف پانوراما در هاچ‌بک GT همه‌چیز را تغییر داده و حتی، کسانی که قد متوسطی دارند هم باید هنگام نوشتن سر خود را خم کنند. البته گلف در قسمت عقب بهترین فضا را ارائه می‌دهد و به‌راحتی سه نفر در عقب جای می‌گیرند.

فولکس واگن گلف ۲۰۱۵

مزدا ۳ ۲۰۱۵

هیوندای الانترا GT ۲۰۱۶

موتور (مدل تست شده)

چهار سیلندر / ۱.۸ لیتر توربوشارژ

چهار سیلندر / ۲ لیتر

چهار سیلندر / ۲ لیتر

توان

۱۷۰ اسب بخار

۱۵۵ اسب بخار

۱۷۳ اسب بخار

گشتاور

۲۷۰ نیوتن متر

۲۰۳ نیوتن متر

۲۰۹ نیوتن متر

وزن

۱۳۱۵ تا ۱۳۷۵ کیلوگرم

۱۲۹۳ تا ۱۳۶۸ کیلوگرم

۱۲۳۹ تا ۱۳۸۴ کیلوگرم

جای پای عقب

۹۰.۴۲ سانتی‌متر

۹۰.۹۳ سانتی‌متر

۸۷.۸ سانتی‌متر

حجم صندوق عقب

۶۴۵ لیتر

۳۵۱ تا ۵۷۲ لیتر

۴۱۹ تا ۶۵۱ لیتر

مصرف سوخت در شهر

۹.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

مصرف سوخت در بزرگراه

۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۵.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

شروع قیمت

۱۸۸۱۵

۱۷۷۶۵ دلار

۱۸۰۷۵ دلار

قیمت فول آپشن

۳۲۰۰۵

۳۳۲۵۰

۲۶۵۵۰

قیمت‌گذاری

تاکنون شما ممکن است متوجه شده باشید که گلف در این آزمون‌ها برنده این مقایسه شده است و باید صادقانه بگوییم که دراین‌بین بهترین ماشین است. اما از نظر قیمت، احتمالاً بدترین هست. حداکثر قیمت گلف همراه با موتور دیزل به ۳۲۰۰۰ دلار هم می‌رسد. ممکن است بگویید مزدا می‌توانید گران‌ترین باشد، اما مزدا پر از ویژگی هایی است که گلف فاقد آن‌هاست. مدل فول مزدا همراه کروز کنترل تطبیقی، صفحه‌نمایش بر روی شیشه جلو، نظارت بر نقاط کور، هشدار خروج از خط، هشدار دنده‌عقب و صندلی‌های چرم واقعی عرضه می‌شود. اما گران‌ترین گلف با قیمت ۳۲۰۰۰ دلار هنوز از صندلی‌های چرم مصنوعی برخوردار است.

درزمینه قیمت‌گذاری، مثل همیشه، هیوندای الانترا برنده است. الانترا در گران‌ترین تریم باقیمت ۲۸۰۰۰ دلار و با برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد مانند گرم‌کن فرمان، گرم‌کن صندلی‌های عقب و گرمایش و تهویه مناسب صندلی‌های جلو به فروش می‌رسد. البته، هیوندای ضمانت‌نامه پنج ساله جامع و ۱۰ ساله برای انتقال قدرت، ارائه می‌کند.در اینجا باید به یک نکته مهم اشاره کرد و آن این است که مزدا ۳ در این بین تنها ماشینی است که توانسته از طرف سازمان ایمنی IIHS با امتیاز بالایی جز امن‌ترین خودروها باشد.

نتیجه گیری

گلف در بیشتر زمینه‌ها موفق بوده و بهترین عملکرد را ارائه کرده است ، اما قیمت برخی مدل‌های آن با توجه به آپشن‌ها بسیار گران تمام می‌شود. الانترا قیمت مناسبی دارد، اما در مقابل دو رقیب خود حرفی برای گفتن ندارد.
مزدا ۳ اگرچه به‌اندازه گلف ندرخشید اما عملکرد خوبی ارائه کرد و همه‌چیز را به خوبی باهم آمیخته است. این واقعاً یک ماشین فوق‌العاده است و اگر کسی بخواهد یک ماشین جمع‌وجور اقتصادی داشته باشد این یکی از بهترین گزینه‌هاست.

نقاط ضعف

نقاط قوت

هیوندای الانترا GT ۲۰۱۶

تغییرات اندک درمقابل نسل قبلی

فضای کم صندلی عقب

عدم کارآمدی

آپشن‌های خوب

ویژگی‌های سودمند

فضای صندوق عقب

مزدا ۳ ۲۰۱۵

فضای کم صندوق عقب

دسته‌های صندلی نامناسب عقب

گران بودن نسخه فول

مصرف پایین سوخت

لذت رانندگی

آپشن‌های در دسترس

رانندگی آسان

فولکس واگن گلف ۲۰۱۵

قیمت

کم بودن آپشن‌های موجود

قدرت

لذت رانندگی

تعلیق نرم

فولکس واگن گلفمزدا 3مقایسه خودرومقایسه خودروهای خارجیمقایسه خودروهای شاسی بلندمقایسه فولکس گلمقایسه فولکس گل با 206مقایسه فولکس گل با 206 تیپ 2مقایسه فولکس گل با 206 تیپ 5مقایسه فولکس گل با پژو 206مقایسه فولکس گل و 206مقایسه مزدا 3مقایسه مزدا 3 جدیدمقایسه مزدا 3 جدید با سراتو 2011مقایسه مزدا 3 جدید با سوناتامقایسه مزدا 3 جدید با مگانمقایسه مزدا 3 جدید و قدیممقایسه مزدا3 با سراتومقایسه مزدا3 با ماکسیمامقایسه مزدا3 با مگانمقایسه هیوندا النترا با کیا سراتومقایسه هیوندای النترامقایسه هیوندای النترا 2014مقایسه هیوندای النترا بامقایسه هیوندای النترا با سوناتامقایسه هیوندای النترا با کیا سراتومقایسه هیوندای النترا با کیا سراتو 2014مقایسه هیوندای النترا و سوناتامقایسه هیوندای النترا و کیا سراتوهیوندای الانترا
نظرات (0)
ارسال نظر