پورشه کمپانی اسپرتساز آلمانی بهتازگی از مدل ۲۰۱۶ ۹۱۱ کاررا رونمایی کرده است و تصاویر متشر شده از این مدل نشان میدهد پورشه همچنان بر مشی خود یعنی اصلاح و بهسازی محصولاتش تاکید ویژه دارد. پس از ۵۲ سال از معرفی نخستین گونه این خودرو، فیسلیفت ۲۰۱۶ پورشه ۹۱۱ پر است از بهسازی و بازطراحی، چه در حوزه فنی و چه در حوزه طراحی داخلی و خارجی. اما ببینیم ۹۱۱ در برابر رقبای سرسختی همچون مرسدس AMG GT، آئودی R8 و جگوار F-type R چه چیزی برای ارائه دارد؟
مهمترین خبر در مورد مدل ۲۰۱۶ پورشه ۹۱۱، موتور این خودرو است. از این پس توربینهای سیستم توربوشارژر در قلب تمامی ۹۱۱ ها مشغول چرخیدن خواهد بود. پورشه اعلام نموده در این مدل از یک موتور جدید دوتوربو و شش سیلندر تخت ۳.۰ لیتری استفاده شده که قادر است نیرو و راندمان بهتری در قیاس با موتورهای قبلی به خریداران ارائه کند. این موتور قادر است تا در مدل پایه کاررا ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتن متر تورک تولید نماید و با افزودن تجهیزاتی از قبیل اگزوزهای بهتر و تغییر در راندمان ECU قدرتی معادل ۴۲۰ اسب بخار و تورکی معادل ۵۰۰ نیوتن متر تولید نماید. این اعداد نشان میدهد ۹۱۱ در قیاس با مدل قبلی بهبود یافته و در هردو مدل بیش از ۲۰ اسب بخار بر قدرت و ۵۴ نیوتن متر بر گشتاورش اضافه شده و در عین حال تا ۱۲ درصد در مصرف سوخت صرفهجویی نموده است. موتور جدید ۹۱۱ میتواند تا ۷۵۰۰ دور در دقیقه دوران یابد و در طیفی گستره، فرمان انتقال نیروی خود را از طریق پدالهای آلومینیومی و براق دریافت نماید.
لازم به یادآوری است که قدرت موتور از طریق یک جعبه دنده PKD دوکلاچه و اتوماتیک به چرخهای ۹۱۱ انتقال مییابد و به کمک این گیربکس جدید توانسته تا به میزان ۰.۲ ثانیه در شتاب ۰ تا ۹۶ کاهش زمان داشته باشد و در ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت تا ۲۹۵ کیلومتر در ساعت، سرعت بگیرد. نمونه کاررا S نیز با همین میزان بهبود میتواند در ظرف ۳.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و در نهایت به بیشینه ۳۰۷ کیلومتر در ساعت فائق آید. با آنکه اصلاحات انجام گرفته نشانهای از محافظهکاری پورشه در توسعه مدل ۹۱۱ است اما نباید فراموش کرد که پورشه ۹۱۱ در مدل ۲۰۱۲ خود که به یک جعبهدنده دستی مجهز بود به زمان ۴.۴ ثانیه برای شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر احتیاج داشت و تنها تا سرعت ۲۹۰ کیلومتر در ساعت سرعت میگرفت.
علاوه بر طراحی جدید در چراغهای جلو و عقب، کابین ۹۱۱ نیز با تغییراتی همراه بوده و مهمترین این تغییرات به صفحه نمایشگر کنسول مرکزی برمیگردد که کاربردیتر و بزرگتر شده است. همچنین علاوه بر سیستم کروز کنترل تطبیقی، سیستم نشاندهنده نقاط کور، سیستم ترمز post collision، سیستم حرکت/توقف، کاسه چراغهای LEDجلو، اگزوزهای دوبل عقب و بخشهایی از کابین که تغییر کرده و بهبود یافتهاند، دریچه خنککننده موتور در بخش عقب نیز با تغییراتی مواجه شده است. کابین با بزرگتر شدن صفحه نمایشگر لمسی، به سیستم Apple CarPlay مجهز شده است و میتوان با استفاده از صفحه لمسی و ۷ اینچی کنسول مرکزی از سیستم ناوبری به راحتی استفاده نمود.
از نکات جالب مدل ۲۰۱۶ پورشه ۹۱۱ میتوان به استفاده از سیستم مدیریت تعلیق فعال پورشه (PASM) به صورت استاندارد اشاره کرد که پیش از این تنها در مدلهای کاررا S 911 وجود داشت. همچنین این مدل از فنرهای فعال با توان تغییر در ارتفاع تا ۱.۰۲ سانتیمتر نیز سود می برد که تا پیش از این تنها در گونه های بالاتر ۹۱۱ موجود بود. همچنین این مدل به یک سلکتور مجهز است که میتواند سیستم خودرو را روی یکی از ۴ حالت نرمال، ورزشی، فوق ورزشی و حالت انتخاب فردی تنظیم نماید و با این کار عملکرد خودرو را با حال و هوای راننده و مکان خودرو سازگار نماید.
قیمت این مدل از ۹۰هزار دلار شروع میشود و با افزایش در مدلهای کاررا S، کابریولت و … به سقف ۱۱۶ هزار دلار در مدل کابریولت کاررا S میرسد.
با درود
متاسفانه تو ایران فکر میکنن که هرکی پولداره باید پولاشو بین همه تقسیم کنه و به اونا سخت میگیرن و ممنوعیت اکثر کالاها و ماشینهای اینچنینی به ایران ممنوع شده، و این کار باعث خروج سرمایه دار از کشور و بردن دارایی های خود به یک کشور دیگر میشه و کسایی که زیر دست اون نون میخوردن بیکار میشن و همچنین با خروج این سرمایه های عظیم تورم بسیار بیشتر خواهد شد. این در حالی است که همه کشورهای دیگر زمینه را برای پذیرش اونها فراهم میکنن