مقایسه مزدا MX5 در برابر تویوتا GT86

مزدا MX5 جدید، بازگشتی پیروزمندانه به اساس ماشین‌های اسپرت است. شاسی سبک، مقرون‌به‌صرفه و سرزنده. اینها همه حاصل نوسازی یک ماشین اسپرت قدیمی است. متأسفانه، این ماشین این روزها رقبای اندکی دارد. اما رقیبی از ماشین‌های اسپرت وجود دارد با قیمت مشابه، قدرت مانور و هندلینگ مشابه با تنفس طبیعی و آن تویوتا GT86 است.

سردبیر مجله خودرو، CJ هوبارد به عنوان راهنمای شماست زمانی که ما هردو ماشین را در پیست راکینگهام موتور قرار دادیم تا ببینیم کدام‌یک با دیفرانسیل عقب خود هیجان بیشتری ایجاد می‌کند. در اینجا نگاهی به مشخصات این دو خودرو یعنی مزدا MX5 و تویوتا GT86 می‌اندازیم.

مزدا MX5 جدید چهارمین نسل از موفق‌ترین ماشین‌های اسپرت جهان است. چیزی که ۲۵ سال پیش برای ادای احترام به کانورتیبل های بریتانیایی مانند لوتوس ELAN، که با فروشی به‌مراتب بیشتر از مدل MBG، تلفیقی از مدل‌های اِلان و اسپریت بود، شروع شد.

مهم‌ترین ویژگی نسخه جدید مزدا چیست؟

مهم‌ترین ویژگی این ماشین این است که خیلی بزرگ نیست. این ماشین ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر و ۱۰۰ میلی‌متر کوتاه‌تر از آخرین نسل می‌باشد. در حقیقت علیرغم اینکه تمامی تکنولوژی‌های مدرن ایمنی در زیر پوسته آن قرار گرفته، در مقایسه با نمونه اولیه MX5 که در سال ۱۹۸۹ تولید شد، ۳۰ میلی‌متر کوتاه‌تر بوده و سنگین‌تر نمی‌باشد. مزدا مدعی است که وزن این ماشین تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم است.

توربو یا دکمه اسپرتی در کار نیست. این ماشین با دو نوع موتور عرضه می‌شود. موتور ۲ لیتری چهار زمانه با تنفس طبیعی و حداکثر قدرت ۱۵۵ اسب بخار که اندکی ضعیف‌تر از نمونه قدیمی، اما به لطف وزن کمتر سریع‌تر از آن است. اما ماشینی که ما تجربه رانندگی با آن را داشتیم نمونه‌ای بود که مهندسان مزدا ادعا داشتند که اصیل‌ترین مدل MX5 با موتور ۱.۵ لیتری بر اساس موتور آخرین مزدا ۳ می‌باشد که دستخوش تغییراتی در سرسیلندر، میل‌لنگ و سیستم اگزوز گشته است. خروجی این موتور ۱۲۹ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰ می‌باشد. با فشردن پدال گاز و افزودن ۵۰۰ دور دیگر، این موتور ۱۳۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

احساس رانندگی با مزدا MX5

سبک، محکم، چالاک و کابینی بسیار باکیفیت. موقعیت قرارگیری راننده به‌طور خوشایندی پایین بوده و موتور کوچک ۱.۵ لیتری آن، صدای خشن دل‌نشینی دارد. با حدس من که در ۸.۷ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، هرگز به صورت مدرن سریع نیست، اما برای اینکه شما را هیجان‌زده نگه دارد کارایی کافی را دارد. با مصرفی در حدود ۴.۷ لیتر هم اقتصادی و به‌صرفه است.

همانند قبل فرمان‌پذیری نرمی دارد اما این بار دقیق‌تر عکس‌العمل نشان می‌دهد. کوچک‌ترین فشار به فرمان، ماشین را به گوشه‌ای می‌فرستد. مزدا می‌گوید تقسیم وزن در این ماشین به صورت ۵۰:۵۰ است، اما باور خواهید کرد که اگر بگویند بیشتر وزن در قسمت عقب خودرو است. شما دقیقاً آگاه به کنترل این ابعاد کوچک هستید.

با وارد کردن فشار زیاد، چرخش بیشتر و چسبندگی کمتر نمایان می‌شود. این تنها نگرانی در روز مسابقه بود و خدمات پس از فروش با امکانات خود به ما یاری رساند. هر کس دیگری این سواری نرم را با تعادلی بیش از اندازه انجام خواهد داد. واقعاً هیچ لغزشی برای انتهای ماشین (ماشین مورد آزمایش مجهز به سیستم محدودکننده لغزش بود، اما این سیستم در اتومبیل‌های پایه تولید شده وجود ندارد) در مسیرهای خشک وجود ندارد. اما با رفتن در یک جاده لغزنده زمستانی شما ماشینی با سیستم کامپیوتری در اختیار دارید که سرعت پایینی را در اختیار شما می‌گذارد که هیجانی ۱۰۰ برابر بیشتر از این دارد که همان مسیر را با یک اتومبیل ذاتاً کند چهار چرخ متحرک با سرعت دو برابر بروید.

مزدا سخت تلاش کرده تا پایین آوردن سقف را برای شما راحت کند. صندلی‌ها طوری طراحی شده‌اند که به‌راحتی چرخیده و لبه بالایی آن را که تا بالای سر شما می‌آید، بگیرید. مکانیزم ساده‌ای دارد و تنها یک ضامن در وسط ریل آن قرار گرفته که با آن سروکار دارید.

مزدا MX5 بهای حیرت‌انگیزی دارد. با ظاهری که بیان‌کننده شوق هواداران آن است. مهندسان مزدا کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند و قیمت تخمین‌زده شده برای این ماشین ۱۹ هزار یورو و فقط ۵ هزار یورو بیشتر از MX5، مدل ۱۹۹۰ می‌باشد و به طور باورنکردنی‌ای در دسترس است.

مشخصات مزدا MX5:

  • موتور: ۴ سیلندر ۱۵۰۰cc
  • قدرت: ۱۲۹ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰rpm
  • گشتاور: ۱۵۰ نیوتن متر در دور موتور ۴۸۰۰rpm
  • انتقال قدرت: ۶ سرعته دستی با انتقال به چرخ‌های عقب
  • عملکرد: ۰ تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت در ۸.۸ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۰۱ کیلومتر بر ساعت.
  • وزن/جنس بدنه:۱۰۰۰ کیلوگرم/فولاد، آلومینیوم
  • ابعاد ماشین: ۳۹۱۵/۱۷۳۰/۱۲۳۵

آزمایش ۶۰ ثانیه‌ای در جاده

مزدا MX5 پرفروش‌ترین ماشین اسپرت اصولی جهان است. الهام گرفته از نسخه اصلی لوتوس ELAN، هیچ ماشین اسپرت بی‌حاشیه‌ای نمی‌تواند این‌همه سحر و جادو را حتی در قالب یک مدل MK3 در یک جا جمع کند.

الآن در چهارمین نسل از آن، MX5 هنوز محبوب ما می‌باشد. هیچ خودرو اسپرت دیگری به آن نزدیک نشده و اکثر رقبای آن کناره‌گیری کرده‌اند مثلاً MG TF را به خاطر دارید؟

یک رودستر ژاپنی بسیار خوب، با قیمت مناسب و ظاهری آراسته که بسیاری از رقبا تلاش کردن که ظاهر و کیفیت آن را به کار گیرند. آخرین ماشین قرار بود که تجدید یافته اصولی نمونه اولیه،کوچک‌تر و سبکتر از MK3 می‌باشد. این دایره محسنات به معنای آن است که می‌تواند با موتور ۱.۵ لیتری پا به فرار بگذارد.

چیزهای زیادی برای دوست‌داشتن هست. همه MX5ها لذت‌هایی به بلندای آسمان، دیفرانسیل عقب و فرمانی تند و تیز دارند. شما به به‌زودی قادر خواهید بود یک رودستر کوپه با سقف تاشو همان‌گونه که یک کانورتیبل با سقف نرم را انتخاب کردید، برگزینید.

مدلی که باید انتخاب شود: TBC

  • رقبای این ماشین: BMW Z4، مرسدس SLK، پورشه باکستر دست‌دوم یا مستعمل
  • هدف از طراحی این ماشین: سادگی، لذت رانندگی، قیمت مناسب و کیفیت فنی عالی.
  • ایراد: به‌اندازه کافی سریع نیست.

تویوتا GT86 Aero

اگر شما در یک نظرسنجی در مورد GT86 شرکت می‌کردید و اینکه این ماشین چه چیزهایی اضافه‌ای باید داشته باشد، قطعاً کمی گشتاور بیشتر و اندکی اتاق بهتر در ابتدای لیست قرار می‌گرفت. حتی جزء این موارد می‌تواند یک سوپرشارژر و یک اسپویلر بزرگ باشد.

تویوتا به طرز محرمانه‌ای سؤالی را که هیچ‌کس نپرسیده با مدل GT86 Aero پاسخ داده است. این ماشین با جهشی به حوزه اخیر انگلستان رسیده با مدل پایه Primo در قسمت تحتانی و در قسمت میانه مدل GT86 که با آن آشنا هستیم.

آیا این انتظار بلند مدت برای افزایش قدرت GT86 بود؟ به نظر می‌رسد با توجه به سایز بال عقب آن قدرتی معادل با ۶۰۰ اسب بخار داشته باشد…

متاسفانه نه… در زیر پوسته، هیچ تفاوت مکانیکی با GT86 عادی ندارد. سیستم‌های انتقال قدرت، تعلیق، ترمزها همه استاندارد هستند. لاستیک‌ها تغییر کرده‌اند. مسلماً مهم‌ترین نکته در ظاهر GT86 Aero رینگ‌های آلیاژ مرکب ۱۸ اینچی OZ با رنگ خاکستری تیره می‌باشد (با رینگ‌های ۱۷ اینچی عادی عوض شده‌اند)، و با لاستیک‌های یوکوهاما با اندازه ۴۰/۲۲۵ که جای لاستیک‌های باریک ۲۱۵ میشلن را که از تویوتا پریوس به عاریه گرفته بود، احاطه شده‌اند.

آیا تایرهای پهن به معنای چسبندگی بیشتر و یک GT86 چسبیده به زمین است؟

نه واقعاً… قسمت انتهای آن هنوز خیلی سرخوش است. همکارانی که با مدل Aero و مدل معمولی GT86 رانندگی کرده‌اند اشاره کردند که لاستیک‌های پهن کمی بیشتر از لاستیک‌های عادی تمایل به حرکت و مانور دارند، اما مدل Aero به اندازه‌ای سریع است که هلال پهن‌تری با چرخ‌های عقب خود نسبت به چرخ‌های جلو حتی در سرعت‌های کم ایجاد کند. که این بخش بزرگی از جذابیت های یک ماشین است.

مراقب جاده‌های لغزنده باشید. سیستم کنترل پایداری بعضی مواقع ضروری است. شرم‌آور است که هنگامی‌که وارد مدار می‌شود، به صورتی تند ترمز کرده و با تکانی ماشین را در مسیر مستقیم نگه می‌دارد.

حتی بدون بال عقب، GT86 اندیشه‌ها را متضاد می‌کند. عده‌ای خروجی موتور را بسیار پهن می‌دانند و مسلماً با خروجی‌های اگزوز بزرگ‌تر صدایی شبیه مخلوط‌کن دارد). داخل آن بسیار محقر است (یکی از نقطه ضعف‌های اصلی تویوتا است-آنها چگونه یک حجم کنترل را که به صورت فیزیکی ناخوشایند است اداره می‌کنند؟) و هندلینگی ضعیف در کنار سایر ابهامات…

من به‌عنوان هواداری که اهل عذرخواهی نیست می‌خواهم چیزی را درباره GT86 اثبات کنم. موقعیت رانندگی، سیستم تعلیق که برای جاده‌های بریتانیا فراهم شده است. فرمانی که شما را به اشتباه می‌اندازد که هیدرولیکی است تا برقی. صندلی‌های عقب که قابل استفاده در ماشین‌های اسپرتی است که خیلی سرکش نیستند (که از صندلی‌های آئودی TT خیلی بهترند). کیت بدنه Aero چیزی فراتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

آیا کیت بدنه از لحاظ آئرودینامیکی سودی برای Aero دارد؟

تویوتا می‌گوید بیشتر برای شکل ظاهری می‌باشد تا نقش آن در تونل باد. هیچ اطلاعاتی از آئرودینامیک ماشین انتشار نیافته است و یحتمل حداکثر سرعت آن همان ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت همانند GT86 معمولی می‌باشد.

طراحی چیزی ذهنی و درونی است، اما اگر برون‌گرایانه باشد به نظر می‌رسد که شانس‌هایی را از دست داده است. جایی که یک ماشین تند و تیز زیرک در خیابان‌های توکیو مانند نیسان z370 که می‌تواند شخصیت واقعی را به GT86 القا کند. بقیه تست‌های Aero انجام نشد و مردم اندکی راغب بودند که من با Aero از تقاطع گذشته و وارد جاده‌ای دو طرفه شوم.

در دید از جلو، این کیت امکان استفاده روزانه از GT86 را ندارد. از نمای عقب اسپویلر به قدری بالا است که می‌توانید به راحتی زیر آن را ببینید (اگرچه تغییر مکان چراغ ترمز حتی اندکی نمای دید از عقب را پایین‌تر به نظر نمی‌رساند).

نظر آخر

تویوتا GT86 بدون در نظر گرفتن معایب آن، اساساً یک ماشین خوب است. شما برای مدل آئرو، ۲۵۰۰ یورو بیشتر از GT86 معمولی و ۴۰۰۰ یورو بیشتر از مدل Primo پرداخت خواهید کرد. پول خیلی زیادی برای یک کیت بدنه نه چندان خوب است. مگر اینکه شما ظاهر Aero را دوست داشته باشید، دنبال مدل معمولی رفته و چرخ‌ها و لاستیک‌های آن را با مدل Aero تعویض کنید.

مشخصات تویوتا GT86 Aero:

  • موتور: چهار سیلندر ۱۹۹۸cc
  • قدرت: ۱۹۷ اسب بخار در دور ۷۰۰۰
  • گشتاور: ۲۰۵ نیوتن متر در دور موتور ۶۴۰۰-۶۶۰۰
  • انتقال قدرت: ۶ سرعته دستی با انتقال به چرخ‌های عقب
  • عملکرد: ۰ تا ۶۲ مایل بر ساعت در ۷.۷ ثانیه، حداکثر سرعت ۲۲۵ کیلومتر بر ساعت
  • وزن/جنس بدنه: ۱۲۷۵ کیلوگرم/فولاد
  • ابعاد ماشین: ۴۲۴۰/۱۷۷۵/۱۲۸۵mm

آزمایش ۶۰ ثانیه‌ای در جاده

چقدر با طراوت؛ بازگشتی پایه‌ای به ماشین‌های اسپرت که بیشتر دخالت راننده را در تقابل با سرعت به نمایش می‌گذارد.

تولید شده با همکاری سوبارو، GT86 و همزاد آن سوبارو BRZ، هردو از موتور ۲ لیتری بوکسوری، دیفرانسیل عقب و مرکز ثقلی بسیار پایین بهره می‌برند.

لاستیک‌های باریک پریوس و شاسی حساس به گردش تند و خشن، آن را تبدیل به یک لذت برای راننده می‌کند. کمبود گشتاور درواقع به این معنی است که این ماشین طالب دریفت و بلند کردن دود از لاستیک‌ها بوده و حسی مقامت ناپذیر داشته که همیشه به پا خواسته و آماده بازی است. فرمان و نحوه قرارگیری راننده به شکلی عالی تعیین شده است. چگونه این ماشین از همان کمپانی که آریوس را ساخته بیرون آمده است؟

نقاط ضعف: موتور بوکسوری آن صنعتی به نظر می‌آید و منحنی سرعت آن به این معنی است که شما برای ادامه کار سیستم‌های الکترونیکی را خاموش کنید. در بزرگراه کمی سروصدا دارد (یک ماشین اسپرت است) و کابین آن کمی رنگ و رو رفته و ارزان است (یک تویوتا است). وجود داشتن نسخه اتوماتیک ماشینی که همه چیز آن درگیر دخالت راننده می‌باشد، گیج‌کننده است.

مدلی که بهتر است بخریم: برای خرید، مدلی مقرون‌به‌صرفه است که مجهز به چرخ‌های فولادی و ضربه‌گیرهای پلاستیکی سیاه باشد که این مدل متأسفانه تنها در بازار ژاپن موجود می‌باشد

مدلی که از آزار آن در امان باشید: مدل اتوماتیک که بر خلاف آنچه که این ماشین باید باشد، هست.

رقبای این ماشین: مزدا MX5، نیسان ۳۷۰Z، پژو RCZ-R و سوبارو BRZ

هدف از طراحی این ماشین: هر چیزی که برای آن موضع گرفته است.

ایراد: صدای موتور در دورهای بالا خسته‌کننده می‌باشد.

منبع : پدال 

arvandpelakآپشن های خودروی تویوتا GT86آپشن های خودروی مزدا MX5آخرين اخبار تویوتا GT86آخرين اخبار مزدا MX5آخرين خبر تویوتا GT86آخرين خبر درباره تویوتا GT86آخرين خبر درباره مزدا MX5آخرين خبر مزدا MX5آشنایی با خودروی تویوتا GT86آشنایی با خودروی مزدا MX5آینه های خودروی تویوتا GT86آینه های خودروی مزدا MX5ابعاد خودروی تویوتا GT86ابعاد خودروی مزدا MX5اخبار تویوتا GT86اخبار جديد تویوتا GT86اخبار جديد در باره تویوتا GT86اخبار جديد در باره مزدا MX5اخبار جديد مزدا MX5اخبار خودروی تویوتا GT86اخبار خودروی مزدا MX5اخبار مزدا MX5امکانات بیرونی تویوتا GT86امکانات بیرونی مزدا MX5امکانات خودروی تویوتا GT86امکانات خودروی مزدا MX5امکانات داخلی تویوتا GT86امکانات داخلی خودروی تویوتا GT86امکانات داخلی خودروی مزدا MX5امکانات داخلی مزدا MX5امکانات رفاهی تویوتا GT86امکانات رفاهی مزدا MX5اندازه فضای بار خودروی تویوتا GT86اندازه فضای بار خودروی مزدا MX5ایمنی خودروی تویوتا GT86ایمنی خودروی مزدا MX5بازار خودرو خودروی تویوتا GT86بازار خودرو خودروی مزدا MX5بررسی تخصصی خودروی تویوتا GT86بررسی خودروی تویوتا GT86بررسی خودروی مزدا MX5بررسی کامل خودروی تویوتا GT86بررسی کامل خودروی مزدا MX5بهترين اخبار تویوتا GT86بهترين اخبار مزدا MX5بهترين تصوير تویوتا GT86بهترين تصوير مزدا MX5بیشترین سرعت خودروی تویوتا GT86بیشترین سرعت خودروی مزدا MX5پیش فروش خودروی تویوتا GT86پیش فروش خودروی مزدا MX5تجهیزات رفاهی تویوتا GT86تجهیزات رفاهی خودروی تویوتا GT86تجهیزات رفاهی خودروی مزدا MX5تجهیزات رفاهی مزدا MX5تصاویر تویوتا GT86تصاویر خودرو تویوتا GT86تصاویر خودرو مزدا MX5تصاویر خودروی تویوتا GT86تصاویر خودروی مزدا MX5تصاویر مزدا MX5تصوير اين ماه تویوتا GT86تصوير اين ماه مزدا MX5تصوير تویوتا GT86تصوير جديد تویوتا GT86تصوير جديد مزدا MX5تصوير کيفيت دار تویوتا GT86تصوير کيفيت دار مزدا MX5تصوير مزدا MX5تصوير مينياتوري تویوتا GT86تصوير مينياتوري مزدا MX5تویوتا GT86تیونینگ خودروی تویوتا GT86تیونینگ خودروی مزدا MX5جديدترين تصوير تویوتا GT86جديدترين تصوير مزدا MX5جلوبندی خودروی تویوتا GT86جلوبندی خودروی مزدا MX5حجم موتور تویوتا GT86حجم موتور خودرویحجم موتور مزدا MX5خبر تازه تویوتا GT86خبر تازه مزدا MX5خبر جديد درباره تویوتا GT86خبر جديد درباره مزدا MX5خرید خودروی تویوتا GT86خرید خودروی مزدا MX5خودرو بنزینی تویوتا GT86خودرو بنزینی مزدا MX5خودروی برقی تویوتا GT86خودروی برقی مزدا MX5خودروی تویوتا GT86خودروی زیبای تویوتا GT86خودروی زیبای مزدا MX5خودروی گازویلی تویوتا GT86خودروی گازویلی مزدا MX5خودروی مزدا MX5خودروی مقاوم تویوتا GT86خودروی مقاوم مزدا MX5خودروی هیبریدی تویوتا GT86خودروی هیبریدی مزدا MX5دانستنی های در مورد خودروی تویوتا GT86دانستنی های در مورد خودروی مزدا MX5دانلود تصوير تویوتا GT86دانلود تصوير مزدا MX5دانلود تصوير هاي تویوتا GT86دانلود تصوير هاي مزدا MX5دانلود جديد ترين اخبار تویوتا GT86دانلود جديد ترين اخبار مزدا MX5درب های خودروی تویوتا GT86درب های خودروی مزدا MX5درباره خبر تویوتا GT86درباره خبر مزدا MX5رنگ خودروی تویوتا GT86رنگ خودروی مزدا MX5سايت اخبار تویوتا GT86سايت اخبار مزدا MX5سایز چرخ خودروی تویوتا GT86سایز چرخ خودروی مزدا MX5سیستم تعلیق خودروی تویوتا GT86سیستم تعلیق خودروی مزدا MX5سیستم های ایمنی خودروی تویوتا GT86سیستم های ایمنی خودروی مزدا MX5شاسی خودروی تویوتا GT86شاسی خودروی مزدا MX5شتاب تویوتا GT86شتاب مزدا MX5شرایط فروش خودروی تویوتا GT86شرایط فروش خودروی مزدا MX5ظاهر جدید خودروی تویوتا GT86ظاهر جدید خودروی مزدا MX5عکس تویوتا GT86عکس مزدا MX5عملکرد خودروی تویوتا GT86عملکرد خودروی مزدا MX5فروش خودروی تویوتا GT86فروش خودروی مزدا MX5فیس لیفت تویوتا GT86فیس لیفت جدید خودروی تویوتا GT86فیس لیفت جدید خودروی مزدا MX5فیس لیفت خودروی تویوتا GT86فیس لیفت خودروی مزدا MX5فیس لیفت مزدا MX5فیلم خودروی تویوتا GT86فیلم خودروی مزدا MX5قابلیت‌های مدرن خودروی تویوتا GT86قابلیت‌های مدرن خودروی مزدا MX5قیمت تویوتا GT86قیمت خودروی تویوتا GT86قیمت خودروی مزدا MX5قیمت مزدا MX5کارخانه سازنده تویوتا GT86کارخانه سازنده مزدا MX5کاريکاتور تویوتا GT86کاريکاتور مزدا MX5گلگیر های خودروی تویوتا GT86گلگیر های خودروی مزدا MX5مزدا MX5مشاهده جديد ترين تصوير تویوتا GT86مشاهده جديد ترين تصوير مزدا MX5مشخصات تویوتا GT86مشخصات خودروی تویوتا GT86مشخصات خودروی مزدا MX5مشخصات فنی خودروی تویوتا GT86مشخصات فنی خودروی مزدا MX5مشخصات مزدا MX5مصرف سوخت تویوتا GT86مصرف سوخت مزدا MX5معرفی خودروی تویوتا GT86معرفی خودروی مزدا MX5مقایسه خودرومقایسه مزدا MX5 در برابر تویوتا GT86نسل جدید تویوتا GT86نسل جدید خودروی تویوتا GT86نسل جدید خودروی مزدا MX5نسل جدید مزدا MX5واردات تویوتا GT86واردات مزدا MX5واقعه تویوتا GT86واقعه مزدا MX5وزن تویوتا GT86وزن خودروی تویوتا GT86وزن خودروی مزدا MX5وزن مزدا MX5ویژگی های ایمنی تویوتا GT86ویژگی های ایمنی مزدا MX5ویژگی های بیرونی تویوتا GT86ویژگی های بیرونی مزدا MX5
نظرات (0)
ارسال نظر