تجربه خرید دو خودروی صفر وطنی: تیبا 2 و پژو 206

در دورانی که خودروسازی در رکود به‌ سر می‌برد و کمپین نخریدن خودروی صفر شکل گرفته کارشناسان عوامل مختلفی مانند وضع اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای آن را به عنوان عامل اصلی بی‌میلی مردم به ماشین ذکر می‌کنند. در این بین ممکن است عده‌ای به علت نیاز به خودرو با همه عوامل کنار آمده و اقدام به خرید کنند. در ذیل تجربه شخصی یکی از هم‌وطنان از خرید خودروی صفرکیلومتر را برای شما بیان می‌کنیم.


در آغازین روزهای شروع ثبت‌نام خودروی تیبا ۲ توسط سایپا، اقدام به خرید یک دستگاه نمودم. خودرو با حدود ۵ ماه تأخیر واگذار گردید. هنگام تحویل گرفتن خودرو متوجه شدم که باطری ماشین دست دوم است که نمایندگی مربوط به‌راحتی با تعویض باطری با سایپا ۱۴۱ صفرکیلومتر مشکل را حل کرد!! تحویل خودرو با یک‌لایه گردوغبار روی آن انجام گردید. در حرکت به سمت منزل در اولین تقاطع مسیر، متوجه ترمزهای به شدت ضعیف خودرو شدم که با خوش‌شانسی از تصادف با خودروی بدون پلاک نجات پیدا کردم. پس از چند دقیقه تصمیم به استفاده از کولر خودرو گرفتم که پس از چند دقیقه صدایی شبیه انفجار از محفظه کاپوت بلند شده و بوی سوختگی داخل کابین پیچید. تصمیم گرفتم فعلاً استفاده از آپشن‌های خودرو را متوقف کنم. در اولین روز پس از پلاک شدن خودرو سر تقاطع، دنده ۱ خودرو جا نمی‌رفت و حدود دو دقیقه باعث راه‌بندان و اعتراض سایر رانندگان گردید. با مراجعه به نمایندگی عنوان شد که چنین مشکلی شایع بوده و توصیه نهایی تعویض گیربکس است!


با وجود تجربه خرید قبلی تندر ۹۰ که علیرغم ۶ سال کارکرد حتی ۱ ریال هزینه نیز نداشت، این بار تصمیم به تعویض و تبدیل خودرو به ۲۰۶ نمودم. تحویل ۲۰۶ توسط ایران خودرو یک ماهه انجام شد. در نمایندگی خودرو تست شد و ظاهراً سالم می‌نمود. حدود ۱۰ دقیقه رسیدن تا منزل طول کشید که در این موقع متوجه لقی تکیه‌گاه سر صندلی راننده و صدای غیرعادی تق‌تق از موتور شدم که با گرفتن کلاچ قطع می‌شد. درب‌های خودرو نیز جهت بسته شدن نیاز به درگیری فیزیکی داشتند.
فردا جهت رفع عیب به نمایندگی مراجعه نمودم ولی هیچ‌گاه در مخیله بنده حقیر نمی‌گنجید که این سرآغاز یک روند مداوم خواهد بود! نمایندگی بیان کرد که این ایرادات در سرویس ۱۰۰۰ کیلومتر رفع خواهند شد. منتها مشکل به همین‌جا ختم نشد. روزبه‌روز به مقدار صدا اضافه شد تا جایی که حین توقف حسی شبیه صدای تراکتور احساس می‌شد. در دنده ۲ بدنه خودرو و سردنده به شدت لرزش داشت. در کیلومتر ۲۰۰ صدای جیرجیر شدید حین ترمز گرفتن شنیده می‌شد و حدود همان زمان بوق خودرو نیز از کار افتاد.
درحالی‌که حدود ۱ ماه از تحویل خودرو گذشته بود ارم‌های مثلاً کروم کاری پژو در جلو و عقب خودرو شروع به سیاه شدن کرد و ظاهر ماشین بیشتر به خودروهای فرسوده می‌نمود تا ماشین صفرکیلومتر. درها رگلاژ شدند ولی همچنان موقع بسته شدن نیروی زیادی لازم بود.
دوباره مجبور به حضور در نمایندگی شدم که در بررسی خودرو مشخص گردید انبار اگزوز خودرو نیز زنگ‌زده و باید تعویض شود. درحالی‌که خودرو در این مدت حتی کارواش نرفته بود و در بارندگی از منزل خارج نشده بود. بوق و دو دیسک چرخ عقب خودرو تعویض شد. صدای جیرجیر دیسک‌ها قطع شد اما صدای تق‌تق قبلی که به تشخیص نمایندگی متعلق به صفحه کلاچ بود علیرغم ۲ بار تعویض همچنان برقرار بود. در همین گیرودار صدای سمفونی تسمه‌های خودرو نیز به قبلی اضافه گردید! علت لرزش در دنده ۲ نیز پلوس عنوان شد که به گفته نمایندگی به علت کیفیت مشابه نمونه‌های تعویضی تعمیر عملاً بی‌نتیجه می‌نمود.
صندلی راننده جایگزین، نیز ایراد دیگری در قسمت تنظیم ارتفاع داشت. در اینجا سؤالی برای مشتری پیش می‌آید که چرا قطعات قبل از ارسال تست نمی‌شوند و کسی که مهر کنترل کیفیت بر قطعات خودرو می‌زند موقع تأیید به چه چیز می‌اندیشد!
مراجعات مکرر بنده جهت رفع ایراد گیربکس و صفحه کلاچ ادامه داشت و این بار هردوی این قطعات تعویض شدند ولی دریغ از کاهش صدای حتی به میزان یک دسی‌بل.
تنها دو روز از گارانتی سال اول خودرو گذشته بود که متوجه شدم سرمایش کولر خودرو به صفر رسیده. بررسی نشان داد گاز کولر نشتی دارد و تخلیه شده. جهت رفع عیب مراجعه نمودم ولی عنوان شد گارانتی گاز کولر ۱ سال یا یک تابستان است. رویه‌ای برخلاف خودروهای وارداتی که پس از سه سال تنها برای چک کردن فشار گاز نیاز به مراجعه دارند. نشت‌یابی و گازگیری را به صورت آزاد و خارج از نمایندگی انجام دادم.
پس از یک سال و برای اولین بار تصمیم به خروج از شهر با ماشین نمودم. در حالی که خودرو تنها ۴۰۰۰ کیلومتر کارکرد داشت. در اواسط مسیر چراغ باطری خودرو روشن و مدتی بعد خودرو خاموش شد. من ماندم و جاده خلوت و بدون آنتن‌دهی موبایل. از بخت خوب پس از نیم ساعت خودروی امداد رسید و متوجه پارگی تسمه دینام شد. علت پارگی جالب بود، پوسیدگی و فرسودگی شدید تسمه دینام. مورد مهم دیگر مصرف بالای بنزین خودرو بود که بیشتر به ماشین‌های آمریکایی قدیمی می‌نمود تا خودروی صفرکیلومتر. باید تصمیم مهمی می‌گرفتم یا هر روز حضور در نمایندگی یا فروش خودرو. در نهایت ماشین به علت معیوب بودن با ضرر فروخته شد، البته فروشی که بیشتر باعث خوشحالی بنده شد. کیلومتر خودرو در هنگام فروش تنها ۴۵۰۰ کیلومتر بود. البته با این ۲ تجربه خرید خودرو صفر، ترجیح می‌دهم فعلاً جهت تردد سایر راه‌ها را تست کنم.


سؤال بنده از خودروسازان داخلی این است: چرا کنترل کیفیت خودرو بدون نظارت صحیح انجام می‌شود؟ چرا قطعات تعویضی فاقد کیفیت هستند و در واقع با تعویض قطعه اکثر مشکلات خودرو رفع نمی‌شود؟ مصرف سوخت بالا زیان هنگفتی به لحاظ سلامتی و هزینه به مصرف‌کننده و کشور وارد می‌کند. چرا توجهی‌ به این موضوع نمی‌شود؟ آیا بهتر نیست به جستجوی علت بی‌اعتمادی ملت به خود بپردازید و مردمی که این سال‌های طولانی با همه مشکلات شما کنار آمده‌اند روزی شاهد کیفیت و قیمت مناسب و درخور شأنشان باشند؟ چرا علیرغم افزایش چند برابری قیمت‌ها، کیفیت خودروها بسیار تنزل کرده و همان کیفیت اولیه را ندارد؟

پژو 206تیبا 2خودروهای داخلی
نظرات (0)
ارسال نظر