نگاهی به پژو 207i

همین چندی پیش بود که در برخی از رسانه‌های چاپی و مجازی، فراخوانی جهت ثبت‌نام از پژو ۲۰۷i و یا همان ۲۰۶+ به عمل آمد. موعد تحویل آن نیز، گویا مردادماه سال ۹۵ تعیین شد. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر شما عزیزان، متن مختصری را به رشته تحریر درآوردم که در ذیل تقدیمتان می‌شود.
پیش از این در مطلبی به نام «نگاهی به پیشینه تاریخی خانواده پژو ۲۰۶» به‌اجمال در مورد سیر تکوین پژو ۲۰۷i و یا همان ۲۰۶+ سخن رانده‌ام. در اینجا محض یادآوری، نکاتی چند را از نو تکرار می‌کنم.

پژو ۲۰۷i و یا همان ۲۰۶+، در ماه مه سال ۲۰۰۸ میلادی و توسط شعبه برزیلی پژو تکوین یافت. این خودرو در خود خاک فرانسه، از ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی تا اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی، در مدار تولید بود و تنها زمانی تولیدش در شرکت مادر خاتمه یافت که مدل ۲۰۸ وارد میدان شد. در کشور ما نیز این خودرو از سال‌های ۱۳۸۹ الی ۱۳۹۱ شمسی به تولید می‌رسید که تحریم‌های ظالمانه غرب به این روند پایان داد، ولی این بار قرار است که با رفع تحریم‌ها، پژو ۲۰۷i دوباره به خطوط تولید ایران‌خودرو بازگردد. در حال حاضر، خودروی مذکور در ممالکی همچون چین، آرژانتین، برزیل و مالزی هم تولید می‌شود.
حال وقتش رسیده که نگاهی به مختصات فنی و ظاهری پژو ۲۰۷i بیاندازیم.

اگر بخواهیم به نحوی گذرا ظاهر یک خودرو را ملاک ارزیابی خود قرار دهیم، کلیت طرح پژو ۲۰۷i را نمی‌توان چندان هماهنگ و متناسب دانست و در یک نگاه کلی به نظر می‌آید که بخش جلو و عقب آن با یکدیگر هارمونی چندانی نداشته و در این میان، نمای جلو از جلوه‌ای مدرن‌تری نسبت به عقب آن برخوردار است. البته این امر را نمی‌توان تنها ناشی از کم‌کاری طراحان آن دانست زیرا که این مدل، یک نسخه فیس‌لیفت به شمار می‌آید و در پروسه فیس‌لیفت هم دست طراح تا اندازه زیادی بسته است. مثلاً او نمی‌تواند از ستون A به آن‌طرف‌تر را در بدنه (یک خودرو) مورد بازبینی اساسی قرار دهد؛ زیرا در آن صورت، به‌ناچار باید کل خودرو را به‌طور ریشه‌ای و از نو طراحی کند و پرواضح است که نام این عمل هم دیگر فیس‌لیفت نیست. با این همه در نمای جلو، اجزایی همچون چراغ‌های بسیار کشیده، آرم برجسته پژو و نیز جلوپنجره‌ای پهن و بزرگ، بیش از همه جلب نظر می‌کنند و این‌ها همه در ترکیب با یکدیگر، سبکی شاد و تا حدی مهیج را برای این خودرو به ارمغان آورده‌اند، سبکی که در عالم طراحی به آن GOOFY و یا کارتونی گفته می‌شود و از جنبه‌های مضحک و کمدی هم عاری نیست. ممکن است که اشخاصی اینجا و آنجا، نسبت به این شیوه خاص از طراحی عشق و یا نفرت خود را ابراز دارند ولی کمتر دیده شده که کسی نسبت به این سبک بی‌تفاوت باشد و گویی این پیکره فلزی حضورش را به‌نوعی به دیگر خودروهای جمع اعلام می‌کند.


درمجموع، پژو ۲۰۷i، به‌رغم کهنه و قدیمی بودن طرحش تا حد زیادی از یک ظاهر عامه‌پسند و حتی جوان‌پسند برخوردار است و این همان نکته مهمی است که در بازار نابسامان کشورمان از اهمیت بسزایی برخوردار است و می‌تواند فروش این خودرو را تا سال‌های سال تضمین کند. در قسمت عقب این خودرو، تنها به تعویض جزئی فرم چراغ‌ها و نیز نصب سپری مدرن‌تر، اکتفا شده است و دو شبرنگ قرمز رنگ جای گرفته در کناره‌های سپر عقب هم از جلوه‌های شاخص این بخش هستند.


در داخل و یا همان کابین پژو ۲۰۷i، طراحی داشبورد تا آنجایی که امکان داشته به نسخه اصلی ۲۰۷ نزدیک شده است و در این میان، بیش از همه، این طرح زیبای صفحه پشت فرمان آن است که حسی از مدرنیته را به صاحبانش القاء می‌کند، صفحه‌ای که در آن شاخص‌های کنترلی همچون سرعت‌سنج و دورسنج با قابی سفید و با زیبایی هرچه‌تمام‌تر در کنار یکدیگر جای گرفته‌اند و مشابهش را هم تنها می‌توان در خودروهایی بسیار گران‌تری همچون مینی پیدا نمود. در شب‌هنگام، نور پس‌زمینه نارنجی‌رنگی از ادوات داخلی داشبورد ساطع می‌شود، نوری که از جاذبه‌ای شورانگیز برخوردار است و به همراه پیشرانه سرحال این خودرو راننده را به سریع‌تر راندن، تشویق می‌کند.


فضای موجود در کابین این خودرو مشابه با برادرخوانده‌اش یعنی پژو ۲۰۶ است و درمجموع، این حجم از فضا بیشتر مناسب حال یک خودروی ۲+۲ نفره است تا یک خودروی چهار نفره. میزان صدای ورودی به درون کابین بسیار کم است و تنها در دورهای بالاتر آوای ریزی به درون اتاق ورود پیدا می‌کند که همین امر تا حد زیادی بر عایق‌بندی خوب آن گواهی می‌دهد. سیستم تعلیق پژو ۲۰۷i به‌وضوح از نرمی بیشتری نسبت به پژو ۲۰۶ سود می‌برد و درعین‌حال، از شدت خشکی و کوبندگی آن نیز تا اندازه‌ای کاسته شده است اما کماکان، به لحاظ نرمی از همتایان آسیایی خود فاصله دارد. گرچه میزان سر و صدای داشبورد هم در آن نسبت به ۲۰۶ کمتر است ولی به سبب مونتاژ نامناسب، در کارکردهای بالاتر صداهای ریز و درشتی از آن به گوش می‌رسد، به‌خصوص اگر مسیر رفت‌وآمد روزمره‌تان پر از دست و انداز و ناهمواری‌های متعدد باشد. ترمزهای این خودرو، در تمامی چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و از کارکرد مناسبی برخوردارند و در شرایط متعارف، کاملاً پاسخگوی توقعات یک راننده عادی و متوسط‌ هستند.


پیشرانه به کار رفته در پژو ۲۰۷i، نسخه‌ای ۴ سیلندر با حجم ۱.۶ لیتر می‌باشد و از توانی معادل ۱۱۰ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن‌متر برخوردار است. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۵ سرعته دستی و نیز چهار سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. توان و کشش بالای این پیشرانه از نکات مثبت آن به شمار می‌آید و در هر حالتی جوابگوی نیازهای راننده است و به‌جرئت می‌توان گفت که این خودرو قادر است پا به‌پای بسیاری از سدان‌های گران‌تر از خود نیز بتازد.


بنا به مندرجات وب‌سایت ایران‌خودرو، پژو ۲۰۷i توانسته است چهار ستاره را از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا کسب نماید و به‌طور استاندارد هم از دو کیسه هوای ایمنی بهره می‌برد. علاوه بر آن، به سامانه‌های ایمنی همچون ABS،EBD و EBA نیز مجهز است. کالیپرهای به کار رفته در ترمز جلوی آن از نوع دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب هم از نوع دیسکی توپر می‌باشند.


پژو ۲۰۷i های تولید شده در ایران به لطف استفاده فراوان از قطعات باکیفیت خارجی، از استهلاک کمی برخوردار و به‌اصطلاح عامیانه، خودروهایی بی‌آزار بودند. حتی تا چند ماه پیش از ختم تولید هم برخی از قطعات این خودرو من‌جمله لاستیک‌های آن از جنس میشلن و کالیپرهای ترمز نیز ساخت کمپانی PSA بود، بگذریم از اینکه بخش اعظم قطعات بدنه و نیز پیشرانه و گیربکس آن نیز ساخت خود کارخانه مادر بود و نشان کمپانی پژو بر روی آن‌ها حک شده بود و در این میان، تنها برخی از قطعات مصرفی و تزیینی همچون صندلی و شیشه و باتری و… آن از محصولات داخلی بود که حتی این قطعات وطنی هم در آن روزها از کیفیت مناسب‌تری نسبت به الآن برخوردار بودند. البته ما به‌نوبه خود امیدواریم که مدل‌های صفر کیلومتر این خودرو که قرار است در سال آینده (۱۳۹۵ شمسی) راهی بازار شوند بر همان سیاق سابق بوده و اگر بهتر از قبلی‌ها نیستند لااقل بدتر هم نباشند!


بهای این خودرو در سری جدید فروش هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است ولی طبق مندرجات برخی از وب‌سایت‌ها، رقمی حدود ۴۰ میلیون تومان برای دنده دستی و ۴۶ میلیون تومان برای دنده اتوماتیک آن تخمین زده شده است.


از مهم‌ترین رقبای پژو ۲۰۷i در بازار داخلی می‌توان به خودروهایی همچون رنو ساندرو و نیز MVM 315 و برلیانس H320 اشاره داشت که در این میان، اگر ترکیبی از طراحی عامه‌پسند، نمای زیبای داشبورد و نیز توان خوب پیشرانه را در کانون توجهات خود قرار دهیم این خودرو از تمامی این مدل‌ها در مکانی بالاتر می‌ایستد.


مشخصات فنی
نوع پیشرانه: TU5
حجم موتور: ۱۵۸۷ سی‌سی
توان: ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم: ۱۰.۵
شتاب صفر تا صد: ۹.۶ ثانیه (دنده دستی) – ۱۱.۴ ثانیه (دنده اتوماتیک)
حداکثر سرعت: ۱۹۸ کیلومتر بر ساعت (دنده دستی) – ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت (دنده اتوماتیک)
میانگین مصرف سوخت ترکیبی: ۶.۴ لیتر (دنده دستی) – ۷.۱ لیتر (دنده اتوماتیک
نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی توپر
نوع گیربکس: ۵ دنده دستی با کد MA5N و ۴ دنده اتوماتیک با کد AL4

ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۳۹۰۰/۱۶۸۰/۱۴۶۸ میلی‌متر
فاصله بین دو محور: ۲۴۴۲ متر
وزن خالص: ۱۰۵۴ کیلوگرم
گنجایش مخزن سوخت: ۵۰ لیتر
حجم صندوق عقب: ۲۴۵ لیتر

ایمنی
۴ ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
دو عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم کمکی ترمز EBA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
کمربندی ایمنی جلو مجهز به سیستم پیش کشنده
تجهیزات رفاهی
بنا به مندرجات وب‌سایت ایران‌خودرو، پژو ۲۰۷i با تجهیزات رفاهی ذیل عرضه خواهد شد.
سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
فرمان هیدرولیک
تنظیم خودکار سرعت برف‌پاک‌کن با سرعت خودرو
چراغ همراهی تا درب منزل در محیط تاریک و کم نور
سیستم ضد سرقت IMMOBLIZER
قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو
کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان با قابلیت استفاده از CD و MP3 و رادیو AM/FM
آینه‌های جانبی برقی با حسگر دماسنج و قاب رنگی
روکش صندلی طرح ناتیس
رینگ اسپورت آلومینیمی
چراغ‌های مه شکن جلو و عقب
شیشه جلو و عقب برقی
و…

قیمت
در ایران: قیمت نهایی این خودرو هنوز به‌طور رسمی تعیین نشده است ولی در برخی از سایت‌های خبری از بهای ۴۰ میلیون تومانی دنده دستی و نیز ۴۶ میلیونی دنده اتوماتیک آن سخن رفته است.
در چین: ۸۰,۸۰۰ الی ۸۵,۸۰۰ یوآن (هاچ‌بک ۱.۶ لیتری با گیربکس دستی) و ۹۱,۸۰۰ الی ۱۰۴,۸۰۰ (هاچ‌بک ۱.۶ لیتری با گیربکس اتوماتیک)

منابع:
PEUGEOT.COM
CHINAAUTOWEB.COM
WIKIPEDIA.ORG
IKCO.IR
و…

2015 پژو 207i 20162015 پژو 207i2016arvandpelakآپشن های پژو 207iآپشن های خودروی پژو 207iآخرين اخبار پژو 207iآخرين خبر پژو 207iآخرين خبر درباره پژو 207iآشنایی با خودروی پژو 207iآینه پژو 207iآینه های خودروی پژو 207iابعاد پژو 207iابعاد خودروی پژو 207iاخبار پژو 207iاخبار جديد پژو 207iاخبار جديد در باره پژو 207iاخبار خودرواخبار خودروی پژو 207iاروند پلاکاگزوز پژو 207iامکانات بیرونی پژو 207iامکانات پژو 207iامکانات خودروی پژو 207iامکانات داخلی پژو 207iامکانات داخلی خودروی پژو 207iامکانات رفاهی پژو 207iاندازه پژو 207iاندازه فضای بار خودروی پژو 207iانواع رنگ پژو 207iایمنی پژو 207iایمنی خودروی پژو 207iاینستاگرام خودروبازار خودرو خودروی پژو 207iبانک خودروبدترین خودروبررسی تخصصی پژو 207iبررسی تخصصی خودروی پژو 207iبررسی خودروی پژو 207iبررسی کامل خودروی پژو 207iبهترين اخبار پژو 207iبهترين تصوير پژو 207iبهترین خودروبیشترین سرعت پژو 207iبیشترین سرعت خودروی پژو 207iپدال خودروپژو 207iپژو 207i جدیدپژو 207i سیستم تعلیقپژو 207i مدل 2014پژو 207i مدل 2015پژو 207i مدل 2016پژو 207i مدل 2017پژو 207i مدل توربو شارژرپژو 207i نیوپژو 207i هیبریدپژو 207i ویژگی های آسایش ویژگی های ایمنی پژو 207iپژو 207iمدل 2014پژو 207iمدل 2016پیش فروش خودروی پژو 207iتجهیزات رفاهی پژو 207iتجهیزات رفاهی خودروی پژو 207iترمز پژو 207iتزریق سوخت پژو 207iتصاویر پژو 207iتصاویر خودرو پژو 207iتصاویر خودروی پژو 207iتصوير اين ماه پژو 207iتصوير پژو 207iتصوير جديد پژو 207iتصوير کيفيت دار پژو 207iتصوير مينياتوري پژو 207iتصویر خودروتعداد سیلندر پژو 207iتیونینگ خودروی پژو 207iجديدترين تصوير پژو 207iجدیدترین پژو 207iجلوبندی پژو 207iجلوبندی خودروی پژو 207iحجم موتور پژو 207iحجم موتور خودرویخبر تازه پژو 207iخبر جديد درباره پژو 207iخرید خودروی پژو 207iخودروخودرو بنزینی پژو 207iخودروبانکخودروی برقی پژو 207iخودروی پژو 207iخودروی زیبای پژو 207iخودروی گازویلی پژو 207iخودروی مقاوم پژو 207iخودروی هیبریدی پژو 207iدانستنی های در مورد خودروی پژو 207iدانستنی های در مورد خودروی پژو 207i ۲۰۱۶دانلود تصوير پژو 207iدانلود تصوير هاي پژو 207iدانلود جديد ترين اخبار پژو 207iدرب پژو 207iدرب های خودروی پژو 207iدرباره خبر پژو 207iدرگ خودروی پژو 207iرنگ بندی پژو 207iرنگ خودروی پژو 207iرینگ پژو 207iسايت اخبار پژو 207iسایت رسمی پژو 207iسایز چرخ خودروی پژو 207iسرعت پژو 207iسوپاپ پژو 207iسوخت پژو 207iسیستم تعلیق پژو 207iسیستم تعلیق خودروی پژو 207iسیستم های ایمنی خودروی پژو 207iشاسی خودروی پژو 207iشتاب 0 تا 100 پژو 207iشتاب پژو 207iشتاب صفر تا صد پژو 207iشرایط فروش خودروی پژو 207iصندوق پژو 207iظاهر جدید خودروی پژو 207iعکس پژو 207iعملکرد خودروی پژو 207iفروش خودروی پژو 207iفیس لیفت پژو 207iفیس لیفت جدید خودروی پژو 207iفیس لیفت خودروی پژو 207iفیلم پژو 207iفیلم خودروفیلم خودروی پژو 207iقابلیت‌های مدرن خودروی پژو 207iقدرت پژو 207iقیمت پژو 207iقیمت خودروقیمت خودروی پژو 207iقیمت روز خودروکارکارخانه سازنده پژو 207iکاريکاتور پژو 207iکیسه هوای پژو 207iگارانتی پژو 207iگشتاور پژو 207iگلگیر های خودروی پژو 207iگوگل خودروگیربکس پژو 207iلاستیک پژو 207iماشین پژو 207iمخزن سوخت پژو 207iمشاهده جديد ترين تصوير پژو 207iمشخصات پژو 207iمشخصات خودروی پژو 207iمشخصات فنی پژو 207iمشخصات فنی خودروی پژو 207iمصرف سوخت پژو 207iمعرفی پژو 207iمعرفی خودروی پژو 207iمقایسه خودروی پژو 207iموتور پژو 207iنسل جدید پژو 207iنسل جدید خودروی پژو 207iنمایشگاه خودرونمایندگی فروش پژو 207iواردات پژو 207iواقعه پژو 207iوزن پژو 207iوزن خودروی پژو 207iویژگی های ایمنی پژو 207iویژگی های بیرونی پژو 207iویژگی های داخلی انواع مدل پژو 207i
نظرات (0)
ارسال نظر