ضعف بیشتر خودروها در تست روشنایی چراغ‌های IIHS

احتمالاً چراغ‌های خودروی شما آن‌گونه که باید باشند، عملکردی خوب ارائه نمی‌دهند، حتی اگر کارخانه‌ی سازنده چندین و چند بار آزمون‌وخطا انجام داده و از تکنولوژی بالایی استفاده کرده باشد.


طبق اولین تحقیق رتبه‌بندی چراغ‌های جلو که توسط موسسه ایمنی راه‌ها (IIHS) صورت گرفته، تویوتا پریوس V از میان ۳۱ خودروی موردتحقیق، تنها خودروی میان سایزی بوده که رتبه‌ی خوب را به دست آورده است. این موسسه می‌گوید که برچسب قیمت یک خودرو به‌هیچ‌وجه ضمانت کننده‌ی کارایی چراغ‌های جلو نیست و بسیاری از چراغ‌های با کارایی پایین به خودروهای لوکس تعلق داشته‌اند.

استانداردهای دولتی فعلی به خودروسازان این اجازه را می‌دهد که تفاوت‌های بزرگی در تابش موردنیاز چراغ‌ها برای شرایط مختلف جاده‌ای داشته باشند. چراغ‌های بهینه‌شده پتانسیل کاهش تلفات در جاده‌ها را دارا هستند چراکه بسیاری از تصادفات در تاریکی و یا هنگام غروب آفتاب رخ می‌دهند. علاوه بر این، بااینکه پیشرفت‌هایی در تکنولوژی چراغ‌ها صورت گرفته، اما طبق گفته‌ی موسسه‌ی ایمنی راه‌ها عملکردی خوب دیده نمی‌شود. با توجه به این مسئله، این موسسه سیستم رتبه‌بندی چراغ جدیدی را تهیه‌کرده که در آن تکنولوژی یک چراغ به دیگری ترجیح داده نمی‌شود اما به‌جای آن سیستم‌هایی را تشویق می‌کند که تابشی زیاد بدون نوری خیره‌کننده برای راننده‌های طرف مقابل ارائه می‌دهند.

دسته‌های نور پس از تاریکی و با دستگاه مخصوصی که نورپایین و بالا را اندازه‌گیری می‌کند بررسی‌شده‌اند. این بررسی در ۵ روش متفاوت رانندگی صورت گرفته است: رانندگی در خط مستقیم، پیچ چپ‌گرد تند، پیچ راست‌گرد تند، پیچ چپ‌گرد آهسته و پیچ راست‌گرد آهسته.


نکته که باید به آن اشاره شود این است که اگرچه اکثر خودروسازان تنظیمات عمودی چراغ‌ها در محصولات پیشنهاد می‌کنند اما IIHS گفته که تعداد کمی از مشتریان این کار را انجام می‌دهند و برخی خودروسازها به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنند که این کار را انجام ندهند.


تویوتا پریوس V رتبه‌ی خوب را در این رتبه‌بندی به دست آورده است. پریوس به چراغ‌های LED و کمک نورپایین مجهز است که به همراه پکیج تکنولوژی پیشرفته نیز در دسترس می‌باشد. از سوی دیگر، چراغ‌های هالوژن استاندارد عملکرد روشنایی خودرو را بسیار پایین می‌آورند.


متیو برامبلو، مهندس تحقیقات ارشد IIHS اظهار می‌دارد که:

چراغ‌های LED نورپایین پریوس در هنگام رانندگی با سرعت ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت، زمان کافی برای شناسایی اشیا در کناره جاده را فراهم می‌کنند، درحالی‌که خودروهای دارای چراغ‌های هالوژنی به‌منظور پیشگیری از تصادف باید سرعت پایین‌تری به میزان ۳۲ کیلومتر بر ساعت داشته باشند.

ایمنیتست روشنایی چراغ‌های IIHSتکنولوژیچراغ‌های IIHS
نظرات (0)
ارسال نظر