بررسی وضعیت بازار و قیمت خودرو در سال95

قیمت خودرو در سال جدید چگونه خواهد بود؟ این سوال در حالی مطرح است که برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو طی هفته جاری از درخواست خودروسازان از شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها خبر دادند.

هر چند برخی شرکت‌های خودروساز همچون سایپا درخواست خود از شورای رقابت را تکذیب کرد، اما آنچه مشخص است تولید‌کنندگان خودرو با توجه به افزایش دستمزدها که دولت پیشنهاد ۱۴ درصدی آن را به مجلس ارایه کرده و همچنین نرخ تورم، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ قطعات داخلی و… ظاهرا چاره‌ای جز این ندارد. در این بین روند صعودی که این روزها قیمت خودرو پیدا کرده را نباید به پای تولید‌کنندگان گذاشت؛ چراکه هر ساله با توجه به نرخ ارزش افزوده، بیمه، شماره‌گذاری و عوارض درصدی بر قیمت خودروها افزوده می‌شود. این در حالی است که افزایش قیمت ناشی از موارد مذکور اگر چه بر خریدار خودرو تحمیل می‌شود، اما آن را سهم دولت از صنعت خودرو می‌خوانند و پول آن مستقیما وارد خزانه دولت می‌شود.

اما امسال برخلاف سال‌های گذشته نه‌تنها بر نرخ ارزش افزوده کالاها اضافه نشد؛ بلکه شماره‌گذاری و عوارض نیز نسبت به سال گذشته با ثبات قیمتی همراه بود و تنها بیمه شخص ثالث افزایش پیدا کرد. به‌دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت محصولات سایپا بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت و بر این اساس قیمت‌های جدید به نمایندگی‌های فروش سایپا نیز طی هفته جاری ابلاغ شد. به این ترتیب با توجه به قیمت‌های اعلام شده قیمت انواع پراید و تیبا حدود ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته و این رشد قیمت برای تندر۹۰، ساندرو، پارس‌تندر، وانت پیکاپ ریچ و برلیانس حدود ۱۵۰ هزار تومان بوده است.

همچنین با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت محصولات ایران خودرو نیز حدود ۱۴۹هزار تا ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان رشد داشته است. به این ترتیب قیمت محصولات سواری ایران خودرو ۱۴۹ هزار تومان و قیمت وانت ۱۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت. همانطور که گفته شد قیمت افزوده شده بر محصولات شرکت‌های خودروساز از طریق تولید‌کنندگان از مشتریان اخذ و به خزانه دولت ریخته می‌شود.حال به سراغ خودروسازان می‌رویم، تولید‌کنندگانی که طی چهار سال گذشته بدون چون و چرا با درخواست افزایش قیمت آنها موافقت شده بود. هر چند سال گذشته با توجه با رکود بازار و عدم تقاضای مناسب از سوی مشتریان، درخواست افزایش قیمت نه برای خودروسازان و نه شورای رقابت موضوعیت نداشت، اما در سال جدید ظاهرا تولید‌کنندگان قرار نیست که از درخواست خود عقب‌نشینی کنند.

آنها نیز دلایل هر ساله خود را تکرار می‌کنند با این مضمون که با توجه به افزایش حقوق و دستمزد و افزایش نرخ دلار، تورم و هزینه‌های سربار قیمت‌ها نیز باید افزایش پیدا کند تا خودروساز متحمل ضرر و زیان نشود، اما در شرایطی خودروسازان انتظار افزایش قیمت در سال جاری را دارند که شورای رقابت در اواخر سال گذشته تعیین تکلیف قیمت خودرو را منوط به فرمول قیمت‌گذاری خودرو در شرایط پساتحریم دانست.  برخی از دست‌اندرکاران این شورا معتقدند که پساتحریم هزینه خودروسازی را کاهش داده است؛ چراکه نقل و انتقالات پول و قطعه و هزینه‌های واسطه‌گری دیگر برای تولید‌کنندگان وجود نخواهد داشت، به همین دلیل فرمول قیمت‌گذاری با توجه به شرایط کنونی و اقتصادی کشور تهیه خواهد شد.

در فرمول این شورا شاخص‌هایی چون تورم نهاده‌های تولید، بهره‌وری و نمره کیفیت تعیین‌کننده قیمت خودرو است. بنابراین با توجه به توجیهات مذکور بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی را نه‌تنها منطقی نمی‌دانند؛ بلکه معتقدند که با توجه به کاهش هزینه‌های تحریم، قیمت‌ها باید روند نزولی نیز بیابد. به اعتقاد آنها قیمت خودرو در شرایط کنونی که تحریم‌های بین‌المللی لغو شده و عواملی چون هزینه‌های واسطه‌گری از میان رفته است نباید افزایشی باشد. در همین حال آنها به کاهش نرخ سود بانکی و بهبود شاخص‌های اقتصادی نیز اشاره دارند و معتقدند مجموع این عوامل بر قیمت تمام شده محصولات خودروسازان موثر خواهد بود .این عده همچنین تاکید دارند که اثر افزایش حتی ۱۴ درصدی حقوق و دستمزد بر هزینه شرکت‌های خودروساز نزدیک به نیم درصد است؛ بنابراین افزایش قیمت به‌دلیل نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است، توجیه مناسبی نیست. در این زمینه یک کارشناس خودرو عنوان می‌کند که قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، پلاستیک و سایر مواد اولیه در بازارهای جهانی کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های ناشی از تحریم نیز از بین رفته است؛ بنابراین اگر افزایش هزینه‌ها را با کاهش هزینه‌ خودروسازان در پساتحریم مقایسه کنیم دلیلی برای افزایش قیمت وجود نخواهد داشت، اما در مقابل این عده از کارشناسان که بر عدم‌افزایش قیمت خودرو تاکید دارند، خودروسازان همچنان بر هزینه‌هایی که ناخواسته به آنها تحمیل می‌شود تکیه می‌کنند. حال سوال اینجاست که اگر روند قیمتی خودرو طبق خواسته خودروسازان پیش رود و شورای رقابت به افزایش قیمت‌ها تن دهد آیا بازار به رکود عمیق‌تری نخواهد رفت؟ پاسخ به این سوال شاید آسان باشد؛ چراکه ارائه تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی و همچنین استقبال گسترده از آن نشان داد که با توجه به شرایط اقتصادی سه سال گذشته و به‌دنبال آن کاهش قدرت خرید مردم، منجر به تقاضای موثر برای خودرو در بازار شد؛ بنابراین اگر خودروسازان بازهم بر افزایش قیمت تاکید داشته باشند به‌نظر می‌رسد که مشتریان حتی بیشتر از قبل از بازار رویگردان خواهند شد.

آخرين اخبار خودرو دناآخرین اخبار از خودرو دناآخرین اخبار ایران خودرو دناآخرین اخبار تحویل خودرو دناآخرین اخبار تعویض خودروهای فرسودهآخرین اخبار خودرو داخلیآخرین اخبار خودرو دناآخرین اخبار خودرو وارداتیآخرین اخبار خودروهای داخلیآخرین اخبار خودروهای فرسودهآخرین اخبار خودروهای وارداتیآخرین اخبار خودرویی کشوراخبار اسقاط خودروهای فرسودهاخبار ایران خودرو جدیداخبار ایران خودرو دیزلاخبار بازار خودرو داخلیاخبار جدید خودرو دنااخبار جدید خودروهای فرسودهاخبار جدید خودروهای وارداتیاخبار جدید در مورد خودرو دنااخبار جدید در مورد خودروهای فرسودهاخبار خودرواخبار خودرو ايراناخبار خودرو ایراناخبار خودرو ایران تجارتاخبار خودرو ایران و جهاناخبار خودرو به روزاخبار خودرو داخلیاخبار خودرو در ایراناخبار خودرو دنااخبار خودرو روزاخبار خودرو کشوراخبار خودرو هاي فرسودهاخبار خودرو وارداتاخبار خودرو وارداتياخبار خودرو وارداتیاخبار خودروهای داخلیاخبار خودروهای داخلی و خارجیاخبار خودروهای فرسودهاخبار خودروهای فرسوده 92اخبار خودروهای وارداتیاخبار خودرويياخبار خودروی ایراناخبار خودروی ایرانیاخبار خودروی داخلیاخبار خودروی وارداتیاخبار خودروییاخبار خودرویی امروزاخبار خودرویی جدیداخبار خودرویی جهاناخبار خودرویی روزاخبار روز خودرو ایراناخبار روز خودرو جهاناخبار روز خودرو داخلیاخبار روز خودرو در ایراناخبار روز خودرو دنااخبار روز خودرو سنگیناخبار روز خودرو وارداتیاخبار روز خودروهای وارداتیاخبار شماره گذاری خودروهای وارداتیاخبار قیمت خودرو داخلیاخبار قیمت خودرو وارداتیاخبار قیمت خودروهای وارداتیاخرین اخبار خودرو کشوراخرین اخبار خودروی وارداتیاخرین اخبار خودروییاخرین اخبار قیمت خودرو داخلیاخرین اخبار قیمت خودروهای وارداتیجديدترين اخبار خودروهاي فرسودهجدیدترین اخبار خودرو دناجدیدترین اخبار خودرو کشورجدیدترین اخبار خودروهای فرسودهجدیدترین اخبار خودروهای وارداتیخبر خودرو روزخبر خودرو وارداتیخودروخودرو بانکخودرو بانک اپاراتخودرو بانک ایرانخودرو بانک بنزخودرو بانک تهرانخودرو بانک در تهرانخودرو بانک دناخودرو بانک سوناتاخودرو بانک مقایسهخودرو بانک ملتخودرو برلیانسخودرو برلیانس H230خودرو برلیانس H320خودرو برلیانس H330خودرو برلیانس M2خودرو برلیانس V5خودرو برلیانس پارس خودروخودرو برلیانس سایپاخودرو برلیانس شاسی بلندخودرو برلیانس قیمتخودرو جدید سایپاخودرو جدید سایپا 232خودرو جدید سایپا S300خودرو جدید سایپا V5خودرو جدید سایپا Z300خودرو جدید سایپا آریوخودرو جدید سایپا اس 300خودرو جدید سایپا برلیانسخودرو جدید سایپا سایناخودرو جدید سایپا شاسی بلندخودرو جکخودرو جک 5خودرو جک J5خودرو جک J5 اتوماتیکخودرو جک s5خودرو جک اتوماتیکخودرو جک اس 5خودرو جک جی 5خودرو جک شاسی بلندخودرو جک شاسی بلند اتوماتیکخودرو دست دومخودرو دست دوم ارزانخودرو دست دوم اصفهانخودرو دست دوم اقساطیخودرو دست دوم ایرانیخودرو دست دوم تبریزخودرو دست دوم خارجيخودرو دست دوم خارجیخودرو دست دوم خارجی فروشیخودرو دست دوم قسطیخودرو دناخودرو دنا اتوماتیکخودرو دنا ثبت نامخودرو دنا دنده اتوماتیکخودرو دنا عکسخودرو دنا قيمتخودرو دنا قیمتخودرو دنا مشخصاتخودرو دنا مشخصات فنیخودرو دنا+تصاويرخودرو روسی در ایرانخودرو روسی لاداخودرو روسیهخودرو سايناخودرو سایناخودرو ساینا 232خودرو ساینا عکسخودرو ساینا قیمتخودرو ساینا محصول سایپاخودرو ساینا مشخصاتخودرو ساینا و آریوخودروهای جدید ایران خودروخودروهای جدید ایران خودرو پژوخودروهای جدید ایران خودرو در سال 93خودروهای جدید ایران خودرو در سال 94خودروهای جدید ایران خودرو در نمایشگاه تبریزخودروهای جدید ایران خودرو و سایپاخودروهای جدید پارس خودروخودروهای روسی در راه ایرانخودروهای روسی لاداخودروهای روسیهخودروی روسیخودروی روسی در ایرانخودروی روسی لاداساینا خودرو جدیدساینا خودرو جدید سایپاعکس و قیمت خودرو سایناقيمت خودرو ايران خودروقيمت خودرو دست دومقيمت خودرو دناقيمت خودرو سايناقيمت خودرو صفرقيمت خودروهاي ايران خودروقيمت خودروي ساندروقيمت خودروي سايناقیمت خودروقیمت خودرو ایران خودروقیمت خودرو ایران خودرو 93قیمت خودرو ایران خودرو 94قیمت خودرو ایران خودرو به روزقیمت خودرو برلیانسقیمت خودرو برلیانس 320قیمت خودرو برلیانس H230قیمت خودرو برلیانس h320قیمت خودرو برلیانس H330قیمت خودرو برلیانس V5قیمت خودرو برلیانس اچ 320قیمت خودرو برلیانس در ارسقیمت خودرو برلیانس سایپاقیمت خودرو برلیانس شاسی بلندقیمت خودرو جدید سایپا سایناقیمت خودرو جدید سایناقیمت خودرو جکقیمت خودرو جک 5قیمت خودرو جک j5قیمت خودرو جک s5قیمت خودرو جک اس 5قیمت خودرو جک توجویقیمت خودرو جک توجوی صندوقدارقیمت خودرو جک توجوی هاچ بکقیمت خودرو جک جی 5قیمت خودرو جک شاسی بلندقیمت خودرو دست دومقیمت خودرو دست دوم 206قیمت خودرو دست دوم ایرانیقیمت خودرو دست دوم پرایدقیمت خودرو دست دوم پژو 206قیمت خودرو دست دوم پژو 206 تیپ 2قیمت خودرو دست دوم پژو 405قیمت خودرو دست دوم در تبریزقیمت خودرو دست دوم سمندقیمت خودرو دناقیمت خودرو دنا 93قیمت خودرو دنا اتوماتیکقیمت خودرو دنا ایران خودروقیمت خودرو دنا به روزقیمت خودرو دنا در بازارقیمت خودرو دنا در بازار تهرانقیمت خودرو دنا در سال 93قیمت خودرو دنا و راناقیمت خودرو ساندروقیمت خودرو ساندرو رنوقیمت خودرو ساندرو سایپاقیمت خودرو سایناقیمت خودرو ساینا سایپاقیمت خودرو ساینا محصول سایپاقیمت خودرو صفرقیمت خودرو صفر ایرانیقیمت خودرو صفر به روزقیمت خودرو صفر پرایدقیمت خودرو صفر در بازارقیمت خودرو صفر روزقیمت خودرو صفر سایپاقیمت خودرو صفر کیلومترقیمت خودرو صفر و کارکردهقیمت خودروهای ایران خودروقیمت خودروهای ایران خودرو به روزقیمت خودروهای ایران خودرو در سال 92قیمت خودروهای جدید ایران خودروقیمت خودروهای وارداتیقیمت خودروهای وارداتی ارسقیمت خودروهای وارداتی به دلارقیمت خودروهای وارداتی به روزقیمت خودروهای وارداتی در ایرانقیمت خودروهای وارداتی در دبیقیمت خودروهای وارداتی در منطقه آزاد ارسقیمت خودروهای وارداتی دست دومقیمت خودروهای وارداتی کارکردهقیمت خودروهای وارداتی منطقه آزاد انزلیقیمت خودروی ایران خودروقیمت روز خودرو رنو ساندروقیمت روز خودرو سایناماشينهاي جديد ايران خودروماشینهای جدید ایران خودرومشخصات فنی و قیمت خودرو ساندرومشخصات و قیمت خودرو ساینانام خودروی روسیوضعیت بازار خودرو
نظرات (0)
ارسال نظر