رنو داستر (Renault Duster) خودرویی است که از سال ۲۰۱۱ توسط شرکت رنو فرانسه تولید شده است.
این خودرو در زمره کراساوورهاى پرفروش در کشورهاى مختلف قارههای اروپا، آسیا و آمریکاى جنوبى محسوب میشود و در سال ١٣٩١ از اروپا وارد ایران شده است. رنو داستر رقیبی قدر برای رقبای چینی خود است و حتی در برخی از ویژگیهای آفرودی، همتایان کرهای خود را هم به چالش کشیده. در سال ۲۰۱۱ داستر بهعنوان خودروی برگزیده سال و همچنین کراساوور برتر سال در کشور رومانی شناخته شد.
در حال حاضر، بازار کراساوورهای زیر ۱۱۰ میلیون تومانی در ایران، عمدتاً متشکل از انواع برندهای چینی است، اما اگر شما شخصی هستید با بودجهای محدود و قصد خرید برندهای چینی را ندارید، در این صورت تنها گزینه اروپائی برای انتخاب پیش روی شما، رنو داستر تک دیفرانسیل است.
رنو داستر خودرویی کممصرف، ایمن و خانوادگی است که با طراحی داخلی جدید شامل رنگ تودوزی متفاوت و داشبورد و کنسول دورنگ با قیمت مناسب و شرایط پرداخت آسان ارائه میشود. این خودرو با قابلیت طی مسیر در تمامی جادهها اعم از جنگلی، کوهستانی، برفی و کویری، سفرهای طولانی را برای سرنشینان خود خستگیناپذیر و دلچسب میکند.
سایت AUTOEXPRESS بریتانیا بهطور خلاصه در مورد داستر گفته است:
– ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی
– فضای مناسب کابین
– نمای ظاهری دلپذیر
درمجموع، این سایت ۴ امتیاز از ۵ امتیاز را برای این خودرو در نظر گرفته است.
از سال ۲۰۱۳ رنو داستر برای اولین بار در مسابقات رالی داکار حضور پیدا کرد و در سال ۲۰۱۴ توانست رتبه کلی ۱۴ و رتبه ۴ در کلاس خود را به دست آورد. رنو نیز بهپاس شرکت داستر در این مسابقات، یک نسخه محدود داستر را بانام داکار در شعبه آرژانتین خود تولید کرد. رالی داکار معتبرترین و بزرگترین رالی رقابتهای جهانی ورزش اتومبیلرانی و موتورسواری حرفهای است.
رالی داکار ابتدا در سال ۱۹۷۹ میلادی و به ابتکار یک فرانسوی بنام تیری سابین راهاندازی شد. وی در سال ۱۹۷۷ در یک مسابقه اتومبیلرانی در قاره آفریقا (جایی بین چاد و نیجر) گم شد و پس از نجات از صحراهای خشک آفریقا تصمیم گرفت مسابقه اتومبیلرانی پاریس – داکار (از مبدا پاریس در فرانسه تا مقصد داکار پایتخت کشور سنگال) را به خاطر زنده ماندنش برگزار کند.
مشخصات فنی رنو داستر:
حجم موتور: ۱۹۹۸ سیسی
توان: ۱۳۵ اسببخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۹۵ نیوتنمتر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۲ ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – ۱۰.۷ ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)
نوع گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر