ایرانخودرو و پژو در حالی پس از چهار سال جدایی، دوباره به یکدیگر رسیدند که طبق قرارداد منعقدشده میان آنها، قرار است ۵ پژوی جدید در کشور تولید و عرضه شود.
این دو دوست قدیمی که اواخر سال ۹۱ ناگهان و به دلیل تشدید تحریمها، از هم جدا شدند، پس از توافق هستهای ژنو، باب مذاکرات با یکدیگر را آغاز و در نهایت طی زمستان ۹۴، قرارداد جدیدی را امضا کردند. طبق این قرارداد که گفته میشود از جنس جوینت ونچر است، پژو پنج محصول جدید خود را به تدریج راهی بازار ایران خواهد کرد و در این بین برخی در مدار تولید قرار میگیرند و برخی نیز فقط وارد خواهند شد.
هرچند با توجه به تراکم بسیار زیاد در بازه قیمتی زیر ۵۰ میلیون تومان، انتظار میرفت ایرانخودرو و پژو محصولاتی در این بخش از بازار را عرضه کنند، با این حال کف قیمتی خودروهایی که قرار است راهی کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص شوند، ۵۰ میلیون تومان است.
آن طور که ایرانخودروییها اعلام کردهاند، پنج محصول مدنظر پژو برای بازار ایران، بین ۵۰ تا ۱۸۵ میلیون تومان قیمت خواهند داشت و هر کدام، بخشی جداگانه از بازار را پوشش میدهند. بر این اساس، پژو ۳۰۱، پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸، پژو ۳۰۸ و پژو ۵۰۸ به تدریج از اواخر امسال راهی بازار کشور خواهند شد که چراغ اول را مدل ۲۰۰۸ روشن خواهد کرد. بنا به گفته مدیر فروش ایرانخودرو، مدل ۲۰۰۸ بسته به آپشن و امکانات، قیمتی بین ۷۵ تا ۹۰ میلیون تومان خواهد داشت و با ۲۰ درصد ساخت داخل اولیه از زمستان امسال وارد خط تولید میشود.
در مرحله بعد اما قرار است دو مدل ۲۰۸ و ۳۰۱ و در ادامه، مدلهای ۳۰۸ و ۵۰۸ روانه بازار شوند که در این بین، پژو ۲۰۸ بازه قیمتی ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان را پوشش میدهد. همچنین مدل ۳۰۱ نیز که ارزانترین محصول جدید پژو در ایران به شمار میرود، با قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان (بسته به آپشنها و امکانات) عرضه میشود. بنا به گفته مسوولان ایرانخودرو، مدل ۵۰۸ نیز که گرانترین خودرو جدید پژو در ایران محسوب میشود، احتمالاً قیمتی حدود ۱۸۵ میلیون تومان خواهد داشت. در مورد مدل ۳۰۸ نیز ایرانخودروییها عنوان کردهاند که هنوز قیمت خاصی برای آن لحاظ نشده و مشخص نیست این محصول در کدام بازه قیمتی عرضه خواهد شد.
به جز خودروهای نامبردهشده، پژو قصد دارد مدل ۲۰۷ را بار دیگر در ایران به تولید برساند، محصولی که چند سال پیش نیز میهمان ایرانخودرو بود اما بعد از رفتن پژو، تولیدش متوقف شد. این خودرو در واقع محصول جدیدی به شمار نمیرود و قرار است با قیمتی حدود ۴۵ میلیون تومان به دست مشتریان برسد.
با توجه به قیمتهایی که پژو و ایرانخودرو برای محصولات جدید خود در نظر گرفتهاند، عملاً دست خیلیها از خرید آنها کوتاه خواهد ماند، زیرا قدرت خرید نزدیک به ۸۰ درصد از مشتریان داخلی، با بازار زیر ۵۰ میلیون تومان تناسب دارد. همچنین از آنجا که خودروهای چینی حضور گستردهای در بازه قیمتی ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارند، رقابتی نزدیک میان این چشمبادامیها و پژوهای جدید شکل خواهد گرفت.
هرچند ممکن است ابتدا پژوهای جدید بر چینیها فائق بیایند، اما هیچ تضمینی بابت تداوم این برتری وجود ندارد و ممکن است چشمبادامیهای زیرک بازار خودرو ایران، در ادامه به رقبایی سرسخت برای فرانسویهای تازهوارد تبدیل شوند. بدون شک، جنگ چینیها و فرانسویها در بازار خودرو ایران، جنگ قیمت و آپشن خواهد بود و باید منتظر ماند و دید در نهایت کدام یک پیروز میشود.