پورشه

خودرو پورشه به ، شرکت هلدینگ خودروسازی آلمانی است، که در سال ۱۹۳۱ توسط فردیناند پورشه تاسیس شد. تمرکز این شرکت عمومأ بر طراحی و ساخت خودروهای اسپورت و خودروهای لوکس معطوف می‌باشد. دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی اصلی شرکت پورشه در شهر اشتوتگارت، بادن-وورتمبرگ قرار دارند

.دفتر مرکزی پورشه در اشتوتگارت

در ماه ژوئیه ۲۰۱۲ گروه فولکس‌واگن، اقدام به خریداری ۱۰۰٪ درصد از سهام شرکت پورشه هولدینگ نمود، که از شرکت‌های زیرمجموعه کمپانی پورشه است، که مدیریت بخش فروش خودروهای پورشه را برعهده دارد. پیش‌تر در دسامبر ۲۰۰۹ گروه فولکس‌واگن ۴۹٫۹٪ درصد از سهام کمپانی اصلی پورشه را نیز خریداری کرده بود.

از سوی دیگر شرکت پورشه اس‌ای با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۷٪ درصد از سهام گروه فولکس‌واگن، به‌عنوان بزرگترین سهام‌دار این گروه شناخته می‌شود. خانواده پورشه و خانواده پیک بطور مشترک، با در اختیار داشتن ۵۰٫۰۱٪ درصد از سهام شرکت خودروسازی پورشه، مالک اصلی آن به‌شمار می‌آیند. بخشی از سهام شرکت پورشه نیز، در بازار بورس فرانکفورت معامله می‌شود

تاریخچه

از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۷

فردیناند پورشه در سال ۱۹۳۱ شرکت پورشه را در شهر اشتوتگارت تاسیس کرد، که در زمینه طراحی و توسعه موتورهای اتومبیل، همچنین ارائه خدمات مهندسی و مشاوره، فعالیت خود را آغاز نمود و در سال‌های نخست، بخش اعظم از مشتریانش را شرکت‌های خودروسازی همچون: آئودی، مرسدس بنز، دکاو، اوپل، واندرر، دایملر-بنز و اتو یونیون تشکیل می‌دادند.

مدل بازسازی شده از نخستین اتومبیل طراحی شده توسط فردیناند پورشه، در نمایشگاه اتومبیل ژنو سال

یکی از نخستین طرح‌هایی که شرکت تازه تاسیس پورشه در آن مشارکت نمود، پروژه‌ای تحت عنوان فولکس‌واگن بود، که در زبان آلمانی ماشین مردم معنا می‌دهد. در اواسط دهه ۱۹۳۰ شرکت پورشه و مشخصأ فردیناند پورشه، از سوی دولت آلمان نازی، برای طراحی نخستین اتومبیل فولکس‌واگن، دعوت به‌کار شد، این خودرو، فولکس‌واگن بیتل نام داشت، که امروزه به‌عنوان یکی از موفق‌ترین اتومبیل‌های تولید شده در تاریخ خودروسازی شناخته می‌شود.

شخص دیگری که سهم بسیار زیادی در راه‌اندازی و توسعه شرکت پورشه ایفا نمود، فری پورشه می‌باشد. فری که فرزند ارشد فردیناند بود، ریاضیات را در مدرسه و مکانیک را در کارگاه پدر آموخت.

دوران جوانی فری پورشه مصادف با به قدرت رسیدن آدولف هیتلر در آلمان و فراخوان او برای بازسازی صنایع بود. هیتلر می‌خواست که آلمان سریع‌ترین اتومبیل‌ها را بسازد؛ بنابراین کارخانه‌های خودروسازی را از کمک‌های دولتی برخوردار نمود. در این شرایط بود، که از سوی هیتلر، دعوت‌نامه‌ای برای همکاری در کمپانی جدیدی که فولکس‌واگن نام داشت، برای فردیناند پورشه ارسال گردید. وی نیز در این شرایط توانست مدیریت کارخانه‌های اتو یونیون و واندرر را بر عهده گیرد.

از ۱۹۳۷ تا ۱۹۵۱

قرارداد همکاری فردیناند پورشه با کمپانی اتو یونیون در سال ۱۹۳۸ به اتمام رسید، ولی به جهت درگیر بودن آلمان در جنگ، او بیشتر وقت خود را صرف طراحی ماشین‌آلات جنگی نمود. از تولیدات زمان جنگ فردیناند پورشه برای نمونه می‌توان به تانک‌های تایگر یک و تایگر دو اشاره کرد.

در سال ۱۹۳۹ اولین اتومبیل پورشه ساخته شد، که عموماً از قطعات فولکس‌واگن بیتل برای آن استفاده کرده بود. این اتومبیل، پورشه ۶۴ نام داشت.

با پایان جنگ، فردیناند و فری پورشه هر دو به اسارت فرانسوی‌ها درآمدند. فرانسوی‌ها برای آزادی هر کدام از پورشه‌ها ۵۰۰ هزار فرانک مطالبه کردند؛ ولی بضاعت مالی خانواده پورشه تنها اجازه پرداخت وثیقه یکی از آنها را می‌داد، بنابراین پسر، در ماه ژوئیه ۱۹۴۶ آزاد شد و بلافاصله راهی اتریش شد، ولی پدر در اسارت فرانسوی‌ها باقی ماند. فری پس از مدت کوتاهی، با هدف بازسازی کارخانه پدری، راهی آلمان شد، ولی پیگیری‌های او با مخالفت و پاسخ منفی از سوی نیروهای متفقین مواجه گردید.

این امر باعث شد تا وی بار دیگر به اتریش بازگردد و کارخانه کوچکی را برای ساخت پمپ آب و لوازم لوله‌کشی تاسیس کند، ولی این وضعیت بسرعت تغییر کرد. در اواسط سال ۱۹۴۷ در حالی‌که کمتر از ۱ سال از آزادی فری نمی‌گذشت، وی با مشارکت خواهرش؛ لوئیس و همسر او آنتوان پیک (که در اواخر دهه ۱۹۳۰ چندین سال، ریاست شرکت فولکس‌واگن را در دست داشت)، اقدام به راه‌اندازی شرکت پورشه هولدینگ، در اتریش نمود. این شرکت در زمینه واردات و توزیع اتومبیل‌های آلمانی، به کشور اتریش فعالیت می‌کرد. عقد قرارداد با برخی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی باعث شد، تا فری انگیزه ساخت یک اتومبیل را پیدا کند.

اتومبیلی که بر مبنای فولکس‌واگن بیتل در سال ۱۹۴۷ طراحی شد، پورشه ۳۵۶ نام گرفت. طراحی مدل اولیه این اتومبیل را، چند سال پیش از آن، فردیناند پورشه انجام داده بود، ولی کار تولید این مدل را، فری به پایان رساند. مدل ۳۵۶ از یک موتور چهار سیلندر هوا خنک، با قدرت ۳۵ اسب بخار نیرو می‌گرفت، که در قسمت عقب اتومبیل نصب شده بود.

پورشه ۳۵۶ دومین اتومبیلی بود، که به نام پورشه تولید می‌شد. فری در سال ۱۹۴۹ به اشتوتگارت بازگشت و کارخانه پورشه را در آنجا بنیان نهاد، سپس برای کارخانه خود، نشان (لوگو) شهر اشتوتگارت را انتخاب کرد.

از ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۳

فردیناند پورشه در اوایل دهه ۱۹۵۰ در بستر بیماری افتاد و سرانجام در سال ۱۹۵۱ درگذشت. با درگذشت فردیناند، نیمی از سهام شرکت، به فری پورشه واگذار شد و ۵۰٪ درصد از سهام آن نیز، به دختر فردیناند؛ لوئیس و همسرش آنتوان پیک، به ارث رسید.

ورود شرکت پورشه، به عرصه خودروهای اسپورت، در سال ۱۹۵۲ با مدل پورشه ۳۵۶/۱ آغاز شد. پورشه قصد داشت با تکیه بر تجربه‌های حاصل از رقابت‌های اتومبیلرانی، امنیت اتومبیل‌های خود را بهبود ببخشد.

از ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۲

شرکت پورشه در سال ۱۹۶۳ اولین مدل از سری پورشه ۹۱۱ را که در مسابقات اتومبیلرانی موفقیت‌های غیرمنتظره‌ای را به‌دست آورده بود، ارائه کرد. مدل ۹۱۱ که یک اتومبیل ۶ سیلندر موتور عقب بود، به‌سرعت به رقیبی سرسخت در مسابقات اتومبیلرانی تبدیل گشت.

در سال ۱۹۶۴ بود که سری پورشه ۹۱۱ کلاسیک به بازار وارد شد. در همان سال مدل پورشه کاررا جی‌تی‌اس کوپه به‌عنوان نخستین اتومبیل با اتاق غیر فلزی نیز عرضه گردید.

تولیدات پورشه از اویل دهه ۱۹۷۰ روز به روز پیشرفته‌تر می‌شدند، خصوصیتی که امروز هم یکی از سیاست‌های تولید این شرکت اتومبیل‌سازی به‌شمار می‌آید.

از ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۲

از سال ۱۹۵۱ که مالکیت شرکت پورشه میان دو خانواده پورشه و پیک تقسیم شد، چندین بار مشکلات مالی و حقوقی میان دو خانواده بر سر مالکیت شرکت و تصاحب پست‌های مدیریتی در گرفت، که در نهایت در سال ۱۹۷۲ فری پورشه برای جلوگیری از این نزاع‌های خانوادگی، شرکت پورشه را از یک شرکت با مسئولیت محدود، به یک شرکت سهامی تبدیل نمود.

این مجادلات در طول دهه ۱۹۷۰ با تغییرات مداوم مدیریتی همراه بود، که در نهایت به کاهش تولید شرکت پورشه و مشکلات مالی انجامید. در طول دهه ۱۹۸۰ تولید پورشه به پایین‌ترین سطح خود رسید و در این دهه، کلاس خودروهای اسپورت، بخش اعظم فروش شرکت را به خود اختصاص می‌داد.

با تغییراتی که فری پورشه از سال ۱۹۷۲ در ساختار شرکت انجام داده بود، در نهایت در سال ۱۹۸۴ توانست بخشی از سهامش را در بازار بورس فرانکفورت بصورت عمومی واگذار نماید و سرمایه‌ای که از این طریق به پورشه تزریق شد، در ابتدای دهه ۱۹۹۰ به شکوفایی مجدد این کمپانی کمک فراوانی کرد.

از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹

در سال ۱۹۹۲ وندلاین وایدکینگ به مدیرعاملی شرکت پورشه منصوب شد و یک سال بعد در ۱۹۹۳ با حفظ سمت، ریاست هیئت مدیره شرکت را نیز در دست گرفت.

در سال مالی ۱۹۹۴ درحالی‌که تنها ۲ سال از ریاست وندلاین وایدکینگ در شرکت نمی‌گذشت، تولید خودروهای پورشه را به شمار ۲۱٫۱۲۴ دستگاه در سال رساند و پس از یک دهه زیان، بار دیگر شرکت پورشه به سودآوری رسید.

وایدکینگ تا سال ۲۰۰۹ سکان رهبری پورشه را در دست داشت و در مجموع، ریاست ۱۷ ساله وی بر این شرکت، پورشه را از یک خودروساز زیان‌ده، به سودآورترین شرکت خودروسازی جهان، تبدیل نمود. وی در آخرین سال فعالیتش در پورشه، تولید را به بالاترین میزان در تاریخ پورشه رسانید و در مجموع در سال مالی ۲۰۰۹ میلادی شرکت پورشه ۹۸٫۶۵۲ دستگاه خودرو را بفروش رساند.

از ۲۰۰۹ تا کنون

پس از بازنشستگی وندلاین وایدکینگ در سال ۲۰۰۹ مایکل ماخت به مدیرعاملی پورشه منصوب گردید. در ماه اکتبر ۲۰۱۰ ماتیاس مولر، مدیرعامل اسبق آئودی، جایگزین دکتر ماخت شد. مولر تا ماه فوریه ۲۰۱۴ در این سمت باقی ماند، سپس مارتین وینترکورن، مدیرعامل کنونی گروه فولکس‌واگن، با حفظ سمت مدیرعاملی پورشه را نیز در دست گرفت. ریاست هیئت مدیره پورشه نیز در اختیار وولفگانگ پورشه (فرزند فری پورشه) می‌باشد.

هم‌اکنون پورشه پنجمین اتومبیل‌ساز آلمان از نظر دارایی و درآمد سالانه است و با توجه به اینکه اتومبیل‌های شرکت پورشه معمولاً در شمار پایین تولید می‌گردند؛ اما محصولات آن، همواره در کلاس خودروهای گران‌قیمت طبقه‌بندی می‌شوند.

ارتباط با فولکس‌ واگن

ریشه‌های ارتباط دو خودروساز آلمانی پورشه و فولکس‌واگن، به زمان تاسیس گروه فولکس‌واگن بازمی‌گردد، که فردیناند پورشه، از بنیانگذاران این گروه بزرگ صنعتی به‌شمار می‌آمد. پس از تاسیس شرکت پورشه نیز، این رابطه از طریق ارائه خدمات مهندسی پورشه به فولکس‌واگن همچنان حفظ شد، که در زمان تولید مدل فولکس‌واگن بیتل، که توسط فردیناند طراحی شده بود، به اوج خود رسید.

تولید دومین مدل از سری اتومبیل‌های شرکت پورشه، که پورشه ۳۵۶ نام داشت و توسط فری پورشه در سال ۱۹۴۷ تولید شد، که در واقع مدل توسعه یافته‌ای از فولکس‌واگن بیتل بود، باعث شد، که شرکت فولکس‌واگن از پورشه شکایت کند و خصومت‌هایی میان مدیران وقت دو خودروسازی آلمانی بوجود آید.

در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی، روابط دو شرکت بار دیگر به سطح مطلوبی رسید، که به طراحی و تولید مدل مشترکی تحت نام فولکس‌واگن-پورشه ۹۱۴ در سال ۱۹۶۹ انجامید. همکاری بعدی پورشه و فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۲ در تولید پورشه کاین انجام شد، که نخستین خودروی اس‌یووی پورشه می‌باشد و بر پایه یک پلتفرم مشترک، با آئودی کیو۷ و فولکس‌واگن تورگ، در کارخانه براتیسلاوا طراحی و ساخته شد.

در سال ۲۰۰۳ فردیناند پیک، نوه فردیناند پورشه به‌عنوان مدیر عامل اجرایی گروه فولکس‌واگن، دو کمپانی پورشه و فولکس واگن را دو عضو از یک خانواده توصیف کرده است. فردیناند پیک هم‌اکنون رییس هیئت مدیره گروه فولکس‌واگن است

خودروهای اسپورت

خودروهای اسپورت تولید شده توسط شرکت پورشه، از نظر نوع طراحی موتور، به سه شاخه تقسیم می‌شوند:

  • موتورهای تخت
  • موتورهای خطی
  • موتورهای وی‌شکل

موتورهای تخت

خودروهای اسپورت با موتور تخت پورشه که تاکنون تولید شده است، در فهرست زیر ذکر شده‌اند.

سال تولید مدل توضیحات تصویر
۱۹۴۸–۱۹۶۵ پورشه ۳۵۶ نخستین ماشین تولید شده پورشه است، که در واقع نمونه اولیه مدل مشهور پورشه ۹۱۱ به‌شمار می‌آید.  
۱۹۵۴–۱۹۵۶ پورشه ۵۵۰ مدل توسعه یافته پورشه ۳۵۶ است، که با اندکی تغییرات ظاهری در آن، در کلاس اتومبیل‌های مسابقه‌ای کوچک، به بازار عرضه شد.  
۱۹۶۴–۱۹۸۹ پورشه ۹۱۱ کلاسیک معروفترین سری اتومبیل‌های اسپورت پورشه می‌باشد، که نخستین بار در سال ۱۹۶۳ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت از آن رونمایی شد. این مدل، ابتدا پورشه ۹۰۱ نام داشت، ولی اندکی قبل از معرفی، به دلیل تداخل نداشتن با مدل جدیدی از شرکت پژو، که پژو ۹۰۱ نام داشت، مدیران وقت پورشه تصمیم گرفتند نام خودروی جدید را پورشه ۹۱۱ بگذارند. این سری از خودروهای پورشه، همواره محبوب‌ترین مدل تاریخ این کمپانی به‌شمار می‌آید.  
۱۹۶۵–۱۹۶۹ پورشه ۹۱۲ نسخه ضعیف‌تر و با قدرت کمتر از ۹۱۱ است، که با موتوری ۴ سیلندر و پیشرانه ۹۵ اسب بخار طراحی شده است.  
۱۹۷۰–۱۹۷۶ پورشه ۹۱۴ این مدل بطور مشترک توسط پورشه و فولکس‌واگن طراحی و ساخته شده است. مدل ۹۱۴ نیز کاملأ بر پایه ۹۱۱ ساخته شده و دارای موتوری ۶ سیلند می‌باشد.  
۱۹۷۱ پورشه ۹۱۶ این مدل نیز بر پایه ۹۱۱ ساخته شده و دارای موتوری ۶ سیلند می‌باشد. نکته جالب توجه در مورد ۹۱۶، تولید تنها ۱۱ دستگاه از آن می‌باشد.  
۱۹۷۵–۱۹۸۹ پورشه ۹۳۰ این مدل با نام پورشه ۹۱۱ توربو نیز شناخته می‌شود و در حالی از فناوری توربو شارژر در ساختش بهره می‌برد، که کمپانی ب‌ام‌و تنها دو سال قبل، نخستین خودروی مجهز به توربو شارژر را تولید کرده بود!  
۱۹۸۷–۱۹۸۸ پورشه ۹۵۹ از این مدل تنها ۲۰۰ دستگاه ساخته شده است.
۱۹۸۸–۱۹۹۳ پورشه ۹۶۴ بر پایه پورشه ۹۵۹  
از سال ۲۰۱۱ پورشه ۹۹۱ نسل هفتم از پورشه ۹۱۱ است، که نخستین بار در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی فرانکفورت عرضه شد.  
۱۹۹۳–۱۹۹۸ پورشه ۹۹۳ آخرین نسخه از پورشه ۹۱۱ با موتور بوکسور است. این مدل در کلاس خودروهای کوپه قرار دارد و مجهز به توربو شارژر می‌باشد، که بسیاری از قطعات آن با پورشه ۹۱۱ جی‌تی۲ مشترک می‌باشد.  
۱۹۹۷–۲۰۰۵ پورشه ۹۹۶ بر پایه دو مدل پورشه ۹۱۱ جی‌تی۲ و پورشه ۹۱۱ جی‌تی۳ ساخته شده است. تا سال ۲۰۰۵ که تولید آن متوقف شد، شمار ۳۰۰ دستگاه از آن به‌فروش رسید.
از سال ۲۰۰۴ پورشه ۹۹۷  
۱۹۹۶–۲۰۰۴ پورشه باکستر اولین نسخه از سری باکستر می‌باشد، که از سال ۱۹۹۶ تولید آنها آغاز شده است. این مدل از پورشه که دارای موتوری ۶ سیلندر با طراحی موتور وسط می‌باشد، به خوش دستی و سواری خوب مشهور می‌باشند.                 
۲۰۰۴–۲۰۰۹ پورشه باکستر ۹۸۷ نسخه بعدی پورشه باکستر می‌باشد، که نخستین بار در ۲۷ نوامبر ۲۰۰۴ وارد بازار شد.  
از سال ۲۰۱۲ پورشه باکستر ۹۸۱ نسخه فعلی از پورشه باکستر می‌باشد، که در ۱۴ آوریل ۲۰۱۴ از آن رونمایی شد.  
۲۰۰۵–۲۰۱۲ پورشه کایمن بر پایه پورشه باکستر ساخته شده است، که در کلاس خودروهای اسپورت دو نفره یا دو درب طراحی شده است.  
از سال ۲۰۱۳ پورشه کایمن تیپ ۹۸۱سی جانشین پورشه کایمن می‌باشد، که تولید آن در سال ۲۰۱۲ متوقف شده بود. این مدل از سال ۲۰۱۳ وارد بازار شد.

موتورهای خطی

خودروهای اسپورت با موتور خطی پورشه که تاکنون تولید شده است، در فهرست زیر ذکر شده‌اند.

سال تولید مدل توضیحات تصویر
۱۹۷۶–۱۹۸۸ پورشه ۹۲۴ این خودرو، حاصل توسعه مدل پورشه ۹۱۴ بود، که در ابتدا با هدف فروش طرح آن، به شرکت آئودی، اصلاحاتی در ساختار موتور آن انجام شد، ولی در سال ۱۹۷۶ تحت نام ۹۲۴ تولید گشت.  
۱۹۷۹–۱۹۸۲ پورشه ۹۳۱ مدل پورشه ۹۳۱ در ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی، با نام پورشه ۹۲۴ توربو به‌فروش می‌رسید.  
۱۹۸۱ پورشه ۹۳۷ این مدل با نام پورشه ۹۲۴ کاررا جی‌تی به‌فروش می‌رسید و در واقع نسخه سواری از پورشه ۹۲۴ جی‌تی‌اس بود.  
۱۹۸۱–۱۹۹۱ پورشه ۹۴۴ از تولیدات پورشه، این مدل بیشترین فروش را در دهه ۱۹۸۰ میلادی دارا بود.  
۱۹۸۵–۱۹۹۱ پورشه ۹۵۱ مدل پورشه ۹۵۱، با نام پورشه ۹۴۴ توربو به‌فروش می‌رسید.  
۱۹۹۲–۱۹۹۵ پورشه ۹۶۸ جانشین مدل پورشه ۹۴۴ بود، که در کلاس خودروهای کوپه قرار داشت. نسخه توربو آن نیز با موتور ۳۰۵ اسب بخار، در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ تولید شد.  

موتورهای وی‌شکل

خودروهای اسپورت با موتور وی‌شکل پورشه که تاکنون تولید شده است، در فهرست زیر ذکر شده‌اند.

سال تولید مدل توضیحات تصویر
۱۹۷۷–۱۹۹۵ پورشه ۹۲۸ این مدل برای جانشین شدن مدل پورشه ۹۱۱ در نظر گرفته شده بود.  
۲۰۰۳–۲۰۰۶ پورشه کاررا جی‌تی این مدل، با موتوری ۵٫۷۰۰ سی‌سی و با قدرت خروجی ۶۱۲ اسب بخار، یکی از قوی‌ترین موتورها را در میان تمامی مدل‌های تولید شده پورشه، دارا می‌باشد. در فاصله سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ شمار ۱٫۲۷۰ دستگاه از آن، بفروش رسید.  

خودروهای اس‌یووی

خودروهای اس‌یووی پورشه، در فهرست زیر ذکر شده‌اند.

سال تولید مدل توضیحات تصویر
۲۰۰۲–۲۰۱۰ پورشه کاین (تیپ ۹پی‌ای) نخستین خودروی اس‌یووی پورشه می‌باشد، که بر پایه یک پلتفرم مشترک با آئودی کیو۷ و فولکس‌واگن تورگ، در کارخانه براتیسلاوا طراحی و ساخته شده است. مونتاژ نهایی این مدل در کارخانه لایپزیگ انجام شده است.  
سال ۲۰۰۹ پورشه کاین (تیپ ۹۲ای) جانشین مدل پورشه کاین (تیپ ۹پی‌ای) می‌باشد، که در ۵ تیپ عرضه شده است: موتور ۳٫۶ لیتری وی۶، موتور ۴٫۸ لیتری وی۸، موتور هیبریدی ۴٫۸ لیتری وی۸، موتور توربو ۴٫۸ لیتری وی۸ و موتور ۳ لیتری دیزلی.
سال ۲۰۰۹ پورشه پانامرا یک خودروی سدان لوکس چهارسرنشین با مشخصه‌های یک خودروی کوپه و عقب هاچ‌بک است. موتور این ماشین در جلوی آن قرار دارد و در دو نوع دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل وسط موجود است. از پورشه پانامرا برای اولین بار در ۱۳امین نمایشگاه خودروی شانگهای، در آوریل ۲۰۰۹ رونمایی شد.  
سال ۲۰۱۴ پورشه ماچان دومین خودروی اس‌یووی پورشه است، که اندکی از مدل پورشه کاین کوچکتر می‌باشد و بر پایه آئودی کیو۵ ساخته شده است.  

موزه پورشه

 

نمای خارجی از موزه پورشه

موزه پورشه که از سال ۱۹۷۶ برای عموم قابل بازدید است، تاریخ پورشه را از مدل‌های قدیمی و پرخاطره تا طرح‌های جدید نشان می‌دهد. برخی از مدل‌های قدیمی این اتومبیل مانند فلیتزر، هر از چندگاه در مسابقه‌ها یا جشنواره‌های اتومبیل‌های قدیمی شرکت داده می‌شوند. شرکت پورشه موزه جدیدی را با معماری کاملاً مدرن در محل این کارخانه در شهر اشتوتگارت ساخته است. این مجموعه در روز ۳۱ ماه ژانویه ۲۰۰۹ افتتاح شد.

موزه جدید پورشه ۵۶۰۰ مترمربع وسعت و ۸۰ غرفه دارد. در موزه جدید پورشه برخی مدل‌های این خودرو که از ابتدای تاسیس کارخانه تاکنون ساخته شده‌اند، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند. در مجموعه اتومبیل‌های گردآوری شده در موزه پورشه نخستین اتومبیل‌های اسپورت جهان به نمایش درآمده‌اند. امروزه کمپانی‌های بزرگی از قبیل سیات اسپانیا، دوو و سوبارو، بسیاری از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله برای استفاده از تجربیات پورشه به این کمپانی می‌فرستند.

آمار و ارقام

از ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱

در فهرست زیر، اطلاعات مالی شامل؛ میزان سود ناخالص (سود قبل از بهره و مالیات)، میزان درآمد و تعداد خودروهای فروخته شده شرکت پورشه، در فاصله سال‌های مالی ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ ذکر شده است.

سال مالی سود ناخالص
(میلیارد یورو)
درآمد
(میلیارد یورو)
فروش
(خودرو)
۱۹۹۴ ۵٬۸ ۱٬۳۳۳ ۲۱٫۱۲۴
۱۹۹۵ ۲۷٬۹ ۱٬۴۳۸ ۱۹٫۲۶۲
۱۹۹۶ ۸۴٬۵ ۲٬۰۹۳ ۳۲٫۳۸۳
۱۹۹۷ ۱۶۶ ۲٬۵۹۱ ۳۶٫۶۸۶
۱۹۹۸ ۳۵۷ ۳٬۱۶۱ ۴۳٫۹۸۲
۱۹۹۹ ۴۳۴ ۳٬۶۴۸ ۴۸٫۷۹۷
۲۰۰۰ ۵۹۲ ۴٬۴۴۲ ۵۴٫۵۸۶
۲۰۰۱ ۸۲۸ ۴٬۸۵۷ ۵۴٫۲۳۴

از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲

در فهرست زیر، اطلاعات مالی شامل؛ میزان سود ناخالص (سود قبل از بهره و مالیات)، میزان درآمد، تعداد خودروهای تولید شده و شمار خودروهای فروخته شده شرکت پورشه، در فاصله سال‌های مالی ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ ذکر شده است. اعداد زیر ستون‌های درآمد و سود ناخالص، بر مبنای میلیون یورو است و اعداد زیر ستون‌های شمار تولید و شمار فروش نیز، نمایانگر تعداد دستگاه خودرو می‌باشد.

سال مالی درآمد
(میلیون یورو)
سود ناخالص
(میلیون یورو)
شمار تولید
(خودرو)
شمار فروش
(خودرو)
۲۰۰۲ €۴٬۸۵۷ €۸۲۹ ۵۵٬۰۵۰ ۵۴٬۲۳۴
۲۰۰۳ €۵٬۵۸۳ €۹۳۳ ۷۳٬۲۸۴ ۶۶٬۸۰۳
۲۰۰۴ €۶٬۱۴۸ €۱٬۱۳۷ ۸۱٬۵۳۱ ۷۶٬۸۲۷
۲۰۰۵ €۶٬۵۷۴ €۱٬۲۳۸ ۹۰٬۹۵۴ ۸۸٬۳۷۹
۲۰۰۶ €۷٬۲۷۳ €۲٬۱۱۰ ۱۰۲٬۶۰۲ ۹۶٬۷۹۴
۲۰۰۷ €۷٬۳۶۸ €۵٫۸۵۷ ۱۰۱٬۸۴۴ ۹۷٬۵۱۵
۲۰۰۸ €۷٬۴۶۶ €۸٫۵۶۹ ۱۰۵٬۱۶۲ ۹۸٬۶۵۲
۲۰۰۹ €۷٬۵۴۸ €-۲٬۵۵۹ ۷۶٬۷۳۹ ۷۵٬۲۳۸
۲۰۱۰ €۷٬۷۹۰ €۱٬۶۰۰ ۸۹٬۱۲۳ ۸۱٬۸۵۰
۲۰۱۱[۲] €۱۰٬۹۰۰ €۲٬۰۵۰ ۱۲۷٬۷۹۳ ۱۱۶٬۹۷۸
۲۰۱۲ €۱۳٬۹۰۰ €۲٬۴۴۰ ۱۵۱٬۹۹۹ ۱۴۳٬۰۹۶[۱]

فروش در آلمان

در فهرست زیر، آمار تعداد دستگاه خودروهای فروخته شده توسط شرکت پورشه، در آلمان، در فاصله سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۲ و میزان سهم بازار فروش خودرو این شرکت در کشور آلمان، درج شده است.

سال تعداد خودرو سهم بازار
۲۰۱۲ ۲۰٫۵۱۶ ۰٬۷۰٪
۲۰۱۱ ۱۸٫۶۹۰ ۰٬۶۰٪
۲۰۱۰ ۱۶٫۲۵۷ ۰٬۵۶٪
۲۰۰۹ ۱۵٫۳۴۳ ۰٬۴۰٪
۲۰۰۸ ۱۶٫۲۲۱ ۰٬۵۲٪
۲۰۰۷ ۱۷٫۶۶۳ ۰٬۵۶٪
۲۰۰۶ ۱۷٫۴۹۰ ۰٬۵۰٪
۲۰۰۵ ۱۶٫۵۶۵ ۰٬۵۰٪
۲۰۰۴ ۱۶٫۲۲۳ ۰٬۵۰٪
۲۰۰۳ ۱۴٫۲۵۲ ۰٬۴۴٪
۲۰۰۲ ۱۲٫۲۱۲ ۰٬۳۸٪
۲۰۰۱ ۱۱٫۶۸۳ ۰٬۳۵٪

فروش آمریکای شمالی

فروش سال‌های مالی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴
مدل ۲۰۱۲[۱۳] ۲۰۱۳[۱۴] ۲۰۱۴
تعداد ٪ از کل تعداد ٪ از کل تعداد ٪ از کل
پورشه ۹۱۱ ۸٬۵۲۸ ۲۴٫۳۴٪ ۱۰٬۴۴۲
پورشه باکستر + پورشه کایمن ۳٬۳۵۶ ۹٫۵۸٪ ۷٬۹۵۳
پورشه پانامرا ۷٬۶۱۴ ۲۱٫۷۳٪ ۵٬۴۲۱
پورشه کاین ۱۵٬۵۴۵ ۴۴٫۳۶٪ ۱۸٬۵۰۷
مجموع ۳۵٬۰۴۳ ( ۲۱٪) ۴۲٬۳۲۳

رقبای شرکت

جدی‌ترین رقبای پورشه در آلمان؛ ب ام و، مرسدس بنز و آئودی (رقیب مستقیم مدل پورشه بوکستر مدل‌های ب‌ام‌و زد۴ از شرکت ب‌ام‌و و مرسدس بنز سی‌ال‌کا از شرکت مرسدس بنز می‌باشند) و در خارج از آلمان لوتوس کارز، جگوار کارز و شورلت می‌باشند. مدل‌های گران‌قیمت پورشه رقیب محصولات فراری، لامبورگینی و بوگاتی می‌باشد.

امروزه کمپانی‌های بزرگی از قبیل سیات، دوو و سوبارو، بسیاری از مهندسان و کارکنان خود را همه ساله برای استفاده از تجربیات طراحان و مهندسان پورشه، به مراکز تحقیقاتی و کارخانجات عملیاتی این شرکت می‌فرستند.

مسابقات اتومبیل‌رانی

پورشه تا به حال ۱۶ بار به مقام قهرمانی مسابقات لمانز رسیده است. همچنین در مسابقات رالی پاریس داکار یکی از تیم‌های مطرح شناخته می‌شود. این کمپانی موتور مک لارن را برای مسابقات فرمول یک ساخته است.

 

 

 

 

•موتور•موتورهای تخت•موتورهای خطی+۱۹۴۸–۱۹۶۵۱۹۵۴–۱۹۵۶۱۹۶۴–۱۹۸۹۱۹۶۵–۱۹۶۹۱۹۷۰–۱۹۷۶۱۹۷۱۱۹۷۵–۱۹۸۹۱۹۷۶–۱۹۸۸۱۹۷۷–۱۹۹۵۱۹۷۹–۱۹۸۲۱۹۸۱۱۹۸۱–۱۹۹۱۱۹۸۵–۱۹۹۱۱۹۸۷–۱۹۸۸۱۹۸۸–۱۹۹۳۱۹۹۲–۱۹۹۵۱۹۹۳–۱۹۹۸۱۹۹۶–۲۰۰۴۱۹۹۷–۲۰۰۵۲۰۰۲–۲۰۱۰۲۰۰۳–۲۰۰۶۲۰۰۴۲۰۰۴–۲۰۰۹۲۰۰۵–۲۰۱۲۲۰۰۹۲۰۱۱۲۰۱۲۲۰۱۳۲۰۱۴۲۰۱۴مدل۳۵۶۵۵۰۵۵۰پورشه۹۱۱۹۱۲۹۱۴۹۱۶۹۲۴۹۲۸۹۲ای)۹۳۰۹۳۰پورشه۹۳۱۹۳۷۹۴۴۹۵۱۹۵۹۹۵۹پورشه۹۶۴۹۶۴پورشه۹۶۸۹۸۱۹۸۱پورشه۹۸۱سی۹۸۷۹۹۱۹۹۱پورشه۹۹۳۹۹۳پورشه۹۹۶۹۹۷۹پی‌ای)ارتباطازاسپورتباکسترباکستر+پورشهپانامراپورشهپورشه ۳۵۶پورشه ۹۱۲پورشه ۹۱۴پورشه ۹۱۶پورشهمدلتاتاریخچهتصویرتوضیحاتتیپجی‌تیخطیخودروهایسالسال تولیدسال‌هایفروشفولکس‌واگنکارراکایمنکاینکلاسیکماچانمالیمجموعمدلموزهوی‌شکل
نظرات (0)
ارسال نظر