این هواپیما با شماره سریال ۴۹۵۰۶ در شانگهای چین مونتاژ شد و نخستین پرواز خود را در مارس ۱۹۸۸ انجام داد. یک سال بعد در ۱۹۸۹/۰۳/۰۶ توسط China Northern Airlines خریداری شد و رجیستر B-2122 به خود گرفت. در ۲۰۰۴/۱۱/۱۲ به China Southern Airlines منتقل شد و در ماه می ۲۰۰۷ از خدمت در این شرکت کنار گذاشته شد.
در ۲۰۰۷/۰۵/۱۰ توسط شرکت انگلیسی لیزینگ و فروش هواپیمای Phoenix خریداری و با رجیستر G-CEPE به فرودگاه بخارست منتقل شد تا تعمیرات اساسی آن انجام شود.
بیش از چهار سال در این فرودگاه پارک بود تا اینکه در ۲۰۱۱/۱۱/۳۰ هواپیما توسط شرکت اوکراینی Bukovyna خریداری شده و رجیستر UR-CJZ گرفت و در ۲۰۱۲/۰۹/۲۴ [مطابق با ۳ مهر ۱۳۹۱] برای شرکت ایرتور وارد کشور شد اما به دلیل مشکلاتی که در مسیر ثبت هواپیما پیش آمد، مدتی زمینگیر شد تا اینکه در مرداد ۱۳۹۲ اجاره این هواپیما به ایرانایر منتقل شده و برای این شرکت پرواز کرد.
در سال ۱۳۹۵ هواپیما ایران را به مقصد اوکراین ترک کرده و همچنان در این کشور زمینگیر است. مالکیت آن نیز از Bukovyna به UM Air انتقال پیدا کرده است.
مشخصات فنی
این هواپیما از ۲ موتور JT8D-217C ساخت پرت اند ویتنی در انتها و دو سوی بدنه و با رانش هر کدام ۲۰۰۰۰ پاوند استفاده میکند.
ـ مدل هواپیما: MD-82
ـ طول هواپیما: ۴۵ متر و ۱ سانتیمتر
ـ عرض هواپیما: ۳ متر و ۳۴ سانتیمتر
ـ عرض کابین: ۳ متر و ۱۱ سانتیمتر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۹ متر و ۲ سانتیمتر
ـ دهانه بال: ۳۲ متر و ۸۲ سانتیمتر
ـ مساحت بال: ۱۱۲ متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: ۶۷۸۰۰ کیلوگرم
ـ برد پرواز: ۳۸۰۰ کیلومتر
ـ کروی کاکپیت: ۲ نفر
رویدادها
در ۱۴ تیر ۱۳۹۳ به دلیل برخورد تجهیزات زمینی با قسمت دماغه این هواپیما، از سه نقطه شکاف برداشته و زمینگیر شد. این هواپیما بلافاصله برای انجام تعمیرات به آشیانه هما فرستاده شد.
تصاویری از این هواپیما
۱۸ سال پرواز در چین
خریداری توسط Bukovyna
زمینگیری در تهران پیش از انتقال به هما
انتقال اجاره به هما
فرود در بوشهر